Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 32
Offentligt
Tip en 6’er:
‘Fup eller Fakta?’
Spørgsmål og Svar til den
store Miljø- og Klimagevinst!
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
Påstand 1.
Det er bedst at varme en bil grundigt op, før
man kører, især om vinteren!
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
2108130_0003.png
Påstand 1.
Det er bedst at varme en bil grundigt op, før man
kører, især om vinteren!
Fup!
Ved start, og inden for 10-15 sekunder, roterer motoren hundredvis af gange. Det
spreder bilolien til alle dele af motoren. Moderne bilolie har tilsætningsstoffer,
som gør dens viskositet (tykkelse) variabel. Dvs., at når motoren er kold, virker
oliens egenskaber udtyndede . Når den er varm, flyder den tykkere, mere
beskyttende.
Det er bedre at køre bilen efter ca. 10-15 sekunder, lige efter start, hvormed
opvarmning af motoren sker under kørslen. En bilmotor bliver meget hurtigt
beskidt indvendig i tomgang, og på den måde forurener motoren kun endnu
mere. Så, start, og kør stille og roligt!
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
Påstand 2.
Katalysatoren og partikelfiltret frigør al
udledningen af carbonhydroxider,
carbonmonoxider, og nitrogenoxider samt
carbonpartikler
på én gang, hver gang
bilen startes!
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
2108130_0005.png
Påstand 2.
Katalysatoren og partikelfiltret frigør al udledning af
carbonhydroxider
,
carbonmonoxider, og nitrogenoxider, samt carbonpartikler
på én gang,
hver gang bilen startes!
Fup!
Der er kun, hvis motoren, katalysatoren og partikelfiltret er
meget
varme!
De opvarmes af udstødningsgasser fra motoren, og de kræver høje
driftstemperaturer for at fungere korrekt. Hvis motoren er i tomgang, udsendes der
køligere udstødningsgas, således at katalysatoren og dieselpartikelfiltre afkøler.
Dernæst fyldes de af uforbrændte partikler, som de ikke kan ændre eller komme af
med, hvilket reducerer deres funktionalitet. Kun under normal kørsel og ved højere
belastning vil de rense udstødningsgasser korrekt.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
Påstand 3.
Startmotoren slides hurtigere, når bilen har
'ECO' eller 'auto-stop' funktion!
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
Påstand 3.
Startmotoren slides hurtigere, når bilen har 'ECO' eller 'auto-stop'
funktion!
Fup!
Allerede for a. år side , da ECO fu ktio e lev tilgæ gelig, åtte
bilfabrikanter forbedre holdbarheden af startmotorerne, således at den
kunne håndtere de ekstra opstart, som fremover blev påkrævne. Hver
bilproducent vil i dag bekræfte, at der ikke er nogen slidproblemer i
for i delse ed ECO fu ktio e . Autostop giver udelukke de
besparelser og fordele.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
Påstand 4.
Taxier, som står foran hoteller, lufthavne
osv. - og busser, der henter og bringer
passagerer
bør altid holde i tomgang!
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
Påstand 4.
Taxier, som står foran hoteller, lufthavne osv. - og busser, der henter
og bringer passagerer - bør altid holde i tomgang!
Fup!
Uanset, om chaufføren vil afkøle bilen om sommeren eller varme bilen
om vinteren, er omkostningerne langt større end gevinsten. En mindre
sky af forurening dannes omkring fartøjet, og suges ind i taxien eller
bussen, hvormed chaufføren, passagerer og fodgængere er tvunget til
at inhalere forureningsgasserne.
Køretøjerne skal alle have den grønne, 'ECO ' (autostop) funktion, som
slukker for motoren, når de stopper for at afhente eller afsætte
passagerer - og ved stop for rødt lys!
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
Påstand 5.
Der er mange passende situationer, hvor
vi kunne, og mange gode grunde til, at vi
skulle holde i tomgang!
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
Påstand 5.
Der er mange passende situationer, hvor vi kunne, og mange
gode grunde til, at vi skulle holde i tomgang!
Fup!
Måske skal politiet, akutlæger, ambulancer, osv. holde i tomgang på et
bestemt sted, eller på et bestemt tidspunkt, på grund af særlige
omstændigheder. Men ellers er der
ingen
gode grunde til, at holde stille
i tomgang.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
Påstand 6.
Lovgivning og regulering af tomgangskørsel
vil være til gavn for alle!
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
Påstand 6.
Lovgivning og regulering af tomgangskørsel vil være
til gavn for alle!
Fakta! Vi vinder!
Straks at slukke for motoren skal være en vanesag, og vi må lovgive
og regulere imod motortomgang i Danmark, omgående!