Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 335
Offentligt
2146411_0001.png
NOTAT
Erhvervsregulering
J.nr. 2019-3073
Ref. ninmo/brk
Den 5. februar 2020
Notat om lovforslagets hovedindhold
ejerskifteordning for
brændeovne
Resume
Lovforslaget har til formål at forbedre luftkvaliteten og begrænse partikelforureningen fra fyringsanlæg i
Danmark. Hvert år dør mange danskere for tidligt som følge af luftforurening, og brændefyring er den største
kilde til partikelforurening i Danmark. Konkret gennemføres der en indsats over for de ældre brændeovne og
pejseindsatse. Der vil således i bekendtgørelse med forventet ikrafttrædelse i 2021 indføres krav om, at
brændeovne og pejseindsatse, som er produceret før 1. januar 2003, skal udskiftes ved ejerskifte af fast
ejendom. Alternativt kan ildstedet nedlægges.
Lovforslagets hovedindhold
Udskiftning af fyringsanlæg eller nedlægning af ildsted skal være færdiggjort senest 12 måneder efter
tinglysning af overdragelse af fast ejendom. Udgifter til udskiftning af brændeovn eller pejseindsats eller
nedlæggelse af ildsted påhviler den nye ejer af den faste ejendom.
Angivelse via Tinglysningen
Af lovforslaget fremgår, at ordningen udarbejdes således, at man på www.tinglysning.dk, skal påtegne skødet
med oplysning om, at ejendommen enten indeholder en brændeovn før 2003, at den ikke gør det
eller at
der er en brændeovn, men at alderen endnu ikke er bestemt.
I de tilfælde, hvor alderen på brændeovnen ikke er kendt (dvs. at der fx ikke foreligger en prøvningsattest),
og køber ikke vælger at udskifte eller sløjfe brændeovn, vil køber være forpligtet til at få en afgørelse herom
fra Miljøstyrelsen. I de tilfælde, hvor der er en brændeovne fra før 2003, vil køber senest 12 måneder efter
skulle påtegne skødet med oplysning om, at den er udskiftet eller at ildstedet er nedlagt. Tinglysningsretten
sender efterfølgende data til Miljøstyrelsen, som benytter oplysningerne til at administrere og føre tilsyn med
ordningen ved at følge op på tilfælde, hvor en ældre ovn skal udskiftes.
Aldersbestemmelse af ovne
Alle købere af fast ejendom med brændeovn eller pejseindsats, som ikke vælger at udskifte eller sløjfe
anlægget, bliver forpligtet til at indsende dokumentation for anlæggets produktionsår til Miljøstyrelsen.
Medmindre der foreligger en prøvningsattest, en overensstemmelsesvurdering (fra 2022) eller svanemærke-
dokumentation, som er entydig dokumentation for at anlægget er produceret efter 2003, skal
dokumentationen være i form af en alderserklæring, udfyldt og underskrevet af en skorstensfejer eller anden
fagmand (energikonsulent). På den baggrund afgør Miljøstyrelsen produktionsåret.
Lovforslaget indeholder hjemmel til, at Miljøstyrelsen kan træffe afgørelser om aldersbestemmelse. Udgifter
til aldersbestemmelse af brændeovnen eller pejseindsatsen påhviler den nye boligejer.
navn
adr1
adr2
adr3
postnr by
Tlf.
Nr •
Fax
nr • CVR nr • EAN nr • web
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Udkast til lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Begrænsning af partikelforurening fra mindre fyringsanlæg til fast brændsel)
2146411_0002.png
Det vurderes generelt, at skorstensfejeren med stor sikkerhed kan aldersbestemme langt de fleste
fyringsanlæg, også dem uden attester. Mange skorstensfejere har registreret installationstidspunkt, og hvis
dette tidspunkt er før 2003 er anlægget i alle tilfælde omfattet. De allerældste ovne fra før 1990 har ikke
glaslåge, nogle brændeovne vil have et DS-mærke (Dansk Standard-mærke) eller et CE-mærke, som kan
indeholde klar dokumentation.
I nogle få tilfælde vil der formentlig hverken være data eller kendetegn til at kunne foretage en sikker
aldersbestemmelse. Brændeovne og pejseindsatser, som ikke med behørig sikkerhed kan aldersbestemmes
og relateres til skæringsåret, vil ikke blive omfattet af ordningen.
Borgerne kan som udgangspunkt ikke selv aldersbestemme deres brændeovn uden bistand fra en fagperson,
medmindre de fx kan fremskaffe en prøvningsattest. Borgerne kan derfor ikke forudsige deres retsstilling,
idet de i de fleste tilfælde ikke umiddelbart kender ovnens produktionsår, dvs. om de er omfattet af
ejerskifteordningen eller ej. Aldersbestemmelsen vil dog i de fleste tilfælde kunne konstateres gennem
kontakt til skorstensfejer eller producent sammenholdt med objektive kriterier, jævnfør ovenfor.
Visse brændeovne vil være af en type, der er produceret over en årrække, der løber ind over 2003, hvorfor et
præcist produktionsår kan være vanskeligt at fastsætte alene ud fra et produktkatalog. Producentoplysninger
om disse anlæg skal i alle tilfælde ledsages af andre kendetegn, for at kunne give en sikker
aldersbestemmelse.
Sanktioner
Det er hensigten, at følgende fire hovedsituationer sanktioneres:
1) Hvis der ikke afgives oplysninger om alder/tilstedeværelse af fyringsanlæg ved tinglysningen af skøde på
ejendommen.
2) Hvis fyringsanlægget ikke efterfølgende er fjernet, hvor skødeformularen er udfyldt med oplysning om, at
fyringsanlægget er produceret før 1. januar 2003.
3) Hvis der ikke følges op med en anmodning om at få Miljøstyrelsens afgørelse om aldersbestemmelse i de
tilfælde, hvor boligejeren har markeret ved tinglysning af endeligt skøde, at alderen er ukendt.
4) Manglende efterfølgende oplysninger: Hvis der efterfølgende ikke afgives oplysning om, at den pligtige
udskiftning af fyringsanlægget er sket
eller
hvor den nye ejer ikke efterfølgende indsender erklæring eller
dokumentation om, at fyringsanlægget er produceret efter 1. januar 2003.
I forhold til fremtidig anvendelse af administrative bødeforelæg for overtrædelse af oplysnings- og
dokumentationspligten i ovenstående situation 1 og 4 er det vurderingen, at der vil være tale om ensartede
overtrædelser, som er ukomplicerede og uden bevismæssige spørgsmål, fordi en overtrædelse om manglende
oplysnings- og dokumentationspligt er umiddelbart konstaterbar. Sager herom vil derfor ikke indeholde
skøn. Miljøministerens udnyttelse af den foreslåede hjemmel til at udstede bødeforlæg, forudsætter dog, at
bødeniveauet for overtrædelser af oplysnings- eller dokumentationspligten, er endeligt fastlagt af domstolene
og at et ensartet bødeniveau for overtrædelse af de udmøntede regler dermed er etableret. Med hensyn til
overtrædelser, som vedrører bestemmelsen af fyringsanlæggets alder, er ikke uden bevismæssig tvivl og der
vil i stedet ved overtrædelse ske politianmeldelse.
2