Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 32
Offentligt
2108129_0001.png
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
2108129_0002.png
Fremtrædelse: Miljøudvalget, 20. november, 2019.
af: Brian R. Burr
Lovforslag om tomgangskørsel:
Et betydeligt, omkostningsfrit, miljøvenligt initiativ, der vil have en
mærkbar effekt på udledningen af giftige, atmosfæriske partikler og drivhusgasser.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
2108129_0003.png
Sagen:
Den nuværende danske bilpark består af ca. 2.5 millioner biler.
[1]
Bilparken udleder tonsvis af kulbrinte (HC
er),
kulilte (CO), kvælstofilte (NOX), kuldioxide (CO2), samt uforbrændte
kulstofpartikler (sod) ud i atmosfæren.
Døgnet rundt kører tusindvis af biler i tomgang, hvilket de har gjort det i årevis, og det på hver og én af landets gader.
Hundredvis, hvis ikke tusindvis, af taxier holder foran hoteller, togstationer, lufthavne, og ved busterminaler
i dette
øjeblik - og venter i tomgangen.
Hundredvis, hvis ikke tusindvis, af busser holdes i tomgang ved alle landets busstoppesteder og ved hvert trafiklys, ofte i
flere minutter af gangen.
[2]
Tomgangskørsel skaber en mindre sky af giftige gasser omkring køretøjet, der suges ind i bilen gennem blæsere, vinduer og
døre. Dette er farligt for samtlige personer i bilen
både føreren og passagererne, heriblandt børn.
1. https://fdm.dk/nyheder/bilist/2017-09-nu-har-vi-en-halv-millioner-biler
2.
https://www.dst.dk/da/Statistik/bagtal/2018/2018-07-18-25-procent-faerre-taxaer-og-41-procent-flere-busser
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
Tomgangskørsel er:
Meningsløst, hensynsløst og unødvendigt.
Dette bidrager til:
Den i forvejen problematiske gasudledning
Unødvendige forurening af atmosfæren
Spild af brændstoffer
Antallet af personer, der lider af hjerte- og blodomløbs- samt kræftsygdomme, og
Kravet om et øget skattebidrag til sundhedssektoren, grundet det øgede sygdomstal.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
2108129_0005.png
Samfundsmæssige konsekvenser:
Danskerne har behov for at
forstå,
at emissionerne af mikropartikler fra
forbrændingsmotorer er så små, at de kan suges ind i alle organer knyttet til
blodomløbet, dvs. alle steder på kroppen.
Det danske samfund
betaler prisen
via sundhedssystemet. Konsekvensen er, bl.a.,
at ca. 3.400 danskere hvert år dør for tidligt, pga. luftforurening.
[3] [4] [5]
Dette er på baggrund af uvidenhed, og helt igennem unødvendigt.
3.
https://mst.dk/media/89929/ren_luft_faktaark_final_samlet_juni.pdf
4. https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/9-ud-af-10-lever-i-omraader-med-hoej-luftforurening
5. https://www.dr.dk/nyheder/regionale/hovedstadsomraadet/1700-doer-af-luftforurening-i-hovedstadsomraadet-om-aaret
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
2108129_0006.png
Betalingsbalancen:
Danmark er, for første gang i 25 år, nettoimportør af olie og olieprodukter.
[6]
Vi kan let reducere importen af olie. Tonsvis af raffinerede brændstoffer vil
ikke
blive importeret hvis vi stopper motorer, der spilder brændstof på
tomgangskørsel.
6. https://www.energy-supply.dk/article/view/617622/fra_eksportor_til_importor_der_produceres_ikke_olie_nok
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
2108129_0007.png
Erhvervskørsel:
Det foreslås hermed, at der skal udstedes
tilladelser
fra Motorregisteret på en årlig basis,
alternativt på en brugsmæssig basis, fastlagt med betaling af afgifter, ud fra et ratebaseret skøn af
skaden, som emissionerne, som undtages fra loven ville skabe. Det vil omfatte transport af
fødevarer, køretøjer der benyttes til vejarbejde, Falck, etc.
[7]
Afgifterne fra disse tilladelser ville blive et bidrag til andre klimarelaterede omkostninger og tiltag,
og derforuden, fungere som et supplement
til eksistere de grø afgifter.
7. https://www.fstyr.dk/DA/Erhvervstransport/Godskorsel.aspx
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
2108129_0008.png
Almene Fakta
:
Tomgangskørsel i mere end blot 10 sekunder bruger mere brændstof, og udleder mere giftgas end
genstart.
[7]
Kun 10 sekunder med slukket motor er nok til at kunne opnå en mærkbar, økonomisk fordel ved at
genstarte, uanset om denne kørsel er i privat- eller erhvervsmæssigt øjemed.
Brændstofforbruget under tomgangskørsel varierer fra 0,8 til 2 liter i timen for personbiler, og øges
ved højere tomgangshastighed.
[8] [9]
Hver 10. minut under tomgangskørsel forbrændes mindst en 1/10 af en liter
og op til 2/5 af en liter
ved større dieselbiler.
Alle køretøjer opvarmes hurtigere, mens de kører i fremdrift, end ved tomgangskørsel.
[10]
Motorer fungerer dårligere efter længere tids tomgangskørsel, og medfører større mængder
kulstofrester og forurening.
Selv om vinteren, vil viskositeten i moderne motorolie have bedre effekt ved opvarmning af en bil,
som kører fremad, hvilket er også bedre for motoren
.[11]
[8]
https://fortress.wa.gov/ecy/publications/documents/0402011.pdf
[9] An EcoPoint
stud
Idli g E issio s,
Hannu Jääskeläinen, Apr. 2017)
[10]
https://www.msn.com/en-us/autos/ownership/here%E2%80%99s-why-you-shouldn%E2%80%99t-warm-up-your-car-in-the-winter/ar-BBQdbev
[11] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920915002229
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
2108129_0009.png
Den nuværende lovgivning på området:
I den nuværende danske lovgivning overlades spørgsmålet om regulering af tomgangskørsel til kommunerne:
'Lov om Miljøbeskyttelse, jf. Lovbekendtgørelse nr. 1317 af 19. november 2015,samt,
Bekendtgørelse 2016.05.03, nr. 467, Miljøregulering af visse
aktiviteter
, kapitel 9.
[12]
Hverken politiet, Københavns eller Frederiksberg Kommune er bekendt med én eneste lovovertrædelser, eller bøde, ifm.
disses håndtering af tomgangskørsel.
Via vores kontakt til
samtlige danske
storbyer, fandt vi frem til kun 2 sager, i Ålborg, hvor bøder var udstedt, i forbindelse
med et reglement for tomgangsophold.
Ingen sådanne sager er kendt i hverken Fyn eller Århus.
Det virker åbenlyst, at Danmark ikke kan nøjes med en dårligt fungerende eller slet ikke eksisterende lokallovgivning, der
skal bekæmpe et så vigtigt, nationalt færdsels- og miljøproblem.
12. https://politi.dk/koebenhavns-politi/om-koebenhavns-politi/tomgang
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
2108129_0010.png
Adfærden blandt den danske befolkning:
Den danske befolknings adfærdsmæssige elasticitet, ansvarlighed og intelligens er bevist gang på
gang, f.eks. ved indførelsen
af Kartoffelkure , so hurtig fik ve dt forbruget, baseret på
fradragsrelaterede kreditter og lån.
Danskere kan, og vil ændre den samlede udledning overordnede niveau, lige så snart de forstår
fakta, risici og omkostninger, rent ud sagt, konsekvenserne ved denne tankeløshed, uvidenhed og
skødesløshed.
Dette problem kræver national opmærksomhed og oplysning, og ikke blot kommunale brochurer
med oplysningskampagner.
[11] [12]
Vi tror, at flertallet af danskere gerne vil deltage i en renere, mere sund opførsel, som bilist. De
har bare brug for et skub i den rigtige retning.
13.
https://kk.sites.itera.dk/apps/kk_pub2/index.asp?mode=detalje&id=1104
14. https://kk.sites.itera.dk/apps/kk_pub2/index.asp?mode=detalje&id=705
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
Medie Promovering
Medierne vil udbrede informationer om lovforslaget, både gennem TV og radio,
og internettet, samt trykte medier, eftersom at dette vil være relevant nyhedsstof.
Internationale mediedækning af implementeringen af lovforslaget vil anspore til
national stolthed, idet Danmark igen vil være et foregangsland, i forhold til at
bidrage til en renere og sundere verden, og at Danmark potentielt vil være det
første land i EU til at vedtage et sådan lovforslag.
Køreskoler vil straks implementere de nye regler i deres uddannelse af nye
bilister, og disse vil nødvendigvis skabe yderligere opmærksomhed på
tomgangsreglementet.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
Bøder og straffen for overtrædelser:
Straffen for tomgangskørsel i mere end et minut, skulle være en bøde på f. eks. 1.000
kr.
Idet der er tale om en aktiv handling, skal tomgangsbøden være højere end en
parkeringsbøde.
Bødetaksten burde stige for gentagne overtrædelser inden for en periode på 3 år.
Borgere bør opfordres til at anmelde overtrædelser og understrege, at vi alle bærer
ansvaret for at forurene mindre.
Vi burde sikre, at immigranter, der søger til Danmark, særligt fra tredjeverdenslande,
hvor forureningen er langt værre og uddannelsesniveauerne langt ringere, skal være
bekendt med loven.
Ta ier å have e ECO eller grø fu ktio autostop
i alle biler med
forbrændingsmotorer fra år 2021 og derefter.
Lovovertrædelser for taxier burde straffes med f. eks., en bøde på minimum 3000 kr.,
en takst, som skal være stigende ved gentagne forseelser.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
2108129_0013.png
Opsummering:
Dette er et forslag til en ny national lovgivning, der skal forbyde tomgangskørsel på mere end 60
sekunder. Det vil medføre renere luftforhold, og en betydelig reduktion af skadelige partikler.
I ple e teri ge skal i kludere krav o , i stallatio e af de vigtige, grø e ECO autostop
funktionen, i samtlige nye biler fra år 2022 og frem, og samtlige nye taxier og busser fra 2021 og
frem.
Effekten ville kunne måles i samme uge efter lovforslagets vedtagelse.
Besparelserne fra sundhedssystemet, såvel som de besparede udgifter til import af olie og
brændstoffer ville udelukkende kunne antages som gavnlige.
Der er ingen som helst grund til at vi ikke skulle indføre en ny lovgivning imod denne unødvendige
tomgangskørsel, så hurtigt som overhovedet muligt.