Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 497
Offentligt
2192476_0001.png
FORSLAG TIL KLIMAHANDLINGSPLAN
Cirkulær og CO2-neutral
affaldssektor 2030
Forslag til klimahandlingsplan fra Dansk Affaldsforening
Kommuner og affaldsselskaber vil sikre den nødvendige udvikling for at reducere
CO2-udledningen med 70% i 2030
1
og bidrage til at virkeliggøre den cirkulær
økonomi. Affaldssektoren er bindeled mellem et grønt energisystem og den cir-
kulære økonomi og kan derfor bidrage på flere fronter.
Dette papir er Dansk Affaldsforenings forslag til, hvordan affaldssektoren kan
løfte denne opgave, og et konkret indspil til forhandlinger om en klimahandlings-
plan.
Vi ønsker at bidrage substantielt og løfte Danmarks position som grønt fore-
gangsland
miljømæssig og økonomisk.
27-04-2020
Side 1 af 3
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5.
1606 København V
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
MÅL
Midlet er et partnerskab frem mod 2030. Vi kan som sektor levere og indfri ambi-
tiøse mål, når vi trækker i samme retning, når rollerne er klare og tydelige, og
incitamenterne vender rigtigt.
Partnerskabet skal sikre gode rammer for private og kommunale aktører - herun-
der sikkerhed for investeringer, redskaber og anlæg - samt reelle direkte og indi-
rekte CO2-reduktioner fra affaldshåndtering og -behandling.
Den kommunale affaldssektor kan realisere:
1.
Minimum 1,4 mio. tons CO2-reduktion i 2030
2
. Reduktionen svarer
til 5,5% af 70%-målet.
2. Minimum 60 % reel
genanvendelse af ”kommunalt
affald”
3
i 2030 og
effektiv udnyttelse af infrastruktur til miljøbehandling
I takt med indsatserne lykkes, kan målene i fællesskab justeres i opadgående
retning. Målene skal sikres under hensyn til fortsat stærk konkurrencekraft, kritisk
infrastruktur, forsyningssikkerhed, undgåelse af CO2-eksport og god samfunds-
økonomi.
Det er centralt, at opgaveløsningen fortsat defineres som offentlig forpligtigelse,
hvor princippet om ret og pligt gælder. Det er centralt for, at kommunale aktører
har redskaberne til at forfølge de politiske mål (Bilag 1).
1
Ift. 1990-niveau
Den fossile udledning målt fra miljøbehandling af restaffald målt på nutidsmængder
EU-definitionen
”municipal
waste”,
som gælder affald fra husholdninger og servicesektor.
Målet er
65% reel genanvendelse i 2035.
2
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Henvendelse af 18/5-20 fra Dansk Affaldsforening om indspil til klimaplansforhandlingerne
2192476_0002.png
En oplagt vej til at sikre, at CO2-reduktioner og genanvendelsesmål også rent
faktisk realiseres, og at indsatsen løbende evalueres, er via en partnerskabsafta-
le, som er gensidigt forpligtende.
Side 2 af 3
5 PRIORITEREDE INDSATSER
De prioriterede indsatser bør ses i sammenhæng og er centrale for, at den kom-
munale affaldssektor kan sikre de CO2- og klimagevinster, der er skitseret.
De oplistede indsatser flugter med anbefalingerne i Klimarådets nye rapport
4
, der
anviser vejen til, hvordan Danmark kan realisere det nationale klimamål.
1.
Affaldssortering efter nationale standarder.
Det gælder systemer så-
vel som udbredelse af fælles sorteringskriterier og kommunikation, der
gør det enklere og nemmere at sortere for borgere og virksomheder. Der
søges partnerskab med detailhandlen om mærkning af emballager, så
det fremgår, hvordan de skal sorteres.
Dansk Affaldsforening og KL har lagt disse forslag frem i et fælles udspil
”Vores affald – Danmarks ressourcer ” (Bilag 2),
ligesom det fælles nati-
onale piktogramsystem allerede bruges i 89 kommuner og af mange pri-
vate aktører
5
.
Folketinget har med ”Strategi for Cirkulær Økonomi”
6
besluttet af harmo-
nisere indsamlingen, og Miljøstyrelsen har lavet et forarbejde, som kan
lægges frem til politisk behandling.
2.
Bedre rammer for offentligt-privat samarbejde.
Der skal sikres mulig-
hed for fælles ejerskab over anlæg, der gennem styring af affaldsstrøm-
me, etablering af infrastruktur og investeringer sikrer både øget ressour-
ceudnyttelse, udvikling af teknologi og arbejdspladser i Danmark.
Samtidig bør mindre virksomheder sikres frit valg til de kommunale ord-
ninger, så de tilbydes gode, enkle og omkostningseffektive muligheder
for at øge affaldssorteringen. Heri ligger et stort potentiale.
Dansk Affaldsforening har udviklet en model for OPP-anlæg i sektoren
(”Grøn
Kickstart”), som kan danne udgangspunkt (Bilag 3). Modellen er
kendt i Tyskland.
3.
Effektiv model for samarbejde om producentansvar
på emballageaf-
fald. Denne skal sikre fortsatte forbedringer af design, indsamling, sorte-
ring og oparbejdning af plastik, metal, papir, glas mv.
4
Klimarådet ”Kendte
veje og nye spor til 70 procents reduktion
Retning og tiltag for de næste ti års
klimaindsats i Danmark”
https://danskaffaldsforening.dk/faelles-piktogramsystem
https://mfvm.dk/miljoe/strategi-for-cirkulaer-oekonomi/politisk-aftale-om-cirkulaer-oekonomi/
5
6
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Henvendelse af 18/5-20 fra Dansk Affaldsforening om indspil til klimaplansforhandlingerne
2192476_0003.png
Modellen etableres i samarbejde med producenter og private affaldsvirk-
somheder, men bør bygge videre på kommunernes unikke, enstregede
infrastruktur, som er robust, effektiv og fleksibel.
Dansk Affaldsforening har fremlagt et forslag til en konkret model for im-
plementering af producentansvar på emballager (Bilag 4).
4.
Kapacitet til sikker løsning af egne miljøproblemer.
Kapaciteten til
miljøbehandling af restaffald i affaldsenergisektoren tilpasses i senest
2030. Der er tale om kritisk infrastruktur til at håndtere Danmarks egne
miljøproblemer.
Der bør udvikles en fælles model, der sikrer solid planlægning af be-
handlingskapacitet i takt med den reelle udvikling i mængden af restaf-
fald, der ikke kan genanvendes
ikke mindst for at undgå deponi eller
eksport af CO2, herunder til 3. lande.
Modellen skal yderligere tage højde for kapacitetsansvar, miljøperfor-
mance, gæld, forsyningssikkerhed, regional balance, fremtidig varmefor-
syning mv.
Dansk Affaldsforening og KL har igangsat et arbejde for at etablere
grundlag og afsøge mulige modeller.
5.
Affaldsenergisektoren gøres CO2-neutral
frem mod 2030
7
for at tage
hånd om den CO2-udledning, som fortsat vil ske i forbindelse med miljø-
behandling af restaffald. Det skal ske gennem øget udsortering og gen-
anvendelse af plast, energieffektivisering på anlæggene og CO2-fangst
og nyttiggørelse (CCS/CCU/PtX).
Staten bør bidrage med rammer og regulering, der gør tiltagene økono-
misk og miljømæssigt tilgængelige
herunder til sikring af den infrastruk-
tur, der nødvendigvis skal etableres med andre aktører for eksempelvis
at omdanne CO2 til alternative drivmidler. Det er helt centralt, at sektoren
har fast grund under fødderne for at kunne bidrage til denne omstilling.
Dansk Affaldsforening har fremlagt udspillet CO2-neutral affaldsenergi
2030, der anviser konkrete forslag til at realisere dette (Bilag 5), ligesom
vi i fællesskab med både private virksomheder, DTU og resten af fjern-
varmesektoren har ønsket en national strategi for CO2-fangst
8
.
Side 3 af 3
7
”CO2-neutral affaldsenergi 2030”
https://danskaffaldsforening.dk/nyheder/fjernvarmesektor-industri-efterlyser-dansk-strategi-co2-
fangst
8