Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 321
Offentligt
2143347_0001.png
29. JANUAR 2020
SIDE 1
PLACERINGSTILLADELSER TIL HAVBRUG
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Kammeradvokatens og Miljøstyrelsens præsentationer fra den tekniske gennemgang den 30/1-20 om den mangelfulde administration af placeringstilladelser til de danske havbrug
2143347_0002.png
29. JANUAR 2020
SIDE 2
PLACERINGSTILLADELSER OG HABITATREGLERNE
Etablering og drift af havbrug må kun finde sted med tilladelse efter fiskerilovens § 66, stk. 1 (placeringstilladelse).
Efter habitatreglerne (jf. habitatdirektivet) må der ikke gives placeringstilladelse uden forudgående vurdering af, om havbruget vil påvirke et
Natura 2000-område. Hvis en væsentlig påvirkning ikke kan udelukkes,
skal
der gennemføres en habitatkonsekvensvurdering.
Som udgangspunkt kan der kun gives placeringstilladelse, hvis vurderingen viser, at havbruget ikke skader et Natura 2000-område.
Habitatdirektivet fra 1992 blev i forhold til havbrug først implementeret i fiskeriloven ved en ændring pr. 1. juli 2008.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Kammeradvokatens og Miljøstyrelsens præsentationer fra den tekniske gennemgang den 30/1-20 om den mangelfulde administration af placeringstilladelser til de danske havbrug
2143347_0003.png
29. JANUAR 2020
Side 3
VORES FØRSTE RAPPORT (JULI 2019)
Kommissorium
Undersøgelse og vurdering af placeringstilladelser efter fiskeriloven til 19 eksisterende havbrug.
Rapporten er baseret på et skriftligt grundlag (ikke interviews m.v.).
Rapporten indeholder på det grundlag:
En foreløbig vurdering af lovlighed og muligheder for lovliggørelse ift. fiskeriloven og habitatreglerne.
Anbefalinger vedrørende lovliggørelse.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Kammeradvokatens og Miljøstyrelsens præsentationer fra den tekniske gennemgang den 30/1-20 om den mangelfulde administration af placeringstilladelser til de danske havbrug
2143347_0004.png
29. JANUAR 2020
Side 4
HOVEDKONKLUSIONER I FØRSTE RAPPORT
Habitatreglerne er generelt ikke iagttaget ved administrationen.
6 havbrug har ingen gældende placeringstilladelse (tilladelse udløbet).
8 havbrug har placeringstilladelser givet efter 1. juli 2008, men uden iagttagelse af habitatreglerne i fiskeriloven. Dermed er tilladelserne i
udgangspunktet ugyldige.
5 havbrug har placeringstilladelser givet før 1. juli 2008 (uden habitatvurderinger). Blev ikke anset for ugyldige i første r apport.
De ulovlige forhold skal lovliggøres, herunder i forhold til habitatreglerne.
Notits efter vores første rapport (december 2019)
En EU-dom af 12. november 2019 (sag C-261/18) skærper medlemsstaternes lovliggørelsesforpligtelse.
Dommen betyder, at de 5 placeringstilladelser givet før 1. juli 2008 ikke kan opretholdes som gyldige tilladelser.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Kammeradvokatens og Miljøstyrelsens præsentationer fra den tekniske gennemgang den 30/1-20 om den mangelfulde administration af placeringstilladelser til de danske havbrug
2143347_0005.png
29. JANUAR 2020
Side 5
VORES ANDEN RAPPORT (DECEMBER 2019)
Kommissorium
Undersøge årsager til mangelfuld sagsbehandling.
Identificere læringspunkter for at undgå tilsvarende fejl.
Give anbefalinger for fremadrettet administration.
Rapporten omfatter 4 sager (udvalgt for at give et bredt billede) og bygger på:
En gennemgang af sagsakter i de 4 sager på myndighedsniveau (ikke interviews m.v.).
Analysen af regler fra vores første rapport.
En gennemgang af Miljøstyrelsens procedurer for administration på enkelte andre lovområder.
Rapporten indeholder på det grundlag:
En ”bagudrettet” del med vurdering af årsagerne til mangelfuld sagsbehandling.
En ”fremadrettet” del med anbefalinger til den fremtidige administration i Miljøstyrelsen.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Kammeradvokatens og Miljøstyrelsens præsentationer fra den tekniske gennemgang den 30/1-20 om den mangelfulde administration af placeringstilladelser til de danske havbrug
2143347_0006.png
29. JANUAR 2020
SIDE 6
VURDERING BAGUDRETTET (I)
1.
Der er ikke foretaget undersøgelse af havbrugene efter habitatreglerne.
Officialprincippet har ikke været overholdt.
Ikke nogen skriftlig dokumentation for reglernes anvendelse.
Ikke nogen skriftlig dokumentation for undersøgelse af påvirkningen fra havbrugene af habitatområderne.
Ikke nogen faglig vurdering af påvirkningen.
(I en sag var der henvendelser fra en kommune. I en anden sag var der et høringssvar fra SVANA.)
2.
Lav grad af skriftlighed og mangel på dokumentation.
Dokumenterne henviser til andre dokumenter, som ikke findes eller ikke er journaliseret i sagerne.
Der findes ikke notater om væsentlige beslutninger, f.eks. om vurdering af den konkrete påvirkning fra havbrugene, om havbrug enes beliggenhed i forhold til
habitatområder og om vurdering af forsvarlig afstand i forhold til habitatområderne.
Der foreligger ikke oplysninger om den interne arbejdsgang og vurdering, f.eks. om drøftelse med ledelsen eller med Miljøstyr elsen eller SVANA.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Kammeradvokatens og Miljøstyrelsens præsentationer fra den tekniske gennemgang den 30/1-20 om den mangelfulde administration af placeringstilladelser til de danske havbrug
2143347_0007.png
29. JANUAR 2020
SIDE 7
VURDERING BAGUDRETTET (II)
3. Sager har ikke været forelagt flere medarbejdere.
Ikke en retlig mangel, men kvalitetssikring øger sagsbehandlingens kvalitet.
Der forelå ikke noget administrationsgrundlag.
4. Habitatdirektivet blev først implementeret i fiskeriloven i 2008.
(Implementeringsfristen var 10. juni 1994).
Kan have medvirket til manglende anvendelse af reglerne.
Habitatreglerne blev dog heller ikke iagttaget efter 2008.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Kammeradvokatens og Miljøstyrelsens præsentationer fra den tekniske gennemgang den 30/1-20 om den mangelfulde administration af placeringstilladelser til de danske havbrug
2143347_0008.png
29. JANUAR 2020
SIDE 8
FREMADRETTET ADMINISTRATION
Den fremadrettede administration af placeringstilladelser omfatter:
A. Behandling af ansøgninger om etablering af havbrug eller om ændret placering eller udvidelse af eksisterende havbrug.
B. Lovliggørelse af eksisterende havbrug.
Vores anbefalinger for den fremtidige administration af placeringstilladelserne er baseret på Miljøstyrelsens generelle oplys ninger om
styrelsens administrationspraksis og på styrelsens procedurer for administration af miljøgodkendelser.
Miljøstyrelsens organisation og kompetencer, sags- og ressourcestyringssystem og kvalitetsledelsessystem er efter vores bedømmelse
generelt egnet til at sikre korrekt sagsbehandling fremover.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Kammeradvokatens og Miljøstyrelsens præsentationer fra den tekniske gennemgang den 30/1-20 om den mangelfulde administration af placeringstilladelser til de danske havbrug
2143347_0009.png
29. JANUAR 2020
Side 9
A. BEHANDLING AF ANSØGNINGER
Ansøgninger skal indeholde oplysninger som krævet i havbrugsbekendtgørelsen og give grundlag for, at Miljøstyrelsen kan
påse
overholdelse
af habitatregler.
En ansøgning efter fiskeriloven udgør også en ansøgning efter anden lovgivning. Miljøstyrelsen skal derfor sikre, at behandli ng efter de
relevante regelsæt
koordineres,
herunder i forhold til miljøgodkendelse.
Krav til nye tilladelser:
Det skal fremgå af placeringstilladelsen, at den først må udnyttes, når der er en miljøgodkendelse.
Placeringstilladelser skal som udgangspunkt gælde i 10 år.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 321: Kammeradvokatens og Miljøstyrelsens præsentationer fra den tekniske gennemgang den 30/1-20 om den mangelfulde administration af placeringstilladelser til de danske havbrug
2143347_0010.png
29. JANUAR 2020
Side 10
B. LOVLIGGØRELSE AF BESTÅENDE HAVBRUG
Generelle retningslinjer for lovliggørelse af eksisterende havbrug:
Der gælder de samme regler som ved forudgående ansøgning.
Lovliggørelse kan ske retligt eller fysisk (eller som en kombination).
Hvis der kan gives tilladelse under iagttagelse af habitatregler, skal der gives tilladelse, og i modsat fald skal der gives afslag.
Rapporten indeholder konkrete anbefalinger for sagernes behandling, herunder om:
De juridiske rammer i habitatreglerne for lovliggørelse af bestående havbrug.
Kravet om, at det i hver enkelt sag skal vurderes, om tilladelserne er gyldige.
Gennemførelsen af habitatvurderinger i relevant omfang.
Spørgsmål om evt. påbud om indstilling af drift, indtil sagerne er undersøgt og afgjort.