Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 437
Offentligt
2174742_0001.png
WWF Verdensnaturfonden
Svanevej 12
2400 København NV
Tlf. 35363635
[email protected]
www.wwf.dk
SKOVLOVEN
Forslag til revision for bedre at kunne tage hensyn til biodiversitet
WWF Verdensnaturfonden har i en længere årrække anmodet danske
beslutningstagere om at gennemgå og revidere støtteordninger og regler, der hindrer
eller modvirker biodiversitet. De fleste regler, kan ændres uden de store
omkostninger.
Danmark er forpligtet til at fjerne skadelige incitamenter også i lovgivning jf.
Biodiversitetskonventionens Aichimål nr. 3:
https://www.cbd.int/sp/targets/
Dette notat gennemgår
Skovloven
med forslag til ændringer. der vil styrke lovens
bidrag til beskyttelse af biodiversitet i overensstemmelse med
FN’s og EU’s 2020 ål
om at stoppe tabet af biologisk mangfoldighed.
En lang række af ændringsforslagene vil betyde øget selvbestemmelse til de
skovejere, der ønsker at styrke biodiversiteten, samt mindre bureaukrati for den
enkelte da dispensationsansøgninger undgås.
Forslagene bør kædes sammen med en zonering af det danske skovareal, baseret på
ejerforhold (fx offentlig vs privat skov), nuværende beskyttelsesforhold eller
egnethed for intensiv produktion
1
.
1
Petersen, A.H., T.H. Lundhede, H.H. Bruun, J. Heilmann-Clausen, B.J. Thorsen, N. Strange og
C. Rahbek (2016): Bevarelse af biodiversiteten i de danske skove. En analyse af den
nødvendige indsats, og hvad den betyder for skovens andre samfundsgoder. Center for
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 437: Kopi af materiale fra Verdensnaturfonden WWF til miljøministeren om forslag til tiltag for regelforenkling med formålet at fremme biodiversiteten samt et notat om forslag til revision af skovloven
2174742_0002.png
I det følgende giver WWF Verdensnaturfonden konkrete forslag til ændringer af
Skovloven.
Generelle bestemmelser:
Skovloven er én af Europas mest liberale skovlove i høj grad baseret på tillid mellem
skovejer og myndighederne. Dette er et godt princip.
Loven bør dog i højere grad pålægge en løbende omstilling til
bæredygtighedscertificering (FSC eller PEFC). WWF Verdensnaturfonden foreslår, at
der indsættes en bestemmelse om dette.
Desuden bør der pålægges krav om anvendelse af hjemmehørende træ og buskarter i
skovområder omfattet af Natura 2000.
Der bør indføres en minimumsgrænse for dødt ved i fredsskovsområder
indledningsvist i områder med hjemmehørende træarter, men i det mindste i Natura
2000-områder. WWF Verdensnaturfonden anbefaler minimum 30m
3
per hektar
inden 2030.
Behov for udmatrikulering af huse m.m.
I stigende grad vil der blive udlagt urørt skov
både private og offentlige. En række
store danske naturbeskyttende fonde opkøber fx sådanne skove mhp at lægge dem
urørte.
I fbm med sådanne opkøb, indgår ofte også skovbeboelsesejendomme som fx
tidligere skovfogedboliger m.m. Sådanne boliger betaler naturbeskyttende fonde for i
opkøb, men kan efterfølgende ikke udmatrikulere og frasælge igen.
Dette er uhe sigts æssigt, da fo de e derved ”spilder ” aturbeskyttelsespenge
huse, som man så må leje ud, eller lade stå ubeboede med tab til følge. Der bør
tilføjes bestemmelser, der løser denne udfordring for naturfonde, så de fx kan
frasælge ejendommene (med klausuler) og anvende salgsprovenuet til anden
naturbeskyttelsesindsats.
Makroøkologi, Københavns Universitet. 110 sider
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 437: Kopi af materiale fra Verdensnaturfonden WWF til miljøministeren om forslag til tiltag for regelforenkling med formålet at fremme biodiversiteten samt et notat om forslag til revision af skovloven
2174742_0003.png
Kapitel 3 - Anvendelse af fredskovspligtige arealer
BESTEMMELSE
NUVÆRENDE
§ 8.
For det enkelte fredskovspligtige
areal gælder:
1) Arealet skal holdes bevokset med
træer, der danner, eller som inden for
et rimeligt tidsrum vil danne, sluttet
skov af højstammede træer.
NY FORMULERING
§ 8.
For det enkelte fredskovspligtige
areal gælder:
1) Mindst 50% af arealet skal holdes
bevokset med træer og
skovdannende, hjemmehørende
buskarter, der danner, eller som
inden for et rimeligt tidsrum vil
danne, sluttet skov af højstammede
træer.
2) Hugst bortset fra tynding må ikke
finde sted, før bevoksningen eller det
enkelte træ har opnået en alder eller
dimension, hvor den er hugstmoden.
NY FORMULERING
2) Hugst, bortset fra tynding og i
forbindelse med naturgenopretning,
må ikke finde sted, før bevoksningen
eller det enkelte træ har opnået en
alder eller dimension, hvor den er
hugstmoden.
BEGRUNDELSE
Lysninger, både permanente og mere
kortlivede, samt områder
bevokset med ikke skovdannende
buskarter fx pil, tjørn, røn, kvalkved,
kristtorn og slåen har stor positiv værdi
for biodiversiteten.
Evt. kan det specificeres at min 50 %
af arealet skal have krondække af træer
der danner, eller som inden for et
rimeligt
tidsrum vil danne, sluttet skov af
højstammede træer.
(§8)
NUVÆRENDE
3) Arealet skal senest 10 år efter
afvikling af en hugstmoden
bevoksning opfylde kravet i nr. 1
3
I naturgenopretningsprojekter kan det
være væsentligt at skabe
lysninger og afdrive uønskede, eksotiske
træarter, også inden disse er
hugstmodne i forstlig forstand. For at
undgå at man åbner op for nye intensive
skovbrugsformer med fokus på energi-
eller cellulosetræ, kan det dog være
relevant med en modifikation. En løsning
kunne være at specificere at hugst af
ikke hugstmodne træer kun må finde
sted for at fremme
biodiversitetsmæssige formål
Lysninger i skove med naturlig
vegetation og ekstensiv græsning uden
fodring, er væsentlige for skovenes
biodiversitet. Det bør være muligt for
skovejer at tilvælge dette, hvorigennem
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 437: Kopi af materiale fra Verdensnaturfonden WWF til miljøministeren om forslag til tiltag for regelforenkling med formålet at fremme biodiversiteten samt et notat om forslag til revision af skovloven
2174742_0004.png
NY FORMULERING
Bestemmelsen afskaffes helt.
Alternativt kan den erstattes med:
3) Minimum af 50% af arealet af en
fredsskov skal holdes bevokset jf stk.
1, forudsat lysninger bibeholdes med
naturlig vegetation og med ekstensiv
græsning uden fodring af hensyn til
biodiversitet.
(§8)
NUVÆRENDE
4) Dyrehold er forbudt. Forbuddet
gælder dog ikke på arealer, der lovligt
kan holdes uden træbevoksning, jf. §
10.
NY FORMULERING
4) Ekstensiv skovgræsning uden fodring
mhp på naturpleje er tilladt på
maksimum 50% af arealet af en
fredsskov, forudsat lysninger
bibeholdes med naturlig vegetation.
Der skal sikres forsat
publikumsadgang, og vælges ikke-
opsøgende og hårdføre husdyrracer.
der sikres flere skovlysninger til fordel for
fx sjældne skovlevende sommerfugle.
Desuden åbner den nye bestemmelse for
mere selvforynget skov biologisk, der er
betydeligt mere værdifuld for
biodiversitet end plantet skov og tilmed
billigere at etablere.
De seneste 200 år markerer en økologisk
parentes for de danske skove i kraft af de
store græsseres forvisning. Dette har,
sammen med andre faktorer, medført en
stort tab af arter knyttet til skovlysninger
og overgangshabitater. Der kan
derfor være en væsentlig pointe i at
genindføre græsning ved kvæg og heste,
helst som helårsgræsning med lavt
græsningstryk og uden(fast)
tilskudsfordring. For at undgå
overgræsning (fx hjortefarme eller
intensiv husdyrgræsning) bør man
indføre bestemmelser om hvordan
græsning mere specifikt må foregå i
skov. Disse bestemmelser bør tage
udgangspunkt i græssende dyrs naturlige
bestandstætheder og i deres naturlige
effekter i skovøkosystemer.
Splittes op i to stykker, og arealgrænse
fjernes for skovgræsning: Skovgræsning
og stævning er væsensforskellige
driftformer. Hvor stævning er en
historisk driftform som fremmer visse
snævre aspekter af skovens biodiversitet
(plantediversitet, visse
insektgrupper), er skovgræsning en
naturlig del af dynamikken i vores skove,
som ganske vist blev væsentligt
forstærket ved husdyrgræsning frem til
4
NUVÆRENDE
§ 9.
Uanset § 8 kan det enkelte
fredskovspligtige areal anvendes på
følgende måde:
1) Stævningsdrift og skovgræsning må
tilsammen omfatte op til 10 pct. af
arealet. Hegning til skovgræsning må
ikke forringe mulighederne for
offentlig færdsel og ophold.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 437: Kopi af materiale fra Verdensnaturfonden WWF til miljøministeren om forslag til tiltag for regelforenkling med formålet at fremme biodiversiteten samt et notat om forslag til revision af skovloven
2174742_0005.png
NY FORMULERING
§ 9.
Uanset § 8 kan det enkelte
fredskovspligtige areal anvendes på
følgende måde:
1) Stævningsdrift må tilsammen omfatte
op til 10 pct. af arealet.
2) Skovgræsning jf dog §8, stk. 4 må
tilsammen omfatte op til 50 pct. af
arealet.
NUVÆRENDE
§ 10.
Uanset § 8, nr. 1, kan det enkelte
fredskovspligtige areal holdes uden
træbevoksning i følgende tilfælde:
1) Når det er nødvendigt for skovdriften.
NY FORMULERING
Uanset § 8, nr. 1, kan det enkelte
fredskovspligtige areal holdes uden
træbevoksning i følgende tilfælde:
1) Når det er nødvendigt for skovdriften.
2) Når det har som formål at fremme
biodiversiteten.
(§ 10)
NUVÆRENDE
4) Åbne naturarealer kan etableres på
op til 10 pct. af arealet. Der kan
etableres 10 pct. ud over de arealer,
der ved lovens ikrafttræden lovligt var
uden træbevoksning.
NY FORMULERING
4) Åbne naturarealer kan etableres på
op til 25 pct. af arealet. Disse arealer
på ikke tilsås eller tilplantes, ej heller
som vildtagre.
5) Der kan etableres 10 pct. ud over de
arealer, der ved lovens ikrafttræden
lovligt var uden træbevoksning.
fredsskovsforordningen af 1805, men
som er nødvendig for at understøtte
mange aspekter af skovens biodiversitet.
Lysninger i skove med naturlig
vegetation og ekstensiv græsning uden
fodring, er væsentlige for skovenes
biodiversitet. Det bør være muligt for
skovejer at tilvælge dette, hvorigennem
der sikres flere skovlysninger til fordel for
fx sjældne skovlevende sommerfugle.
Der er af hensyn til biodiversitet brug for
flere og større skovlysninger med
naturlig hjemmehørende vegetation.
Det bør indskærpes at disse områder
ikke må anlægges med udsåning af fx
højproduktive græsser eller andre
kulturplanter. Vildtagre bør maksimalt
kun fylde 10% af fredsskovsarealet
Samlet set åbner dette for 35% af
fredsskovsareal som åbne naturarealer
heraf uændret maks. 10% vildtagre.
5
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 437: Kopi af materiale fra Verdensnaturfonden WWF til miljøministeren om forslag til tiltag for regelforenkling med formålet at fremme biodiversiteten samt et notat om forslag til revision af skovloven
2174742_0006.png
6) Tilsåede eller tilplantede vildtagre må
maksimalt udgøre 10% af
fredsskovsarealet.
Kapitel 4 - Beskyttelse af naturtyper og levesteder for arter m.v.
BESTEMMELSE
NUVÆRENDE
§ 26.
Bevaringsværdige egekrat skal
bevares som egekrat. Miljø- og
fødevareministeren skal registrere
bevaringsværdige egekrat og kan på
grundlag heraf indgå aftaler med ejerne
om at sikre deres bevaring.
NY FORMULERING
§ 26.
Selvgroede skov- og
buskbevoksninger af hjemmehørende
træ- og buskarter må ikke renafdrives,
konverteres ved plantning/udsåning af
ikke-hjemmehørende arter, eller
tyndes. Bevaringsværdige egekrat skal
bevares som egekrat.
1) Miljø- og fødevareministeren skal
registrere bevaringsværdige
selvgroede skove og
buskbevoksninger, samt egekrat og
kan på grundlag heraf indgå aftaler
med ejerne om at sikre deres
bevaring.
NUVÆRENDE
§ 27.
Ydre skovbryn af løvtræer og buske
på fredskovspligtige arealer skal bevares.
NY FORMULERING
§ 27.
Ydre skovbryn af løvtræer og buske
på fredskovspligtige arealer, samt indre
skovbryn, fx mod skovenge, vådområder
og andre lysninger, skal bevares.
1) Miljø- og fødevareministeren skal
registrere bevaringsværdige skovbryn
6
BEGRUNDELSE
Den særskilte beskyttelse af egekrat er en
besynderlighed i den
danske skovlov. Naturtypen
repræsenterer et langvarigt
successionsstadie fra hede til
højskov, og er som sådan vanskelig at
opretholde uden løbende naturpleje.
Naturtypen er ikke specielt artsrig og er
kun vigtig for få truede arter. Det ville
være meget mere relevant at indføre en
generel beskyttelse af al selvgroet skov af
hjemmehørende træarter.
Med de nuværende bestemmelser kan
gammel løvskov med kontinuitet tilbage
til stenalderen frit konverteres til
pyntegrønt, med mindre der er tale om
skov i habitatområder.
I begge tilfælde bør disse vigtige og
bevaringsværdige naturtyper registreres.
Skovbryn og særligt brede skovbryn er en
af de mest artsrige skovnaturtyper med
en mosaik af levesteder. Dette gælder
både de indre skovbryn omkring
forskellige typer af lysninger indeni
skovene, samt de ydre skovbryn.
Der bør indsættes en hjemmel om
mulighed for beskyttelse af særligt
bevaringsværdige skovbryn.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 437: Kopi af materiale fra Verdensnaturfonden WWF til miljøministeren om forslag til tiltag for regelforenkling med formålet at fremme biodiversiteten samt et notat om forslag til revision af skovloven
2174742_0007.png
og kan på grundlag heraf indgå aftaler
med ejerne om at sikre deres
bevaring.
Kapitel 5 - Tilskud og produktionsafgifter
BESTEMMELSE
NUVÆRENDE
§ 29.
Miljø- og fødevareministeren kan
give tilskud til:
1) Fremme af bæredygtig skovdrift i
eksisterende skove.
2) Tilplantning af landbrugsarealer med
skov, pleje af disse nykulturer og
kompensation for tabt indkomst
under forudsætning af, at arealerne
bliver fredskovspligtige efter § 4.
NY FORMULERING
§ 29.
Miljø- og fødevareministeren kan
give tilskud til:
1) Fremme af bæredygtighedscertificeret
skovdrift i eksisterende og nye skove.
2)
Tilplantning og
bæredygtighedscertificering af
landbrugsarealer med skov, pleje af
disse nykulturer og kompensation for
tabt indkomst under forudsætning af,
at arealerne bliver fredskovspligtige
efter § 4.
6) Naturbeskyttelse, herunder udlæg til
urørt skov, ekstensiv skovgræsning
uden fodring, og genoprettelse af
naturlig hydrologi.
BEGRUNDELSE
Bestemmelsen om bæredygtigt skovbrug
bør præciseres mhp certificering og også
gælde nyanlagte skove, således at også
privatskove certificeres (FSC eller PEFC).
Tilskud til skovrejsning bør kun finde
sted, hvis skovene certificeres (FSC eller
PEFC).
Der mangler helt hjemmel i flg
Skovloven mulighed for at yde tilskud til
naturbeskyttelsestiltag.
7