Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 462
Offentligt
2182704_0001.png
Til alle medlemmer af Miljø- og Fødevareudvalget
Lovliggørelse af placeringstilladelser til havbrug, og den udskudte sagsbehandling af, om der i
mellemperioden kan påbydes driftstop til eksisterende havbrug, bør drøftes i kredsen af miljøordførere fra
jeres respektive partier. Dansk Akvakultur tillader sig at sende denne overordnede gennemgang til hele
udvalget, da vi har oplevet interesse fra andre medlemmer end ordførerne selv.
Miljøstyrelsens udtalelser i februar 2020 om muligt driftsstop på baggrund af Kammeradvokatens rapport i
2019 har skabt bekymring hos medarbejdere, leverandører og samarbejdspartnere og usikkerhed om
planlagte investeringer på de tilknyttede landbaserede anlæg. Disse problemer kommer i tillæg til de
generelle vanskeligheder med markedspriser og arbejdsvilkår pga. corona-virus. Det er en
utryghedsskabende situation, da et eventuelt påbud om driftstop vil betyde store økonomiske tab for
havbrugsvirksomhederne og medføre tab af arbejdspladser i landdistrikterne både på havbrug,
landbaserede opdrætsanlæg, fiskeindustri og frysehuse, som leverer og aftager fisk fra havbrugene.
Dansk Akvakultur er ikke tilfredse med, hvad vi anser for en urimelig behandling af
havbrugsvirksomhederne, der endnu ikke har fået muligheden for at drøfte sagen på et møde med
Miljøstyrelsen.
Nederst har vi indsat en oversigt over relevante juridiske vurderinger fra Kromann Reumert, som er meget
forskellige fra Kammeradvokatens konklusioner på området. Alle bilag er sendt til både Miljøstyrelsen og
Miljø- og Fødevareministeriet. Der er ligeledes sendt en kopi af denne mail med alle bilag til sekretæren for
Miljø- og Fødevareudvalget samt til Miljøministeren.
Vigtige punkter fra Dansk Akvakultur om placeringstilladelser for havbrug
1.
Usikkerhed om havbrugenes placeringstilladelser skyldes forvaltningen af området hos flere
styrelser.
”Status og gru dig ge e ga g af hav rugso rådet” de e er,
19) omtaler "den
mangelfulde administration af placeringstilladelser" (p. 7). Ansvaret for placeringstilladelser har
gennem årene været flyttet fra Fiskeriministeriet til Fiskeridirektoratet, dernæst
NaturErhvervstyrelsen, senere Landbrugs- og Fiskeristyrelsen og senest er ansvaret i 2018
overdraget til Miljøstyrelsen. Alle havbrugsvirksomheder har søgt rettidigt om miljøgodkendelser,
hvor placeringen af havbrugene fremgår. Flere havbrug har haft samme placering i over 30 år.
Kammeradvokaten har anført flere årsager til den mangelfulde administration (MOF
alm. Del
bilag 234).
2. Kammeradvokaten vurderede i august 2019, at 5 placeringstilladelser givet før 1. juli 2008 (datoen
for implementeringen af habitatdirektivet i fiskeriloven) ikke skulle anses som ugyldige. Senere i
2019 meddelte Kammeradvokaten, at alle placeringstilladelser var ugyldige med reference til en
dom fra EU-Domstolen om bevidst omgåelse af VVM-direktivet i Irland ved opsætning af
vindmøller. Kromann Reumert vurderede i notat den 04.02.20, at Kammeradvokatens udlægning af
dommen fra EU-Domstolen ikke er retvisende. For havbrug er der ikke tale om en bevidst
omgåelse, fordi
virksomhederne i god tro har udnyttet placeringstilladelser i mange år,
og i
relation til gyldighedsvurderingen er der intet at bebrejde havbrugsvirksomhederne.
Placeringstilladelserne må derfor anses som gyldige, selvom de måtte være behæftet med en retlig
mangel.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 462: Henvendelse af 17/4-20 fra Dansk Akvakultur om placeringstilladelser til havbrug og havbrugsgennemgang
2182704_0002.png
3.
Grundlaget for Kammeradvokatens vurderinger er ikke fremlagt for havbrugene. Miljø- og
Fødevareministeriet har afvist Dansk Akvakulturs og havbrugsvirksomhedernes anmodning om
fuld aktindsigt.
For at forstå og få indsigt i forvaltningen af de enkelte havbrug har Dansk
Akvakultur anmodet Ombudsmanden om at vurdere, hvorvidt ministeriets afslag på fuld aktindsigt i
vurderingerne er berettiget.
4.
Der er ikke juridisk grundlag for at påbyde driftsstop af havbrug.
Kromann Reumert vurderer i
notat den 13.03.20, at standsningspåbud
i ’ elle periode ’ vil være i strid ed forvalt i gsretlige
regler. Proportionalitetsprincippet indebærer, at der ikke lovligt kan meddeles påbud.
Standsningspåbud vil få meget omfattende negative konsekvenser for de enkelte virksomheder.
Der er foretaget habitatvurderinger ved flere havbrug af (en del af) aktiviteten, som viser, at driften
må anses for miljømæssigt forsvarlig. Kromann Reumert tillægger det afgørende betydning, at de
manglende habitatvurderinger skyldes myndighedernes forhold. Havbrugsvirksomhederne har
handlet i god tro. Havbrugene har været i drift på pågældende lokaliteter gennem en meget lang
årrække uden tilkendegivelser fra myndighederne om, at der skulle være retlige eller miljømæssige
udfordringer ved dette.
5.
Miljøpåvirkning fra alle havbrug er allerede indarbejdet i både vandplaner og habitatplaner.
Begge plan-systemer tager hensyn til Natura 2000-områder. Kammeradvokaten konstaterer, at
havbrugenes miljøpåvirkning skal habitatvurderes for at give placeringstilladelse. Kromann Reumert
påpeger i den forbindelse, at tilladelserne alene angår den fysiske placering af havbruget, og at de
drifts- og miljømæssige forhold er dækket af havbrugets miljøgodkendelse, som også er undergivet
krav om habitatvurdering. Miljømyndighederne har tidligere vurderet, at de eksisterende havbrug
ikke kunne medføre en væsentlig påvirkning på habitatområder og har ved udpegningen af
habitatområder, hvor der var etableret havbrug, ikke stillet krav om indsats mod de eksisterende
havbrug. Ligeledes kan det anføres, at hvis en placeringstilladelse af et eksisterende havbrug ved
overgang fra havbrugstilladelse til miljøgodkendelse med uændret miljøpåvirkning skal
habitatvurderes, så må
samme princip om habitatvurdering også gælde andre eksisterende anlæg
og aktiviteter, f.eks. gamle vindmøller.
Dansk Akvakultur vil gerne fremlægge mere information for medlemmerne af Miljø- og Fødevareudvalget
og svare på spørgsmål. Dansk Akvakultur vil ligeledes gerne invitere Miljø- og Fødevareudvalget til besøg på
et havbrug, så snart det er muligt.
Afslutningsvis vil vi gerne tilføje og fremhæve, at alle de undersøgte havbrug har fulgt reglerne, og det
ko
u ale tilsy fu gerer godt. Det er doku e teret i ”Status og gru dig ge e ga g af
hav rugso rådet” Miljø-
og Fødevareministeriet, december 2019), som konkluderer:
”Miljøtilsy s y dighederne
har i foråret 2019 gennemført en ekstra kontrol af dokumentationen for de
årlige indberettede tal for netto-produktionen af fisk, foderforbruget og antibiotikaforbrug. Myndighederne
har ikke konstateret eller vurderet, at der var tegn på, at de undersøgte havbrug har overskredet deres
vilkår i miljøtilladelsen i forhold til de ovennævnte forhold, der blev undersøgt." (p. 11).
Bilagsliste
juridiske notater fra Kromann Reumert om placeringstilladelserne:
a)Kromann Reumert notat den 04.02.20 om EU-Domstolens dom om vindmøller i Irland
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 462: Henvendelse af 17/4-20 fra Dansk Akvakultur om placeringstilladelser til havbrug og havbrugsgennemgang
2182704_0003.png
Kro a Reu ert otat de
. . o lovliggørelse af pla eri gstilladelser ”i
elle periode ”, driftsstop og proportio alitetspri ippet
c)Kromann Reumert notat den 20.09.19 om utryghedsskabende forvaltning og muligt
erstatningsansvar
Med venlig hilsen
Niels Dalsgaard
Formand for Dansk Akvakultur
MUSHOLM
Niels Dalsgaard
Tel: +45 58859007 Mob: +45 21688753
Musholm A/S
general terms and conditions of sales and delivery
apply to all sales of products and related service transactions.
Dansk Akvakultur
Agro Food Park 15, DK-8200 Aarhus
www.danskakvakultur.dk
Dansk Akvakultur repræsenterer det samlede opdrætserhverv for fisk og skaldyr. Med en eksport på ca. 1,5 mia. kr.
bidrager vores medlemmer positivt til dansk økonomi og beskæftigelse
primært i landdistrikterne. Vores målsætning
er at fremme bæredygtig vækst og produktion af gode og sunde akvakulturprodukter. Det gør vi ved at sikre bedre
rammevilkår og synliggøre akvakulturerhvervets værdi for samfundet.