Fagligt notat vedr. fremrykning af arealet med målrettede efterafgrøder
Udarbejdet af Erik Sandal, Chefrådgiver Erik Sandal LMO Planteavl
Formålet med dette notat er at give en faglig vurdering af fremrykningen af kravet til målrettede
efterafgrøder.
Konklusion:
Der er ikke nogen faglig begrundelse for fremrykning af kravet, da dette næppe vil få
nogen umiddelbar effekt på vandkvaliteten i kystområderne. Det helt ensartede efterafgrødekrav i
Jylland og Fyn vil betyde, at der etableres store arealer med efterafgrøder som ikke i nævneværdig
grad har effekt på udledningen af kvælstof til kystområderne. Det foreslåede efterafgrødekrav vil
have en lang række økonomiske konsekvenser, for såvel landmænd som samfundsøkonomien. Der
er behov for at forbedre alternativerne til efterafgrøder, fordi det ikke er realistisk at etablere så
store arealer med efterafgrøder uden meget alvorlige konsekvenser.
Baggrund:
Der er ingen tvivl om at veletablerede efterafgrøder er en effektiv måde at begrænse
kvælstofudvaskningen på. Herudover giver efterafgrøder øget liv til jorden og dens struktur. Efterafgrøder
bidrager desuden til at binde mere CO2 i jorden. Fagligt set er der derfor intet at indvende mod
efterafgrøder, hvis de kan etableres godt og indpasses i sædskiftet. Dette har flere og flere landmænd da
også konstateret de senere år.
Når dette er sagt var det en stor overraskelse for mange at fremrykningen af de målrettede efterafgrøder
blev besluttet, og at det meste af Jylland og Fyn blev pålagt godt 30 % målrettede efterafgrøder. Når hertil
lægges pligtige og husdyrefterafgrøder vil mange landmænd stå i den situation af de skal etablere
efterafgrøder på næsten 50 % af arealet allerede i efteråret 2020.
Effekt på kystvandet
Det er illusorisk at tro, at et års fremrykning af de målrettede efterafgrøder vil have nogen målbar effekt på
vandkvaliteten i kystområderne. Ændringer i dette tager tid, da der er tale om et kompliceret system med
stor bufferkapacitet. Da det baltiske landbrug således stort set blev braklagt efter murens fald, kunne der
ikke måles ændringer i udledningen til Østersøen inden for de første 10 år.
Fagligt vurderet vil
fremrykningen
af efterafgrødekravet derfor næppe have nogen betydning for
vandkvaliteten i kystområderne.
Målrettet regulering?
Landbrugskommisionen slog i sin tid fast, at den generelle regulering af landbrugets kvælstofudvaskning via
nedsatte kvælstofkvoter var en alt for dyr måde at løse problemet på. Derfor blev der peget på målrettet
regulering, hvor der sættes ind hvor effekten er størst. Det er derfor med meget stor undren, at vi i dag kan
se et kort, hvor næsten hele Jylland og Fyn skal have 30 % efterafgrøder. Det betyder, at der i nogen
områder (med høj retention) vil blive etableret efterafgrøder, som stort set ikke vil haven nogen indflydelse
på kvælstoftilførslen til kyst vandene. Dette kan i høj grad demotivere landmænd for at gøre en ekstra
indsats for at etablere efterafgrøder bedst muligt.
Fagligt vurderet har man altså i høj grad gået bort fra principperne om målrettet regulering
Hvordan mange efterafgrøder?