Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 422
Offentligt
2170215_0001.png
Marine Ingredients Denmark (MID) og
Danish Seafood Assoiation (DSA)
Foretræde for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
Onsdag d. 25 marts 2020.
Emne:
Revision af EU’s
Fisheries Control Regulation (1224/2009)
(dagligt kaldet Kontrolforordningen)
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 422: Henvendelse af 27/3-20 Danish Seafood Association om input til den pågående revision af kontrolforordningen (præsentation til et kommende foretræde)
2170215_0002.png
Hvem er DSA og MID ?
DSA:
er brancheforening for den danske konsumfiskeindustri, og repræsenterer en samlet omsætning på 33,2 mia. Kr. og
eksporterer skaldyr for mere end 26 mia. Kr.
Fiskerisektoren rangeres som den næststørste fødevare eksportindustri i Danmark.
DSA
arbejder bl.a. for at sikre gode konkurrencevilkår for forarbejdningsindustrien i Danmark.
-
MID:
Er brancheforening for den danske fiskemel- og fiskeolie-industri, der med fokus på bæredygtighed og høj kvalitet
er den førende producent i Europa og nummer 7 på verdensplan.
Vores sektor bidrager væsentligt til økonomisk vækst og beskæftigelse i kystregioner.
MID
er medlemmer af EUfishmeal og Den internationale fiskemel- og fiskeolieorganisation (IFFO) og er forpligtet til at
følge IFFOs internationale standarder for ansvarlig opførsel (IFFO RS) samt IFFO's adfærdskodeks.
MID + DSA
pelagiske medlemsdel beskæftiger totalt omkring 1.000 personer i Danmark (
dvs. mere end 1/3 af direkte industri
).
25-03-2020
Vedr. Revision af
EU’s Fisheries Co trol Regulatio
4/
9
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 422: Henvendelse af 27/3-20 Danish Seafood Association om input til den pågående revision af kontrolforordningen (præsentation til et kommende foretræde)
2170215_0003.png
Beskæftigelse i Fiskesektoren
https://fiskeriforening.dk/media/5728/rapport.pdf
25-03-2020
Vedr. Revision af
EU’s Fisheries Co trol Regulatio
4/
9
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 422: Henvendelse af 27/3-20 Danish Seafood Association om input til den pågående revision af kontrolforordningen (præsentation til et kommende foretræde)
2170215_0004.png
Problemstilling ferske Pelagiske bulk landinger
Vi ved, at der ”visse” steder*
se side 11
) udelades registrering af enten dele af hovedmængde, og hele eller dele af de
eventuelle bifangster der fra tid til anden forekommer i usorterede pelagiske bulk fangster.
Vi ønsker derfor at gøre opmærksom på nødvendigheden af konkret input til den pågående revision af
ko trolforord i ge , dette for at sikre ”level
playing field”
for i dustrier e i Da ark og EU. Det er vigtigt at det
samtidigt sikres, at de
ens spilleregler
også bliver gældende for de kyststater, som vi deler pelagiske kvoter med.
Den nuværende forordning åbner desværre mulighed for, at der ved landing af bulklaster af fangster af usorterede
pelagiske arter som nævnt kan:
..landes uden at der registreres hele mængden af given fangst.
..landes uden at hele eller dele af mængden af eventuel bifangst i en given fangst registreres.
Ved bulklaster af usorterede pelagiske arter forstås fiskearterne: Sild, Makrel, Hestemakrel, Brisling, Sperling, Lodde,
Tobis, Blåhvilling, og Havgalt
Som løsning på denne udfordring foreslår vi derfor følgende:
25-03-2020
Vedr. Revision af
EU’s Fisheries Co trol Regulatio
4/
9
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 422: Henvendelse af 27/3-20 Danish Seafood Association om input til den pågående revision af kontrolforordningen (præsentation til et kommende foretræde)
2170215_0005.png
Løsning af Pelagisk problemstilling
1. Bulk landing af usorterede pelagisk arter (BLUPA) skal kun kunne foregå i på forhånd godkendte havne. For BLUPA i mindre
men godkendte havne, skal transport af disse BLUPA til veje stationer andetsteds under visse kriterier være mulig.
2. Vejning og artsbestemmelse af BLUPA skal udføres af den offentlige myndighed eller af en monitoreret, certificeret og
godkendt/registreret tredjepart.
Kontrolpersonalet skal have en uddannelse, der indeholder kendskab til artsbestemmelse, vejemetoder og udstyr mm.
3. Certificeret, godkendt og monitoreret 3-part må kun anvende korrekt uddannet personale. Overtrædelse af regler skal
have konsekvenser, dvs. bøder og mistet certificering. Køber og sælger bør også straffes, hvis de er involveret i
kvotebedrageri.
4. For BLUPA skal artsbestemmelsen, hvad enten det er bestemt til konsum eller mel og olie, foretages på grundlag af en
foruddefineret prøveudtagningsplan, der samtidigt gælder for alle vejninger i alle havne, uanset hvilken medlemsstat OG ikke
mindst kyststat.
5. Der må kun anvendes godkendte certificerede vægte, der skal være af en type der ikke kan mistænkes for usporbart at
have mulighed for at kunne lave skjulte elektroniske/tekniske manipulerende fratræk på mængde.
6. Kravene til godkendte havne, overvågning af prøveudtagning og vejning fra tredjepart skal som nævnt udvides til at
omfatte kyststatsaftaler dette for at
sikre lige og ens vilkår
i hele Nordatlanten og Østersøregionen.
25-03-2020
Vedr. Revision af
EU’s Fisheries Co trol Regulatio
4/
9
5
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 422: Henvendelse af 27/3-20 Danish Seafood Association om input til den pågående revision af kontrolforordningen (præsentation til et kommende foretræde)
2170215_0006.png
Hvad gør industrien i Danmark selv
Vejningen af vore danske køb af BLUPA, til Konsum såvel som til Industri foretages af en
certificeret uvildig 3-part.
Vi ar ejder f.eks. i Sverige på eta leri g af ”de da ske
odel” i de hav e, hvor vi er førstehå ds odtager af fisk.
Vi anvender kun godkendte certificerede vægte, og arbejder med at udskifte dem af typen, der kan mistænkes for at
have mulighed for at kunne lave
skjulte elektroniske/tekniske fratræk
på mængde.
På alle konsumlandinger af BLUPA anvendes der certificeret
uvildig 3-part til artsbestemmelse.
Vi har besluttet at artskontrollen af Industrilandinger af BLUPA i Danmark også skal foretages af en
certificeret uvildig 3-
part.
Artskontrollen til Konsum og til Industri fortages efter den pr. 1. jan. 2020 nationalt redefinerede prøvetagningsplan, men
det er meget vigtigt at denne plan asap implementeres i de øvrige medlems- og kyststater, da vi ellers må forvente
nedgang i vores mulighed for at få tilført tilstrækkelige råvarer, og dermed en svækkelse af vores industri.
Der er hos vores 3-parts-leverandører (Skawinspection/Sworn Inspection Esbjerg) personale under uddannelse til
bestemmelse af de forskellige fiskearter, disse uddannelser forventes gennemført ved udgangen af marts i år.
Til forsikring af at
al fisk kommer via en vægt,
har vi på nogle af vore modtagepladser allerede indført videoovervågning,
og arbejder på indførelse af videoovervågning på de øvrige.
Vi samarbejder med Fiskerikontrollen/Fiskeristyrelsen omkring
myndighedsadgang til live-overvågning
af al losnings og
vejedata.
25-03-2020
Vedr. Revision af
EU’s Fisheries Co trol Regulatio
4/
9
6
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 422: Henvendelse af 27/3-20 Danish Seafood Association om input til den pågående revision af kontrolforordningen (præsentation til et kommende foretræde)
2170215_0007.png
Eksempel på overvågning og data flow
25-03-2020
Vedr. Revisio af EU’s Fisheries Co trol Regulatio
4/
9
7
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 422: Henvendelse af 27/3-20 Danish Seafood Association om input til den pågående revision af kontrolforordningen (præsentation til et kommende foretræde)
2170215_0008.png
Eksempel på overvågning og data flow
25-03-2020
Vedr. Revisio af EU’s Fisheries Co trol Regulatio
4/
9
8
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 422: Henvendelse af 27/3-20 Danish Seafood Association om input til den pågående revision af kontrolforordningen (præsentation til et kommende foretræde)
2170215_0009.png
Eksempel på overvågning og data flow
25-03-2020
Vedr. Revisio af EU’s Fisheries Co trol Regulatio
4/
9
9
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 422: Henvendelse af 27/3-20 Danish Seafood Association om input til den pågående revision af kontrolforordningen (præsentation til et kommende foretræde)
2170215_0010.png
Resume
De pelagiske fiskefartøjer er i dag så store og fleksible, at de enkelt kan vælge hvilken havn de ønsker at lande deres
fangst i. De laster i bulk pr fangst typisk flere hundrede tons, og op til over 3.000 tons.
Fartøjernes fleksibilitet er naturligvis godt for konkurrencen og de enkelte fartøjer, da fiskeren derved kan få den
bedste pris for sin fangst.
Vi fra i dustrie ser ikke dette so
oget pro le i sig selv, tværti od ko kurre e er su dt og holder os ”på
tæer e”, e dette er aturligvis forudsat, at der la dt vore kollegaer ru dt o Nordatla te og i Østersøregio e
er lige og ens spilleregler, som er gældende i alle havne/hos alle modtagere.
Vi har arbejdet med problemstillingen i årtier, og vores nye strategi er således nu, selv at gå forrest og vise, hvordan vi
sikrer, at vores industri kan fremvise/bevise, at vi er legitime, og ikke mindst dermed bevise at fiskeriet er bæredygtigt.
Det er dog af stor vigtighed, at vi hurtigst uligt får alle edle s og kysstater til at ar ejde efter sa
e ”Setup”, da vi
i pelagisk industri som sagt ellers må forvente en nedgang i vores muligheder for adgang til råvarer.
I den sidste ende handler dette om at dansk pelagisk fiskeindustri skal have en fremtid.
Så derfor ved landing af bulklaster af alle usorterede pelagiske ferske arter ikke kun i Danmark, men i hele
Nordatlanten og Østersøregionen skal vejning og artsbestemmelse foretages af:
En
uvildig certificeret monitoreret 3-part
der arbejder efter
definerede klare ens regler,
i
registrerede godkendte
havne,
og anvender
godkendt certificeret vejeudstyr
der ikke giver mulighed for snyd.
25-03-2020
Vedr. Revisio af EU’s Fisheries Co trol Regulatio
4/
9
10
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 422: Henvendelse af 27/3-20 Danish Seafood Association om input til den pågående revision af kontrolforordningen (præsentation til et kommende foretræde)
2170215_0011.png
*”visse” steder
Norge:
https://www.fiskeridir.no/Yrkesfiske/Nyheter/2020/0320/Kontroll-med-fiskeriene-i-2019
https://www.fiskeridir.no/Yrkesfiske/Nyheter/2020/0320/Om-fremtidens-fiskerikontroll
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2019-21/id2680187/?ch=1
Irland:
https://fiskerforum.com/red-tape-threatens-to-close-down-irish-pelagic-fishing-and-processing/
https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=da&rurl=translate.google.com&sl=auto&sp=nmt4
&tl=en&u=http://www.fiskistofa.is/ymsaruppl/tilkynningar/londunarleyfi-ekki-veitt-a-
irlandi&usg=ALkJrhhWXpHDOBMKOKiAb-NoJKNSuc-hGA
Dette er ” lot” hvad der yligt har været i
om i den pelagiske branche.
edier e, der fi des
ere. Herudover aturligvis hvad der tales/i for eres
25-03-2020
Vedr. Revisio af EU’s Fisheries Co trol Regulatio
4/
9
11
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 422: Henvendelse af 27/3-20 Danish Seafood Association om input til den pågående revision af kontrolforordningen (præsentation til et kommende foretræde)
2170215_0012.png
Spørgsmål?
25-03-2020
Vedr. Revisio af EU’s Fisheries Co trol Regulatio
4/
9
12
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 422: Henvendelse af 27/3-20 Danish Seafood Association om input til den pågående revision af kontrolforordningen (præsentation til et kommende foretræde)
2170215_0013.png
Tak for ordet
25-03-2020
Vedr. Revisio af EU’s Fisheries Co trol Regulatio
4/
9
13