Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 411
Offentligt
2167458_0001.png
Til
Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen
Minister for fødevarer, fiskeri og ligestilling og minister for nordisk samarb., Mogens Jensen
Miljøminister Lea Wermelin
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Miljø- og Fødevareudvalget
23. marts 2020
Rådet for Grøn Omstilling: Kommentarer og anbefalinger i forbindelse med
rapport fra Klimapartnerskabet for Fødevare- og Landbrugssektoren
Det er glædeligt, at partnerskabet anbefaler 62% reduktion i landbrugs- og
fødevaresektoren (incl. skovbrug, akvakultur m.v.) i 2030 ift. 1990, 37% ift. i dag. Og de ser
et potentiale for at nå 72% incl. hvad der kan nås via forskning&udvikling.
Partnerskabet fremlægger en række tiltag i tilknytning til husdyrhold og husdyrgødning.
Men disse drejer sig kun om brug af nye teknologier
ikke om selve størrelsen af
husdyrholdet. Det er en væsentlig mangel, da hovedproblemet, den største kilde i
landbruget, netop er, at Danmark har verdens mest intensive husdyrhold.
Et enkelt tiltag, nr. 15 nedenfor, vedrører den store animalske andel i vores kost, nemlig at
kostrådene skal følges, f.eks. kostpyramiden
men her foreslås kun de traditionelle
virkemidler med oplysning til borgerne, som erfaringsmæssigt har ringe effekt. Der er også
brug for økonomiske virkemidler, se nedenfor.
Vi er enige i at pege på et virkemiddel som omlægning til græs og raffinering af græs til
produktion af bl.a. proteinfoder til erstatning for soja. Men Partnerskabet vil kun
gennemføre det på markedsvilkår. Herved slår det næsten kun igennem inden for
økologisk jordbrug. Der er brug for stærkere virkemidler, se nedenfor.
Endelig slutter vi med at fremlægge anbefalinger fra Rådet for Grøn Omstilling til
nedbringelse af landbrugets klimagasser. Vi mener, at der er for lidt blik for synergi
at løse
klima, vandmiljø, luftforurening og mangel på natur i sammenhæng. Vi skal f.eks. ikke kun
udtage kulstofrige jorder af hensyn til klimaet. Der skal også tages jord ud af drift for at
beskytte drikkevand og natur, hindre tab af næringsstoffer til vandmiljøet og ifm
klimatilpasning. Med et sådant helhedssyn bliver potentialet for klimagas-reduktioner fra
landbrugssektoren langt større end Partnerskabets angivelser.
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 23, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 411: Henvendelse af 18/3-20 fra Rådet for Grøn Omstilling om kommentarer og anbefalinger ifm. rapport fra Klimapartnerskabet for Fødevare- og Landbrugssektoren
2167458_0002.png
Nedenfor er gennemgået Partnerskabets 15 vigtigste tiltag
ud af de i alt 22 tiltag.
Vigtigste tiltag i rapporten:
Drivhusgasreduktion i 2030 i 1.000 t CO
2
e
1.353
1.699
676
173
120
140
75
111
1.491
3.594
1.687
1. Udtagning af 47.400 ha lavbundsjord
2.
Udtagning af ”yderligere” lavbundsjord –
størrelse ikke angivet
3. Tilskud til tilsætning af nitrifikationshæmmere til handels- og
husdyrgødning
til reduktion af lattergasudledning
4. Tilskud (EU søjle 2 midler) til hyppig udslusning af gylle samt hyppig
udmugning på husdyrbrug, mhp. reduktion af metanafdampning
5. Tilskud (EU søjle 2 midler) til gylleforsuring, mhp. reduktion af
metanafdampning
6. Tilskud til ændret fodring, mhp. metanreduktion
7. Flere pilotprojekter samt tilskud til mere græs i sædskiftet samt udbredelse
af græsraffinering mhp. indenlandsk produktion af proteinfoder
8. Individuelt klimaregnskab
9. Forøgelse af biogasproduktion med 20 PJ inden 2030
10. Udbredelse af vindmøller og solceller på landbrugsjord, vha. bedre
skatteforhold og regler, der kan sikre hurtigere godkendelse
11. Plantning af 5.600 ha ny skov årligt og anvendelse af træ i produkter
med lang levetid (bygninger)
12. Øget tilskud til energieffektivisering samt elektrificering, herunder
varmepumper, i fødevarevirksomheder
udover det der blev aftalt i
Energiaftale 2018.
13. Mere byggeri i træ
halvdelen af alt nybyggeri
14. Reduktion af madspild
15. Fremme af kostsammensætning efter kostrådene
409
206
218
380
Ad 1)
De 47.400 ha ser ud til at være taget fra AUs rapport fra september 2018 om
klimatiltag i landbruget. Men det er siden kommet frem, at AU undervurderede størrelsen
af lavbundsjordene -
https://ing.dk/artikel/regnefejl-undervurderede-landbrugets-co2-udslip-med-16-mio-ton-
231006
. Man må undre sig over, at Partnerskabet ikke har lagt AUs notat fra 6.12.2019 til
grund -
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/mof/spm/175/svar/1619436/2125707.pdf
. Her erkender AU at
lavbundsarealerne er betydeligt større. Men til gengæld vurderede de
klimagasreduktionen pr. hektar lavere. Desuden var de 47.400 ha beregnet som halvdelen
af lavbundsjordene ud fra en antagelse om at den anden halvdel blev brugt til
højværdiafgrøder og var forsynet med bygninger af høj værdi. Denne antagelse om
halvdelen ser også ud til at være overdrevet.
Ad 2)
Jfr. kommentaren til tiltag 1, foreslår Partnerskabet udtagning af yderligere jord
hvilket vi glæder os over. Her regnes med en højere jordrente, hvorved tiltaget bliver
dyrere. Men da vi som sagt mener at vurderingen af, at halvdelen af lavbundsjordene
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 23, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 411: Henvendelse af 18/3-20 fra Rådet for Grøn Omstilling om kommentarer og anbefalinger ifm. rapport fra Klimapartnerskabet for Fødevare- og Landbrugssektoren
2167458_0003.png
bruges til højværdiafgrøder, er overdrevet, finder vi også prisen her overvurderet. Hertil
kommer, at der er andre jorde end lavbundsjordene, som bør udtages, bl.a. aht.
vandmiljø, natur og klimatilpasning. Derfor anser vi potentialet for større end her angivet.
Ad 3)
Brug af nitrifikationshæmmere er ikke et forsvarligt virkemiddel at anbefale i dag.
Partnerskabet anfører da også, at det ikke er tilladt i økologisk jordbrug samt at der ”er
behov for at sikre at hverken nitrifikationshæmmere eller deres nedbrydningsprodukter
udvaskes til grundvandet”. Dette problem er ikke løst.
Ad 5)
Gylleforsuring reducerer både fordampning af ammoniak og metan og gavner
dermed både klima, folkesundhed og biodiversitet. Ammoniak medvirker til dannelse af
skadelige partikler i luften. Der er umiddelbart en modsætning mellem gylleforsuring og
biogas, da man traditionelt bruger svovlsyre til forsuring, men biogas-bakterierne kan ikke
tåle svovl. Men dette kan løses ved at bruge gylleseparering, idet svovl havner i den tynde
fraktion, som spredes på markerne direkte, mens den tykke fraktion føres til biogasanlæg.
Samtidig er gylleseparering et synergi-virkemiddel, idet det muliggør at man kører
længere med den tykke fraktion, som indeholder langt det meste fosfor. Dermed undgår
man overgødning med fosfor nær husdyrbrugene, mens man giver planteavlere mulighed
for at bruge fosfor fra afgasset biomasse frem for at købe kunstgødning.
Ad 6)
Vi er enige i at man skal se på fodersammensætningen
forudsat at det ikke går
udover dyrevelfærden, f.eks. ved at give større forekomst af diarré. Vi ser særlige
perspektiver i at bruge tang, som udover måske at sænke metanudslip også ser ud til at
fremme husdyrsundhed, hvorved man kan sænke forbrug af antibiotika, zink og kobber.
Det sidste er dog særlig relevant for svin, mens det første har størst effekt på kvæg.
Ad 7)
Vi har medtaget dette virkemiddel, selv om Partnerskabet kun angiver en reduktion
på 75.000 t CO
2
e. Når effekten ikke anslås at være større skyldes det, at det forudsættes
gennemført ved frivillighed og uden økonomiske virkemidler. Dermed forventes det mest
at slå igennem i økologiske husdyrbrug, idet græsprotein forventes snart at kunne
konkurrere med importeret økologisk soja, men ikke med konventionel. Den medregnede
effekt dækker kun kulstoflagring som følge af at enårige foderafgrøder erstattes med
flerårigt græs. Herudover vil der være en effekt ved at vi undlader import af soja, som
dyrkes under stort klimagasudslip i Sydamerika, idet den ofte dyrkes på nyligt opdyrkede
naturarealer.
Vi finder dermed, at potentialet for klimaeffekt er langt større
det kræver blot at man
anvender andre virkemidler, i form af regulering med udfasning af sojaimport, eller afgift
på importeret soja. Hermed ville vi skulle omlægge langt større arealer til græs, hvilket ville
give større indenlandsk drivhusgasreduktion. Hertil kommer reduktion i Sydamerika
som
så ikke tæller i Danmarks officielle klimaregnskab.
Ad 8)
Klimatjek og handlingsplan på bedrifter giver alle landmænd mulighed for aktiv
medvirken i den grønne omstilling. Det er vigtigt, at klimaplanen både griber ind ud fra et
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 23, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 411: Henvendelse af 18/3-20 fra Rådet for Grøn Omstilling om kommentarer og anbefalinger ifm. rapport fra Klimapartnerskabet for Fødevare- og Landbrugssektoren
2167458_0004.png
overordnet perspektiv, som fanger de centrale indsatser med den største effekt (f.ex.
udtagning af kulstofrige jorder), og at den samtidig giver den enkelte landmand en
central funktion ved udvælgelse af effektive virkemidler på den enkelte bedrift. Vi ved fra
vandmiljøindsatsen, at frivillige virkemidler i de fleste tilfælde har været en fuser
til
gengæld ved vi også, at det er nødvendigt at få landmændene ind som aktive
medspillere, hvis det skal lykkes at nå målsætningerne.
Ad 9)
Partnerskabet vil skabe rammevilkår for forøgelse af biogasproduktion med 20 PJ
inden 2030, oveni den kapacitet, som findes eller er under opførelse. Desuden vil de fjerne
afgiftsmæssige barrierer for anvendelse af biogas til transport. De vil udvikle bedre
teknologier til brug af halm i biogasanlæg samt tilførsel af fiberfraktion fra afgasset
biomasse til landbrugsjord
og de vil indføre incitamenter til udbredelse heraf. Selv om
det ikke anføres, har vi fået oplyst at den kapacitet biogasanlæg, som findes eller er
under opførelse ca. svarer til i alt 28 PJ. Dermed svarer forslaget om ekstra 20 PJ biogas i
2030 nogenlunde til partnerskabet for Energiforsyning, som foreslår 48 PJ biogas i 2030.
Hertil kommer, at potentialet på sigt kan øges med 40 PJ vha. Power-to-X teknologi, dvs.
produktion af metan på grundlag af brint baseret på vindstrøm, samt f.eks. CO
2
.
Vi finder, at med en målrettet satsning bør det være muligt at komme højere op end de
48 PJ biogas i 2030, bl.a. ved at flytte store mængder halm, som i dag brændes på
kraftvarmeanlæg og halmfyr, over til biogasanlæg. Desuden kan man tage hul på Power-
to-X, særligt ved at omdanne CO
2
fra biogas-opgraderingsanlæggene til metan, ved
hjælp af brint baseret på vindkraft. Denne CO2 frarenses allerede i dag fra den rå biogas,
men lukkes ud i atmosfæren. Dvs. det kræver ikke kompliceret teknologi som det vil gøre
at trække CO2 ud af skorstensrøg.
Ad 10)
Vindmøller og solceller på landbrugsjord er det af Partnerskabets forslag, som står
for det allerstørste reduktionsbidrag. Men det er slet ikke et landbrugstiltag
og overlapper
med forslagene fra Energiforsyning. Vi støtter fortsat udbygning med landvind, især i form
af at erstatte eksisterende møller med større og mere effektive. Men man skal være
varsom med at overvurdere potentialet her pga. den folkelige modstand, der mange
steder er mod landvind. Hvad angår solceller på mark foretrækker vi solceller på store
tage (fabrikker, stalde, idrætshaller etageboliger m.v.). Solceller kan i mindre omfang
placeres på mark, men i betragtning af den store kamp der allerede er om jorden
mellem landbrug, natur, by, infrastruktur osv. - bør det begrænses. Solcellerne bør ikke
placeres udelukkende med den ene hensigt at producere energi. Placeringen skal tjene
flere formål samtidig, f.eks. også beskyttelse af sårbare vandområder og
grundvandsboringer, i betragtning af jorden som en begrænset ressource.
Ad 11)
Partnerskabet forudsætter plantning af træsorter med stort årligt kulstofoptag, men
angiver ikke hvilke træsorter de lægger til grund for beregningen. De angiver
derimod ”øget brug af ammetræer”, som anvendes til biomasse, dvs. afbrænding.
Ammetræer bruges normalt kun i løvskov, hvor de beskytter de små løvtræer og fældes
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 23, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 411: Henvendelse af 18/3-20 fra Rådet for Grøn Omstilling om kommentarer og anbefalinger ifm. rapport fra Klimapartnerskabet for Fødevare- og Landbrugssektoren
2167458_0005.png
efter 15-20 år, når løvtræerne er blevet store nok til at klare sig selv. Størstedelen af CO2-
effekten kommer fra kulstofbinding ved øget anvendelse af ammetræer i eksisterende
skove, mens kun en mindre del kommer fra ny skovrejsning. Partnerskabet angiver ikke, om
de har fratrukket CO2-udslip ved afbrænding af biomassen. Men jeg gætter på, at de
antager at denne afbrænding erstatter afbrænding af fossile brændsler, hvorfor de
regner den for CO2-neutral. Dette er dog ikke en rimelig antagelse, efterhånden som de
fleste kraftvarmeværker er biomassefyrede, samtidig med at der faktisk er mulighed for at
erstatte dette med egentlig vedvarende energi, som ikke indebærer afbrænding og
CO2-udledning.
Samtidig er det vigtigt, at vi får mere urørt skov, hvor biodiversiteten fremmes. Dette kan
ikke i tilstrækkelig grad ske i produktionsskov.
Ad 13)
Partnerskabet foreslår en dansk strategi for træbyggeri, med tilskud til
meromkostningerne ved træbyggeri, krav til byggematerialers klimaegenskaber samt en
løsning på brandreglernes diskriminering af træbyggeri. Vi støtter varmt fremme af
træbyggeri, og vi finder at potentialet for kulstoflagring her er langt større end angivet af
partnerskabet. Til gengæld foregiver Partnerskabet tilsyneladende, at alt træ i byggeri
kommer fra danske skove
indtil nu er det kun en meget lille del. F.eks. de udbredte CLT-
elementer (”limtræ”), som bruges i spær, etageadskillelser m.v., laves (endnu) slet ikke i
DK. Endelig er der fuldstændig sammenfald med et tilsvarende forslag fra partnerskabet
for Bygge&anlæg
så disse forslag kan i hvert fald ikke lægges sammen.
Ad 14 og 15)
Der skal udpeges virkemidler og drivende kræfter til action både ift
landbrugsproduktionen og fødevareforbruget
jf EU-Kommissionens
udspil om ’Farm to
Fork Strategien’.
I en dansk kontekst er der ikke umiddelbart sammenhæng mellem produktion og forbrug,
da dansk landbrug i høj grad er og vil vedblive at være et udpræget eksporterhverv.
Derfor bør klimaplanen indeholde tiltag, som fokuserer på en bæredygtig og klimavenlig
landbrugsproduktion, samtidig med at der sættes ind for at ændre diæt og
forbrugsmønstre i relation til klimaaftryk og globale begrænsninger ift at brødføde en
voksende verdensbefolkning.
Produktionen skal således omstilles med respekt for tålegrænser for klima, miljø og natur
det fordrer en reduceret animalsk produktion og eksport af mælkeprodukter og svinekød,
samtidig med at der udvikles nye forretningspotentialer med plantebaserede fødevarer,
også til eksport.
På forbrugssiden er både reduktion af madspild og en ændret kostsammensætning
nødvendig. Men i Partnerskabets rapport foreslås alene bløde virkemidler som oplysning til
borgerne, dvs. hverken påbud/restriktioner eller afgiftsomlægninger. Det virker ikke
sandsynligt at målet kan nås med de foreslåede virkemidler. Vi foreslår derimod brug af
regulering samt økonomiske virkemidler, som kan give incitamenter til at mindske andelen
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 23, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 411: Henvendelse af 18/3-20 fra Rådet for Grøn Omstilling om kommentarer og anbefalinger ifm. rapport fra Klimapartnerskabet for Fødevare- og Landbrugssektoren
2167458_0006.png
af animalsk kost i Danmark. Særligt et sænket kødforbrug vil samtidig forbedre
folkesundheden, idet danskerne spiser ca. dobbelt så meget kød som det sundhedsfagligt
anbefales.
Vi foreslår, at de økonomiske incitamenter både skal sigte på at sænke metanudslip fra
dyrehold (rettet mod produktionen) og sænke andelen af animalsk kost (rettet mod
forbruget). Det kan ske ved en kombination af en afgift på udledning i klimagasser i
landbruget, og en afgift på kød. De to typer afgift har hver sine fordele og ulemper. Afgift
på udslip af klimagasser giver incitament til den enkelte avler til at sænke sit udslip. Til
gengæld er det en ulempe, at importerede animalske produkter går fri og dermed stilles
bedre i konkurrencen med de danskproducerede. Omvendt med kødafgift: denne
ligestiller danskproduceret og importeret kød, men den giver ikke incitament til den
enkelte avler til at sænke sit udslip.
Der skal derfor findes en passende kombination af disse to typer afgift. Samtidig skal der
gives sociale kompensationer, så det ikke rammer socialt skævt, samt kompensation eller
målrettet støtte til landbruget, på en måde så incitamentet til at reducere klimagasudslip
opretholdes, samtidig med at danske landbrugsprodukter ikke generelt stilles ringere ift. de
importerede.
Anbefalinger fra Rådet for Grøn Omstilling
En handlingsplan for landbrug og klima skal ses i sammenhæng med det pågående
arbejde med nye naturplaner til fremme af biodiversitet, Vandplaner til forbedring af
vandmiljøet, samt indsatser for folkesundheden, bl.a. i form af mindre luftforurening. Vi skal
via et helhedssyn udnytte mulighederne for synergi mellem disse hensyn.
Klimahandlingsplanen bør i forlængelse af ovenstående virkemidler især indeholde:
1. Mere udtagning af landbrugsjord med baggrund i en målrettet regulering med
specifikke hensyn til både vandmiljø, klima og natur:
a.
Øget udtagning af kulstofrige lavbundsarealer, også under AU’s
beregningsgrænse for denne type arealer
b. Målrettet udtagning af P-risikoarealer og udtagning ifm vandplaner
(næringsstoffer)
c. Udtagning til sikring af grundvand
d. Virkemidler langs åer med henblik på klimatilpasning og ophobning af vand
e. Udtagning målrettet hensyn til natur og biodiversitet
f.ex.
korridorer/bræmmer langs vandløb
f. Mere skov
både produktionsskov og urørt skov
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 23, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 411: Henvendelse af 18/3-20 fra Rådet for Grøn Omstilling om kommentarer og anbefalinger ifm. rapport fra Klimapartnerskabet for Fødevare- og Landbrugssektoren
2167458_0007.png
2. Reduktion af husdyrhold, så vi selv kan dyrke alt foder til dyrene, også med de
indskrænkninger af landbrugsarealer, som følger af pkt. 1.
a. Udfasning af import af sojaprotein - erstattes med proteinkilder dyrket i
Danmark
b. Udtagning af særligt belastende husdyrbedrifter (forslag fra DN og L&F)
c. En regulering, så der ikke skal være flere husdyr, end vi selv kan dyrke foder til
på et reduceret foderareal som følge af ovennævnte udtagninger og en
øget dansk proteindyrkning.
3. Reduktion af tab af næringsstoffer:
a. Afgift på forbrug af kunstgødning
P-afgift
afgift på foderfosfat
b. Genindførelse af reducerede normer for gødningstilførsel
4. BAT-krav ved staldbyggerier
både ift næringsstoffer og klima. BAT-krav kan
kombineres med miljøteknologitilskud til implementering. Der er samtidig behov for
mere stabile rammevilkår for en i forvejen stærk miljøteknologi-sektor i Danmark
med store eksportpotentialer.
5. Øget brug af miljøteknologi som gylleforsuring, -separering og biogasanlæg
som
på én gang reducerer klimagasudslip, luftforurening og stopper overgødskning
med næringsstoffer. Gylleforsuring og -separering bør støttes via pulje finansieret
inden for EU's landbrugsstøtte (søjle 2)
hvorfor det er vigtigt at søjle 2 øges i forhold
til søjle 1.
6. Brug af diesel og andre fossile brændsler skal udfases til traktorer og andre
landbrugsmaskiner. Der skal indføres økonomiske incitamenter, der sikrer denne
udvikling. Som led heri skal landbrugets fritagelse for dieselafgift fjernes
7. Flere tiltag, som mindsker andelen af animalske fødevarer i kosten:
a. Brug af økonomiske virkemidler
b. Offentlige køkkener
kantiner, madudbringning (både det der drives
offentligt og det der sendes i udbud) - skal gå foran med mere
plantebaseret mad
Yderligere oplysninger:
Leif Bach Jørgensen, seniorrådgiver landbrug
Christian Ege, seniorkonsulent
Claus Ekman, direktør
Rådet for Grøn Omstilling
[email protected]
6136 5046
[email protected]
2858 0698
[email protected]
2728 4949
RÅDET FOR GRØN OMSTILLING I Kompagnistræde 23, 3. sal I 1208 København K - DK I tlf. +45 3315 0977 I www.rgo.dk I CVR 15428376