Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 433
Offentligt
2173885_0001.png
NOTAT
Koncern jura
Ref. kirst
Den 22. marts 2018
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Føde-
vareudvalg besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr.
2017/2145 for så vidt angår ”feta”
Regeringen har den 26.januar 2018 modtaget en åbningsskrivelse vedrørende manglende overholdelse
af artikel 13, stk. 1 og 3, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1151/2012 om kva-
litetsordninger for landbrugsprodukter og fødevarer (herefter ”forordningen om
kvalitetsordninger”)
sammenholdt med Kommissionens forordning (EF) nr. 1829/2002 0m ændring af bilaget til for-
ordning (EF) nr. 1107/96, for så vidt angår betegnelsen ”feta”(fetaforordningen).
Det fremgår af åbningsskrivelsen, at danske mejerivirksomheders anvendelse af den beskyttede
oprindelsesbetegnelse (BOB)
”feta”
på oste, der fremstilles i Danmark til brug for eksport til
tredjelande, er i strid med artikel 13, stk. 1, i forordningen om kvalitetsordninger. Det fremgår
endvidere, at de danske myndigheder handler i strid med art. 13, stk. 3, i samme forordning, ved ikke
at hindre eller standse overtrædelsen af EU-retten. Endelig fremgår, at Danmarks manglende
overholdelse bringer virkeliggørelsen af Unionens mål i fare, hvilket er i strid med artikel 4 i traktaten
om Den Europæiske Union ("TEU").
I svaret anføres, at den danske regering ikke er enig med Kommissionen i, at forordningen for
kvalitetsordninger eller traktaten om Den Europæiske Union, er overtrådt.
Der argumenteres for, at anvendelsesområdet for forordningen for kvalitetsordninger alene er det
indre marked, hvilket støttes af forordningens formål og ordlyd, og at forordningen følgelig ikke
regulerer anvendelse af beskyttede betegnelser ved oste fremstillet i Unionen til brug for eksport til
tredjelande. Det følger af retssikkerhedsprincippet, at en så indgribende regel, som et eksportforbud,
skal fremgå udtrykkeligt af forordningen, før den vil kunne forpligte EU’s virksomheder og
medlemsstater.
Endvidere fremgår det af svaret, at danske mejerivirksomheder ikke overtræder artikel 13, stk. 1, i
forordningen om kvalitetsordninger, når de mærker med betegnelsen ”Dansk feta” på ost, der er
fremstillet til eksport til tredjelande, hvormed EU endnu ikke har indgået bilaterale aftaler.
Overtrædelse vil alene forekomme, hvis betegnelserne anvendes i forbindelse med omsætning på det
indre marked.
Det fremgår ligeledes af svaret, at den danske bekendtgørelse om mælkeprodukter m.v. (herefter
mælkeproduktbekendtgørelsen) giver mulighed for, at ”Dansk feta” m.fl. kan sælges til tredjelande,
hvor EU ikke har indgået en bilateral aftale om beskyttelse. I forbindelse med notifikation af
1
mælkeproduktbekendtgørelsen i 2003 anfægtede Kommissionen de danske regler, som
1
Notifikation 2003/121/DK
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 433: Notat om berigtigelse af oplysning i traktatkrænkelsessag nr. 2017/2145 om brug af betegnelsen ’feta’.
2173885_0002.png
Kommissionen anså for at være i strid med forordningen om kvalitetsordninger. På baggrund af
Danmarks svar på Kommissionens udførlige udtalelse, accepterede Kommissionen imidlertid de
danske regler, idet Kommissionen svarede, at de anså svaret fra de danske myndigheder for
tilfredsstillende.
Ligeledes oplyses det i svaret, at det af forordningen om kvalitetsordninger fremgår, at forordningen
finder anvendelse med forbehold af andre specifikke EU-bestemmelser om markedsføring af
2
produkter, og at det af artikel 12, stk. 1, i fødevareforordningen følger, at virksomheder i EU kan
eksportere fødevarer, der ikke nødvendigvis er lovlige i EU, til tredjelande, hvis fødevarerne opfylder
kravene i tredjelandet. Det betyder, at danske mejerivirksomheder også kan eksportere ”Dansk feta” til
tredjelande, hvor ost, der er produceret efter den danske oste-karakteristik, er lovlig at markedsføre.
Endelig oplyses det i svaret, at det er regeringens opfattelse, at den danske administration af
kvalitetsforordningen er i overensstemmelse med loyalitetsforpligtelsen.
Mærkningen ”feta” anvendes
ikke på varer fremstillet til det indre marked, og heller ikke på varer fremstillet til eksport til
tredjelande, hvor EU har en bilateralaftale om beskyttelse af oprindelsesbetegnelser.
På baggrund af ovenstående konkluderer regeringen i besvarelsen af Kommissionens åbningsskrivelse,
at Danmark ikke har tilsidesat sine forpligtelser efter artikel 13 i forordningen om kvalitetsordninger
eller loyalitetsforpligtelsen efter TEU artikel 4.
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 178/2002 af 28. januar 2002 om generelle principper og
krav i fødevarelovgivningen m.v.
2