Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 445
Offentligt
2175611_0001.png
Hovedkonklusioner fra evalueringen
-
Indladningskontrollen
er gennemført som forudsat i den politiske aftale. Størstedelen af
konstaterede overtrædelser f.eks. problemer med fodrings- og vandingsanlæg, overlæs m.v. kan have
direkte negativ konsekvens for dyrevelfærden.
-
Det skærpede transportegnethedssyn
er udført som forudsat. Et stort flertal af styrelsens
dyrlæger angiver, at der nu er tid nok til at syne grisene og, at der foretages en tilstrækkelig god faglig
vurdering.
Logbogskontrollen
og håndhævelse af fristen for indsendelse af logbogen to dage før afgang har
sikret, at Fødevarestyrelsen får tid til at forhåndsvalidere logbogen, foretage risikoscoring af
transportør og transporten og planlægge en evt. indladningskontrol.
-
Der er i alt 10 indsatser, som endnu ikke er færdiggjort. Det er ikke forudsat, at alle indsatser skulle
færdiggøres i 2019. Der arbejdes videre med disse ti indsatser enten i regi af det nye kontrolkoncept eller
løses parallelt med kontrolkonceptet.
Oversigt over ikke færdiggjorte indsatser
Indsats
Fastholde løftet i synstid for de brodne kar efter
de 3 måneder.
Definition af brodne kar
Lovhjemmel til vejning af vogn eller grise
Tabellen for indvendig højde udvides til også at
gælde grise under 40 kg.
Der skal afholdes møde, når AU’s rapport om
transport af smågrise foreligger.
Igangsætte undersøgelse af muligheden for
administrative bøder
Status
Da synstiden er løftet for alle indtil sommeren
2020 - omfatter det også evt. brodne kar.
En foreløbig definition er udarbejdet, som
efterfølgende skulle konkretiseres.
Konkretiseringen har rejst en række
problemstillinger om, hvilken kontrol, som
brodne kar skal underlægges og gebyrmæssige
problemstillinger, da størstedelen af
transportøren er udenlandske virksomheder.
Endelig definition og konkretisering af
indsatsen mod brodne kar indgår i
kontrolkonceptet.
Juridisk analyse viser, at Fødevarestyrelsen
med dyreværnsloven allerede i dag kan få
udleveret vejesedler m.v. Særskilt hjemmel til
at kræve vejning af biler og grise målrettet
brodne kar afventer den endelige definition af
brodne kar.
Der mangler et videnskabeligt grundlag for
fastsættelse af indvendig højde, når det gælder
grise under 26 kg. Design af et større
forskningsprojekt pågår for at tilvejebringe
grundlaget. Det vil i mellemtiden være muligt at
udvide tabellen i bekendtgørelsen ned til 26 kg
og fortsætte med den konkrete veterinærfaglige
vurdering for de mindste grise. Andre
midlertidige scenarier er under overvejelse.
Et forskningsprojekt på AU er under afklaring.
Fødevarestyrelsen har i 2019 igangsat en
undersøgelse af muligheden for at anvende
administrative bøder ved objektivt
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 445: Evaluering af den politiske aftale om dyretransporter, fra fødevareministeren
2175611_0002.png
Revurdering af godkendelse og registrering til
eksport skal ske med faste intervaller
Igangsætte undersøgelse af muligheden for
indførsel af krav om IT-udstyr
Udarbejde klare retningslinjer ifht.
autorisationer
Forlænge fristen for opfølgende tilsyn fra 3 til
12 måneder.
konstaterbare overtrædelser. Dette kræver
Justitsministeriets godkendelse. Der arbejdes
videre med afdækningen af, hvilke
overtrædelser der potentielt vil kunne give
anledning til administrative bøder på
transportområdet, samt kontakten til
Justitsministeriet.
Fødevarestyrelsen udfører årlige tilsyn af bl.a.
indretningen af samlesteder. Der arbejdes
fortsat med at fastsætte betingelserne til
gennemførelse af transportegnethedssynet i
besætningerne, og hvorledes dette skal
implementeres. Dette arbejde forventes
afsluttet i 1. halvår 2020.
For så vidt angår IT-udstyr på samlestederne
har Statens IT igangsat en undersøgelse, som er
udmøntet i nogle anbefalinger.
Fødevarestyrelsen skal nu tage stilling til den
videre implementering.
Retningslinjer for udstedelse, re-autorisering,
suspendering m.v. af transportautorisationer er
under udarbejdelse og forventes færdige i 1.
halvår 2020.
Dette løses via det kommende kontrolkoncept
for transport af dyr.
De øvrige indsatser, som er blevet gennemført er
- 250 indladningskontroller pr. måned fra 1. juli 2019
- Risikobaseret indladningskontrol udført fra primo november 2019
- Arbejde for kontroltryk på 5%. Revurderes til sommeren 2020.
- Øget synstid af transportegnethed i 3 mdr. gennemført i perioden 15. august til 15. november 2019.
- Indsendelse af logbog 2 dage før afgang igangsat fra 1. juli 2019.
- Ny logbog, hvis ændringer igangsat fra 1. juli 2019.
- Risikoscoringsmodel for aktørerne udviklet i november måned 2019.
- Webbaseret løsning (visning af risikoscoren) var klar ved udgangen af 2019.
-
”Konsekvent
sanktionering ved overlæs" - lovhjemmel ift. forsøg blev vedtaget med dyreværnsloven i
februar måned 2020.
- Ophæve klippekortsordning blev gennemført med vedtagelse af dyreværnsloven i februar måned
2020.
- Præcisere sanktionspraksis i transportegnethedssager blev skrevet ind i lovbemærkninger til
dyreværnsloven i februar måned 2020
- Automatisk hjemkaldelse af GPS-oplysninger, hvis tur over 20 timer er sket manuelt fra 3. kvartal
2019.
- Arbejde for at de flest mulige operatører anvender samme ruteberegningssystem som
Fødevarestyrelsen blev løst med udsendelse af information til erhvervet inden 1. juli 2019.
- Fødevarestyrelsens ruteberegning lægges til grund for beregning af transporttid fra 1. juli 2019.
- Arealkrav indføres på bekendtgørelsesniveau med bekendtgørelse, som trådte i kraft den 1. januar
2020.
- Afholdelse af samarbejdsmøder med Tyskland og Polen er foretaget ved indledende kontakt på
veterinærdirektørniveau i efteråret 2019. Forventes fulgt op af tekniske møder i 1. halvår 2020.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 445: Evaluering af den politiske aftale om dyretransporter, fra fødevareministeren
-
Danmark har endvidere deltaget i et forum for samarbejde på dyretransportområdet med en række
andre EU-medlemsstater i 2019, og dette samarbejde fortsætter i 2020.
Udarbejde klarere instruks til embedsdyrlægerne ift. kontrol og sanktionering er udarbejdet 1. juli
2019.