Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 487
Offentligt
2189094_0001.png
TALEPAPIR
Samrådsspørgsmål AC:
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den kommende dagsorden
for det uformelle videomøde
for EU’s landbrugsministre den
13. maj 2020
samt eventuelle sager, hvortil der søges mandat i Europaudvalget.”
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Jeg vil forelægge dagsordenen for det uformelle videomøde
for EU’s land-
brugs- og fiskeriministre den 13. maj 2020, og så har jeg et enkelt nyt forslag
fra Kommissionen om ændring af landdistriktsforordningen. Begge punkter
er til orientering.
1.
-
Punkt 1 er et forsøg på at beskrive dagsordenen for det uformelle video-
møde, som formandskabet har indkaldt til den 13. maj. Formandskabet vil
udarbejde en dagsorden og en række spørgsmål til ministrene, som vi for-
venter vil handle om
status for indsatsen for at afbøde de negative kon-
sekvenser af covid-19 på landbrugs- og fiskeriområdet.
-
Kommissionen har allerede taget en række tiltag på landbrugsområdet, som
man overordnet set kan opdele i to grupper.
-
Den ene gruppe af tiltag handler om at sikre, at landbrugsstøtten kan blive
udbetalt rettidigt. Derfor har Kommissionen givet mulighed for at blandt an-
det at forlænge ansøgningsfrister og tilrettelægge kontrollen mere fleksibelt.
-
Vi har støttet disse tiltag, og vi har også efterspurgt yderligere tiltag. For ek-
sempel ville vi jo gerne allerede i år kunne forhøje slagtepræmie, som vi er
enige om. Det kræver dog dispensation, da en sådan ændring normalt skal
meldes til Kommissionen 1. august i det foregående år.
-
Den anden gruppe er de markedstiltag, som Kommissionen har vedtaget for
at sende et stabiliserende signal til de markeder, hvor prisen har været pres-
set. Det gælder en række ordninger for støtte til midlertidig privat oplagring
for eksempel for oksekød og mejeriprodukter. Derudover er der en række
1
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 487: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 6/5-20 om uformelt videomøde for EU's landbrugsministre 12/5-20
2189094_0002.png
TALEPAPIR
undtagelser for konkurrencereglerne, der giver mulighed for frivillige afta-
ler om udbudsstyring i mejeribranchen og i forhold til kartofler og gartne-
rier.
-
Fra dansk side er vi normalt skeptiske over for denne type tiltag, men i dette
tilfælde valgte vi dog at støtte forslagene om privat oplagring, da vi også fra
dansk side kan se, at der har været en meget presset markedssituation for
blandt andet de dyrere udskæringer af oksekød, som ordningen retter sig
mod.
-
Selvom der således allerede er gjort en del forventer jeg, at mange medlems-
stater på videomødet vil efterspørge flere tiltag. Og det gælder for begge ty-
per af tiltag.
-
Jeg har allerede indikeret, at vi fra dansk side også har nogle forslag blandt
andet i forhold til at fremrykke den øgede slagtepræmie. Derudover ønsker
vi også, at den direkte støtte kan udbetales løbende efterhånden som den fy-
siske kontrol afsluttes, så den enkelte landbruger ikke skal afvente den sam-
lede kontrolafslutning. Jeg vil også nævne, at gartnerierne fortsat er pres-
sede.
-
Jeg forventer, at mange medlemslande vil efterspørge flere midler både til
enkelte sektorer og som en del af Kommissionens kommende forslaget til et
revideret EU-budget for 2021-2027. Her synes jeg dog også, at det er værd
at minde om, at landbruget trods alt ikke er den sektor, der er hårdest ramt
af corona-krisen.
-
På fiskeriområdet er der allerede sket en vedtagelse af et ændringsforslag
om Hav- og Fiskerifonden, så det bliver muligt at omprioritere inden for det
nationale program med henblik på at støtte blandt andet midlertidig oplæg-
ning og privat oplagring.
-
I Danmark skal vi se de nye redskaber i sammenhæng med de generelle til-
tag for dansk erhverv, som vi allerede har iværksat. Det er vi i gang med.
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 487: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 6/5-20 om uformelt videomøde for EU's landbrugsministre 12/5-20
2189094_0003.png
TALEPAPIR
-
Derudover vil der sikkert blive set på muligheden for øget år-til-år kvote-
fleksibilitet, men det skal selvfølgelig også være forsvarligt i forhold til den
biologiske rådgivning.
-
Derudover vil jeg på videomødet slå et slag for det indre marked. Det er helt
afgørende for den danske fødevaresektor og fødevareforsyningssikkerhe-
den, at det indre marked fungerer så smidigt som muligt uanset adgangsbe-
grænsninger.
-
Efter startvanskeligheder er der heldigvis helt overvejende meldinger om
åbne forsyningsveje, men jeg vil opfordre Kommissionen til at være på vagt
over for eventuelle tendenser til handelshindringer eller andre former for
protektionisme.
-
Og endelig vil jeg også bruge videomødet til at minde om, at landbruget og
fiskeriet
corona eller ej
står over for en grøn omstilling, og at det er helt
afgørende, at vi holder fokus på den udfordring.
2.
-
Punkt 2 er
Kommissionens forslag om tilpasning af landdistriktsforord-
ningen.
Kort sagt går forslaget ud på, at medlemsstaterne får en midlertidig
mulighed for - inden for en øvre grænse på 1 % af EU-midlerne i deres land-
distriktsbudget
at støtte de landbrugere samt små- og mellemstore føde-
varevirksomheder, der er særligt hårdt ramte af covid-19 krisen.
-
Støtten må være på maksimum 5.000 euro per bedrift og maksimum 50.000
euro per virksomhed, og den skal ydes på baggrund af objektive kriterier
fastsat af medlemsstaterne.
-
Forslaget indeholder ikke nye midler og ændrer heller ikke på reglerne om
national medfinansiering. Så hvis en medlemsstat vil anvende mulighederne,
skal man omprioritere midler og sende en programændring til Kommissio-
nen.
-
Kommissionen præsenterede sit forslag 30. april, og jeg forventer det vil
blive hastebehandlet af både Rådet og Europa-Parlamentet. Det er muligt, at
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 487: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 6/5-20 om uformelt videomøde for EU's landbrugsministre 12/5-20
2189094_0004.png
TALEPAPIR
visse medlemsstater vil ønske endnu videre rammer for anvendelse af mid-
lerne, men som det fremgår af regeringens holdning vil vi være på det hold,
der ønsker at fastholde de rammer, som Kommissionen lægger op til.
-
Det skyldes jo, at vi grundlæggende ønsker, at landdistriktsprogrammet skal
bruges til at understøtte grøn omstilling og udvikling af erhvervet. Som jeg
nævnte tidligere er der jo netop en lang række andre instrumenter til krise-
håndtering og markedstiltag, og det er mit udgangspunkt, at de er bedst eg-
nede til det formål.
---o0o---
-
Under
siden sidst
vil jeg kort orientere om status for forslaget om ændring
af fiskerikontrolforordningen, hvor jeg forventer at tage forhandlingsoplæg i
Europaudvalget til juni.
EU’s fiskerikontrolsystem er designet før reformen i
2013, og derfor indeholder det på flere punkter en tilpasning og opdatering.
Det er på mange punkter et meget teknisk forslag.
-
Forslaget kom helt tilbage i maj 2018, og den daværende minister oriente-
rede om sagen forud for en præsentation af forslaget i Rådet i juni 2018. Be-
handlingen af forslaget er siden da gået meget langsomt. Nu planlægger for-
mandskabet imidlertid vedtagelse af en delvis generel indstilling i juni.
-
Regeringen lægger vægt på, at EU’s regler om kontrol bidrager til at sikre, at
målene i den fælles fiskeripolitik opnås, og at der skabes ensartede vilkår for
erhvervsudøvelsen. Samtidig er det dog vigtigt, at medlemsstaterne ikke fra-
tages mulighederne for at tilpasse kontrollen til de udfordringer, som eksi-
sterer lokalt i kraft af flådestruktur og forvaltningsmodeller.
-
Regeringen støtter principielt en tilgang, hvor elektronisk monitorering med
anvendelse af kamera introduceres på EU-niveau. Samtidig bør dette krav
ledsages af mulighed for lempelser i andre regler, for eksempel større fri-
hedsgrader i redskabsvalg.
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 487: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 6/5-20 om uformelt videomøde for EU's landbrugsministre 12/5-20
2189094_0005.png
TALEPAPIR
-
Endelig arbejder vi for enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive regler
både for erhvervet, borgerne og administrationen, herunder reduktion af
administrative byrder.
5