Notat
J.nr. 19-1511-000052
Ref. CHPAWI/TOHOBA
Den 13. februar 2020
Notat om efterafgrødeordninger, alternativer
til efterafgrøder og forholdet til den udbragte
mængde gødning
Problemstilling
Følgende notat redegør for kvælstofreguleringen, efterafgrødeordningerne, fastsættelsen af
kvælstofkvoten, og hvordan efterafgrødekravet hænger sammen med anvendelse af gødning.
Virksomheder der reguleres
Virksomheder der har husdyravl, planteavl, skovbrug eller kombinationer heraf, skal, hvis de
producerer eller modtager over visse mængder organisk gødning (husdyrgødning, forarbejdet
husdyrgødning, afgasset biomasse eller anden organisk gødning), eller har et afgrødeareal med
en kvælstof- eller fosfornorm på over 10 hektar, være tilmeldt Landbrugsstyrelsens (LBST’s)
Register for Gødningsregnskab. Andre virksomheder, som ikke lever op til disse kriterier, kan
under visse andre betingelser frivilligt være tilmeldt. Er man tilmeldt registret, er
kunstgødningen afgiftsfri.
Fastsættelse af virksomhedens kvælstofkvote og forbrug af kvælstof
Virksomheder, der er registrerede eller registreringspligtige i Register for Gødningsregnskab,
må ikke forbruge mere kvælstofholdig gødning end deres kvælstofkvote tilsiger. Virksomhedens
kvælstofkvote opgøres på baggrund af de marker, som virksomheden råder over, hvor
markernes kvælstofkvote afhænger af bl.a. markens afgrøde, afgrødens kvælstofnorm, jordtypen
og den mængde kvælstof, der er efterladt af den tidligere dyrkede afgrøde (forfrugt).
Virksomhedens samlede kvælstofkvote beregnes herefter som summen af kvælstofkvoterne for
de enkelte marker.
Kvælstofnormerne, der er en central del af kvælstofreguleringen, har til formål at begrænse
udvaskningen af kvælstof fra markerne ved at begrænse kvælstoftilførslen til marken.
Kvælstofnormerne, der fastsættes i gødskningsbekendtgørelsen for den enkelte planperiode (der
løber fra 1. august til 31. juli), er udtryk for en økonomisk optimal kvælstoftildeling og indstilles
af Aarhus Universitet på vegne af Normudvalget, hvor også bl.a. Miljø- og Fødevareministeriet
(MFVM) og SEGES er repræsenteret. Økonomisk optimale kvælstofnormer er et udtryk for den
mængde kvælstof, der giver det økonomisk optimale udbytte ved det gødningsniveau, hvor
indtægten fra det ekstra udbytte lige netop kan betale den ekstra udgift til kvælstofholdig
gødning. De tidligere reducerede normer, der lå omtrent 20 pct. under det økonomisk optimale,
blev udfaset med Fødevare- og landbrugspakken.
Landbrugsstyrelsen
•
Nyropsgade 30
•
1780 København V
Tlf. 33 95 80 00
•
CVR 20814616
•
EAN 5798000877955
•
•
www.lbst.dk