Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 519
Offentligt
Erhvervsministeriet
Att.: Erhvervsminister Simon Kollerup
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Den 18. maj 2020
Vedr. konsekvenserne af en eventuel ja-tak ordning
Kære erhvervsminister,
Undertegnede organisationer retter denne henvendelse for i fællesskab
at gøre opmærksom på, at en ”Ja
tak ”-ordning
for adresseløse forsendelser vil have vidtrækkende, negative konsekvenser på en lang række
områder, som regeringen næppe har til hensigt at ramme med forslaget.
Vi vurderer, at en ”Ja tak ”-ordning
i sig selv vil have vidtrækkende, negative konsekvenser for vores
respektive medlemmer. Den aktuelle krise illustrerer og forstærker denne vurdering. Store dele af
detailhandlen, de lokale medier og lokalforeninger er sat under et hidtil uset pres og mange virksomheder
og lokalaviser kæmper for livet. En ”Ja tak ”-ordning
vil forværre deres muligheder for at rejse sig igen.
Vi opfordrer derfor til, at regeringen fastholder den gældende ”Nej-tak” ordning og tager følgende
konsekvenser ved en ”Ja tak ”-ordning
med i de videre overvejelser:
En ”Ja tak ”-ordning
vil med al sandsynlighed få distributionspriserne til at stige markant. Det vil ikke
kun ramme tilbudsaviserne, men også alle de mange aktører der benytter sig af den samme
distribution, som trykte reklamer distribueres via, og som breder prisen for distribution ud over flere
enheder. Det gælder bl.a. lokalaviser, aftenskoler, foreninger, kirkeblade, indsamlinger og kampagner
i samarbejde med velgørende foreninger.
En højere distributionspris vil have store konsekvenser for levedygtigheden af en stor del af de lokale
ugeaviser, som i forvejen er presset økonomisk. Lukker disse lokale aviser, vil det uundgåeligt gå ud
over den lokale sammenhængskraft. Konsekvensen vil være flere nyhedsørkener på Danmarkskortet.
Dyrere distribution vil gøre det markant dyrere for lokale foreninger, aftenskoler m.v. at komme i
kontakt med borgerne i lokalområder, eller helt afskære dem muligheden. Færre danskere vil derfor
stifte bekendtskab med disse tilbud.
En
”Ja tak ”-ordning
vil også betyde et markant tab af arbejdspladser inden for visse brancher.
Sammenlagt vil tabet fra trykkerier, distributører, omdelere og lokale nyhedsredaktioner være i
tusindvis.
En ”Ja tak ”-ordning
vil ramme detailhandlen, og i særlig høj grad de mindre, lokale butikker. De får
svært ved at forblive synlige, hvis de presses over i online-markedsføringskanaler, hvor konkurrencen
om opmærksomheden er langt større. Det strider mod målet om ”levende bymidter”, som
erhvervsministeren annoncerede i januar, og som kun er blevet mere presserende siden da.
Virksomheder vil med en ”Ja tak”-ordning
være mere afhængig af digital markedsføring, som
domineres af udenlandske aktører. Alene Facebook og Google står for op mod 80 procent af værdien
af al digital markedsføring i Danmark.
1
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 519: Henvendelse af 25/5-20 fra Dansk Erhverv m.fl. om bevarelse af den nuværende Nej Tak-ordning
2198063_0002.png
Fælles for alle disse konsekvenser er, at de vil have den største effekt i landdistrikterne og blandt den
ældre del af befolkningen. Særligt for de ældre vil det være en markant udfordring.
Det er ikke nemt på samme måde at ramme dem via digitale kanaler. Det vil i særlig grad gå ud over
foreninger og lokalbutikker
og de ældre, som i overvejende grad benytter sig af tilbudsavisen til at spare
penge, vil skulle betale mere for de samme varer.
Man skal samtidigt være opmærksom på, at miljø-
og klimaeffekten af indførelse af en ”Ja tak”-ordning
i
bedste fald er begrænset. Det skyldes dels, at der også er en CO2-belastning ved digital markedsføring og
andre trykte medier, der er alternativet til tilbudsaviserne. Dels, at de fleste danske tilbudsaviser er
produceret efter de højeste miljøstandarder og trykt på FSC-papir fra bæredygtigt skovbrug.
Derfor mener undertegnede organisationer at den nuværende og velfungerende ”Nej tak ”-ordning
bør
bevares, som den er.
Med venlig hilsen,
Brian Mikkelsen, Adm. direktør
Dansk Erhverv
Steffen Damsgaard, Formand
Landdistrikternes Fællesråd
Louise Brincker, Adm. direktør
Danske Medier
Tine Aurvig-Huggenberger, Adm. direktør
Kreakom
Simon Thøger, Sektorformand
HK Privat
Thomas Torp, Adm. direktør
Grakom
Mette Grovermann, Generalsekretær
ISOBRO
Indsamlingsorganisationernes
Brancheorganisation
John Meinert Jacobsen, Adm. direktør
AOF
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 519: Henvendelse af 25/5-20 fra Dansk Erhverv m.fl. om bevarelse af den nuværende Nej Tak-ordning
2198063_0003.png
Tine Sahlgren, Sekretariatsleder
FOF
John Wagner, Adm. direktør
De Samvirkende Købmænd
Bernhard Trier Frederiksen, Sekretariatsleder
Fora
Jens Birkeholm, Adm. direktør
Dansk Detail
Per Paludan Hansen, Sekretariatsleder
LOF
Ole Hækkerup, Adm. direktør
Dansk Ejendomsmæglerforening
Henrik Christensen, Sekretariatsleder
DOF
Lasse Ingemann Brodt, Formand
Brancheforeningen af Danske
Distributionsvirksomheder
3