Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 392
Offentligt
2158616_0001.png
Dato: 4. marts 2020
Masnedøgade 20
2100 København Ø
Telefon: 39 17 40 00
Mail: [email protected]
Høring af udkast til forvaltningsplan for sæler
(J.nr. 2019-4203)
Danmarks Naturfredningsforening takker for muligheden for at kommentere udkastet og frem-
sender her kommentarer til udkastet.
Generelt
Udkastet til forvaltningsplan er blevet til på baggrund af grundige drøftelser i Miljø- og Fødeva-
reministeriets sæl-arbejdsgruppe. Danmarks Naturfredningsforening finder grundlæggende at
det er en fagligt funderet, konstruktiv og fyldestgørende forvaltningsplan.
Selvom DN dog ikke er enig i samtlige elementer i høringsudkastet, vil vi gerne kvittere for
den udtalte lydhørhed og faglighed der har været det grundlæggende omdrejningspunkt for
ministeriets varetagelse af drøftelserne med interessenterne.
Planen har et andet format end den tidligere forvaltningsplan, og vi kan varmt bakke op om en
mere konkret, kortfattet og handlingsanvisende forvaltningsplan. Vi anbefaler at planen bliver
en del af en hjemmeside om sælforvaltning under Miljøstyrelsens sider, som man løbende vil
kunne opdatere efterhånden som planens elementer udmøntes.
Kommentarer til afsnittene i udkastet til forvaltningsplan
Afsnit 1. Indledning
Vi vil også her gerne kvittere for fagligheden: Konflikterne mellem sæler og fiskeri sættes i for-
hold til at økosystemerne i nogle havområder er i ubalance på grund af overfiskeri og generelt
dårlige miljø- og naturforhold. Det er afgørende vigtigt at de reelle konflikter mellem sæler og
fiskeri ses i lyset af de grundlæggende og bagvedliggende årsager.
Derfor er planens oplæg til yderligere forskning i årsagerne til tilbagegang i det kystnære fi-
skeri, samt fortsat forskning i årsagen til den svækkede torskebestand i Østersøen, helt cen-
trale elementer for både at hjælpe fiskeriet og forvalte sælerne rigtigt.
Vi anbefaler derfor
på det varmeste at man fra politisk side prioriterer resurserne til de beskrevne forsk-
ningsområder.
Afsnit 2. Biologi og bevaringsstatus
Afsnittet om gråsælen giver et fejlagtigt indtryk af, at gråsælen først har etableret sig som
ynglende art i Danmark i 2005. Gråsælen har gen-etableret sig efter at have været udryddet
på grund af menneskelig efterstræbelse. Jævnfør
Miljøstyrelsens hjemmeside
har Gråsælen så-
ledes tidligere været en almindelig og udbredt sælart i de danske farvande og ynglede frem til
omkring 1900 på uforstyrrede lokaliteter ved de danske kyster. Det bør præciseres i afsnittet.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 392: Kopi af Danmarks Naturfredningsforenings høringssvar til udkast til forvaltningsplan for sæler
Afsnit 4.0 Forvaltningsplan for sæler
Afsnittet rummer en glimrende gengivelse af de EU retlige rammer for forvaltning af sæler i
Danmark, herunder at ny forvaltningstiltag for gråsæl i Danmark forudsætter at ynglebestan-
den vokser og dermed opnår gunstig bevaringsstatus.
Forvaltningsplanen angiver også at have som formål at fremme den regionale forvaltning.
Vi forstår på danske sæleksperters udtalelser i ministeriets sælarbejdsgruppe, at en biologisk
forudsætning for at den danske ynglebestand af gråsæler vil vokse er, at der er en stor be-
stand i den indre Østersø, således at dyr vil søge til danske ynglelokaliteter.
Derfor foreslås det at afsnit 4.0 tilføjes faktuelle biologiske betragtninger om, at ny forvalt-
ningstiltag for gråsæl i Danmark forudsætter en regional forvaltning, som sikrer en fortsat so-
lid bestand af gråsæler i indre Østersø.
Afsnit 4.1 Mål og indsatser
Om målene
Udkastet angiver målene således (side 8)
”For ålet ed forvalt i ge af sæler er at bevare sæler, so e del af de da ske atur i overe sste
else
med Danmarks EU-retlige forpligtelse efter habitatdirektivet. Samtidig skal forvaltningen ske balanceret i for-
hold til andre interesser, herunder fiskeri, og friluftsliv og den øvrige marine natur.
Forvaltningen fokuserer på, at
- sikre en gunstig bevaringsstatus
- reducere konfliktniveauet i forhold til fiskeriet
- sikre befolkningens mulighed for at opleve sæler i naturen og sikre bæredygtig udvikling af sælturisme
- fortsat at fokusere på forskning, herunder implementering af forskningsresultater i praksis
Indsatsen skal ske inden for rammerne af EU-habitatdirektivet
og Da
arks aftaler o
forvalt i g af sæl”
Formuleringerne af målene er efter DN’s vurdering en meget fin angivelse af de gældende EU
retlige forpligtelser, ledsaget af angivelser af de nødvendige hensyn til andre interesser samt
behovet for at implementere forskningsresultater i praksis.
Vi er meget enige i både målene og formuleringerne af disse, ikke mindst behovet for også at
fokusere på at reducere konflikterne mellem sæler og fiskeriet, herunder formuleringen som
sætter de retlige rammer og planens formål og hensyn i indbyrdes sammenhæng.
Om regulering
DN bakker fortsat op om de muligheder for regulering af spættet sæl og gråsæl, som beskrives
i udkastet.
Vi bakker også fuldt op om forenkling af procedurerne for at ansøge om tilladelse til regulering.
Men DN er fortsat fuldkommen uforstående over for fjernelsen af kravet om delta-
gelse i et kursus som forudsætning for at måtte regulere
samt, at man fremover alene
vil ”modtage skriftlig vejledning om sikkerhed i forbindelse med riffeljagt på havet”.
I lyset af, hvor stort behovet for regulering angives at være pt, synes det ikke urimeligt at
man af hensyn til både sikkerhed og etiske hensyn ifht at reducere anskydninger, deltager i et
kursus. Hvad er problemet ved at deltage i et kursus? Ingen kan vel være tjent med at man
ikke har gennemgået et kursus, som medvirker til at øge sikkerheden ved regulering og samti-
dig reducerer risikoen for anskydninger?
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 392: Kopi af Danmarks Naturfredningsforenings høringssvar til udkast til forvaltningsplan for sæler
2158616_0003.png
Om drøftelse af evt. indførelse af jagttid på spættet sæl
Danmarks Naturfredningsforening er imod indførelse af jagttid på spættet sæl.
Vi tager dog naturligvis til efterretning at der ønskes en drøftelse i Vildtforvaltningsrådet om
evt. fastsættelse af jagttid på spættet sæl.
Men vi efterlyser som ramme for drøftelsen en henvisning til dels de
jagtetiske regler,
der an-
giver at nedlagt vildt som udgangspunkt skal kunne anvendes til noget fornuftigt. Man kan
imidlertid pga miljøgifte ikke spise sælerne.
Dels en henvisning til Vildtforvaltningsrådets egne ”Principper
for fastsættelse af jagttider”
hvor særlig forudsætning 7. og 10. ikke synes opfyldt for så vidt angår mulighed for jagt på
spættet sæl. Herunder ikke mindst i lyset af, at man end ikke i forbindelse med regulering øn-
sker at reducere risikoen for anskydninger via deltagelse i et kursus.
Med venlig hilsen
Bo Håkansson
[email protected]
Kopi:
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
3