Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 543
Offentligt
2205286_0001.png
Dato: 4. juni 2020
Masnedøgade 20
2100 København Ø
Telefon: 39 17 40 00
Mail: [email protected]
Høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om fredning af visse plante- og
dyrearter (artsfredningsbekendtgørelsen) med henblik indførelse af forbud mod
indfangning af en række sommerfugle (j.nr. 2019-11434)
Ændringens formål
Med den foreslåede ændring af bekendtgørelsen indføres et forbud mod indsamling og opbeva-
ring i private samlinger af en række dagsommerfugle. Det sker ved, at i alt 33 danske dag-
sommerfuglearter bliver omfattet af artsfredningsbekendtgørelsens forbud mod indfangning af
og drab på nationalt beskyttede arter.
Danmarks Naturfredningsforening bakker naturligvis fuldstændig op om at det gøres ulovligt at
indsamle de pågældende arter.
Men vi ønsker i den sammenhæng at gøre opmærksom på at fredningen af 33 sommerfugle
ikke tilnærmelsesvist udmønter behovet for at beskytte arter og deres levesteder.
En række rødlistede arter, og deres ynglesteder, er således heller ikke beskyttede i dag og bør
derfor indgå i en mere omfattende revision af bekendtgørelsen.
Artsfredningsbekendtgørelsen sat i perspektiv
Dansk lov er bygget op sådan, at en given arts ynglesteder grundlæggende kun er beskyttede,
hvis arten er omfattet af ”artsfredningsbekendtgørelsen”. En art og dens ynglesteder er såle-
des ikke
”fredede”, blot fordi den pågældende art ikke kan jages.
Flere rødlistede arter kan
f.eks. i dag uden videre
”reguleres” helt uden forudgående tilladelser,
ligesom deres yngleste-
der lovligt kan ødelægges.
Træer og diger, hvor f.eks. rødlistede mårdyr yngler, må i dag hhv. fældes og fjernes uden
hensyn til arternes tilstedeværelse. Og mens rederne for nogle rødlistede fuglearter er beskyt-
tede, er andre ikke. Der er således ingen overordnet rød tråd i hvilke arter der er omfattede af
artsfredningsbekendtgørelsen, der end ikke beskytter alle rødlistede arter og deres yngleste-
der.
Artsfredningsbekendtgørelsen har dermed i dag primært til formål at gennemføre de forpligtel-
ser Danmark har over for EU, under hhv. Habitat- og fuglebeskyttelsesdirektivet. Det indebæ-
rer, at det næsten udelukkende er de arter, der er listet under disse direktiver, herunder deres
ynglesteder, der er beskyttede.
Ud fra en
rent biologisk betragtning
er det et åbenlyst problem at selv rødlistede arters yngle-
steder er ikke beskyttede samt at rødlistede
arter må ”reguleres” sågar uden tilladelse.
På Naturmødet sidste år blev det i forbindelse med
løftet om Naturpakken
bebudet at der vil
blive udarbejdet en selvstændig strategi for de rødlistede arter. Vi anbefaler derfor at en revi-
sion af artsfredningsbekendtgørelsen indgår i dette arbejde.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 543: Kopi af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening om revision af artsfredningsbekendtgørelsen
2205286_0002.png
Også ud fra rent
etiske hensyn
kan det synes problematisk at man helt lovligt kan ødelægge
ynglesteder i yngletiden i forbindelse med f.eks. anlægsprojekter og skovdrift, også selvom ar-
ten ikke er rødlistet. Det gælder efter vor opfattelse f.eks. for grævlingen.
Vi er naturligvis meget opmærksomme på de omfattende praktiske vanskeligheder ved i givet
fald at skulle sikre en løbende opdateret viden om forekomst af alle rødlistede arter, og ikke
mindst de afledte omkostninger der vil kunne følge med beskyttelse af flere ynglesteder. Men
vi anbefaler et fagligt og etisk eftersyn af, hvilke arter som har behov for beskyttelse, som ef-
terfølgende bør ledsages af vurderinger og afvejninger af de praktiske vanskeligheder og der-
med muligheden for beskyttelse i praksis.
Og for mange arter vil beskyttelse af ynglestederne alene i selve yngletiden (og ikke perma-
nent) være tilstrækkeligt, svarende til de gældende bestemmelser for en række arter, i den
aktuelle bekendtgørelse.
Ligeledes anbefaler vi, at en generelt forbedret artsbeskyttelse fremover vil tage udgangspunkt
i positive incitamenter for de private jordejere, der måtte huse beskyttede arter. Det skal ikke
være en ”straf” at huse beskyttede arter og deres ynglesteder, men attraktivt.
Med venlig hilsen
Bo Håkansson
[email protected]
Kopi:
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
2