Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 497
Offentligt
2192480_0001.png
11. januar 2018
GRØN KICKSTART
Ny partnerskabsmodel, der sikrer bedre rammer for teknologiudvikling i den
danske affaldssektor
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Henvendelse af 18/5-20 fra Dansk Affaldsforening om indspil til klimaplansforhandlingerne
2192480_0002.png
Behov for en
Grøn Kickstart
AT OMSTILLE SAMFUNDET FRA EN LINÆR TIL EN
CIRKULÆR ØKONOMI ER EN ENORM OPGAVE. DE
PRODUKTER, VI OMGIVER OS MED, SKAL DESIGNES,
SÅ DE HOLDER LÆNGE, KAN GENBRUGES OG
I SIDSTE
ENDE
GENANVENDES SOM RENE MATERIALER.
Når produkter først er blevet til affald, er det en meget vanskelig
og omkostningstung opgave at få ressourcerne tilbage i spil i nye
produkter.
Derfor er der i affaldssektoren et stort behov for at styrke
teknologiudviklingen og etablere nye anlæg. Samtidig skal
sektoren balancere både miljømæssige, økonomiske og
erhvervsmæssige hensyn.
Affaldet skal have den miljømæssigt bedste behandling,
borgernes omkostninger skal holdes på et fair niveau, og
samtidig skal sektoren bidrage til at realisere ambitionen om, at
”dansk erhvervsliv i 2030 har en global førerposition indenfor
2
Advisory Board for cirkulær økonomi – anbefalinger til regeringen (juni 2017)
udvikling, implementering og eksport af cirkulære løsninger, og
at Danmark er verdenskendt som et hub for cirkulær økonomi”.
Desværre findes der i dag flere væsentlige barrierer, som
politikere og myndigheder bør adressere, hvis sektoren skal
kunne bidrage til at styrke genanvendelsen af affaldet og
samtidig sikre udvikling af grøn teknologi og arbejdspladser i
Danmark.
Konkret er der behov for nye rammer for samarbejde mellem
offentlige og private aktører for at sikre den fortsatte teknologi-
og metodeudvikling.
Dansk Affaldsforening foreslår med Grøn Kickstart en ny
partnerskabsmodel, der kan bane vejen fra ambition til realitet.
Forslaget er en konkretisering af forslag nr.11 fra ”Fuld skrald på
den cirkulære økonomi”, som er foreningens udspil til en reform
af affaldssektoren,
God læselyst.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Henvendelse af 18/5-20 fra Dansk Affaldsforening om indspil til klimaplansforhandlingerne
2192480_0003.png
5 BARRIERER
FOR TEKNOLOGIUDVIKLING OG ETABLERING AF ANLÆG
1. AFFALD ER
OMKOSTNINGER
Affald har negative priser.
Selv efter forbehandling
eller sortering er affald
typisk en omkostning
samlet set.
Derfor vil markedet
fravælge den
miljømæssigt bedste
løsning på kort sigt.
2. SEPARATE
AFFALDSSTRØMME
Når strømmene er delt op
i erhverv og husholdning,
reduceres muligheden for
at sikre effektivitet og fuld
kapacitetsudnyttelse.
Kun få nye avancerede
anlæg er bygget i Danmark
- typisk for at virkeliggøre
politiske målsætninger.
3. RISIKO FOR TAB AF
MILJØ OG JOB i DK
Forsyningsstrategiens krav
om udbud og privatisering
af anlæg vil i praksis
betyde, at affaldet ikke
kan holdes i Danmark.
En stor del vil flyde til
udlandet og gøre det
vanskeligt at sikre miljø og
danske arbejdspladser.
4. UDEN GARANTIER -
INGEN INVESTERINGER
Danske virksomheder vil
ikke etablere de fornødne
anlæg, når de (som følge
af EU-udbud) ikke kan få
garanti for mængderne.
Det problem ses allerede
for erhvervsaffaldet.
Kommunerne kan derimod
styre borgernes affald.
5. RIGIDE RAMMER
FOR SAMARBEJDER
Selvom mange kommuner
og virksomheder gerne vil
samarbejde om anlæg, er
det tæt på umuligt under
de nuværende regler.
Kun ved at kunne etablere
og drive anlæg i
fællesskab, kan der sikres
miljø samt job i Danmark.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Henvendelse af 18/5-20 fra Dansk Affaldsforening om indspil til klimaplansforhandlingerne
2192480_0004.png
Situationen i dag
Kommunerne har brug for anlæggene for
at leve op til de genanvendelsesmål, de er
pålagt af staten med ressourcestrategien.
Mål, som bliver strammet i de
kommende år, når nye EU-mål skal
implementeres. Samtidig er anlæggene en
mulighed for at sikre den bedst mulige
genanvendelse og behandling af de rester,
der opstår undervejs.
Markedet leverer ikke alene
Markedet har haft eneret til det
genanvendelige erhvervsaffald siden
affaldsreformen i 2010.
Evalueringen af reformen konkluderede
dog, at den hverken havde resulteret
i mere innovation, bedre miljø eller billigere
priser.
4
Evaluering af affaldssektoren 2016, Deloitte og
Incentive for Energistyrelsen
Eks. har markedet kun i begrænset omfang
etableret avancerede anlæg til behandling
af husholdningsaffald eller
husholdningslignende affald fra detail- og
servicesektoren.
Styr på affaldet giver danske job
Regeringens foreslår i forsyningsstrategien,
at kommunerne skal udbyde alt affald, så
snart det er samlet ind, og at
kommunerne hverken må etablere, eje
eller drive anlæg til håndtering af affald.
Hvis det bliver en realitet, vil det være
meget vanskeligt at sikre den
miljømæssige bedste behandling.
Konsekvensen vil blive, at affaldet i vid
udstrækning vil flyde til udlandet via EU-
udbud, hvor det bliver svært at følge og
sikre reel genanvendelse.
Dermed mister vi styringen med affaldet
og dermed fundamentet for at skabe
danske arbejdspladser i den cirkulære
økonomi.
Derfor er der konkret behov for:
En model, der sikrer, at offentlige og
private aktører kan arbejde sammen om
etablering og drift af affaldsløsninger.
Målet med modellen – selskabsformen
grøn
kickstart
- er todelt. Den skal maksimere
miljø- og klimabeskyttelsen - herunder
markant øget genanvendelse - til den lavest
mulige pris for borgere og virksomheder.
Samtidig skal modellen agere fødselshjælper
for teknologi- og metodeudviklingen i
affaldssektoren og bidrage til nye
arbejdspladser i Danmark.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Henvendelse af 18/5-20 fra Dansk Affaldsforening om indspil til klimaplansforhandlingerne
2192480_0005.png
GRØN KICKSTART
En model, der sikrer, at offentlige og private aktører
kan arbejde sammen om etablering og drift af
affaldsløsninger
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Henvendelse af 18/5-20 fra Dansk Affaldsforening om indspil til klimaplansforhandlingerne
2192480_0006.png
GRØN KICKSTART:
Modellen i hovedtræk
AFFALDSSELSKABER, KOMMUNER OG PRIVATE
VIRKSOMHEDER SKAL PÅ EN ENKEL, SMIDIG OG FLEKSIBEL
MÅDE KUNNE ETABLERE OG DRIVE SELSKABER I FÆLLESSKAB
TIL FX HÅNDTERING, SORTERING OG BEARBEJDNING AF
GENANVENDELIGT AFFALD.
Anlæggene/selskaberne skal kunne håndtere det affald, de
har ansvar for, eller som de har fået kompetenceoverdraget.
Anlæggene skal kunne etableres, ejes og drives med både
kommunale og private aktører i ejerkredsen.
Anlæggene skal kunne stilles til rådighed for andre end
ejerkredsen - både private aktører og/eller andre kommuner.
Det sikrer de største mulige mængder affald og bedre
økonomi i anlæggene.
I praksis betyder det, at kommunerne skal kunne være (med)ejer
af et anlæg, der både håndterer husholdningsaffald og
erhvervsaffald, hvilket i dag ikke er muligt. Anlæggene skal
endvidere delvist kunne agere på et konkurrenceudsat marked.
6
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Henvendelse af 18/5-20 fra Dansk Affaldsforening om indspil til klimaplansforhandlingerne
2192480_0007.png
FEM ELEMENTER I PRAKSIS
#1
Tidsbegrænset
eneret
Ejerkommunerne skal
kunne tildele selskabet
eneret/koncession på
deres affald i en
begrænset periode. Det
giver sikkerhed for
affaldsmængder til
udvikling i perioden frem
til en kommercialisering.
#2
Tværgående
ejerkreds
Private virksomheder
skal kunne indgå i
ejerkredsen. Det betyder
også, at der skal være
tale om selskaber i
juridisk forstand (ex. Aps
eller A/S), der har
mulighed for at behandle
både husholdning og
erhvervsaffald.
#3
Incitament til at
sælge selskabet
Selskaberne skal kunne
operere på et
kommercielt marked for
at fremme denne type
aktiviteter på lang sigt –
derfor skal det også
være attraktivt at sælge
virksomheden – bl.a.
uden modregning i
bloktilskud.
#4
Bidrag til
innovation
Selskaberne skal kunne
bidrage til
teknologiudvikling i
offentligt og/eller privat
regi. For at beskytte
borgerne må
kommunerne ikke kunne
tilføre kapital til
selskabet gentagne
gange.
#5
Overskud bliver i
sektoren
Den kommunale andel
af et evt. overskud skal
gå tilbage i hvile-i-sig-
selv økonomien – enten
i form af lavere priser
eller mere udvikling. Det
sikrer, at evt. overskud
ikke finansierer andre
aktiviteter.
7
Detaljerne i forslaget om grønne kickstarter-selskaber gennemgås på de følgende sider
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Henvendelse af 18/5-20 fra Dansk Affaldsforening om indspil til klimaplansforhandlingerne
2192480_0008.png
MODELLEN I DETALJER
DE GRØNNE KICKSTARTER-SELSKABER I PRAKSIS
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Henvendelse af 18/5-20 fra Dansk Affaldsforening om indspil til klimaplansforhandlingerne
2192480_0009.png
Fundamentet
Kommuner og affaldsselskaber skal have et sikkert juridisk
fundament for, at de må modtage erhvervsaffald på anlæg, de ejer.
Virksomheder skal samtidig have frihed til at køre deres affald til
den miljøgodkendte behandling, som de finder mest attraktiv
(pris/kvalitet).
Dansk Affaldsforening foreslår derfor, at kommunerne
pålægges et krav om at anvise genanvendeligt erhvervsaffald
til behandlingsform (og ikke til konkrete anlæg).
Forslaget udrydder dermed enhver tvivl om, at kommuner inden
for kommunalfuldmagten og affaldsreguleringen kan arbejde med
genanvendeligt erhvervsaffald – og at erhvervsaffald også kan
modtages på de anlæg, der etableres af kommunerne.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Henvendelse af 18/5-20 fra Dansk Affaldsforening om indspil til klimaplansforhandlingerne
2192480_0010.png
Selskabsformer
De grønne kickstarter-selskaber skal etableres som en
selvstændige juridisk enheder – eks. Aps, A/S eller lignende.
Kravet indføres for at begrænse kommuner og affaldsselskabers
risiko – og dermed også begrænse, hvor mange af borgernes
penge kommunen må stille til rådighed som indskudskapital på et
(delvist) kommercielt marked. Derfor bør kommuner og
affaldsselskaber heller ikke gentagende gange kunne tilføre ny
kapital til
de grønne kickstarter-selskaber.
Selskaberne bør samtidig lånefinansieres på det private
kapitalmarked for at undgå en eventuel konflikt med
statsstøttereglerne,
Selskabet skal betale skat (af et evt. overskud) i henhold til
gældende regler.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Henvendelse af 18/5-20 fra Dansk Affaldsforening om indspil til klimaplansforhandlingerne
Tidsbegrænset eneret til selskab
Driftsselskabet -
det grønne kickstarter-
selskab
– skal kunne håndtere de
mængder, der kommer fra ejerne. På den
måde begrænses investeringsrisikoen.
Den tidsbegrænsede eneret (fx i form af
koncession) skal gøre det muligt at
afskrive investeringen i
udviklingsaktiviteter på en fornuftig måde.
Selskabet skal derudover kunne håndtere
mængder derudover. Dvs. at et
driftsselskabet (off-off el. off/privat) skal
kunne byde på opgaver fra andre
kommuner og håndtere erhvervsaffald .
Ejerkommunerne skal ikke økonomisk
spændes for behandlingen af affald fra
andre kommuner/virksomheder. Derfor
bør det bestemmes, at
de opgaverne, der udføres, som minimum
skal dække kapitalomkostningerne.
Idet eneretten er tidsbegrænset og alene
har til formål at etablere aktiviteten og
udvikle teknologien, samt at den
efterfølgende drift alene skal foregå på
kommercielle markedsvilkår (via udbud),
bør der kunne findes en vej, såfremt den
politiske vilje er tilstede.
I enerets/koncessionsperioden er
anlægget underlagt Hvile i sig selv-
reguleringen.
Hvis kommunerne opnår et eventuelt
overskud (efter skat), skal det gå til at
sænke af affaldsgebyrerne og dermed
borgernes omkostninger.
Tankegangen er, at
teknologien/anlægget
kan udvikles i
eneretsperioden til et
sådant niveau, at det
efterfølgende kan
markedsgøres 100%.
Der er en udbudsretlig problemstilling i
forhold til in-house reglerne, sådan som
de fortolkes i dag. Dette skal evt. afklares
med EU-kommissionen.
Operate A/S | Side 11
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Henvendelse af 18/5-20 fra Dansk Affaldsforening om indspil til klimaplansforhandlingerne
2192480_0012.png
EKSEMPEL
Koncessionens længde
FRA ENERET TIL KOMMERCIALISERING
Som det fremgår af eksemplet (illustreret i figuren) etableres
anlægget i år 0 med en eneret/koncession af ejernes
genanvendelige affald. Eneretten løber i 10 år.
De efterfølgende kontrakter (kontrakt 1-4) indgås på
baggrund af udbud.
I år 10 når eneretten/koncessionen udløber vil anlægget have
et kontraktgrundlag bestående af kontrakt 2, 3 og 4, og skal
på denne baggrund byde på ejerkommunernes affald.
I år 10 overgår anlægget således også til at være et 100%
kommercielt drevet anlæg.
Alt afhængig af investeringens omfang er det muligt at
koncessions/enerets perioden skal være længere fx 15 år.
.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Henvendelse af 18/5-20 fra Dansk Affaldsforening om indspil til klimaplansforhandlingerne
Øvrige forhold for den kommunale aktivitet
Om fælleskommunale selskaber
De fælleskommunale selskaber har fået
kompetenceoverdraget de opgaver, som
de arbejder med - herunder opgaverne
omkring genanvendelse af hushold-
ningsaffald.
For at gøre det enkelt at etablere de
grønne kickstarter-selskaber, bør det
være muligt for de fælleskommunale
selskaber at indgå i A/S driftsselskabets
ejerkreds direkte.
Alternativt skal primærkommunen først
trække opgave hjem for efterfølgende at
kunne lægge opgaven over i et nyt
driftsselskab. Dette kan være besværligt
og uhensigtsmæssigt i forhold til §60
konstruktionen og kræver endvidere
statsforvaltningens godkendelse.
Overskud/underskud af kommercielle
aktiviteter
Hvis der opstår overskud af de (delvist)
kommercielle aktiviteter, bør overskuddet
efter skat gå til konsolidering,
teknologiudvikling mv.
Alternativt skal midlerne indgå i ejernes
non-profit regnskab, hvor det skal
behandles på samme måde, som hvis de
nuværende selskaber opnår en positiv
pris på salg af fx papir eller metal.
Et eventuelt underskud af de
kommercielle aktiviteter vil belaste
driftsvirksomhedens egenkapital og i
sidste ende tvinge selskabet til at gå
konkurs. Reglerne om indskud fra
ejerkommunerne skal ses i dette lys.
Salg af virksomheden
Ejerne skal (samlet set) have et
incitament til at sælge virksomheden,
når/hvis den kommer til at fungere på
fuldt kommercielle vilkår på et
velfungerende marked.
Det bør i reguleringen gøres klart, at salg
af denne type driftsvirksomhed ikke vil
udløse modregning i bloktilskuddet.
Det er rimeligt, da det grønne kickstarter-
selskab i hele sin levetid betaler skat og
er finansieret via låneoptag på det private
kapitalmarked.
Operate A/S | Side 13
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Henvendelse af 18/5-20 fra Dansk Affaldsforening om indspil til klimaplansforhandlingerne
2192480_0014.png
Krav om høj
genanvendelse
Selskaberne – anlæggene – har til formål at fremme
genanvendelse.
Kommunen skal igennem kontrakter - eller ejerskab af
sorteringsanlæg - kunne dokumentere, at den størst mulige andel
af det indsamlede affald (fx plastik) går til genanvendelse.
Det vil også styrke legitimiteten overfor borgerne på længere sigt
samt øge kvaliteten af genanvendelsen og værdien af de
indsamlede ressourcer.
For at understøtte dette bør affaldsbekendtgørelsen krav om at
sikre genanvendelse af ”væsentlige dele” justeres til ”størst mulige
andel” af de fraktioner, der indsamles til genanvendelse. Formålet
er sikre god sortering af især kildeopdelte fraktioner (eks. metal og
plastik i samme spand) samt visse vanskelige fraktioner - såsom
husholdningsplast.
Affaldsbekendtgørelsen § 26 - §31