Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 495
Offentligt
2191719_0001.png
Til
Medlemmerne af Folketingets
Miljø- Og Fødevareudvalg
Taulov den 14. maj 2020
Overholdelse af landingspligt i fiskeriet i Kattegat
Det er gentagne gange af Miljø- og Fødevareministeriet blevet fremført, at danske fiskeres
manglende overholdelse af landingspligten for torsk i Kattegat er et væsentligt argument for, at man
fra dansk side vil indføre kameraovervågning af det danske trawlfiskeri i Kattegat.
Der er blandt andet blevet henvist til, at beregninger foretaget af Fiskeristyrelsen viser en relativ høj
discard
dvs. at fangst taget ombord på et fiskefartøj, bliver returneret til havet
målt i procenter.
Dette regnestykke har vi generelt i dansk fiskeri undret os over, for det svarer ikke til den hverdag,
som fiskerne oplever. Vi har derfor valgt at se nærmere på det talmateriale, som ligger til grundlag
for ministeriets udmeldinger
og vores konklusion er, at der ganske simpelt ikke er datagrundlag for
udmeldingerne om den manglende overholdelse af landingspligten.
Baggrund
Fiskeristyrelsen har ved notat af 24. januar 2020 beskrevet styrelsens erfaringer med overholdelse
af reglerne for landingspligt. Generelt kan styrelsens konklusioner sammenfattes til følgende:
Kontrol baserer sig på “Last Haul”
kontrol, dvs kontrol af sidste som er tidskrævende og kun
påviser mængder af BMS arter i seneste træk (BMS = Below Minimum Size = fisken er under
gældende mindstemål).
”Last
Haul” kontrol foregår på den måde, at kontrol-personalet ifm.
en kontrol til søs ombord på fiskefartøjet overværer indhalingen af en given fangst (et træk)
og efterfølgende opgør størrelsesfordelingen af fangsten, herunder andelen af
undermålsfisk. Er der store afvigelser mellem andelen af undermålsfisk i den fangst, der har
været kontrolleret, og de noterede fangster i logbogen, er det en indikation på, at
landingspligten ikke overholdes.
Der er konstateret meget få overtrædelser, hvilket formodes er et resultat af, at der kun kan
konstateres overtrædelse, hvis den observerede mængde på fangstrejsen ikke landes, og at
der ikke foregår ulovligt udsmid, mens der foretages kontrol.
Der foretages sammenligning af mængder, der er observeret ombord ved Last Haul, med
mængder ført i logbogen for andre fangstrejser med henblik på at påvise sandsynlighed for
manglende regeloverholdelse.
Fiskeristyrelsen baserer generelt deres konklusioner på tal taget fra fartøjernes fangst logbøger.
Der tages desværre ved dette ikke højde for alle krav til føring af logbog. De gældende logbogskrav
jf. både nationale og EU-regler er som følgende:
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 495: Henvendelse af 14/5-20 fra Danmarks Fiskeriforening PO om overholdelse af landingspligt for torsk i Kattegat i 2019
2191719_0002.png
Alle arter som udgør mere end 50 kg samlet, skal føres i logbogen. Ved beregningen af 50
kg medtages både mængder over og under mindstemålet.
De samlede regler for føring af logbog, medfører, at der i langt de fleste tilfælde af kontrol, vil være
krav om at fangster skal føres i logbogen. Der vil dog i tilfælde af fiskerier af meget begrænsede
mængder, som f.eks. torsk i Kattegat, forekomme situationer hvor der ikke skal føres fangster i
logbogen, da de samlede fangster udgør mindre end 50 kg.
Henset til
nationale krav om føring af logbog træk for træk,
kan det dog medføre udfordringer for
fiskeren at føre logbogen, når den samlede fangst ombord overstiger 50 kg, idet disse mængder skal
tilbageføres på de respektive træk, hvorfor Fiskeristyrelsen måske antager at det dermed er praksis
hos alle fiskere at føre alle mængder efter hver fangstoperation. Fiskeristyrelsen kan desuden
argumentere for at alle fangster af arter omfattet af en flerårig plan, føres i logbogen uanset at den
fangede mængde ikke udgør mere end 50 kg, idet der til disse arter, uanset mængde, er krav om at
landing forud anmeldes før ankomst til havn. Det kan dermed synes naturligt, hvis fiskeren fører
disse arter i logbogen uanset mængden.
I begge de nævnte tilfælde, er det dog fuldt foreneligt med alle regler at vente med føringen af
logbogen, hvorfor sammenligning af data ikke er muligt i alle tilfælde. Det kan desuden i visse
fiskerier være fast praksis at undlade føring af arter i logbogen, idet den enkelte fisker, på baggrund
af erfaring, ved at fangsten af bestemte arter ikke overskrider 50 kg på hele fangstrejsen.
Fiskeristyrelsen oplyser i notatet af 20. januar, at de på baggrund af Last Haul har konstateret en
andel af BMS-torsk i Kattegat i 2019 på 25,47 %.
Et utilstrækkeligt datagrundlag?
Fiskeristyrelsens egne data viser dog, at fangster af torsk i Kattegat er yderst begrænset i 2019:
Torsk udgør i gennemsnit således kun 3,2 kg LSC (fisk over det fastsatte mindstemål) og 1,1 kg
BMS pr. træk.
Data viser desuden, at der ved 11 af de i alt 38 kontrollerede fangstrejser, overhovedet ikke er fanget
torsk.
På den baggrund kan man godt følge fiskernes manglende forståelse for ministeriets udmeldinger
fremstillingen af omfanget af discard i dansk fiskeri alene baseret på procentsatser giver på ingen
måde et retfærdigt billede af dans fiskeri.
Fiskeristyrelsens observationer kan datamæssigt bekræftes på baggrund af tal fra DTU Aquas
observatørture, der viser omtrentlig samme niveau af torsk pr. træk for både LSC og BMS.
Data fra Fiskeristyrelsen og DTU Aqua viser følgende:
Antal kontrollerede træk
Torsk LSC i alt
Torsk BMS i alt
BMS i %
Kilo Torsk LSC pr. træk
Kilo Torsk BMS pr. træk
Fiskeristyrelsen
38
120
41
25%
3,2
1,1
DTU Aqua
103
202
94
32%
2,0
0,9
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 495: Henvendelse af 14/5-20 fra Danmarks Fiskeriforening PO om overholdelse af landingspligt for torsk i Kattegat i 2019
2191719_0003.png
Andelen af BMS-torsk på 25 pct. er beregnet som = 41 torsk/120+41 torsk!
Data fra Fiskeristyrelsen viser desuden, at de 38 kontrollerede fartøjer på den fangstrejse, der blev
foretaget kontrol, i alt foretog 124 træk i deres fiskeri før landing. Deres samlede fangster af torsk fra
Kattegat på hele fangstrejsen var i alt 349 kg LSC og 43 kg BMS.
Af de 38 kontrollerede fangstrejser udgjorde den samlede mængde af torsk ved landing kun i ét
enkelt tilfælde mere end 50 kg, hvor den samlede fangst af torsk udgjorde 115 kg. Landingerne
fordeler sig som følgende:
Mængder af torsk ved landing
(LSC og BMS)
0 kg
1-10 kg
10-20 kg
20-30 kg
30-40 kg
40-50 kg
50 -
Antal fangstrejser
15
11
6
3
1
1
1
På baggrund af Fiskeristyrelsens oplysninger kan det konstateres, at der kun i et enkelt tilfælde er
krav om, at fangsterne skal være ført i logbogen, idet den samlede ombordværende mængde,
inklusiv BMS, overstiger 50 kilo.
På den baggrund vurderes det ikke korrekt at måle en regeloverholdelse alene ud fra logbogsdata.
Samlede danske fangster af torsk i Kattegat i 2019
På sigt vil data fra de landingserklæringer, som fiskerne er forpligtet til at udfylde, være et nyttigt
værktøj til sammenligning af data. Dette forudsætter dog, at systemerne er funktionelle og velegnet
til at sikre en opsamling af data, i en stort set automatiseret proces.
Ved at anvende landingserklæringer som data grundlag sikres, at der kan indsamles alle data vedr.
landinger af BMS, idet selv mængder, der hjembringes til dyrefoder og lignende skal anføres i disse.
Det kan på baggrund
af Fiskeristyrelsens og DTU Aqua’s opgørelser beregnes, at der i gennemsnit
fanges ca. 1,0 kg BMS torsk pr. fangst-træk i dansk fiskeri i Kattegat. Da der ifølge opgørelser fra
Fiskeristyrelsen i 2019 er registreret 14.954 træk i fiskefartøjernes logbøger - fordelt på 14.702 træk
med trawl eller vod og 252 træk med garn, kan det beregnes at der i dansk fiskeri er fanget omkring
15 tons BMS torsk i 2019
svarende til ca. 4 pct. af den danske torskekvote i Kattegat i 2019, som
var på i alt 350 tons.
Hvis det antages, at der ikke er registret en eneste BMS fangst i kvoteopgørelsen for 2019, hvor
Danmark har registreret en fangst på 64 tons, kan den beregnede samlede fangst af torsk i Kattegat
for 2019 beregnes til i alt 79 tons, svarende til i alt blot 22 % af den danske kvote.
Det er disse tal som gør det svært at forstå, at manglende overholdelse af landingspligten for torsk i
Kattegat skulle være et problem. Landingspligten blev i øvrigt indført i 2019 for torsk i Kattegat og
derfor er det ikke muligt at se på data for tidligere år.