Til:
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kopi til:
Miljø & Fødevareklagenævnet
Toldboden 2
8800 Viborg
Gudme den 31.01.2020
FAA/-
En svinesag, et aktuelt indblik i sag om genepåvirkninger, miljøgodkendelse og ud-
videlse af husdyrbrug.
Denne henvendelse til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg i et forsøg på fortsat politisk bevågenhed, de-
bat og drøftelse af naboers retsstilling i forhold til genepåvirkninger fra de store husdyrbrug og deres udvi-
delser. Dette i forhold til lovgivningen, dennes administration med den urimelighed der opleves.
Henvendelsen med udgangspunkt i oplevelser fra en aktuel sag vedr. udvidelse af en større svineproduktion
med de deraf følgende genepåvirkninger til omgivelserne.
En sag som Miljø & Fødevareklagenævnet, den 27. juni 2017, på baggrund af alvorlige fejl og mangler i sags-
behandlingen, hjemviste til fornyet behandling i Svendborg Kommune.
Svendborg Kommune udstedte i den forbindelse ny miljøgodkendelse den 27. juni 2018.
Miljøgodkendelsen påklaget til Miljø & Fødevareklagenævnet, den 16. juli 2018, sags id: 332812, Stokke-
bækvej 12, 5874 Hesselager.
Kopi af denne henvendelse sendt til Miljø & Fødevareklagenævnet med henblik på nævnets fortsatte be-
handling af den aktuelle sag og sagens eventuelle videre behandling i retssystemet.
Anbringender.
Det har længe været alment kendt i såvel, Folketinget, Kommunalbestyrelse, Klagenævn samt blandt ejen-
domsmæglere og naboer til husdyrbrug, at store husdyrbrug og store udvidelser, er problematiske både
hvad angår de direkte genepåvirkninger, men også i forhold til værditab på fast ejendom, tab som opstår
som en afledt følge af genepåvirkningerne fra udvidelserne og som følge af husdyrbrugenes størrelse.
Denne problemstilling blev endnu engang rejst i forhold til Miljøministeriet ved et spørgsmål til Miljømini-
steren den 14. august 2019 i Miljø og Fødevareudvalget, spørgsmålet stillet af Eva Flyvholm (EL).
Spørgsmål nr. 54
”Hvorfor
er der kun erstatning ved tab af ejendomsværdi til naboer til solcelleanlæg og vindmøller, og
ikke til naboer til store nye svineproduktioner, når den almene opfattelse blandt ejendomsmæglere er, at
ejendomme, som bliver naboer til svineproduktion,
taber ca. 25 pct. i værdi?”
Vi har således en situation, hvor såvel lovgiver, den myndighedsansvarlige kommunalbestyrelse samt Klage-
nævnet med sikkerhed kan konstateres at være vidende omkring denne problemstilling.
For alle myndigheder burde det stå klart, at et væsentligt værditab, eller et meget stort værditab som de
her nævnte 25 % må betegnes som værende over den naboretlige tålegrænse. Altså over hvad der kan si-
ges at være forventeligt i relation til den samfundsmæssige udvikling og som følge af at være bosiddende
på landet.