Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 536
Offentligt
2204302_0001.png
TALEPAPIR
Samrådsspørgsmål AI:
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den kommende dagsorden
for det uformelle videomøde
for EU’s landbrugsministre den
8. juni 2020
samt eventuelle sager der i den forbindelse forelægges
Europaudvalget.”
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Jeg vil forelægge dagsordenen for det uformelle videomøde
for EU’s land-
brugsministre den 8. juni 2020. Der er et enkelt punkt til orientering og så
vil jeg nævne en fiskerisag under siden sidst.
1.
-
Formandskabet har besluttet at erstatte det planlagte uformelle rådsmøde
for landbrugsministrene med et uformelt videomøde. Kommissionen vil
præsentere landbrugsaspekterne af den europæiske grønne pagt med fokus
på biodiversitetsstrategien og jord-til-bord-strategien.
-
Strategierne blev offentliggjort af Kommissionen for to uger siden, og der er
tale om meget omfattende strategier, der dækker rigtig mange områder.
-
Strategierne består for det første af en række målsætninger. For eksempel
ønsker Kommissionen, at
o
25 % af det dyrkede areal skal være økologisk,
o
risikoen og brugen af kemiske pesticider skal reduceres med 50 %,
o
brugen af gødning skal reduceres med 20 %,
o
10 % af landbrugsarealet skal være områder med høj grad af biodiver-
sitet,
o
salget af antibiotika til brug i landbruget skal også reduceres med 50 %,
o
30 % af EU´s areal skal være beskyttet, heraf skal 10 % være strengt
beskyttet, og
o
det skal alt sammen ske i 2030.
-
Strategierne består for det andet af en række initiativer, der skal under-
støtte disse målsætninger. Strategierne indeholder således ikke konkret lov-
givning, men er snarere en tidsplan for, hvornår Kommissionen vil komme
1
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 536: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 3/6-20 om uformelt videomøde for EU’s landbrugs- og fiskeriministre den 8. juni 2020.
2204302_0002.png
TALEPAPIR
med nye tiltag. Og på nogle områder som for eksempel antibiotika vil man
først se, hvor langt man kommer med eksisterende regulering.
-
Det betyder også, at strategierne får et rigtig spændende samspil med andre
forhandlinger. Hvis der skal være flere landbrugsarealer med høj grad af
biodiversitet, kræver det jo en ny tilgang i forhold til reformen af den fælles
landbrugspolitik.
-
Her kunne man jo håbe, at Kommissionen ville blive mere begejstret for den
danske bruttoarealmodel. Det fremgår dog under alle omstændigheder, at
Kommissionen vil skele til de nye målsætninger, når man godkender med-
lemsstaternes strategiske planer.
-
Fra dansk side ser vi mange positive takter i de to strategier. De sætter en
ambitiøs retning for Europa på mange punkter, og når vi har haft lidt mere
tid til at tygge os igennem detaljerne, vil vi selvfølgelig sende uddybende no-
tater til Folketinget med en mere udbygget regeringsholdning.
-
Jeg vil dog gerne dele nogle af vores indledende overvejelser allerede nu.
Helt generelt er det jo altid vigtigt, at fælles EU-målsætninger tager højde
for, at medlemsstaterne ikke er ens.
-
På pesticidområdet er regeringen helt enig i, at brugen af sprøjtemidler skal
reduceres, men det er for eksempel kun Danmark, Frankrig og Tyskland, der
allerede har nationale reduktionsmålsætninger. Det skal man selvfølgelig
tage højde for, så man ikke straffer de medlemslande, der er gået foran.
-
På antibiotikaområdet er det positivt, at der er kommet en målsætning, og
jeg ser gerne, at det bliver endnu mere konkret end blot en målsætning for
salgsdata, men det kræver bedre data i mange medlemslande, der ikke lige-
som Danmark allerede arbejder med reduktionsmål. Og ligesom på pesticid-
området skal vi derfor også sikre, at nye EU-mål tager højde for den indsats,
der er gjort i Danmark blandt andet med gult kort-ordningen.
-
På økologiområdet er der sat en ambitiøs målsætning om 25 % økologisk
areal i 2030, og Kommissionen vil komme med en økologihandlingsplan på
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 536: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 3/6-20 om uformelt videomøde for EU’s landbrugs- og fiskeriministre den 8. juni 2020.
2204302_0003.png
TALEPAPIR
et senere tidspunkt. Her forventer jeg sådan set ikke en grundlæggende æn-
dring i forhold til de støttemuligheder, der er i dag, som jo ligger i land-
brugspolitikken.
-
I forhold til dyrevelfærd må man nøjes med at glæde sig over, at emnet er
kommet med i strategien. Det var nok ikke sket uden pres fra Danmark og
ligesindede lande. Til gengæld er det skuffende, at Kommissionen først vil se
på ny regulering ved udgangen af 2023. Der vil vi selvfølgelig fra dansk side
skubbe på for en hurtigere proces.
-
Jeg er godt klar over, at der er mange andre emner i strategierne, som jeg
ikke har nævnt i dag. Afslutningsvist vil jeg derfor for en god ordens skyld
understrege, at det er emner, som vi vender tilbage til.
-
I første omgang vil I få grundnotater om strategierne. Dernæst vil vi kunne
drøfte strategierne igen, når de forventeligt er på dagsordenen for kom-
mende rådsmøder.
-
Vi forventer, at det kommende tyske formandskab blandt andet vil tage initi-
ativ til rådskonklusioner. Endelig vil vi selvfølgelig komme tilbage til de en-
kelte initiativer, efterhånden som Kommissionen fremsætter de konkrete
forslag.
---o0o---
-
Under
siden sidst
vil jeg kort orientere om et forslag om ændring af fiskeri-
mulighederne for 2020, som Kommissionen fremlagde den 20. maj. Det væ-
sentligste punkt drejer sig om supplerende tiltag for torsk i Nordsøen og
Skagerrak.
-
En tidligere udgave af forslaget indgik som et non-paper i forbindelse med
forhandlingerne om tobis, som jeg forelagde skriftligt i marts, da rådsmødet
blev aflyst på grund af corona.
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 536: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 3/6-20 om uformelt videomøde for EU’s landbrugs- og fiskeriministre den 8. juni 2020.
2204302_0004.png
TALEPAPIR
-
Non-paperet indgik dog ikke i det endelige kompromisforslag, men nu har
Kommissionen så formelt fremlagt forslag til supplerende tiltag til at genop-
bygge torskebestanden.
-
Forslaget går ud på at fastlægge store såkaldte ”begrænsede områder”, hvor
fiskeri er forbudt, med mindre fiskeriet lever op til visse betingelser. De
”be-
grænsede områder” foreslås at dække
hele Skagerrak, den nordlige Nordsø i
britisk fiskerizone og et område i den danske del af Nordsøen.
-
Betingelserne for at fiske i de
”begrænsede
områder” er ifølge Kommissio-
nens forslag enten:
o
At torsk ikke overstiger 5 % af de samlede fangster per tur, eller
o
At fartøjerne anvender særligt selektive redskaber, der lever op til
visse nærmere definerede kriterier, eller
o
At fartøjet har installeret elektronisk monitoreringsudstyr med henblik
på fuldt dokumenteret fiskeri, eller
o
At medlemsstaterne udarbejder en national torskeplan, der har til for-
mål at reducere torskefangster med 50% sammenlignet med 2019.
-
Det er jo en stor mundfuld, som vi nu er ved at se på, og hvor det er vigtigt,
at vi finder den rigtige balance mellem beskyttelse og benyttelse.
-
Jeg forventer, at forslaget skal kunne træde i kraft 1. juli, så jeg vender til-
bage med sagen senere i juni. Og det gælder også fiskerikontrolforordnin-
gen, som jeg nævnte sidste gang, og hvor det nu ser ud til, at processen for-
mentlig går hurtigere end forventet. Så der kommer både notater og en fore-
læggelse af disse to sager i den nærmeste fremtid.
4