Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 32
Offentligt
2088387_0001.png
Et betydeligt, omkostningsfrit,
miljøvenligt initiativ, der vil have en
mærkbar og omgående effekt på
udledning af giftige, atmosfæriske
partikler og drivhusgasser.
Lovforslag om tomgangskørsel
September, 2019
Brian R. Burr
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
2088387_0002.png
Forord:
De fleste bilister tror, at luftforurening sker, når de kører under almindelige forhold.
De fleste bilister virker også uforstående for mængden og indholdet af usunde
gasudslip, der sker under tomgangskørsel af køretøjer med forbrændingsmotorer.
Faktum er, at når en motor står i tomgang, nedkøles temperaturen på den motor. En
køligere motor forbrænder dårligere, udleder flere partikler og forurener mere. Men
det bliver værre.
Nedkølingen af en motor medfører også en nedkøling af den gas, der udledes. Disse
gasarter opvarmer de katalytiske udstødningsrør og partikelfiltre, der bruges til at
lindre giftige gasarter i benzin- og dieselmotorer. Jo koldere gasarterne er, jo koldere
er de apparater der skal rense dem. Men disse apparater kræver en høj temperatur
for at kunne fungere effektivt.
Termisk effektivitet er lavest ved tomgangskørsel. Partikeludledninger er højere ved
tomgangskørsel, og partikelfilterets funktion er lavest ved samme.
Som andre civiliserede lande har Danmark en dagsorden for miljøbeskyttelse og
naturbevarelse. Danmark ønsker tydeligvis at positionere sig selv som en ledende
initiativtager i miljøbeskyttelse. Et eksempel på dette er regeringens forslag om at
forbyde salg og import af benzin- og diesel biler i år 2030. Vi ser også, at Danmark
forsøger at beskatte, pålægge afgifter og bruge midler på at finde måder at reducere
skadevirkende brændstofudledninger på.
Vi mener, at et billigere aspekt af dette problem er blevet meget underprioriteret.
Derfor indsender vi et forslag, der vil koste meget lidt, adressere både benzin- og
dieselmotorer ligeligt, og samtidig bevise en mærkbar forskel i luftforurenende
emissioner, såfremt forslaget implementeres korrekt, og blot inden for få uger, hvis
ikke dage.
Vores lovforslag angriber det mest
forbrændingsmotorer, og forslår derfor:
forurenende
element
i
brugen
af
Ensartet, national regulering af unødvendig tomgangskørsel
Sagens fakta: Miljømæssig relevans og nødvendighed
Den nuværende danske bilpark består af næsten 2.5 millioner biler
Den samme bilpark udleder tusindvis af tons af CO2, og andre giftige gasser og
mikropartikler ud i atmosfæren, ved unødvendig tomgangskørsel.
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
Tusindvis af biler kører i dette øjeblik i tomgang, og har gjort det i mange minutter.
Det gør de dagligt, på hver gade gennem landet, og foran hvert hotel, hver lufthavn,
buser, og i hver busterminal og hver togstation.
Tomgangskørsel skaber en lille sky af giftige gasser omkring køretøjet, der suges ind
i bilen gennem blæsere, vinduer og døre. Dette er farligt for
samtlige
i bilen – både
føreren, passagererne og deres børn.
Tænk på denne farlige forurening som passiv rygning – blot i en meget højere grad.
Tomgangskørsel er meningsløst, hensynsløst og unødvendigt.
Dette bidrager til:
1. Spild af brændstoffer
2. Den i forvejen negative udledning
3. Den unødvendige forurening af atmosfæren
4. Mængden af personer,
kræftsygdomme, og
5. Krav om øget
sygdomstal.
der
lider
til
af
hjerte-
og
blodomløbs-
grundet
det
samt
øgede
skattebidrag
sundhedssektoren
Danmark og omverden har allerede nået et farligt højt PPM (partikel procenter pr.
million) niveau, det påvirker den globale opvarmning og verdenshavene i
alarmerende høj grad.
Danmark har alvorligt brug for at vedtage national lovgivning, der fastlægger en
enkelt, ensartet lov, der skal forbyde tomgangskørsel i mere fx end 60 sekunder.
(Tilladelser til erhvervskørsel kan blive udstedt gennem Motorregisteret på en årlig
basis, alternativ på en brugsmæssig basis, fastlagt gennem betaling af moms på et
ratebaseret skøn af skaden, som emissionerne der undtages fra loven ville skabe;
eks. ved transport af fødevarer, køretøjer der benyttes til vejarbejde, Falck etc.
Momsbetalingen på disse tilladelser ville skulle agere som et bidrag til andre
klimarelaterede omkostninger og tiltag.
Danskerne har behov for at forstå, at emissionerne af mikropartikler fra
forbrændingsmotorer er så små, at de kan suges ind i alle organer knyttet til
blodkredsløbet.
Det danske samfund betaler prisen for denne konsekvens på grund af uvidenhed, og
helt unødvendigt.
Danskerne er gode til at ændre vaner som følge af en lovændring. ’Kartoffelkuren’ er
et eksempel på dette. Uansvarlig gældsstiftelse blev bekæmpet med en national lov,
der hurtigt ændrede danskernes forhold til at stifte gæld og forbrug.
Så snart forståelsen af den unødvendige fare og omkostningerne ved
tomgangskørsel har medført en national lovændring, vil det hurtigt blive
implementeret. Folk vil lære at slukke motoren omgående.
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
Danmark er for første gang i 25 år nettoimportør af olie og olieprodukter.
Vi kan let reducere importen af olie. Tonsvis af raffinerede brændstoffer vil
ikke
blive
importeret. Tonsvis af giftige gasarter vil ikke udledes. Udgifterne til
sundhedssektoren i forhold til sygdomme relateret til mikropartikler vil
reduceres
-
uden yderligere omkostninger.
Lovforslaget vil også medføre oplysning, og en ny forståelse:
Lastbilchauffører, taxachauffører (Ofte dårligt uddannede migranter fra tredje
verdenslande), de der benytter motorkøretøjer som et led i deres virksomhed samt
private motorister: Alle har tendens til tomgangskørsel, mens de sidder i deres biler,
enten med en telefon i hånden, snakker med, eller venter på andre. De ignorerer
alvoren i denne miljøskadelige adfærd.
Den danske befolknings adfærdsmæssige elasticitet er bevist gang på gang. De kan,
og vil ændre niveauet af den samlede udledning, så snart de forstår fakta, risikoen,
omkostningerne og ja, konsekvensen af deres skødesløshed.
Fakta:
• Tomgangskørsel i mere end blot
10 sekunder
bruger mere brændstof, og udleder
mere CO2 end genstart af motoren.
• Brændstofforbruget under tomgangskørsel varierer fra 0,8 til 2 liter i timen for
personbiler i en varierende mængde af størrelser, og øges ved højere
tomgangshastighed (dvs. flere omdrejninger pr. minut)
Hver 10. minut ved tomgangskørsel forbrændes mindst en tiendedel af en liter af
spildt brændstof – og op til to femtedele af en liter ved større dieselbiler – et massivt
spild af importeret brændstof.
• Alle
køretøjer opvarmes hurtigere når de kører, end ved tomgangskørsel.
Nye,
udviklede motorer gør tomgangskørsel komplet unødvendigt og uberettiget.
Motorer fungerer dårligere efter længere tomgangskørsel
og dermed medfører
større udledning af kumulative kulstofrester og derved mere forurening i byområder.
Selv om vinteren, vil viskositeten i moderne motorolie have bedre effekt på at varme
bilen op mens man kører, hvilket er også bedre for motoren.
• Ved korte stop, vil det altid give mere mening at slukke motoren, for at minimere
brændstofforbruget og CO2 udslippet. I forhold til økonomiske fordele, er
kun 10
sekunders slukket motor nok til, at kunne opnå en mærkbar økonomisk fordel for
bilisten ved genstart,
uagtet om denne kører i privat- eller erhvervsmæssigt øjemed.
5
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
2088387_0005.png
Nuværende lovgivning på området:
I den nuværende danske lovgivning overlades spørgsmålet om regulering af
tomgangskørsel til kommuner:
'Lov om Miljøbeskyttelse, jf. Lovbekendtgørelse nr. 1317 af 19. november 2015,
samt Bekendtgørelse 2016-05-23, nr. 467, Miljøregulering af visse aktiviteter,
kapitel 9
Ellers er der ingen lovgivning om tomgangskørsel.
Et eksempel er Københavns Kommune, hvor tomgangskørsel på over et minut er
strafbart med en bøde på 500 kr.
Men hverken Københavns Kommune (eller Frederiksberg Kommune) er bekendt
med en eneste lovovertrædelse.
Politiet i København og på Frederiksberg kender heller ikke til nogle
lovovertrædelser, eller udkrævede bøder.
Ingen større byer i Danmark har kendskab til overtrædelse eller en eneste sag om
overtrædelse af regler om tomgangskørsel: Hverken København, Frederiksberg,
Aarhus, Fyn eller Aalborg.
Det virker åbenlyst, at Danmark ikke kan nøjes med ikke-fungerende eller ikke
eksisterende lokale lovgivning, for at bekæmpe et vigtigt, nationalt færdsels- og
miljøproblem.
Det er ikke blot et spørgsmål om at indføre bøder, eller indføre tilsvarende regler.
Dette kræver omprioritering af et dyrt, skadeligt, nationalt (og globalt) problem, hvor
millioner tons gas og partikler udledes unødvendigt. Dette problem kræver national
opmærksomhed og oplysning, og ikke blot kommunale brochurer med
oplysningskampagner.
Opsummering:
Dette er et forslag til en ny national lovgivning, der skal forbyde tomgangskørsel på
mere end 60 sekunder. Det vil medføre renere luftforhold, og en betydelig reduktion
af skadelige partikler. Effekten ville kunne mærkes første dag efter lovforslagets
vedtagelse.
Lovforslaget vil have en lignende funktion som CO2 afgifter, men skal implementeres
i færdselsloven, og dermed indgå i undervisningen på landets køreskoler. Både nye
og erfarne bilister vil lære om unødvendig tomgangskørsel på samme måde, som de
lærer om andre aspekter af bilkørsel, såsom hastighed, i forhold til omkostninger og
konsekvenser. Staten vil også nyde indtægter af de bøder, der udskrives som følge
af lovovertrædelserne.
6
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
Vigtigt her er spørgsmålet om holdning og anerkendelsen af ændringen, der hurtigt
vil ske.
Besparede udgifter til sundhedssystemet, såvel som de besparede udgifter til import
af olie og brændstoffer ville kunne ses meget hurtigt.
Når den danske befolkning forstår hvad konsekvensen af unødvendig og uansvarlig
tomgangskørsel er for dem selv, deres børn og kloden, vil de ændre deres
omkostningsfulde og skadelige vaner.
Tanker omkring rammen om, og hovedpunkter i lovforslaget:
1.
Det skal være ulovlig at lade en motor køre i tomgang i mere end 60 sekunder,
uden en særlig tilladelse til dette. Straffen for tomgangskørsel i mere end et
minut, såfremt dette kan dokumenteres, vil være en bøde på mindst 1.000 kr.
Bøden bør være højere end en parkeringsbøde, da der er tale om en
aktiv
handling.
Det er indiskutabelt en handling, der skader både miljøet og andre
mennesker – ligesom hastighedsovertrædelser. En ensartet konsekvens i form
af bøde vil hurtigt få danskerne til at ændre deres vaner.
2.
Som det foregår med fartbøder, bør bødetaksten stige for gentagende
overtrædelser, eks. inden for en 3 års periode. Eksempel: en anden gangs
forseelse medfører 2500 kr. i bøde, og en tredje gangs forseelse medfører 5000
kr. i bøde, hvis disse kan dokumenteres og sker inden for en periode på 3 år.
3.
Borgere bør opfordres til at anmelde overtrædelser, hvilket vil engagere dem i
at sprede budskabet, og understrege at vi alle bærer ansvaret for at forurene
mindre.
4.
Særlige tilladelser til tomgangskørsel skal udstedes af Motorregistret mod
betaling af afgift; dette inkluderer erhvervskørsel, hvor der kan opstå et behov
for tomgangskørsel, eks. ved vejarbejde, fødevaretransport etc. Offentlige
transportmidler bør kræves at søge en særlig tilladelse, hvilket bør opfordre
dem til at køre på el fremover.
5.
Tilladelser til tomgangskørsel vil være betinget af betaling af en afgift, der skal
fastsættes til de miljøskader, tilladelsen vil antages at medføre, dvs. en slags
tilladelse til at forurene, der derfor skal modsvares af en passende afgift.
6.
Vi må insistere på, at migranter, der søger til Danmark, særligt fra
tredjeverdenslande, hvor forureningen er langt værre, og hvor der ikke er
samme opmærksomhed om emnet, gøres bekendt med loven.
7.
Taxaer må have en ‘Grøn funktion’ i deres biler med forbrændingsmotorer fra
år 2021. Ved første lovovertrædelser skal taxaer straffes med en bøde på
minimum 3000 kr.
7
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
2088387_0007.png
8.
Alle nye biler, både til privat- og erhvervskørsel, der kører på fossile
brændstoffer, skal have en ‘Grøn funktion’ installeret inden år 2023, der skal
kunne slukke for motoren, når de stopper ved et lyskryds.
9.
Personbiler og lastbiler, der normalt har tilladelse til tomgangskørsel I
bestemte områder, skal fremover slukke for motoren, mens de venter.
10.Alle
bilister skal frarådes at opvarme deres køretøjer om vinteren ved hjælp af
tomgangskørsel.
Økonomiske overvejelser:
Omkostningerne ved at implementere forslaget er ikke større end diskussionen om
et lovforslags vedtagelse, og at markedsføre det til befolkningen.
Medierne vil udbrede informationer om lovforslaget, både gennem TV, radio,
internettet og trykte medier, eftersom dette vil være relevant nyhedsstof.
Internationale medie dækning af implementeringen af lovforslaget, vil anspore til
national stolthed, idet Danmark igen vil være foregangsland, i forhold til at bidrag til
en renere og sundere verden, og potentielt, at Danmark vil være det første land i EU
til at vedtage sådan et lovforslag.
Udgifterne til import af fossile brændstoffer vil reduceres, såvel som udgifter til
sundhedssektoren.
Lovovertrædere vil blive pålagt mærkbare bøder, i størrelsesorden som dem vi
kender fra overtræder hastighedsgrænserne. Disse bøder kan også bidrage til
kampen mod forurening, tilsvarende til en CO2 afgift.
RELATED MATERIALS & REFERENCES:
1) https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=180164#id334adbcb-7873-
40f5-b741-ce408dc31aaa
2) https://www.nytimes.com/2019/01/10/climate/ocean-warming-climate-
change.html?emc=edit_na_20190110&nl=breaking-news&nlid=30735447ing-
news&ref=cta
3)
4)
5)
file:///C:/Users/Pc/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/Content.Outlook/86BI
H2B7/stop-motoren-tnk-p-miljet-_705.pdf
file:///C:/Users/Pc/Desktop/LBKG20151317%20-%20miljøbeskyttelsesloven.pdf
file:///C:/Users/Pc/Desktop/BKG2016467_R_DEF_20160527-%20Miljøaktivitetsbekendt
gørelsen.pdf
6) https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Denmark-Becomes-Net-Oil-
Importer-For-First-Time-In-25-Years.html
7) https://www.afdc.energy.gov/uploads/publication/idling_personal_vehicles.pdf
8
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
2088387_0008.png
8) https://fortress.wa.gov/ecy/publications/documents/0402011.pdf
9) http://www.nrcan.gc.ca/energy/efficiency/communities-
infrastructure/transportation/cars-light-trucks/idling/4415
10) http://www.climatechangeconnection.org/Solutions/20Thingsyoushouldknowaboutidli
ng.htm
:
11)
An EcoPoint study (‘Idling
Emissions,’ Hannu Jääskeläinen, Apr. 2017) looking at
the
effect of large truck diesel idling brought these alarming conditions forward:
For the extreme case of a highway truck that spends about 8 hours a day idling, about
6%
of the daily fuel use could be attributed to idling.
The contribution of all emissions from
idling exceeds the contribution of fuel consumption.
The contributions of CO and THC are
especially disproportionate at 12% and 27%, respectively.
These estimates assume no
accessory loads and a low speed idle. If cab heat, air conditioning or a significant electrical
load is required, the idling proportion will increase.
Two factors could account for the disproportionately high CO and hydrocarbon emissions at
idle. Diesel combustion at idle conditions has a high proportion of premixed combustion.
This premixed burn is fuel rich and local fuel-air equivalence ratios can be as high as 4.
Such rich conditions would produce significant amounts of CO. Also, over-lean conditions at
the periphery of the premixed rich burn can lead to quenching of partially oxidized mixture
or mixture escaping the combustion altogether.
Emissions at engine idle can show a much larger number of particles than operation at load.
These particles have also been reported to be much smaller (20 nm) than those at load (60
nm)
[Stumpf
2007].
12)
In a study of India, ‘Indicative
Impacts of Vehicular Idling On Air Emissions,’ by Dr.
Sarath Guttikunda February, 2009,
notes, ‘Analysis
results are staggering:’
‘On a daily basis, assuming a vehicle idles for
just 2 minutes every day,
the total fuel wasted
by idling cars, two wheelers and rickshaws amounts to an incredible 19 thousand litres per
day! Emissions of greenhouse gases amount to 45 tonnes/day.’
13)
Argonne National Laboratory study of engine idling:
https://www.afdc.energy.gov/uploads/publication/which_is_greener.pdf
14)
Study of health, environmental and economic impact of engine idling in New York City
(2009):
https://www.edf.org/sites/default/files/9236_Idling_Nowhere_2009.pdf
The conclusion of the study notes average idling of personal cars is over 16 minutes/day.
Imagine the amount of time taxis standing in the front of hotels in Copenhagen use needlessly
polluting, and spending money in needlessly imported oil, not to mention the social and health
costs of the micro-particles effecting human respiratory and circulatory organs. To quote:
Unnecessary idling is wasteful. More importantly, pollution from idling harms the
health of drivers and the public. Both voluntary and regulatory approaches are needed
to solve the idling problem. Stepping up enforcement would greatly help inform the
public about NYC’s anti-idling laws and generate substantial revenues for the city,
depending on how many traffic agents will be designated to enforce anti-idling laws.
9
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
2088387_0009.png
Changing the law to a 1-minute allowable idling time for all of NYC, would facilitate
enforcement and public education. Technological, management and policy solutions
exist. Leadership is needed to champion idle-free behavior. The message to the public
should be: “when you pull over, turn off your engine right away.” Everyone has
something to gain by reducing needless idling.
15) https://www.dieselnet.com/tech/emissions_idle.php
16)
Figure 1.
Contribution of idling to total truck emissions
Range of contributions of idling to total daily emissions and fuel
consumption for a truck idling for 8 hours a day. Error bars
represent the average value ± one standard deviation.
17) http://idlingaction.london/idling-air-quality/
18) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25722535
19) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18200927
20) http://www.traffictechnologytoday.com/features.php?BlogID=718
file:///C:/Users/Pc/Downloads/2014%20Anti%20Idling%20Project%20Report%20Fin
al%20v3%20(2).pdf
21) idle emissions from medium heavy-duty diesel and gasoline trucks.
Khan AB, Clark NN, Gautam M, Wayne WS, Thompson GJ, Lyons DW.
J Air Waste Management Assoc. 2009 Mar;59(3):354-9.
22) Idle emissions from heavy-duty diesel vehicles: review and recent data.
Khan AB, Clark NN, Thompson GJ, Wayne WS, Gautam M, Lyons DW, Hawelti D.
J Air Waste Management Assoc. 2006 Oct;56(10):1404-19.
10
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Henvendelse af 7/11-19 fra Brian Burr, Frederiksberg, om lovforslag om begrænsning af motorudslip
2088387_0010.png
23) Size and composition distributions of particulate matter emissions: part 2--heavy-
duty diesel vehicles.
Robert MA, Kleeman MJ, Jakober CA. J Air Waste Management Assoc. 2007
Dec;57(12):1429-38.
24) Quantifying on-road emissions from gasoline-powered motor vehicles: accounting
for the presence of medium- and heavy-duty diesel trucks.
Dallmann TR, Kirchstetter TW, DeMartini SJ, Harley RA. Environ Sci Technol. 2013 Dec
3;47(23):13873-81. doi: 10.1021/es402875u. Epub 2013 Nov 21.
Brian R. Burr
Marts, 2019
Frederiksberg, Denmark
11