Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 494
Offentligt
2191686_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 15. maj 2020
Sagsnummer: 2020-646
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat forslag til ændring af Kommissionens gennemførel-
sesforordning (EU) 2020/466 af 30. marts 2020 om midlertidige foranstaltninger til begrænsning af risici
for menneskers, dyrs og planters sundhed og dyrevelfærden i forbindelse med visse alvorlige forstyrrelser i
medlemsstaternes kontrolsystemer som følge af coronavirussygdommen (covid-19) (komitesag).
Forslaget forventes sat til afstemning i skriftlig procedure i Den Stående Komité for planter, dyr, fødevarer og
foder (SCoPAFF) med frist i slutningen af maj 2020.
Forslaget kan have en mindre negativ påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget vurderes nødvendigt for at sikre forsyningskæderne under de forhold, som COVID-19 situationen
har skabt. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 494: Grundnotat om forlængelse af tilpasset kontrol af handel med planter, dyr, fødevarer og foder, komitésag
2191686_0002.png
Den 14. maj 2020
MFVM 057
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til ændring af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2020/466 af
30. marts 2020 om midlertidige foranstaltninger til begrænsning af risici for menne-
skers, dyrs og planters sundhed og dyrevelfærden i forbindelse med visse alvorlige for-
styrrelser i medlemsstaternes kontrolsystemer som følge af coronavirussygdommen (co-
vid-19) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om at forlænge anvendelsesperioden for Kommissionens gennemførelsesfor-
ordning om tilpasset kontrol med henblik på begrænsning af risici for mennesker, dyrs og planters sundhed.
Forslaget kan have en mindre negativ påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget vurderes nød-
vendigt for at sikre forsyningskæderne under de forhold, som COVID-19 situationen har skabt. Forslaget for-
ventes sat til afstemning i skriftlig procedure i Den Stående Komité for planter, dyr, fødevarer og foder (SCoP-
AFF) med frist i slutningen af maj 2020. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2020/466 af
30. marts 2020 om midlertidige foranstaltninger til begrænsning af risici for menneskers, dyrs og planters sund-
hed og dyrevelfærd i forbindelse med visse alvorlige forstyrrelser i medlemsstaternes kontrolsystemer som følge
af coronavirussygdommen (covid-19). Kommissionen foreslår at forlænge forordningens anvendelsesperiode ud
over den 1. juni 2020 frem til den 1. august 2020.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 af 15. marts 2017
om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter med henblik på at sikre anvendelsen af fødevare- og foderlov-
givningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed og plantebeskyttelsesmidler
1
, herefter kon-
trolforordningen, særlig artikel 141, stk. 1.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder.
Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen
en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget for appel-
udvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for
to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
1
Forordningens fulde titel er
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 af 15. marts 2017 om offentlig kontrol og andre officielle aktivi-
teter med henblik på at sikre anvendelsen af fødevare- og foderlovgivningen og reglerne for dyresundhed og dyrevelfærd, plantesundhed og plantebeskyttel-
sesmidler, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 999/2001, (EF) nr. 396/2005, (EF) nr. 1069/2009, (EF) nr. 1107/2009, (EU)
nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU) 2016/429 og (EU) 2016/2031, Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 og (EF) nr. 1099/2009 samt Rådets direktiv
98/58/EF, 1999/74/EF, 2007/43/EF, 2008/119/EF og 2008/120/EF og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 og
(EF) nr. 882/2004, Rådets direktiv 89/608/EØF, 89/662/EØF, 90/425/EØF, 91/496/EØF, 96/23/EF, 96/93/EF og 97/78/EF og Rådets afgørelse 92/438/EØF
(forordningen om offentlig kontrol)”
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 494: Grundnotat om forlængelse af tilpasset kontrol af handel med planter, dyr, fødevarer og foder, komitésag
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage
forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i skriftlig procedure i Den Stående Komité for planter, dyr, fødevarer og fo-
der (SCoPAFF) med frist i slutningen af maj 2020.
Formål og indhold
Forslaget fastsætter en forlængelse af medlemsstaternes mulighed for at tilpasse kontrollen af handel med plan-
ter, dyr, fødevarer og foder ud over den 1. juni 2020 frem til den 1. august 2020. Den gældende gennemførelses-
forordning (EU) 2020/466 finder anvendelse fra den 1. april 2020 til den 1. juni 2020.
Ved forordningen (EU) 2017/625 om kontrol af fødevare- og foderlovgivningen og reglerne for dyresundhed og
dyrevelfærd, plantesundhed og plantebeskyttelsesmidler er der fastsat regler for medlemsstaternes kompetente
myndigheders gennemførelse af offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter. Ved forordningen tillægges Kom-
missionen også beføjelse til at vedtage hensigtsmæssige midlertidige foranstaltninger til begrænsning af risici for
blandt andet menneskers, dyrs og planters sundhed og dyrevelfærden, hvis den har dokumentation for en alvorlig
forstyrrelse i en medlemsstats kontrolsystem. Den aktuelle krise i relation til COVID-19 betragtes som en sådan
alvorlig forstyrrelse.
Medlemsstaterne har indført betydelige restriktioner for deres befolkninger for at beskytte menneskers sundhed
og en række medlemsstater har meddelt Kommissionen, at disse restriktioner har konsekvenser for deres mulig-
heder for at sende egnet personale ud til offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter som påkrævet i henhold til
kontrolforordningen. Det gælder især kontrol, der kræver, at kontrolpersonalet er fysisk til stede for eksempel ved
klinisk undersøgelse af dyr, visse former for kontrol af animalske produkter, planter og planteprodukter og af
ikke-animalske fødevarer og foderstoffer samt testning af prøver på officielle laboratorier udpeget af medlemssta-
terne. Herudover har flere medlemsstater meddelt Kommissionen, at offentlig kontrol og andre officielle aktivite-
ter, der resulterer i undertegnelse og udstedelse af originale officielle certifikater og officielle attester i papirform,
som skal ledsage sendinger af dyr og avlsmateriale, der flyttes mellem medlemsstater eller indføres til Unionen, i
øjeblikket ikke kan gennemføres i overensstemmelse med EU-lovgivningen.
Gennemførelses forordningen forlænger følgende fire midlertidige foranstaltninger ift. kontrolforordningen:
Offentlig kontrol kan (undtagelsesvis) gennemføres af personale, som er specifikt bemyndiget hertil af den
kompetente myndighed og under den kompetente myndigheds instruktionsbeføjelse.
Offentlig kontrol af certifikater og officielle attester kan (undtagelsesvis) gennemføres i form af offentlig kon-
trol af en elektronisk kopi af originalcertifikatet (scannet dokument) med en samtidig erklæring fra den an-
svarlige person om efterfølgende forelæggelse af originalcertifikatet, eller fremsendelse af certifikatet via Tra-
ces.
Offentlig kontrol i relation til analyser, test eller diagnosticeringer kan (undtagelsesvis) udføres af ethvert la-
boratorium, der midlertidigt er udpeget til dette formål af den kompetente myndighed
Offentlig kontrol i relation til fysiske møder om offentlige kontrolmetoder og
–teknikker
kan (undtagelsesvis)
gennemføres ved hjælp af en tilgængelig fjernkommunikationsteknik.
Såfremt medlemsstaterne ønsker at benytte disse muligheder, skal såvel Kommissionen som de øvrige medlems-
stater underrettes herom. Kommissionens gældende gennemførelsesforordning finder anvendelsen fra den 1.
april 2020 indtil den 1. juni 2020 og med gennemførelsesforordningen foreslås det, at anvendelsesperioden bliver
forlænget til den 1. august 2020.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Side 2/3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 494: Grundnotat om forlængelse af tilpasset kontrol af handel med planter, dyr, fødevarer og foder, komitésag
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurde-
ring, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2020/466 af 30. marts 2020 om
midlertidige foranstaltninger til begrænsning af risici for menneskers, dyrs og planters sundhed og dyrevelfærden
i forbindelse med visse alvorlige forstyrrelser i medlemsstaternes kontrolsystemer som følge af covid-19. Ændrin-
gen vil være direkte gældende i Danmark og forventes ikke at medføre andre ændringer af lovgivning.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væsentlige
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. Forslaget skønnes heller
ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget skønnes at kunne have en mindre negativ virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU, idet de
midlertidige foranstaltninger er en tilpasning af den normale gennemførelse af offentlig kontrol i henhold til kon-
trolforordningen.
Fødevarestyrelsen og Landbrugsstyrelsen vurderer, at det er acceptabelt, at medlemsstater med forskellige covid-
19 relaterede udfordringer får mulighed for at løse kontrolopgaverne i henhold til Kommissionens bestemmelser
om en tilpasset kontrolmodel. Behovet for en forlængelse af anvendelsesperioden afhænger af den globale covid-
19 situation og de restriktioner det medfører. Idet der fortsat er indført restriktioner i medlemslandene, kan an-
vendelsesperioden efter styrelsernes vurdering forlænges for en kortere periode.
På baggrund af den nuværende covid-19 situation samt at gennemførelsesforordningen forventes at være gæl-
dende til den 1. august 2020 vurderes risikoen ved de ændrede kontrolprocedurer for Danmarks vedkommende at
være begrænsede.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater, dog oply-
ser Kommissionen i forbindelse med forslagets fremsættelse, at flere medlemsstater har oplyst, at de forventer, at
behovet for tilpasninger af kontrollen vil være nødvendige også efter 1. juni 2020. Den gældende gennemførelses-
forordning (EU) 2020/466 blev enstemmigt vedtaget, og på den baggrund er det forventningen, at nærværende
forslag vil få tilsvarende opbakning.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at fødevareforsyningen i den aktuelle covid-19 situation sikres bedst muligt, her-
under ved en smidig gennemførelse af kontrollen med dyr, foder og fødevarer. Regeringen agter på den baggrund
at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om vedtagelsen af Kommissionens gennemførelsesforordning
2020/466 af 30. marts 2020 ved orienterende notat den 2. april 2020.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
Side 3/3