Til
Medlemmerne af Folketingets
Miljø- Og Fødevareudvalg
Taulov den 14. maj 2020
Overholdelse af landingspligt i fiskeriet i Kattegat
Det er gentagne gange af Miljø- og Fødevareministeriet blevet fremført, at danske fiskeres
manglende overholdelse af landingspligten for torsk i Kattegat er et væsentligt argument for, at man
fra dansk side vil indføre kameraovervågning af det danske trawlfiskeri i Kattegat.
Der er blandt andet blevet henvist til, at beregninger foretaget af Fiskeristyrelsen viser en relativ høj
discard
–
dvs. at fangst taget ombord på et fiskefartøj, bliver returneret til havet
–
målt i procenter.
Dette regnestykke har vi generelt i dansk fiskeri undret os over, for det svarer ikke til den hverdag,
som fiskerne oplever. Vi har derfor valgt at se nærmere på det talmateriale, som ligger til grundlag
for ministeriets udmeldinger
–
og vores konklusion er, at der ganske simpelt ikke er datagrundlag for
udmeldingerne om den manglende overholdelse af landingspligten.
Baggrund
Fiskeristyrelsen har ved notat af 24. januar 2020 beskrevet styrelsens erfaringer med overholdelse
af reglerne for landingspligt. Generelt kan styrelsens konklusioner sammenfattes til følgende:
•
Kontrol baserer sig på “Last Haul”
kontrol, dvs kontrol af sidste som er tidskrævende og kun
påviser mængder af BMS arter i seneste træk (BMS = Below Minimum Size = fisken er under
gældende mindstemål).
”Last
Haul” kontrol foregår på den måde, at kontrol-personalet ifm.
en kontrol til søs ombord på fiskefartøjet overværer indhalingen af en given fangst (et træk)
og efterfølgende opgør størrelsesfordelingen af fangsten, herunder andelen af
undermålsfisk. Er der store afvigelser mellem andelen af undermålsfisk i den fangst, der har
været kontrolleret, og de noterede fangster i logbogen, er det en indikation på, at
landingspligten ikke overholdes.
Der er konstateret meget få overtrædelser, hvilket formodes er et resultat af, at der kun kan
konstateres overtrædelse, hvis den observerede mængde på fangstrejsen ikke landes, og at
der ikke foregår ulovligt udsmid, mens der foretages kontrol.
Der foretages sammenligning af mængder, der er observeret ombord ved Last Haul, med
mængder ført i logbogen for andre fangstrejser med henblik på at påvise sandsynlighed for
manglende regeloverholdelse.
•
•
Fiskeristyrelsen baserer generelt deres konklusioner på tal taget fra fartøjernes fangst logbøger.
Der tages desværre ved dette ikke højde for alle krav til føring af logbog. De gældende logbogskrav
jf. både nationale og EU-regler er som følgende: