Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 370
Offentligt
2153507_0001.png
TALEPAPIR
”Det
talte ord
gælder”
MOF alm. del
Samrådsspørgsmål S
Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen forholder
sig til konsekvenserne af opjusteringen af arealtallet for
lavbundsjorde og af de formentligt ændrede
gennemsnitlige udledninger fra lavbundsarealer samt for,
hvilke initiativer ændringerne giver regeringen anledning
til?
Spørgsmålet er stillet af René Christensen (DF),
udvalgsformand, på vegne af Miljø- og Fødevareudvalget.
1. Indledning
På samrådet d. 9. januar fik vi jo talt relativt lidt om den
faglige substans om udtagning af lavbundsjorder. Jeg er
glad for at vi, på dette møde, kan komme lidt mere i
dybden.
2. Ny viden som vi skal bruge
to spor
Allerførst vil jeg gerne slå fast, at når vi taler om
lavbundsjorder, så taler vi om to forskellige ting, som altså
kører i to forskellige spor.
Den ene ting, vi taler om, er projekterne i
lavbundsordningen. Altså de konkrete arealer ude på
markerne, hvor vi allerede er i gang med at udtage
lavbundsjorder, på baggrund af stedsspecifikke målinger
og konkrete klimaberegninger.
Her er det vigtigt at slå fast, at vi i dag, med den nye viden,
kan tage jorder ud med absolut ligeså god klimaeffekt som
de jorder, vi tog ud før vi fik ny viden.
1
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 370: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 19/2-20 om konsekvenserne af opjusteringen af arealtallet for lavbundsjorde
2153507_0002.png
TALEPAPIR
Faktisk har den nye viden gjort, at vi nu kan være endnu
mere sikre på klimaeffekten ved udtag af de her konkrete
jorder. For nu er vi, og de teknikere, der står for
opmålingerne ude på markerne, endnu mere
opmærksomme på, at vi skal have fat i de arealer, der er
drænede, og som derfor har en høj klimabelastning.
Den anden ting, vi taler om, er det forskningsmæssige.
Aarhus Universitet har fundet ud af, at lavbundsjorderne
er vådere end hidtil antaget. Og det har betydning for
opgørelsen af de gennemsnitlige klimaudledninger fra
lavbundsjorderne
det, forskerne kalder
emissionsfaktorer.
Det er selvfølgelig vigtigt, at vi får styr på, hvor meget
lavbundsjorderne udleder, så vi fx kan indberette det til
FN, og så den hér viden kan indgå i udviklingen af
regeringens klimapolitik.
Men gennemsnitsudledningerne har altså ikke direkte
betydning for at opnå en god klimaeffekt
hverken når vi
udtager jorder gennem lavbundsordningen, eller når vi
skal til at tage jorder ud ved hjælp af de 10 gange 200 mio.,
der er afsat på Finansloven. For de jorder vil
ligesom vi
allerede gør i lavbundsordningen
blive underlagt
konkrete undersøgelser inden de bliver udtaget, så vi, så
vidt muligt, udtager de arealer, der giver den største
klimaeffekt.
Så for at samle op: Ja, der er ny viden om
lavbundsarealerne. Arealet er opskrevet af Aarhus
Universitet til 171.000 hektar. Og man vurderer, at en
større andel end tidligere er vådere end hidtil antaget.
Men betyder det så, at udtagning af lavbundsarealer er en
dårlig ide, eller at vi mangler viden til at handle? Nej, det
gør det bestemt ikke, men vi skal selvfølgelig inddrage den
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 370: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 19/2-20 om konsekvenserne af opjusteringen af arealtallet for lavbundsjorde
2153507_0003.png
TALEPAPIR
nye viden og tænke os om, når vi beslutter, hvilke arealer
der konkret skal udtages.
Generelt skal vi indstille os på, løbende at blive klogere på
lavbundsjorderne. Dvs. handling, ny viden, justering af
handling osv.
3. Spor 1: Vi skal bruge den nye viden når vi
handler konkret.
Lad os tale om vores handlingsmuligheder her og nu
ud
fra den nye viden.
Det er ikke et problem at køre videre med den nuværende
lavbundsordning, når bare vi inddrager den nye viden i
forhold til konkrete arealer. Det gør vi ved at forbedre
klimaberegningerne i de projektspecifikke vurderinger ude
på marken.
Det er heller ikke et problem at begynde at bruge de 200
mio. over ti år, som vi har afsat på Finansloven.
Vi skal som sagt bare gøre det klogt
vi skal, så at sige,
som hovedregel
udtage fra ”den tørre ende”, der giver
anledning til de største udledninger. Og dem er der
foreløbig nok af.
Jeg vil senere præsentere aftaleparterne for en mulig
udmøntning af midlerne.
Og så skal vi huske på, at det kan anslås, at de 10 gange
200 mio. kr., som regeringen og støttepartierne har afsat
på Finansloven, vil række til at udtage op til ca. 15.000 ha.
lavbundsjord.
Så selvom lavbundsarealet nu er større end først antaget,
og en andel allerede er våde, så er der altså stadig et godt
stykke vej til de 171.000 ha. Og så længe vi konkret
prioriterer de arealer hvor udtagningseffekten er god
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 370: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 19/2-20 om konsekvenserne af opjusteringen af arealtallet for lavbundsjorde
2153507_0004.png
TALEPAPIR
dvs. primært de tørre jorder
så giver det rigtig god
mening.
– I praksis vil jorderne nok, i et vist omfang, være ”blandet
sammen”, så man ikke kan nøjes
med udelukkende at
udtage tørre arealer.
Men med Finansloven kan vi i hvert fald komme godt i
gang med udtagningen.
Men vi har travlt. For hver dag der går, udledes der
klimagasser fra de dyrkede og tørre lavbundsjorder, som
dermed
er ”tabt”.
Vi skal altså i gang hurtigst muligt. Dels gennem den
nuværende lavbundsordning og dels gennem de nye 200
mio. kr. om året.
4. Spor 2: De tekniske gennemsnitsberegninger
Det andet spor er som sagt fastlæggelse af de såkaldte
emissionsfaktorer. Altså de tekniske beregninger, som
Aarhus Universitet foretager, for at finde ud af, hvor meget
de danske lavbundsjorder udleder i gennemsnit
og
dermed hvor meget udledningerne fra lavbundsjorder
fylder i det samlede danske klimaregnskab. Det er
Klimaministeriets område.
Det, universitetet nu har fundet ud af, er, at der er flere
lavbundsjorder med et relativt lavt kulstofindhold, og at en
del af lavbundsjorderne er vådere end hidtil antaget.
Derfor er de gamle emissionsfaktorer ikke længere
repræsentative.
Den hér nye viden om at nogle af jorderne er vådere vil
betyde, at arealerne i gennemsnit per hektar kan have en
mindre klimaudledning, end vi har antaget hidtil. Men som
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 370: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 19/2-20 om konsekvenserne af opjusteringen af arealtallet for lavbundsjorde
2153507_0005.png
TALEPAPIR
Jørgen også var inde på, så kan nogle af jorderne også have
en højere udledning end vi tidligere har regnet med.
Den første konsekvensberegning af emissioner fra
lavbundsjorderne, efter at arealet blev opjusteret, peger på
en merudledning på 1,6 mio. tons CO2. Men det er altså
ved brug af de gamle emissionsfaktorer, som er usikre.
Når Aarhus Universitet har fået vurderet nye
emissionsfaktorer, så kan tallet meget vel ændre sig.
Det skal vi selvfølgelig have styr på. Derfor vil Aarhus
Universitet nu finde ud af, hvilke emissionsfaktorer vi bør
bruge fremover. Det arbejde følger Klimaministeriet og mit
eget ministerium meget tæt.
5. Afrunding: Der skal handles nu
Som I kan høre, har vi gode muligheder for at handle på
den nye viden.
Universitetet vil også lave en opsamling af den nuværende
viden om lavbundsarealer
den såkaldte videnssyntese
som vi også vil inddrage i den videre indsats med
lavbundsjorderne.
Jeg er som sagt ikke i tvivl om, udtagning af de veldrænede
lavbundsjorder er et helt centralt klima-, miljø- og
naturvirkemiddel.
Og det er både mit ministeries og Aarhus Universitets
vurdering, at arbejdet med at etablere viden om
gennemsnitsudledninger ikke står i vejen for at udtage
lavbundsjorder på kortere sigt. Så lad os komme i gang
5