Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 438
Offentligt
2174748_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
3. april 2020
2020\3.N.1.
Sif og Frigg fortsat
Danske Maritime har modtaget Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 679 (MOF
alm. del), hvori ministeren reagerer på vores henvendelse af 28/2-20 om miljøskibene
Sif og Frigg.
Svaret, hvis indhold er en kommentar fra Miljøstyrelsen, består af to dele:
1)
Et afsnit der besvarer vores henvendelse med to juridiske oplysninger,
som ville være relevante, hvis vores henvendelse havde være til Miljøstyrelsen – nemlig
at styrelsen ikke har bevilling, og derfor heller ikke hjemmel til at udbetale en erstatning,
medmindre den pålægges ved en dom.
2)
Et afsnit der ikke er relevant, idet det alene handler om et eventuelt ansvar
for en hypotetisk overtrædelse af udbudsreglerne. Vi har tidligere set denne type udta-
lelse. De bør ikke føre til den fejlslutning, at hvis der ikke er sket en overtrædelse af
udbudsreglerne, kan der ikke være noget at komme efter. Der er andre regler – både
juridiske og moralske.
Ministerens kommenterer ikke selv vores henvendelse. Styrelsen erkender, at en myn-
dighed kan blive pålagt af domstolene at betale erstatning, dersom danske rets alminde-
lige erstatningsbetingelser er opfyldt. Styrelsen udtaler sig ikke udtrykkeligt om, hvorvidt
det er tilfældet, at disse betingelser er opfyldt, men styrelsen gengiver betingelserne så-
ledes:
Betingelse
Danske Maritimes kommentar:
At myndigheden
Det er ikke nødvendigvis myndigheden selv, der skal have begået
har handlet an-
fejlen. Ifølge Danske Lov 3-19-2, der har været gældende siden
svarspådrag-
1683, er man ansvarlig også for andre, der handler på ens vegne. Vi
ende
forstår derfor dette således, at en ansvarspådragende handling fra
Kammeradvokaten efter styrelsens opfattelse også er relevant.
Ministeriet har forbeholdt sig ret til at rejse et eget krav imod Kam-
meradvokaten. Det er således klart, at der (efter styrelsens opfat-
telse) foreligger en ansvarspådragende handling. Forbeholdet er kun
usikkert på grund af usikkerhed om et eventuelt tab.
At der er en di-
rekte
årsags-
sammenhæng
mellem den of-
fentlige myndig-
heds
overtræ-
delse og den be-
rørte borger eller
virksomheds tab
Styrelsen og ministeriet har beklaget situationen og har blandt andet
udtalt, at ” Kammeradvokaten erkender fejlen og konstaterer, at fej-
len kan have haft markant betydning for både pris og konkurrence-
forhold (antal bydende værfter). Som beskrevet i oversendelsesbre-
vet er jeg er stærkt utilfreds med processen i denne sag, som har ført
til en meget ærgerlig situation for alle parter.”
Danske Maritime
[email protected]
www.danskemaritime.dk
Symfonivej 18
2730 Herlev
Tlf.: 33 13 24 16
CVR-nr. 25 71 66 12
Rue du Cornet 79
1040 Bruxelles
Tlf. +32 22 30 69 34
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 438: Henvendelse af 3/4-20 fra Danske Maritime om kommentar til miljøministerens svar på tidligere henvendelse om miljøskibene Sif og Frigg
2174748_0002.png
Der synes således ikke at være tvivl om, at ministeren mener at fejlen
har forårsaget situationen, og dermed er kravet om årsagssammen-
hæng opfyldt.
At der er doku-
Dette er kun et spørgsmål om beløbet. Det bør naturligvis afklares,
menteret et tab
hvor stort et tab der er tale om.
Såfremt den er-
statningssø-
gende har udvist
egen skyld, kan
erstatningen
nedsættes eller
bortfalde
Dette er forhåbentlig et misforstået forsøg på at gengive alle aspekter
af erstatningsretten. Ministeren har i sit svar på spørgsmål nr. S 747
udtalt, at ”Det er helt åbenlyst Kammeradvokatens fejl, og jeg er ær-
gerlig over, hvis det har fremstået anderledes. Kammeradvokaten
har taget det fulde ansvar for fejlen…”
Der kan på ingen måde være tale om egen skyld fra værfternes side,
og bemærkningen fremstår derfor som en uacceptabel antydning.
Styrelsen udtaler sig ikke om andre muligheder, og ministeren gør det heller ikke i sin
del af svaret. Dette efterlader det indtryk, at en retssag er virksomhedernes eneste mu-
lighed. Men en retssag er et middel til at afgøre uenighed og tvister. Hvis ministeren,
som det jo ser ud til, er enig i, at der er et erstatningsansvar, er det ikke et legitimt stand-
punkt, at staten af princip ikke vil erkende det. Staten bør ikke optræde uretmæssigt og
så overlade det til borgerne at gennemtvinge deres ret ved domstolene. I en retssag ville
staten jo være nødt til at udtale sig i overensstemmelse med sandheden og bekræfte, at
der var begået en fejl, og at staten selv ville søge erstatning fra Kammeradvokaten for
statens egen tab. Der er derfor igen grund til at føre en retssag.
Hensigten med Danske Maritimes henvendelse til udvalget var ikke at blive orienteret
om dansk rets almindelige regler, men at få staten til at opføre sig ansvarligt – enten ved
at ministeren eller ved at udvalget erkender, at den begåede fejl bør udløse et ansvar.
Hvordan dette ansvar skal indfries, er et andet spørgsmål.
Danske Maritime mener helt fundamentalt ikke, at staten bør benytte sin enestående
økonomiske og juridiske styrke til at presse svagere virksomheder. I stedet bør staten
erkende sit ansvar og tilvejebringe den nødvendige hjemmel til at udbetale en erstatning.
Hjemlen kan søges hos finansudvalget, med den klausul at beløbet vil blive tilbagesøgt
fra Kammeradvokaten. Staten ville ikke tabe noget, og byrden ville blive placeret der,
hvor fejlen blev begået.
Med venlig hilsen
DANSKE MARITIME
Michael Prehn
Underdirektør
Danske Maritime