Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 469
Offentligt
2184063_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 30. april 2020
Sagsnummer: 2020-646
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens delegerede forordning om
ændring af bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1021 for så vidt angår opførelse
af perfluoroctansyre (PFOA), salte heraf og PFOA-beslægtede forbindelser
(delegeret retsakt).
Medlemslandenes eventuelle indsigelser eller kommentarer skal fremsendes til Rådssekretariatet senest den
8. maj 2020.
Den delegerede forordning vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet positivt i Danmark, EU og globalt, idet
PFOA, salte heraf og PFOA-beslægtede forbindelser er stærkt problematiske stoffer, som kan transporteres
over lange afstande.
Regeringen kan på denne baggrund støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede
forordning, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 469: Grundnotat om POP-forordningen, delegeret retsakt
2184063_0002.png
Den 28. april 2020
MFVM 043
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens delegerede forordning om ændring af bilag I til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1021 for så vidt angår opførelse
af perfluoroctansyre (PFOA), salte heraf og PFOA-beslægtede forbindelser
(delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har udstedt en delegeret forordning om ændring af bilag I til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2019/1021, hvorefter perfluoroctansyre (PFOA), salte heraf og PFOA-
beslægtede forbindelser opføres på bilaget. Ændringen indebærer, at stofferne forbydes med en
række tidsbegrænsede undtagelser for fortsat anvendelse til særlige formål. Den delegerede
forordning vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser for Danmark.
Den vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet positivt i Danmark, EU og globalt, idet PFOA, salte
heraf og PFOA-beslægtede forbindelser er stærkt problematiske stoffer, som kan transporteres over
lange afstande.
Regeringen kan på denne baggrund støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den
delegerede forordning, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt delegeret forordning om ændring af bilag I til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/1021 (POP-forordningen) for så vidt angår opførelse af
perfluoroctansyre (PFOA), salte heraf og PFOA-beslægtede forbindelser.
Ændringsforordningen er fremsat med hjemmel i artikel 15, stk.1 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2019/1021 om persistente organiske miljøgifte.
Ændringen er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2019/1021 om persistente organiske miljøgifte som en delegeret retsakt. Den delegerede retsakt træder
i kraft, med mindre Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse indenfor en frist på 2 måneder.
Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 469: Grundnotat om POP-forordningen, delegeret retsakt
eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer
beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Ændringen er en konsekvens af beslutning truffet på Stockholmkonventionens 9. partskonference
afholdt april/maj 2019. På partskonferencen besluttede parterne at forbyde fremstilling og anvendelse
af PFOA, salte heraf og beslægtede forbindelser med visse undtagelser. Rådet fastlagde forud for
partskonferencen den holdning, som den Europæiske Union skulle indtage i forbindelse med
forhandlingerne.
Medlemslandenes eventuelle indsigelser eller kommentarer skal fremsendes til Rådssekretariatet
senest d. 8. maj 2020.
Formål og indhold
På Stockholmkonventionens 9. partskonference (COP9) blev det besluttet at forbyde fremstilling og
anvendelse af PFOA, salte heraf og beslægtede forbindelser med visse undtagelser. EU's forordning om
persistente organiske miljøgifte (POP-forordningen) har fastsat, at ændringer til
Stockholmkonventionen bør afspejles i POP-forordningen, og at dette gøres ved en delegeret retsakt.
Ændringen omfatter en opførelse af PFOA, salte heraf og beslægtede forbindelser i POP forordningens
bilag I, del A (forbud) med en række tidsbegrænsede undtagelser for fortsat anvendelse til særlige
formål. PFOA, salte heraf og beslægtede forbindelser er allerede reguleret i EU, også her med en række
undtagelser, idet stoffet er opført i bilag XVII til Europaparlamentets og Rådets forordning nr.
1907/2006 (REACH-forordningen). Den delegerede retsakt har samme ikrafttrædelsesdato som den
allerede vedtagne begrænsning under REACH, den 4. juli 2020. Den delgerede retsakt erstatter
begrænsningen under REACH, som udgår.
Der er lavet en vurdering af beslutningen fra partskonferencen i forhold til allerede gældende
regulering af PFOA i EU således, at der ikke kommer uoverensstemmelser imellem de to reguleringer.
Desuden er det blevet vurderet, om COP9-beslutningens undtagelser er nødvendige i Unionen på
baggrund af, at COP9-beslutningen er baseret på mere aktuelle oplysninger og allerede eksisterende
undtagelser i EU.
Ændringen omfatter tidsbegrænsede undtagelser for fremstilling af halvledere eller relaterede
elektroniske apparater, fotografiske coatings til film, olie- og vandafvisende tekstiler til beskyttelse af
arbejdstagere mod farlige væsker, som udgør en risiko for deres sundhed og sikkerhed, invasivt og
implantabelt medicinsk udstyr, brandslukningsskum til hindring af afdampning fra flydende
brændstof og til brande i flydende brændstof og produktion af fluorpolymerer PTFE og PVDE til
særlige formål.
Ændringen fastsætter en grænseværdi for PFOA, salte heraf og PFOA beslægtede forbindelser, der
forekommer som utilsigtet sporfourening i stoffer, blandinger eller artikler. Dette er gjort for at styrke
håndhævelsen af forbuddet. Grænseværdien for PFOA og salte heraf er fastsat til 0,025 mg/kg og til 1
mg/kg for de enkelte PFOA beslægtede forbindelser eller en kombination af forbindelser. I to særlige
tilfælde, hvor disse grænseværdier ikke kan overholdes på nuværende tidspunkt, er der blevet fastsat
en højere grænseværdi, som Komissionen skal tage op til revision indenfor en tidsgrænse på to år med
henblik på at sænke grænseværdierne.
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 469: Grundnotat om POP-forordningen, delegeret retsakt
Det ene tilfælde omhandler grænseværdien for PFOA og salte heraf, der fastsættes til 1 mg/kg, hvis det
er tilstede i PTFE mikropulver (polyetrafluorethylen mikropulver). Denne bestemmelse er ny og
kommer på baggrund af information fra industrien om, at de har behov for en overgangsperiode, før
de kan leve op til grænseværdien på 0,025 mg/kg. Det andet tilfælde omhandler brug af PFOA-
beslægtede forbindelser, som isoleret mellemprodukt, der transporteres til produktion af kortkædede
fluorforbindelser, hvor grænseværdien fastsættes til 20 mg/kg.
Ændringen indeholder også en undtagelse for stoffet perfluoroctylbromid, der indeholder
perfluoroctyljodid til fremstilling af farmaceutiske produkter. Denne undtagelse er en del af COP9-
beslutningen, og denne undtagelse er medtaget, da der ikke forelå oplysninger om denne anvendelse,
da EU-reguleringen blev vedtaget. Kommissioen vil vurdere behovet for denne undtagelse hvert 4. år.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at ændringen er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Danmark har ikke særlige nationale regler for det pågældende stof.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ændringen af forordningen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Ændringen har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget.
Ændringen skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Ændringen vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Ændringen skønnes at påvirke beskyttelsesniveauet positivt i Danmark, EU og globalt, idet PFOA,
salte heraf og PFOA-beslægtede forbindelser er stærkt problematiske stoffer, som kan transporteres
over lange afstande.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet bemærkninger fra
forbrugerrådet, som finder, at (PFOA), salte heraf og PFOA-beslægtede forbindelser skal forbydes
uden undtagelse, idet man dog kan tilslutte sig indstillingen om, at Danmark ikke gør indsigelse imod
den delegerede retsakt.
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 469: Grundnotat om POP-forordningen, delegeret retsakt
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er første gang POP-forordningen skal ændres ved en delegeret retsakt. Forordningen blev
omarbejdet i 2019, hvor bestemmelserne vedrørende komitologiprocedurerne blev tilpasset
procedurerne i Lissabontraktaten, hvilket indebærer en overgang til delegerede retsakter for nogle
bestemmelser, herunder ændringer i forordningens bilag I, som denne delegerede retsakt omfatter.
På baggrund af forudgående drøftelser i en ekspertgruppe forventes der at ville være opbakning til
ændringen blandt medlemslandende, og at Rådet derfor ikke vil gøre indsigelse over for udstedelsen af
den delegerede retsakt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og
vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4