Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 266
Offentligt
2135605_0001.png
Til Medlemmerne af
Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg
Nordensvej 3, Taulov
DK - 7000 Fredericia
Axeltorv 3, Axelborg
DK - 1609 København V
Tlf. +45 70 10 40 40
Fax. +45 75 45 19 28
[email protected]
www.dkfisk.dk
Den 15. januar 2020
Den danske regerings enegang i EU om kameraovervågning af dansk fiskeri
Vi kan forstå, at Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg onsdag den 15. januar 2020 er inviteret
til et orienteringsmøde ”om
det kameraprojekt i Kattegat, som blev besluttet på rådsmødet i
december” [2019].
Denne invitation giver anledning til følgende kommentarer fra Danmarks Fiskeriforening:
1.
”Det” blev
ikke på rådsmødet i december 2019 besluttet, at der skulle gennemføres et
kameraprojekt i Kattegat.
2. De andre 27 EU-lande var i udgangspunktet ikke enige i, at man skulle indføre
kameraovervågning af bagdøren,
men man accepterede, at Danmark ville gå enegang i
forhold til dansk fiskeri.
3. Det blev i forbindelse med en beslutning om at indføre mere selektive redskabskrav i
Kattegat efter dansk initiativ besluttet, at hvis et medlemsland inden udgangen af 2020
har indført et kameraprojekt, så behøver de deltagende fartøjer ikke at skifte til de mere
selektive redskaber.
4. Dette blev fulgt op med en dansk erklæring om, at man agter at gennemføre et
kameraprojekt for dansk trawlfiskeri i Kattegat. Dette skal I følge ministerens
pressemeddelelse
medføre ”en
langsigtet bæredygtig forvaltning af fiskebestandene”.
5. Dette udsagn kan vi ikke støtte i dansk fiskeri. Fiskebestandene I Kattegat er med
undtagelse af torsk forvaltet bæredygtigt. Det kan man bl.a. se af den biologiske
rådgivning. For torsk har vi derimod et problem
og her har fiskeriet i Danmark og
Sverige længe efterlyst en bæredygtig og langsigtet forvaltning uden at den danske og
svenske regering og EU-Kommissionen har gjort noget som helst. Kameraovervågning
giver ikke flere torsk i Kattegat.
6. Det er også blevet fremført, at kameraovervågning skal sikre, at man i fiskeriet
overholder kvoterne og landingspligten. Dette udsagn kan vi ikke genkende i dansk
fiskeri. Torskebestanden i Kattegat har det ikke godt og derfor er der i 2019 kun landet
godt 20 pct. af den danske kvote. Ydermere er landingspligt for torsk i trawlfiskeriet i
Kattegat først blevet indført i 2019 - før den dato var der
discard-påbud.
2019 er således
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Henvendelse af 15/1-20 fra Danmarks Fiskeriforening om kameraovervågning af dansk fiskeri
2135605_0002.png
det første år med landingspligt, og det er for tidligt at vurdere, hvorvidt landingspligten er
implementeret ordentligt.
7. Tal fra DTU Aqua viser, at omfanget af discard i dansk fiskeri for mange arter er mindre
end de gennemsnitstal, som ICES arbejder med. Når det er sagt, så er der ingen tvivl
om, at også danske fiskere skal være bedre til at arbejde med landingspligt og deres
registrering af fangster af fisk under mindstemålet.
8. Vi har derfor i dansk fiskeri de sidste 5 år efterlyst en indsats fra de danske myndigheder
og Kommissionen for at hjælpe med overholdelse med landingspligt, blandt andet
efterlyst en indsats for at gøre det nemt for fiskerne at bortskaffe evt. ”discardfisk” i
havnene.
9. Det er også blevet fremført, at kameraovervågning kan give bedre biologiske data og
derved bedre biologisk rådgivning. Dette udsagn kan vi heller ikke støtte op om.
Biologerne mangler ikke data. Under alle omstændigheder giver det ikke flere torsk i
Kattegat og det giver ikke mere stabile kvoter
det afhænger alene af tilgangen til
fiskeriforvaltning i EU-Kommissionen, Norge og EU-landene.
10. Argumenterne om bedre data, bedre biologisk rådgivning og bedre forvaltning, holder
heller ikke længe, når det alene er danske fiskere, som omfattes af kameraovervågning.
Dansk fiskeri er imod Fødevareministerens udmeldinger om kameraovervågning af dansk
fiskeri:
Kameraovervågning er et drastisk indgreb i den personlige frihed.
Det er et indgreb, som er helt ude af proportionalitet. Effekter og hensigt står ikke mål
med konsekvenser.
Vi lever i et retssamfund. Hvorfor skal fiskere bevise, at de er uskyldige
i normale
sammenhænge skal myndighederne bevise, at man er skyldig.
Kameraovervågning og det forløb, som vi har været vidner til i efteråret udtrykker en dyb
mistillid fra minister og ministerium til det danske fiskerierhverv
Det er ikke rimeligt, at danske fiskere skal udsættes for mistænkeliggørelse og
udskamning
de vil fx i Kattegat fiske ved siden af kollegaer fra Tyskland og Sverige
som kan fiske uden samme kameraovervågning.
Kameraovervågning er overimplementering af fiskerikontrol.
Danmark skal ikke
kameraovervågning.
enegang
i
EU.
De
andre
EU-lande
ønsker
ikke
Vi er underlagt fælles fiskeriregler i EU og alle skal behandles lige
– der skal være ”level
playing field”.
Der er en lang række juridiske spørgsmål i forhold til Retsplejeloven, Offentlighedsloven
Persondatabeskyttelsesforordningen mv., som vi i over 5 år har efterlyst undersøgelser
af, men som os bekendt stadig ikke er blevet fulgt op på.
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Henvendelse af 15/1-20 fra Danmarks Fiskeriforening om kameraovervågning af dansk fiskeri
2135605_0003.png
Dansk fiskeri er et af de mest bæredygtige fiskerier i verden. Vi arbejder konstant på at blive
bedre og deltager i meget gerne i udviklingsarbejder. Er der konkrete problemstillinger, som
der skal findes løsning på, bidrager vi gerne.
I det øjeblik EU beslutter, at alle lande i alle farvande skal have kameraovervågning, så er
dansk fiskeri også indstillet på at gå aktivt ind i et arbejde herom. Men der skal findes
løsninger, så folk ikke bliver utrygge og mistænkeliggøres unødig. Der skal findes løsninger,
som står mål med formål og der skal findes løsninger, som gør, at dansk fiskeri fortsat kan stå
som et attraktivt erhverv.
Og så skal der være dialog og noget for noget til fiskerierhvervet
man kvæler et stolt erhverv
ved blot at lægge lag på lag af restriktioner for fiskeriet.
På vegne af bestyrelsen for Danmarks Fiskeriforening
Svend-Erik Andersen,
formand
3