Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 355
Offentligt
2149880_0001.png
AARHUS
UNIVERSITET
DCE - NATIONALT CENTER FOR MILJØ OG ENERGI
Notat
Hanne Bach
Dato: 31. januar 2020
Ref: hba
Side 1/7
Modtager(e): Miljø- og Fødevareministeriet
Att. Christian Vind
Redegørelse for forløbet i sagen om ændring af opgø-
relsen af kvælstoftilførslen til havet i forbindelse
med NOVANA 2018-rapporten samt handleplan for
øget og tilstrækkelig kvalitetssikring
Miljø- og Fødevareministeriet har den 27. januar 2020 anmodet Aarhus Universitet
(AU) om at udarbejde en redegørelse for forløbet i sagen vedrørende ændring af opgø-
relse af kvælstoftilførslen til havet i forbindelse med NOVANA 2018-rapporten samt
en handleplan for øget kvalitetssikring til aflevering den 31. januar 2020. Redegørel-
sen og handleplanen er fremgår af de følgende afsnit.
Indledningsvist ønsker universitetet at fremhæve en række observationspunkter, hvad
angår ministeriets udmeldinger i forbindelse med sagen.
Aarhus Universitet er bevidst om, at det kan give anledning til diskussioner, når cen-
trale og politisk følsomme estimater som kvælstofudledningen til havområder ændres
inden for en kort tidshorisont. Ligeledes er Aarhus Universitet enig i, at politikerne
skal kunne stole på de resultater, som universitetet præsenterer.
Det er dog universitetets opfattelse, at udmeldingerne fra ministeriet og det politiske
system ikke i tilstrækkelig grad viser forståelse og respekt for, at det beregnede resultat
ikke er den eksakte udledning, men derimod det bedste estimat på det givne tidspunkt,
og at dette er forbundet med en usikkerhed.
Det er ikke korrekt, når Miljø- og Fødevareministeriet angiver, at der er tale om en
regnefejl, og at Aarhus Universitet ikke har styr på tallene. Der er ikke tale om regne-
fejl, men en ændring i udledningsestimatet foranlediget af en justering af modellen.
Denne justering blev initieret af yderligere analyser af uventet store afvigelser fra re-
sultater opnået med den tidligere og mindre forfinede model for nogle kystområder. Vi
skal desuden påpege, at der ikke har været en lang række fejl, som man kunne få ind-
tryk af gennem ministeriets kommunikation.
DCE - Nationalt Center for Miljø
og Energi
Aarhus Universitet
Frederiksborgvej 399
Postboks 358
4000 Roskilde
Tlf.: +45 8715 5000
E-mail: [email protected]
Web: dce.au.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 355: Aarhus Universitets redegørelse for forløbet i sagen om opgørelsen af kvælstoftilførslen i NOVANA 2018 og universitetets handleplan for øget og tilstrækkelig kvalitetssikring, fra miljøministeren
2149880_0002.png
AARHUS
UNIVERSITET
DCE - NATIONALT CENTER FOR MILJØ OG ENERGI
Notat
Hanne Bach
Dato: 31. januar 2020
Ref: hba
Side 2/7
I én, helt anden, sag vedrørende arealet af lavbundsjorde var der tale om en regnefejl.
En regnefejl, der i øvrigt opstod i 2011 og først blev opdaget i august 2019. I betragt-
ning af, at Aarhus Universitet årligt leverer mere end 300 rådgivningsopgaver til
Miljø- og Fødevareministeriet – og ofte under meget stort tidspres fra ministeriet –
kan antallet af fejl således ikke betegnes som stort, selv om vi selvfølgelig skal tilstræbe
helt at undgå fejl.
Når ministeriet endvidere påpeger, at ”fejlen” i kvælstofudledningen går helt tilbage til
1990, afslører det en tilsyneladende manglende forståelse for eller viden om, hvad det
er for en talserie, som universitetet fremsender til ministeriet. Gennemregningen af
hele tidsperioden sikrer konsistens i beregningsmodellernes resultater, og at der ikke
forekommer kunstige ”hop” i tidsserien. Dette beregningsprincip er for det første in-
ternationalt anerkendt som den korrekte måde at udføre denne type opdateringer, og
for det andet anvender universitetet beregningsprincippet efter aftale med Miljø- og
Fødevareministeriet. Når vi udvikler endnu bedre modeller i fremtiden, vil det derfor
også få betydning for udledningsestimaterne helt tilbage til 1990.
Netop forløbet i tidsserien er af stor betydning, fordi de absolutte tal er behæftet med
usikkerhed, mens ændringerne fra år til år er mindre usikre.
Vi forstår fuldt ud, at det politiske ønskescenarie er tal, der repræsenterer den faktiske
udledning. Det kommer ingen model til at levere, og estimaterne vil altid være forbun-
det med usikkerhed. Vi forbedrer hele tiden vores modeller på basis af ny viden for at
komme så tæt på som muligt. Derfor vil der, også fremadrettet, ske ændringer i esti-
materne. Aarhus Universitet håber, at den politiske debat i højere grad kommer til at
ske med respekt for dette forhold. Vi bidrager selvfølgelig meget gerne med vores vi-
den til at udbrede forståelsen for den anvendte model.
Aarhus Universitet vil gerne understrege, at både medarbejdere og ledelse værdsætter
samarbejdet med Miljø- og Fødevareministeriet. Vi er helt bevidste om, at vi leverer
forskningsbaseret rådgivning på et område med komplekse problemstillinger og med
stor politisk bevågenhed. Efter vores vurdering fungerer samarbejdet mellem de to
parters medarbejdere særdeles godt. I den aktuelle sag om kvælstoftilførslen til hav-
områder har medarbejdere fra begge sider også arbejdet forbilledligt sammen om at
forbedre estimaterne. Aarhus Universitet er naturligvis indstillet på fortsat at bidrage
til et godt og konstruktivt samarbejde.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 355: Aarhus Universitets redegørelse for forløbet i sagen om opgørelsen af kvælstoftilførslen i NOVANA 2018 og universitetets handleplan for øget og tilstrækkelig kvalitetssikring, fra miljøministeren
2149880_0003.png
AARHUS
UNIVERSITET
DCE - NATIONALT CENTER FOR MILJØ OG ENERGI
Notat
Hanne Bach
Dato: 31. januar 2020
Ref: hba
Side 3/7
Forløbet i sagen vedrørende ændring af opgørelsen af kvælstoftilførslen til
havet i forbindelse med NOVANA 2018-rapporten
Forbedring af den årlige opgørelse af transport af kvælstof og fosfor til havet og
håndteringen af korrektionen
I december 2019 udgav DCE ved Aarhus Universitet de årlige NOVANA-rapporter -
herunder rapporten ”Vandløb 2018”, der opgør den årlige transport af kvælstof (N) og
fosfor (P) til kystvandene. Arbejdet med NOVANA 2018-rapporten inkluderede imple-
mentering af en ny og forbedret model til beregning af kvælstoftilførsler til havet. For-
skellene på den nye model og modellen anvendt til og med NOVANA 2017-rapporten
er:
Ny metode til opgørelse af vandafstrømning
Bias-korrektion af det umålte opland
Nyt målestationsgrundlag med inkludering af en række nye målestationer
etableret i forbindelse med ”Fødevare- og landbrugspakken”
Ny metode til at klimanormalisere kvælstoftilførslen (afstrømningsnormalise-
ring)
Nyt kortgrundlag, der giver mulighed for at inddrage flere målestationer og
også flere søer, som der kan regnes retention (kvælstoffjernelse) for
Inkludering af en tidsmæssigt varierende dyrkningsgrad i kvælstofkoncentra-
tionsmodellen i stedet for en konstant dyrkningsgrad (år 2005), som tidligere
er anvendt. Den faldende dyrkningsgrad giver en faldende, modelleret kvæl-
stofkoncentration igennem perioden
Et nyt punktkildedatasæt (spildevand), leveret af MST.
Kvælstoftilførslen til havet opgøres på månedsniveau og på mere end 300 ”fjerdeor-
dens kystafsnit”. Beregningen er kompleks og omfatter målte stoftransporter, ”hul-ud-
fyldte stoftransporter” (målestationer uden fuld måletidsserie), modelleret vandaf-
strømning, modelleret kvælstofkoncentration, spildevandsudledninger, retention og
bias-korrektion. Implementeringen af den nye model, der anvendes i NOVANA 2018-
rapporten, var reelt et udviklingsprojekt, som viste sig at være mere omfattende og
vanskeligt end forventet. Det betød, at den interne kvalitetssikring af modellen og rap-
porten af hensyn til den fastsatte deadline kun blev foretaget på ”landsplan” og ikke på
beregningerne på mindre områder (fjerdeordens kystafsnit).
I januar påbegyndtes arbejdet med den marine modellering i forbindelse med Vand-
områdeplan 3-arbejdet. Denne modellering tager udgangspunkt i kvælstoftilførsler til
fjerdeordens kystafsnit, og her blev der i nogle områder konstateret uventet store afvi-
gelser fra resultater opnået med den tidligere model anvendt i Vandområdeplan 2-ar-
bejdet. Dette affødte en minutiøs gennemgang og justering af modellen på mindre
skala og resulterede i de justerede kvælstoftilførsler, der blev offentliggjort i januar.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 355: Aarhus Universitets redegørelse for forløbet i sagen om opgørelsen af kvælstoftilførslen i NOVANA 2018 og universitetets handleplan for øget og tilstrækkelig kvalitetssikring, fra miljøministeren
2149880_0004.png
AARHUS
UNIVERSITET
DCE - NATIONALT CENTER FOR MILJØ OG ENERGI
Notat
Hanne Bach
Dato: 31. januar 2020
Ref: hba
Side 4/7
Forskellen mellem december (NOVANA Vandløb 2018-rapporten) og januar-opgørel-
serne skyldes primært ændring af målestationsgrundlaget for bias-korrektionen (ude-
ladelse af en række målestationer, der viste sig uegnede til formålet, fx med store søer
og punktkilder med store udledninger opstrøms i forhold til målestationen) samt ef-
fekten af et nyt punktkildedatasæt fra Miljøstyrelsen (her er effekten størst på fosfor).
Kommunikation til Miljø- og Fødevareministeriet og offentligheden
Miljøstyrelsen blev lige inden jul 2019 informeret om, at der var behov for justering af
de rapporterede tal for transport af kvælstof og fosfor til havmiljøet.
Miljøstyrelsen blev den 16. januar 2020 telefonisk informeret om, at DCE ville udar-
bejde et notat, som forklarede de nye tal og hvorfor vi havde været nødt til at foretage
justeringen. Miljøstyrelsen blev desuden gjort opmærksom på følgende forhold:
at notatet ville indeholde data for transport af kvælstof til havet.
at notatet ville være klar i starten af den kommende uge, og det blev aftalt mel-
lem Miljøstyrelsen og DCE, at Miljøstyrelsen ville modtage notatet senest
mandag den 20. januar med mulighed for hurtig kommentering.
at det ville fremgå af notatet, at DCE ville udgive et opdateret notat, som også
viste data for fosfor transport, og at det ville komme så hurtigt som muligt.
at DCE ville revidere de relevante NOVANA-publikationer senest med udgan-
gen af februar.
Miljøstyrelsen modtog i en mail den 15. januar data for kvælstoftransport, som viste
værdier for hvert enkelt år rapporteret i ”Vandløb 2017” og ”Vandløb 2018” samt juste-
rede tal benævnt ”januar” (både aktuel værdi og afstrømningskorrigeret).
Der blev den 16. januar afholdt skype-møde mellem DCE og Miljøstyrelsen, hvor de
fremsendte tal blev drøftet. DCE har efterfølgende undersøgt enkelte detaljer i materi-
alet, hvilket gav anledning til små ændringer i mindre opland. Disse ændringer giver
meget små ændringer (under 200 tons kvælstof) i landsopgørelsen. Tallene afrundes
normalt til to betydende cifre, mens de data, som blev fremsendt til Miljøstyrelsen 15.
januar, er med fem betydende cifre.
Den 20. januar blev notat med forklaring og data for udvalgte år og gennemsnit for
hele opgørelsesperioden fremsendt til Miljøstyrelsen til kommentering. De data, som
fremgår heraf, er de data, som MST fik fremsendt afrundet til to betydende cifre, så-
dan som de normalt offentliggøres.
Den 21. januar fremsendte Miljøstyrelsen bemærkninger til notatet. Miljøstyrelsen øn-
skede at inkludere forskellene midlet over de seneste 5-10 år, ligesom man ønskede en
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 355: Aarhus Universitets redegørelse for forløbet i sagen om opgørelsen af kvælstoftilførslen i NOVANA 2018 og universitetets handleplan for øget og tilstrækkelig kvalitetssikring, fra miljøministeren
2149880_0005.png
AARHUS
UNIVERSITET
DCE - NATIONALT CENTER FOR MILJØ OG ENERGI
Notat
Hanne Bach
Dato: 31. januar 2020
Ref: hba
Side 5/7
forklaring på de noget højere forskelle i de seneste to år (2017/2018) sammenlignet
med den gennemsnitlige forskel. Samme dag om aftenen blev Aarhus Universitet in-
formeret om, at Folketinget onsdag den 22. januar ville blive informeret om de revide-
rede NOVANA-tal. Miljø- og Fødevareministeriet blev derfor informeret om, at DCE
ville offentliggøre notatet forud for den politiske behandling i overensstemmelse med
normal procedure. De modtagne kommentarer, som udelukkende var af formidlings-
mæssig karakter, kunne indarbejdes i den allerede planlagte næste version af notatet.
Den 21. januar blev data for fosfor ligeledes fremsendt til MST. Data er sendt som dag-
lige værdier af vandafstrømning, kvælstoftilførsler og fosfortilførsler på fjerdeordens
kystoplande. I dette datasæt er de små ændringer omkring Nakskov Fjord inkluderet,
hvilket der er gjort opmærksom på ved oversendelsen.
Den 22. januar blev notatet offentliggjort. DCE informerede MST om dette og tilbød,
at MST kunne kontakte de pågældende fagpersoner, såfremt de havde brug for yderli-
gere sammenstillinger af data her og nu eller andre informationer. Der blev ikke ud-
trykt behov for dette, ligesom der ikke blev udtrykt tvivl om, hvorvidt de fremsendte
tal var de endelige.
Den 23. januar blev Aarhus Universitet gentagne gange kontaktet af pressen på bag-
grund af Miljø- og Fødevareministerens udmelding vedrørerende justeringen af NO-
VANA-tal. DCE udleverede i denne sammenhæng på specifik anmodning fra Altinget
de justerede data for afstrømningsnormaliseret kvælstoftilførsel. De samme tal, som
indgik i det offentliggjorte notat og som var sendt til Miljøstyrelsen, som dog havde
tallene med 5 betydende cifre.
DCE har igennem hele forløbet holdt Miljøstyrelsen informeret og har sendt data og
notater til MST i overensstemmelse med de aftaler, der løbende er indgået. Der er ikke
sendt data til eksterne parter, fx medier, som ikke var fremsendt til Miljøstyrelsen.
Fremadrettet kvalitetssikring af leverancer til Miljø- og Fødevaremini-
steriet
Den generelle kvalitet af Aarhus Universitets’ leverancer til Miljø- og Fødevaremini-
steriet
Aarhus Universitet glæder sig over, at Miljø- og Fødevareministeriet under en drøf-
telse på ledelsesgruppemødet i december 2019 udtrykte generel tilfredshed med sam-
arbejdet, herunder at universitetets leverancer generelt er af fin, faglig kvalitet og at
samarbejdet på det faglige plan er meget tilfredsstillende. Ministeriet bemærkede ude-
lukkende et ønske om kortere responstid og klarere svar med kort frist (se MFVM’s
Referat – LG-møde mellem MFVM og AU d. 9-12-2019.docx, punkt 9., vedlagt).
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 355: Aarhus Universitets redegørelse for forløbet i sagen om opgørelsen af kvælstoftilførslen i NOVANA 2018 og universitetets handleplan for øget og tilstrækkelig kvalitetssikring, fra miljøministeren
2149880_0006.png
AARHUS
UNIVERSITET
DCE - NATIONALT CENTER FOR MILJØ OG ENERGI
Notat
Hanne Bach
Dato: 31. januar 2020
Ref: hba
Side 6/7
1. Styrket kvalitetssikring i certificeret kvalitetsledelsessystem
Aarhus Universitet implementerer i disse måneder et kvalitetsledelsessystem, som ef-
ter planen certificeres efter ISO 9001-standarden i 2020. I forbindelse med implemen-
teringen sker der en styrkelse af kvalitetssikringen og andre elementer i opgaveløsnin-
gen. I forbindelse med certificeringen er der ekstern kontrol af, at kravene i systemet
efterleves. Andre vigtige elementer i kvalitetsledelsessystemet er planlægning af opga-
ver, for så vidt angår både involvering af de rette kompetencer, styring af eksterne le-
verancer for opgaven og tidsplanlægning. Desuden er forbedringstankegangen, hvor
erkendte uoverensstemmelser afføder stillingtagen til, hvordan gentagelse kan undgås,
et helt centralt element i kvalitetsledelsessystemet. Nedenstående handleplan fokuse-
rer på tiltag, som skal yderligere forbedre kvalitetsledelsessystemet.
2. Øget fokus på planlægning og styring af opgaver
For den konkrete sag var arbejdet bl.a. baseret på ekstern dataleverance – også fra
Miljø- og Fødevareministeriet – som blev genfremsendt over flere omgange i forbin-
delse med metodeudvikling, som i sin endelige form har ført til en væsentlig forbed-
ring af opgørelserne. Der var uklare aftaler om tidsfrister og konsekvenser af overskri-
delse af disse, hvilket havde uheldige følger for det nødvendige arbejde med kvalitets-
sikringen. Læringen er, at der skal være specifikke aftaler omkring dataleverancer fra
eksterne parter på opgaverne og aftalte konsekvenser, såfremt de ikke overholdes.
Herudover bør der være et større fokus på risikostyring. Resultatet vil være en endnu
mere præcis og robust styring af eksterne input og tidsplanlægning. Dette kommuni-
keres til de relevante forskningsmiljøer og inkorporeres pr. 1. april 2020 efter den før-
ste audit for forbedringer af kvalitetsledelsessystemet.
3. Forbedret proces for fagfællebedømmelse
Der pågår et arbejde med at udarbejde en præcisering af indhold og krav til fagfællebe-
dømmelse i regi af kvalitetsledelsessystemet. Der udarbejdes mere specifikke krav til
fagfællebedømmeren og til forfatterne ved gennemførelsen af fagfællebedømmelsen og
den efterfølgende håndtering af kommentarer. Et nyt tiltag omhandler udvidet fagfæl-
lebedømmelse ved opgaver, som involverer håndtering af data og beregninger af bety-
deligt omfang. Her skal fagfællebedømmeren gennemgå dataanalysen og beregnin-
gerne sammen med forfatterne, så data, forudsætninger, sammenligninger til tidligere
analyser og eventuel anden anvendelse af resultaterne etc. bliver drøftet. Målet er, at
kvalitetssikringen omfatter alle kendte problemstillinger.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 355: Aarhus Universitets redegørelse for forløbet i sagen om opgørelsen af kvælstoftilførslen i NOVANA 2018 og universitetets handleplan for øget og tilstrækkelig kvalitetssikring, fra miljøministeren
2149880_0007.png
AARHUS
UNIVERSITET
DCE - NATIONALT CENTER FOR MILJØ OG ENERGI
Notat
Hanne Bach
Dato: 31. januar 2020
Ref: hba
Side 7/7
4. Usikkerhedsvurderinger ved analyser, beregninger etc.
Ved rådgivningsopgaver øges fokus på at inkludere konkrete usikkerhedsvurderinger,
og såfremt det ikke er muligt at kvantificere usikkerheden på resultatet, medtages en
kvalitativ beskrivelse af usikkerhedselementer. Formålet er at tydeliggøre, hvornår der
er tale om resultater, fx målinger, som kan usikkerhedsvurderes ved udregninger, og
hvornår der er tale om estimater, som beregnes på det bedst mulige grundlag med den
aktuelle viden.
Prioritering af de aftalte opgaver for 2020
Den øgede fokus og større indsats for at sikre kvaliteten af komplicerede leverancer vil
kræve øgede ressourcer for den enkelte opgave, og opgaverne vil tage længere tid at
gennemføre, idet der skal afsættes den fornødne tid til den styrkede fagfællebedøm-
melse. Dette medfører behov for prioritering af allerede aftalte opgaver.
Betydningen af den økonomiske ramme for myndighedsbetjeningen
Rammeaftalen er som bekendt det økonomiske grundlag for de forskningsmiljøer, der
leverer forskningsbaseret myndighedsbetjening – en opgave, som Aarhus Universitet
er meget glad for.
De seneste ti år er rammeaftalens økonomi imidlertid blevet stadigt ringere, idet ram-
mebeløbet er faldet fra 503 mio. i 2009 til 377 mio. i 2019, svarende til en reduktion
på mere end 25 % i perioden 2009-2019. I tilgift er Miljø- og Fødevareministeriets ef-
terspørgsel på forskningsbaseret rådgivning i de seneste år øget, og Aarhus Universitet
leverede i 2018 mere rådgivning end noget tidligere år.
Myndighedsbetjeningen er helt afhængig af, at der er et solidt forskningsgrundlag for
den rådgivning, ministeriet efterspørger, og en gearing af rammeaftalemidlerne med
eksterne midler er uundværlig for at sikre denne forskning. Når rammebevillingen fal-
der, og mængden af rådgivning stiger, bliver forskningsbasen udhulet, og muligheden
for at geare midlerne forringes. Derved svækkes forudsætningerne for at levere rådgiv-
ning af høj kvalitet med hårdt tidspres.
Det er Aarhus Universitets håb, at denne udfordring kan løses, så vi fortsat kan levere
rådgivning af høj kvalitet til tiden og dermed bidrage til løsning af samfundets store
udfordringer.