Til alle medlemmer af Miljø- og Fødevareudvalget
Lovliggørelse af placeringstilladelser til havbrug, og den udskudte sagsbehandling af, om der i
mellemperioden kan påbydes driftstop til eksisterende havbrug, bør drøftes i kredsen af miljøordførere fra
jeres respektive partier. Dansk Akvakultur tillader sig at sende denne overordnede gennemgang til hele
udvalget, da vi har oplevet interesse fra andre medlemmer end ordførerne selv.
Miljøstyrelsens udtalelser i februar 2020 om muligt driftsstop på baggrund af Kammeradvokatens rapport i
2019 har skabt bekymring hos medarbejdere, leverandører og samarbejdspartnere og usikkerhed om
planlagte investeringer på de tilknyttede landbaserede anlæg. Disse problemer kommer i tillæg til de
generelle vanskeligheder med markedspriser og arbejdsvilkår pga. corona-virus. Det er en
utryghedsskabende situation, da et eventuelt påbud om driftstop vil betyde store økonomiske tab for
havbrugsvirksomhederne og medføre tab af arbejdspladser i landdistrikterne både på havbrug,
landbaserede opdrætsanlæg, fiskeindustri og frysehuse, som leverer og aftager fisk fra havbrugene.
Dansk Akvakultur er ikke tilfredse med, hvad vi anser for en urimelig behandling af
havbrugsvirksomhederne, der endnu ikke har fået muligheden for at drøfte sagen på et møde med
Miljøstyrelsen.
Nederst har vi indsat en oversigt over relevante juridiske vurderinger fra Kromann Reumert, som er meget
forskellige fra Kammeradvokatens konklusioner på området. Alle bilag er sendt til både Miljøstyrelsen og
Miljø- og Fødevareministeriet. Der er ligeledes sendt en kopi af denne mail med alle bilag til sekretæren for
Miljø- og Fødevareudvalget samt til Miljøministeren.
Vigtige punkter fra Dansk Akvakultur om placeringstilladelser for havbrug
1.
Usikkerhed om havbrugenes placeringstilladelser skyldes forvaltningen af området hos flere
styrelser.
”Status og gru dig ge e ga g af hav rugso rådet” de e er,
19) omtaler "den
mangelfulde administration af placeringstilladelser" (p. 7). Ansvaret for placeringstilladelser har
gennem årene været flyttet fra Fiskeriministeriet til Fiskeridirektoratet, dernæst
NaturErhvervstyrelsen, senere Landbrugs- og Fiskeristyrelsen og senest er ansvaret i 2018
overdraget til Miljøstyrelsen. Alle havbrugsvirksomheder har søgt rettidigt om miljøgodkendelser,
hvor placeringen af havbrugene fremgår. Flere havbrug har haft samme placering i over 30 år.
Kammeradvokaten har anført flere årsager til den mangelfulde administration (MOF
–
alm. Del
–
bilag 234).
2. Kammeradvokaten vurderede i august 2019, at 5 placeringstilladelser givet før 1. juli 2008 (datoen
for implementeringen af habitatdirektivet i fiskeriloven) ikke skulle anses som ugyldige. Senere i
2019 meddelte Kammeradvokaten, at alle placeringstilladelser var ugyldige med reference til en
dom fra EU-Domstolen om bevidst omgåelse af VVM-direktivet i Irland ved opsætning af
vindmøller. Kromann Reumert vurderede i notat den 04.02.20, at Kammeradvokatens udlægning af
dommen fra EU-Domstolen ikke er retvisende. For havbrug er der ikke tale om en bevidst
omgåelse, fordi
virksomhederne i god tro har udnyttet placeringstilladelser i mange år,
og i
relation til gyldighedsvurderingen er der intet at bebrejde havbrugsvirksomhederne.
Placeringstilladelserne må derfor anses som gyldige, selvom de måtte være behæftet med en retlig
mangel.