Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 521
Offentligt
2198087_0001.png
FORSIDE
Klimahandlingsplan for af-
faldssektoren
De følgende sider gennemgår tre notater, der dels udlægger vigtige fakta og dels
rejser vigtige spørgsmål i forbindelse med forhandlingerne om en klimahand-
lingsplan for affaldssektoren i Danmark.
26-05-2020
Side 1 af 1
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5.
1606 København V
”Hvordan
klarer Danmark sig, når det gælder affaldshåndtering?”
Danmark klarer sig godt sammenlignet med resten af Europa, når det gælder af-
faldshåndtering. Vi er fx det land i Norden, der har den højeste genanvendelses-
procent. Det er dog ikke altid det indtryk, man får, når man følger debatten i Dan-
mark. Dette notat gennemgår derfor et par nøglegrafer på baggrund af officielle
tal fra Eurostat og Miljøstyrelsen.
”Øgede omkostninger ved indsamling af 10 fraktioner”
I Dansk Affaldsforening støtter vi Regeringens forslag om øget affaldssortering.
Når vi skal bede borgerne sortere endnu mere, skal vi kunne sige, at det nytter
og forklare, hvad det koster. Derfor er der behov for åbenhed om prisen. Vores
beregninger viser, at omkostningerne bliver markant højere, end hvad Miljømini-
steren har meldt ud.
”Spørgsmål til regeringens udspil”
Regeringen præsenterede mandag d. 18. maj udspil til klimahandlingsplan for af-
faldssektoren. Udspillet blev præsenteret som en række faktaark. Udspillet viser
den rette retning med mantraet om mindre forbrænding og mere genanvendelse.
Samtidig rejser det en række spørgsmål, der gennemgås i dette notat.
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 521: Henvendelse af 26/5-20 fra Dansk Affaldsforening om klimahandlingsplan for affaldssektoren
2198087_0002.png
NOTAT
Hvordan klarer Danmark sig,
når det gælder affaldshånd-
tering?
Med Regeringens klimaudspil og implementering af producentansvar på emballa-
ger er debatten om affaldsområdet i Danmark blevet mere synlig. I den sammen-
hæng er det vigtigt at have dialog ud fra de bedst mulige data for at understøtte
gode beslutninger til gavn for miljø, økonomi og klima.
I følgende korte notat ser vi på, hvordan vi klarer os i Danmark. Først isoleret for
alt det, som Eurostat
kalder ”Municipal Waste” –
nemlig husholdningsaffald og
husholdningslignende affald fra erhverv
dernæst for emballageaffald isoleret.
01-04-2020
Side 1 af 4
J.nr. 11.7.23
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5.
1606 København V
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
Ser vi på alt husholdningsaffaldet (og det husholdningslignende erhvervsaffald)
så ligger Danmark med i toppen sammenlignet med de øvrige EU-medlems-
lande. Vi ligger lige over gennemsnit, når man ser på genanvendelsesprocen-
terne, og vi ligger meget langt fra de fleste lande, når man ser på mængderne,
der deponeres.
Som det fremgår, deponerer en lang række lande fortsat mere end halvdelen af
deres ”municipal waste” –
det gælder bl.a. Spanien, Kroatien og Grækenland.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 521: Henvendelse af 26/5-20 fra Dansk Affaldsforening om klimahandlingsplan for affaldssektoren
2198087_0003.png
Sammenligner vi os udelukkende med de øvrige nordiske lande, så har vi den
højeste genanvendelsesprocent.
Det er værd at bemærke, at tallene er baseret på første led. Genanvendelsespro-
centen er således opgjort på sorterede mængder, hvorimod energi og deponi er
slutbehandling. Det betyder, at den reelle genanvendelse er lavere for alle lande,
da der sker et
”tab”
i sortering, oparbejdning mv. Danmark har udbredt kildesorte-
ring, hvilket erfaringsmæssigt medvirker til øget kvalitet og mindre tab i dele af
processen.
I tillæg til ovenstående opgørelser bør vi naturligvis også se på, hvordan udviklin-
gen i genanvendelsesprocenten har været i løbet af de sidste år. I det følgende
gennemgår vi derfor udviklingen for husholdningsaffald.
Side 2 af 4
Genanvendelse af husholdningsaffald
42%
44%
46%
46%
37%
39%
40%
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Kilde: Miljøstyrelsens Affaldsstatistik 2017
Fra 2011 til 2017 er mængderne af husholdningsaffald sorteret til genanvendelse
steget med 9 %-point. Miljøstyrelsens affaldsstatistik er ikke udkommet for 2018
endnu, men Eurostat har fået indrapporteret 48% for 2018 (se graf på foregå-
ende side).
Det må forventes, at tallene fra 2019 igen vil vise en lille stigning, idet en række
kommuner i de seneste år har rullet nye ordninger ud
bl.a. har 23 kommuner
etableret indsamling af bioaffald/madaffald siden 2017. Madaffald vejer meget,
og tæller derfor mere i statistikken.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 521: Henvendelse af 26/5-20 fra Dansk Affaldsforening om klimahandlingsplan for affaldssektoren
2198087_0004.png
Side 3 af 4
Hvis vi dykker ned i Miljøstyrelsens tal for genanvendelse af husholdningsaffal-
det, så indeholder denne opgørelse også en del erhvervsaffald
typisk restaf-
fald. De mindre virksomheder sorterer ikke tilstrækkeligt
1
. Eksempelvis er det kun
7 procent af servicevirksomhederne, der sorterer plast. Det samme gælder mad-
affald. Blot halvdelen sorterer i en eller flere typer affald.
Som det fremgår af ovenstående graf, så er denne mængde erhvervsaffald med
til at trække den samlede genanvendelsesprocent for husholdningsaffaldet bety-
deligt ned. Det skyldes, at der er tale om relativt store mængder affald, der bliver
smidt i restaffaldet. Tallene fra 68 kommuner, der er indsamlet af JHN Processor,
viser tydeligt, at det faktiske tal for genanvendelse af husholdningsaffaldet er hø-
jere end det, Miljøstyrelsen opgør i sin statistik.
De syv fokusfraktioner stammer fra den seneste affaldsplan
Ressourcestrate-
gien
hvor kommunerne fik ansvaret for at nå 50% sortering af disse i 2022.
Evalueringen af strategien, som Rambøll har lavet for Miljøstyrelsen, viser, at
kommunerne når målet
2
.
De syv fokusfraktioner er madaffald, pap, papir, plastik, metal, glas og træ.
1
https://danskaffaldsforening.dk/nyheder/ny-analyse-stort-potentiale-affaldssortering-virksomheder
https://mst.dk/service/nyheder/nyhedsarkiv/2017/jun/genanvendelse-er-blevet-et-hverdagsord/
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 521: Henvendelse af 26/5-20 fra Dansk Affaldsforening om klimahandlingsplan for affaldssektoren
2198087_0005.png
Emballageaffald sorteret til genanvendelse
84%
78%
75% 74% 72%
Side 4 af 4
70% 69% 69% 68% 67%
67% 66% 66% 66% 66% 65% 64%
62%
59% 57% 56%
55% 54%
51% 50%
47%
Kilde: Eurostat, 2017
Kigger vi isoleret på emballager, så er Danmark det land i Europa, der indsamler
tredje mest emballageaffald til genanvendelse. Kun Holland og Belgien klarer det
bedre end os ifølge de data, der er til rådighed.
I alle de øvrige lande har de i dag producentansvar for emballager, men som gra-
fen desværre viser, så har det i sig selv ikke betydet en højere genanvendelses-
procent af deres emballageaffald.
Hvor meget udgør emballageaffaldet?
8%
Emballageaffald
De resterende affaldsmængder i
Danmark
92%
Kilde: Miljøstyrelsens Emballagestatistik 2017 og Affaldsstatistik 2017
Emballageaffaldet udgør dog kun en ret begrænset del af de samlede affalds-
mængder. Faktisk er kun 8 % af affaldet emballageaffald. Ser vi specifikt på
plastemballager, der fylder meget i debatten, så udgør de kun 1,7 %.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 521: Henvendelse af 26/5-20 fra Dansk Affaldsforening om klimahandlingsplan for affaldssektoren
2198087_0006.png
ANALYSE
Øgede omkostninger ved
indsamling af 10 fraktioner
Regeringens forslag om at indsamle 10 typer affald ved hus-
standen medfører øgede omkostninger for en del borgere. Der
vil være tale om udrulning af nye ordninger eller ændringer i
de eksisterende.
Ved lanceringen af regerings affaldsudspil vurderede Miljøminister Lea Wermelin
(S), at omkostningerne til at sortere 10 affaldsfraktioner ved husstanden ville
blive ca. 55 kr. mere om året per husstand.
Dansk Affaldsforening støtter målsætningerne om øget sortering og genanven-
delse og er klar til at give den cirkulære økonomi fuld skrald. Det er dog vigtigt at
sikre en faktabaseret debat om omkostningerne og vejen frem. Særligt da kom-
muner og affaldsselskaber fortsat står på mål for opgaven og udskriver omkost-
ningerne til borgerne via affaldsgebyret.
Dansk Affaldsforening har derfor indsamlet erfaringstal fra en række kommuner
på indkøb af affaldsbeholdere og tømning af disse for at kunne analyse de fakti-
ske omkostninger.
En gennemsnitlig kommunes affaldsgebyr vil stige med ca. 500 kr. om året, som
borgerne skal betale. Et gennemsnitligt affaldsgebyr ligger i dag på ca. 2.500 kr.
årligt for en én-familiebolig.
19-05-2020
Side 1 af 4
J.nr. 11.7.23 04 MG
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5.
1606 Københvan V
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
Oversigt
Antal fraktioner
i dag
1-4
5-6
7-8
Antal kommu-
ner omfattet
32
37
29
Meromkostning
Ca. 500-800 kr.
Ca. 200-500
Ca. 50-500
Stigning i forhold
til ministerens ud-
melding
10-14 gange så højt
4-10 gange så højt
1-10 gange så højt
Note:
Omkostningerne er estimater ud fra erfaringstal, da den eksakte omkostning bl.a. bestemmes af be-
holdertype og affaldsopdeling, lokale forhold, tømningsfrekvens, priser ved udbud af kørsel og indkøb af be-
holdere mv. Tallene dækker udelukkende én-familieboliger. Omkostninger for etageboliger er mere kompli-
cerede, da der skal investeres i areal til beholdere, foretages udgravninger til nedgravede beholdere
og så
er der pladsspørgsmål i baggårde. Antal fraktioner er kun med udgangspunkt i de 10 fraktioner, som er med
i Regeringens udspil.
Køb og tømning af én affaldsbeholder koster 270 kr. om året
I gennemsnit koster det omkring
500 kr.
at indkøbe en almindelig 240 liter
affaldsbeholder,
som er den mest udbredte beholder ved én-familieboliger. Be-
holderen afskrives over 5-10 år og koster dermed i gennemsnit 70 kr. for en hus-
stand om året
den varierer altså fra 50 til 100 kr. om året udelukkende i indkøb
af én beholder. Når beholderen er indkøbt, skal den rulles ud og tømmes ved
husstanden. En beholder med mad- og restaffald skal tømmes ofte, mens en
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 521: Henvendelse af 26/5-20 fra Dansk Affaldsforening om klimahandlingsplan for affaldssektoren
2198087_0007.png
beholder med tørt affald, så som pap, papir, metal, glas, plastik og mad- og drik-
kekartoner kan tømmes sjældnere.
Hvis en kommune har en ét-kammerbeholder og skal skifte til en to-kammerbe-
holder, som resultat af de nye indsamlingskrav, skal kommunen investere i nye
beholdere. Alternativet kan være at supplere med en beholder yderligere
og
altså stadig investere i endnu en beholder.
Det koster i gennemsnit 20 kr. pr. gang at tømme affaldsbeholder
1
.
En beholder
til mad- og restaffald koster i gennemsnit omkring
520 kr.
at tømme
om året
hvis den tømmes hver 2. uge
mens
en beholder med tørre fraktioner i gen-
nemsnit koster omkring
260 kr.
at tømme
om året
hvis den tømmes hver 4.
uge. Tømning af beholder afhænger naturligvis også af, hvor langt der er mellem
husene, og hvor langt der er til behandling af affaldet. Derfor er tallet meget vari-
erende på tværs af landets kommuner. Den største post til indsamling er løn til
chauffører og omkostninger til anskaffelse og drift af skraldebiler.
Mange kommuner har allerede sortering af mange af de fraktioner, som Regerin-
gen ønsker, skal indsamles ved husstanden fremover. Der er dog også mange
kommuner, som enten skal ændre i eksisterende ordninger for at leve op til de
nye krav eller skal implementere nye ordninger. Uanset om der er tale om æn-
dring eller ny-implementering, skal rigtig mange kommuner købe nye affaldsbe-
holdere.
Side 2 af 4
Affald koster penge at komme af med
Kommunerne afsætter det affald, borgerne har sorteret, til private virksomheder
med krav om genanvendelse, når det er indsamlet og eventuelt grovsorteret. Pri-
serne på markedet for genanvendeligt affald fluktuerer ligesom som markedspri-
ser i resten af vores samfund fluktuerer. Vi kender det eksempelvis fra priserne
på benzin og diesel. Priserne på de fleste affaldsfraktioner
både dem fra gen-
brugspladserne og fra husstande
er typisk negative. Det betyder, at selv når
borgerne har betale for at få affaldet indsamlet og sorteret, koster det penge at
afsætte det til genanvendelse.
Kommunerne og affaldsselskaberne
”sælger”
deres affald til første led i oparbejd-
ningskæden
nogle typer affald gennemgår flere forskellige behandlingsproces-
ser og bliver altså solgt videre adskillige gange, inden det ender med at indgå i
ny produktion.
Prisen for at sende affaldet til genanvendelse afhænger dels af de samlede
mængder af affalds-/materialetypen i markedet. Og dels afhænger priserne af af-
faldets kvalitet.
Genanvendelse koster penge
specielt genanvendelse af vores plastikaffald og
det farlige affald er dyrt, og ligeledes er vores madaffald. For de fraktioner kan
det ”ikke betale sig” at genanvende dem –
kommunerne gør det alene for at
forfølge miljømål. Anderledes ser det ud for fraktioner som papir, pap og glas.
Disse fraktioner har vi og andre lande indsamlet i årevis, og det har altså skabt
1
Kilde: Urbaser, som er et af de største private renovationsselskaber i Danmark. Der er tale om nu-
tids- og nær fremtidspriser.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 521: Henvendelse af 26/5-20 fra Dansk Affaldsforening om klimahandlingsplan for affaldssektoren
2198087_0008.png
markeder, som gerne vil betale penge for at materialerne kan indgå i ny
produktion. Metallet er som altid penge værd.
Afsætningpriser i kr. pr. ton (økonomi efter indsamlingen er betalt)
Side 3 af 4
Kilde: ARC, Arwos, ARGO. Vi ligger ikke inde med afsætningstal for mad- og drikkekartoner.
En gennemsnitlig husstand producerer ca. 50 kg plastikaffald om året, og Rege-
ringen har som mål, at vi indsamler 80% af alt plastaffald med henblik på genan-
vendelse. Det vil sige, at efter indsamlingen er betalt, betaler en gennemsnitlig
husstand yderligere ca. 108 kr. om året for at plastikaffald afsættes til genanven-
delse. Indsamling og sortering ikke er lig genanvendelse
hvis produkter og em-
ballager ikke er egnet til genanvendelse, kan sortering naturligvis ikke ændre på
dette.
Det er således vigtigt ikke kun at se på prisen på en beholder og tømning af
denne, men også at medregne prisen/omkostningen, når affaldet efterfølgende
skal afsættes på et marked, der er præget af negative priser.
Kommunerne bør kunne løfte det ansvar de pålagt
ret og pligt
Når folkevalgte skal sende regningen til borgerne og stå på mål for miljøet, skal
de altid have mulighed for at løse opgaverne bedst muligt
enten ved brug en
privat leverandør eller ved selv at gøre det. Det handler om ansvaret.
Derfor vækker særligt ét initiativ i regeringens udspil stor bekymring: At kommu-
nerne pålægges udbudspligt på behandlingen af det affald, borgerne sorterer til
genanvendelse. Markedet er godt til mange ting, men ikke til at drive udvikling,
hvor det
ikke kan betale sig.
Det er ikke holdbart, hvis kommunerne bindes til op-
gaver, uden at kunne styre borgernes omkostninger eller holde snor i miljøbe-
handlingen.
Alternativet svarer til, at kommunerne hverken må eje eller drive plejehjem, an-
sætte SOSU’ere eller have biler til hjemmebesøg, men fortsat er pålagt at sikre
borgerne ældrepleje
og leve op til servicemål om madens kvalitet og antal
ugentlige bade.
Affaldssektoren er præget af få store aktører, og ofte kan
det ikke kan betale sig
at genanvende rent økonomisk. Der er ikke tale om traditionelle markeder. Mister
kommunerne muligheden for at drive anlæg og efteresortere, kan
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 521: Henvendelse af 26/5-20 fra Dansk Affaldsforening om klimahandlingsplan for affaldssektoren
2198087_0009.png
omkostningerne løbe løbsk, ligesom det bliver vanskeligt at sikre sig, at borger-
nes affald genanvendes bedst muligt.
Gennemfører Folketinget tvangsudbud af driftsopgaverne, mister kommunerne
både redskaberne til at holde borgernes omkostningerne nede og indsigt i, hvad
der reelt sker med affaldet. Det rummer en risiko for, at folkevalgte i kommunerne
beder borgerne sortere flere og nye typer affald uden sikkerhed for, at disse rent
faktisk genanvendes på miljømæssig tilfredsstillende vis. Forslaget rejser princi-
pielt spørgsmål om, hvorvidt håndtering af borgernes affald er en offentlig/kom-
munal opgave.
Det er vigtigt, at kommunerne har mulighed for og frihed til at løse opgaven indtil
1. led efter sortering, hvor affaldet er klar til virksomheder, der kan genanvende
det.
Kommunerne har brug for at kunne drive anlæg til bl.a. at omlaste affald, grov-
sortere fraktioner eller forbehandle madaffald, før det sendes til biogasanlæg.
Herefter ser vi gerne
ligesom regeringen
at det er danske virksomheder, der
overtager affaldet.
Side 4 af 4
EKSEMPLER PÅ GEBYRSTIGNINGER VED NYE ORDNINGER
Kvalificeret regneeksempel fra ARGO:
En kommune som indsamler 6 fraktioner i dag (rest-, mad-, papir-, plastik-, metal- og
glasaffald), vil sandsynligvis opleve en
gebyrstigning på ca. 300 kr. årligt
efter en im-
plementering af Regeringens forslag. Omkostningerne vil sandsynligvis ligge i følgende:
Indsamling af farligt affald og indsamling af pap i en ny beholder
da den ikke egner sig
specielt godt til en to-kammerbeholder grundet dens størrelse. Her regner vi altså med at
behandlingsomkostninger til tekstil, mad- og drikkekartoner samt pap vil være så tæt på
status quo (energiudnyttelse) eller nul, at vi kan se bort fra posterne.
Reno Djurs:
Affaldsselskabet for Norddjurs og Syddjurs kommuner regnede i 2018 på hvad det ville
koste for borgene om året at gå fra den daværende ordning
med to spande til hhv.
restaffald i den ene og papir- og papaffald i den anden
til at indsamle affald i 4 spande,
som omfatter de eksisterende tre fraktioner samt glas-, metal-, plastik- og madaffald.
Dette ville give en
årlig gebyrstigning på 768 kr.
2
Alle ydelser lige fra beholderkøb til
indsamling, forbehandling og afsætning er udliciteret og dermed baseret på markedspri-
ser ved konkurrenceudsættelse.
2
https://affaldsviden.info/wp-content/uploads/2019/07/Reno-Djurs-2018-Debatoplæg-1.pdf
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 521: Henvendelse af 26/5-20 fra Dansk Affaldsforening om klimahandlingsplan for affaldssektoren
2198087_0010.png
NOTAT
Spørgsmål til regeringens
udspil
Det følgende notat oplister en række relevante spørgsmål, der rejser sig på bag-
grund af det udspil til en klimaplan for affaldssektoren, som regeringen præsente-
rede mandag d. 18. maj.
Spørgsmålene er organiseret efter det faktaark,
der hedder ”Grøn affaldssektor”.
De følgende spørgsmål relaterer sig således til visionerne og efterfølgende de
oplistede tiltag.
26-05-2020
Side 1 af 4
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5.
1606 København V
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
Affaldssektoren skal være klimaneutral i 2030
Er det regeringens opfattelse, at dette udspil, og de tilhørende tiltag, vil gøre af-
faldssektoren klimaneutral i 2030?
Hvis det ikke er regeringens opfattelse, at udspillet gør affaldssektoren klimaneu-
tral i 2030, hvad mener regeringen så, at der yderligere skal til?
Udsortering af 80 % dansk plast fra forbrændingen i 2030
Der findes i dag mange forskellige slags plast, hvoraf en del er enten meget dyre
eller umulige at genanvende. regeringen skriver selv i et af udspillets andre fak-
taark, at en årsag til, at plastikaffald ikke genanvendes, skyldes, at plastprodukter
ikke er designet til genanvendelse og/eller genbrug.
Kan regeringen konkretisere, hvordan den vil sikre, at de 80% plastikaffald (cirka
300.000 tons), der i 2030 skal udsorteres fra affaldsenergianlæggene, vil være
mulig at genanvende? Og til hvilke formål?
Hvilke typer af plast mener regeringen, der skal udsorteres for at opnå 80% gen-
anvendelse af plastikaffaldet?
Hvordan vil regeringen sikre, at de 80% udsorteret plastikaffald ikke eksporteres
til behandling i andre lande, herunder sikre sig at plastikaffaldet ikke ender i
udenlandske affaldsenergianlæg, cementværker eller udenlandske deponier?
Hvilken CO2-udledning vil i dette tilfælde ske i disse lande?
Regeringen skriver i faktaarket
”plastik skal genbruges og genanvendes”,
at en
central årsag til manglende genanvendelse af plastikaffald skyldes design. Hvilke
konkrete ændringer mener regeringen, at der skal ske med designet af plastik-
produkterne, hvis vi skal opnå mere genanvendeligt plastikaffald?
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 521: Henvendelse af 26/5-20 fra Dansk Affaldsforening om klimahandlingsplan for affaldssektoren
2198087_0011.png
Affaldskurven skal knækkes
mindre affald, mindre spild og mere genbrug
Det har i praksis vist sig vanskelig at realisere den positive vision om at reducere
affaldsmængderne. Således er tendensen, at affaldsmængderne stiger, trods øn-
sket om det modsatte.
Side 2 af 4
Hvilke konkrete tiltag vil regeringen iværksætte, som vil mindske affaldsprodukti-
onen?
Hvilke konkrete tiltag vil regeringen iværksætte, som vil mindske spild?
Hvilke konkrete tiltag vil regeringen iværksætte, som vil øge genbrug og/eller re-
paration?
Cirkulær økonomi skal være den nye vækstmotor for Danmarks næste
grønne erhvervseventyr
Der er ingen tvivl om, at cirkulær økonomi er afgørende for at reducere klimapå-
virkning. I regeringens udspil synes cirkulær økonomi dog alene at være et
spørgsmål om mere genanvendelse.
Er det regeringens opfattelse, at andre sektorer end affaldssektoren har en vigtig
rolle at spille i den cirkulære økonomi?
Er det regeringens opfattelse, at affaldssektoren er den vigtigste sektor i den cir-
kulære økonomi?
Kan regeringen give konkrete eksempler på, hvordan den cirkulære økonomi, in-
denfor affaldssektoren, kan blive en vækstmotor for Danmarks næste grønne er-
hvervseventyr?
Herefter følger spørgsmål til de konkrete tiltag, der oplistet i faktaarket.
Strømlinet sortering
Hvor meget mere reel genanvendelse end i dag, forventer regeringen, at den
strømlinede sortering vil medføre?
Er det regeringens vurdering, at strømlinet sortering vil sikre, at private aktører
investerer i genanvendelsesanlæg i Danmark? Og hvis ja, hvordan?
I forbindelse med præsentationen af regeringens udspil gjorde Miljøministeren
det klart, at man forventede, at den øgede husstandssortering ville medføre en
gebyrstigning på ca. 55. kr. pr. husstand. Vil regeringen redegøre for beregnin-
gen bag det tal?
Det fremgår af faktaarket, at virksomheder og borgere skal til at bruge de samme
sorteringskriterier og piktogrammer på deres affaldsspande.
Vil regeringen iværksætte tiltag for at sikre, at piktogrammerne også fremgår på
de produkter, borgere og virksomheder køber, således at det allerede ved køb af
produktet fremgår, hvordan dette skal sorteres, når det bliver til affald?
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 521: Henvendelse af 26/5-20 fra Dansk Affaldsforening om klimahandlingsplan for affaldssektoren
2198087_0012.png
Genanvendelse frem for forbrænding
Når der skal ske en tilpasning af kapaciteten til affaldsenergi, skal der sidelø-
bende ske en tilpasning af genanvendelseskapaciteten. Ellers risikerer vi, at vo-
res affald (også det genanvendelige) eksporteres til udenlandske affaldsenergi-
anlæg og deponier.
Er det regeringens opfattelse, at færre og mere effektive affaldsenergianlæg
samt begrænset import af udenlandsk affald i sig selv vil føre til mere genanven-
delse og etablering af kapacitet hertil i Danmark? Og hvordan?
Vil regeringen fremlægge tallene for den forventede udvikling i de danske affalds-
mængder frem til 2050 i såvel samlede mængder som fordelingen mellem, hvad
der går til genanvendelse, affaldsenergi og deponering?
Som bekendt udgør erhvervsaffaldet cirka 2/3 af den samlede affaldsmængde.
Hvor meget erhvervsaffald forventer regeringen, at der vil skulle behandles i af-
faldsenergianlæggene i hvert af årene 2025, 2030, 2035, 2040, 2045 og 2050?
Mere genanvendelse
Øget genanvendelse er et mål, der deles af stort set alle borgere, organisationer
mv. Det bemærkes dog, at det allerede i dag er udfordrende at komme af med
visse typer affald, da der er et usikkert marked med fluktuerende priser. Da pri-
serne ofte er negative, koster det penge at sikre, at affaldet bliver genanvendt.
Det gælder særligt det komplekse affald fra husholdninger og mindre virksomhe-
der. Samtidigt er det typisk mere sikkert og billigere for virksomheder, at bruge
virgine råvare i sine (nye) produkter end (genanvendt) affald.
I dag vurderes det, at ca. 20 % af plastikaffaldet kan genanvendes. Hvis vi skal
lykkes med at udsortere 80 % plastikaffald i 2030, skal vi dermed også kunne
genanvende 80 % af alt plastikaffald i 2030. Hvordan vil regeringen sikre, at pla-
stikaffaldet i højere grad end i dag bliver genanvendeligt?
Store mængder af det plastikaffald, vi har i Danmark, stammer fra produkter fra
andre lande. Hvilke tiltag vil regeringen iværksætte for at sikre, at plastikproduk-
ter fra andre lande vil kunne genanvendes i Danmark?
Hvordan vil regeringen sikre, at der er tilstrækkelig kapacitet på sorterings- og
genanvendelsesanlæg i Danmark til at modtage det genanvendelige affald, der
fremadrettet skal udsorteres hos borgerne og virksomhederne?
Hvordan vil regeringen sikre, at der er virksomheder, der kan/vil aftage det gen-
anvendelige affald og bruge det i deres produktion af nye produkter?
Det fremgår af faktaarket, at behandlingen af husholdningernes genanvendelige
affald skal udbydes.
Side 3 af 4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 521: Henvendelse af 26/5-20 fra Dansk Affaldsforening om klimahandlingsplan for affaldssektoren
2198087_0013.png
Kan regeringen nævne eksempler på andre forsyningsopgaver, hvor den offent-
lige part (stat, regioner eller kommuner), som er pålagt en opgave, tvinges til at
udbyde opgaveløsningen?
Har regeringen kendskab til andre EU-lande, hvor en offentlig part - lovgivnings-
mæssigt - forhindres i selv at løse opgaver, den har ansvaret for?
I 2010 blev der
implementeret en affaldsreform, der ”liberaliserede” det genan-
vendelige erhvervsaffald. Virksomhederne fik selv ansvaret for deres genanven-
delige affald og kunne frit vælge, hvilke genanvendelsesvirksomheder der skulle
behandle deres genanvendelige affald.
En evaluering af reformen viste, at den ikke førte til øget genanvendelse, ikke
havde positiv indflydelse på økonomien, men til gengæld gav administrative pro-
blemer for både det private og offentligt (https://www.altinget.dk/forsyning/arti-
kel/laekket-evaluering-reform-af-erhvervsaffald-er-slaaet-fejl).
Hvordan mener regeringen, at et krav om udbud af behandlingen af husholdnin-
gernes genanvendelige affald vil føre til øget genanvendelse og mere cirkulær
økonomi, når erfaringerne med reformen fra 2010 viser, at en liberalisering af
virksomhedernes genanvendelige affald ikke har medført mere genanvendelse?
Hvor mange grønne arbejdspladser vil kravet om at kommunerne skal udbyde
behandlingen af husholdningernes genanvendelige affald efter regeringens vur-
dering skabe i Danmark?
Genbrug og genanvendelsen af affald ville blive nemmere og billigere, hvis pro-
ducenterne udviklede og designede produkter med henblik på mere genbrug
samt mere genanvendelse. Påtænker regeringen at iværksætte tiltag, der skal
sikre, at virksomhederne udvikler produkter med henblik på mere genbrug og
mere genanvendelse? Hvis ja, hvilke tiltag?
Side 4 af 4