Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 255
Offentligt
2133899_0001.png
TALEPAPIR
”Det
talte ord
gælder”
MOF alm. del
Samrådsspørgsmål R
Vil ministeren redegøre for, hvornår ministeren og ministeriet blev
orienteret om den regnefejl, der gjorde, at de hidtidige opgørelser
af lavbundsjorde var stærkt undervurderede?
Vil ministeren herudover redegøre for, hvorfor ministeren ikke
straks orienterede Folketinget, da ministeren blev orienteret om
regnefejlen, men tilbageholdt oplysninger i flere måneder?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Erling Bonnesen (V), Jacob
Jensen (V), Lise Bech(DF), Orla Østerby (KF) og Henrik Dahl (LA).
1. Indledning
Ja tak for det og allerførst godt nytår til hele udvalget og til alle dem
der måtte kigge med derude. Og tak for invitationen til det her
samråd, for det giver mig jo selvfølgelig mulighed for at orientere
nærmere om den her sag, som jo handler om en fejlberegning fra
Aarhus Universitet.
For mig at se så er kernen i sagen, at Landbrugsstyrelsen opdager
en regnefejl, som Aarhus Universitet har lavet
og det bekræftes af
Aarhus Universitet d. 16. august. Så er der en lang periode, hvor der
korresponderes frem og tilbage for at få styr på den her fejl
hvad
er op og ned og ikke mindst, hvad er konsekvenserne af fejlen i
forhold til også det politiske arbejde, der skal laves. Og særligt det
her med at få overblikket over konsekvenserne, altså at få af vide
præcist, hvad betyder det her så, når vi skal lave politik, eller man
skal bruge de her oplysninger konkret. Det at få det her overblik,
det har taget længere tid at få udredt end forventet, og man må jo
også sige, vi har end ikke endnu fået helt præcist af vide, hvad
bliver konsekvenserne af det her.
Aarhus Universitet de offentliggør den her arealfejl d. 21.
november, hvor den så også bliver offentligt kendt via en artikel i
Politiken. Og Den 6. december, der får Landbrugsstyrelsen fra
Aarhus Universitet et overblik over regnefejlens umiddelbare
konsekvenser, og det er det, jeg orienterer Folketinget om i svar til
Zenia Stampe d. 16. december.
1
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 255: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 9/1-20 om ministerens kendskab til den regnefejl, der gjorde, at de hidtidige opgørelser af lavbundsjorde var stærkt undervurderede.
2133899_0002.png
TALEPAPIR
I hele den her proces, der ligger Ministeriet til grund, at det er
universitetet, som har ansvaret for, dels at offentliggøre
resultaterne af deres rapporter og selvfølgelig også hvornår det
offentliggøres
og det kan jeg i øvrigt sige, det er universitetet jo
helt enig i. Og hertil så har mit departement så også vurderet, at det
ville være hensigtsmæssigt netop at få udredt konsekvenserne af
regnefejlen hos Aarhus Universitet, så man kunne få det bedst
mulige grundlag for at lave konkrete klimaindsatser eller tage
politisk bestik af det her.
Og det er jo sådan set sagens kerne i et hovedforløb, men jeg vil
selvfølgelig godt gå det lidt nærmere på, også for at kaste mere lys
over, måske nogle af de ting, der har været underbelyst i sagen. Og
inden jeg begynder den gennemgang, vil jeg jo gerne slå fast, og det
er jeg også glad for, at Erling Bonnesen siger her til start og slår
fast, at der har ikke været nogen skjult dagsorden i forhold til det
her. Vi har ikke haft nogen intention om at tilbageholde
oplysninger overfor Folketinget. Vores intention har tvært imod
været, at vi fik offentliggjort de korrekte arealtal men jo også
konsekvenserne af dem, så det kunne bruges i det videre arbejde
blandt andet i forhold til klimaindsatsen.
Den normale praksis i Ministeriet foreskriver, at universiteterne
selv forestår den kommunikation, der er nødvendig i forbindelse
med de faglige analyser, de foretager. Og som jeg nævnte, er det
også Aarhus Universitets forståelse. Og med andre ord er det altså
ikke almindelig praksis, at ministeriet holder løbende
offentligheden eller Folketinget orienteret om den nyeste forskning
fra universiteterne. Det gør de selv.
Og her kan det måske være en god idé lige at opridse den
rollefordeling, der har været i det her, inden jeg går videre:
Og der er det sådan, at Aarhus Universitets jo står for at udføre
beregningerne af lavbundsarealer og også af
drivhusgasudledningerne. Mit ministerium, Miljø- og
Fødevareministeriet, varetager de konkrete arealudtag gennem
tilskudsordningerne. Og Klima- og Energi- og
Forsyningsministeriet de varetager, som udgangspunkt, forhold
vedrørende indrapportering og fremskrivning af
drivhusgasudledninger.
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 255: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 9/1-20 om ministerens kendskab til den regnefejl, der gjorde, at de hidtidige opgørelser af lavbundsjorde var stærkt undervurderede.
2133899_0003.png
TALEPAPIR
2. Rollefordeling
Og det var Landbrugsstyrelsen, som opdagede den her fejl, og det
er jeg selvfølgelige glad for, at de gjorde. Og det var ministeriets
vurdering, at det rigtige var, at få styr på fejlen og dens
konsekvenser og lade Aarhus Universitet offentligøre de her
resultater, når de så forelå. For så ville man fuldstændig præcis
vide, hvad man havde at gøre med.
Det er jo universitetet, der har den faglige viden, det er dem, der
har ekspertisen, og det er også dem, der på den måde har skullet
redegøre for fejlen og dens konsekvenser.
Og jeg havde forventet
og jeg havde også gerne set
at Aarhus
Universitet havde kunnet offentliggøre den her fejl og
konsekvenserne noget tidligere, så det var kommet til både
offentlighedens og Folketingets kendskab. Og jeg forstår også, at
Aarhus Universitet selv deler denne opfattelse.
Men der går tingene ikke altid, som forventet. Landbrugsstyrelsen
og også Klima- og Energi- og Forsyningsministeriet havde en hel
del opfølgende spørgsmål til de første redegørelser, vi fik, fordi de
var så usikre og ukonkrete. Og det er et fagligt komplekst stof, og
der var simpelthen alt for mange ting, der var uklare, til at det var
muligt at give en hurtig og rimeligt fyldestgørende orientering.
Og udgangspunktet var jo så også som nævnt, at vi forventede, at
universitetet selv hurtigt ville offentliggøre resultaterne, så de
kunne komme til vores alles kendskab. Det er jo den almindelige
procedure.
3. Forløbet
Lige måske for at sætte datoer på, så udvalget har det overblik.
D. 16. August, der bekræfter Aarhus Universitet indledningsvist
over for Landbrugsstyrelsen, at der er en fejl i opgørelsen af det her
lavbundsareal og Landbrugsstyrelsen orienterer Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet med det samme, og det er jo fordi, de skal jo
bruge de her beregninger i deres arbejde.
Jeg bliver som minister orienteret om arealfejlen af mit
ministerium d. 1. september første gang.
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 255: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 9/1-20 om ministerens kendskab til den regnefejl, der gjorde, at de hidtidige opgørelser af lavbundsjorde var stærkt undervurderede.
2133899_0004.png
TALEPAPIR
Den 3. september, der får Landbrugsstyrelsen endeligt bekræftet af
Aarhus Universitet, at lavbundsarealet er i størrelsesordenen
171.000
og ikke 108.000
hektar lavbundsjord, som tidligere
opgjort.
Og så følger så den proces, jeg har omtalt, hvor de konkrete, faglige
forhold i det her bliver nærmere belyst af Aarhus Universitet. Og
den proces foregår i dialog med Landbrugsstyrelsen og Klima- og
Energi- Forsyningsministeriet, som stiller en række opklarende
spørgsmål til Aarhus Universitet, med henblik netop på at få
afklaret og også belyst fejlen og dens konsekvenser.
D. 21. november, der offentliggør Aarhus Universitet, på deres
hjemmeside, rettelsen af de 108.000 ha. lavbundsjorder til 171.000
ha. lavbundsjorder. Og den samme dag udgiver Politiken en artikel,
hvor det oplyses, at lavbundsarealet det er større end først antaget.
Og i en kommentar til artiklen, der udtaler jeg, at det er ministeriet
helt opmærksom på, men at det ikke ændrer på vores ambition om
at tage lavbundsjord ud af drift.
Finanslovens forhandlingsparter bliver orienteret om det
opjusterede areal, idet Finansministeriet d. 25. november udleverer
en notits med den her oplysning, da det bliver aktuelt i
forhandlingerne i Finansministeriet, og den er udarbejdet af Miljø-
og Fødevareministeriet.
Landbrugsstyrelsen modtog den sidste del af Aarhus Universitets
redegørelse om fejlen og dens konsekvenser d. 6. december. Og det
var altså først der, at der var klarhed over implikationer af den her
arealfejl og stadigvæk på et usikkert grundlag. Men det er så det jeg
orienterer om i et svar til Zenia Stampe på d. 16. december.
Jeg synes, for det faglige i det her
og det er jo det, også udvalget
her sidder og arbejder med, det er jo værd at nævne
at Aarhus
Universitet ikke bare har opjusteret lavbundsarealet. De har også
peget på, at de antagede gennemsnitsudledninger for
lavbundsarealer
altså det, der også kaldes
emissionsfaktorerne
nok generelt er for højt sat, og at en del af de her jorder, de er
vådere end man først har antaget. Og det betyder
de her høje
emissionsfaktorer
betyder sandsynligvis, at udledningerne fra
lavbundsjorderne generelt er lavere, end vi har antaget.
4. Fejlens konsekvenser og den videre proces
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 255: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 9/1-20 om ministerens kendskab til den regnefejl, der gjorde, at de hidtidige opgørelser af lavbundsjorde var stærkt undervurderede.
2133899_0005.png
TALEPAPIR
Kort fortalt, så er der faktorer, der trækker i forskellige retninger
her
arealet er større, eller er blevet større, men måske er
udledningerne ikke proportionelt større. Faktisk kan de være
mindre
end vi hidtil har troet.
Og jeg vil gerne fremhæve, at fordi en del af lavbundsjorderne er
vådere end først antaget, så vil det areal, der er god klimaeffekt i at
udtage, ikke nødvendigvis være større end de 108 som der har
været tale om, når det samlede lavbundsareal er blevet opjusteret.
Og det hænger sammen med, at den store klimaeffekt ved
udtagning af lavbundsjorderne opnås, når man udtager og vådgør
de tørre og veldrænede lavbundsjorder. Og det hensyn skal
selvfølgelig indgå, når man vil prioritere, hvilke arealer der konkret
skal udtages. Så kort fortalt, de 170 kan meget vel betyde at
og nu
siger jeg et tænkt eksempel
det kan godt ske de 70.000 er så våde,
at det ikke giver effekt at tage dem ud som lavbundsjorder. Jeg
kender ikke det tal, men bare for at tage et eksempel.
Men vi er jo ikke kommet til bunds i det her endnu som jeg også
det er også derfor jeg kun kan tage et tænkt eksempel
men både
Aarhus Universitet, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og
også mit eget ministerium arbejder jo på at blive klogere i forhold
til det her.
Og mere konkret har Klima, Energi- og Forsyningsministeriet
igangsat en proces for at få bedre styr på de her emissionsfaktorer,
og Aarhus Universitet skal i 2020 udarbejde det der hedder en
videnssyntese om lavbundsjorder. Og så skal den nuværende
ordning til udtagning af lavbundsjorder justeres i
overensstemmelse med den nye viden, som vi får.
At der ikke kun er ny viden om omfanget af lavbundsjorder, men
også om klimaeffekten af at udtage dem, viser netop
som jeg
synes, jeg illustrerede
hvor komplekst det hér er, og hvorfor en
grundig proces er nødvendig for at kunne konkludere, hvad de nye
oplysninger samlet set betyder. Den opgave, vi har foran os på
klimaområdet er stor
og det er den uanset om det er de 108.000
eller det er 171.000 hektar lavbundsjord, vi taler om.
Men så længe vi prioriterer de arealer, hvor udtagningseffekten er
god, så giver det jo fortsat rigtig god mening at udtage
lavbundsjorder.
5
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 255: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 9/1-20 om ministerens kendskab til den regnefejl, der gjorde, at de hidtidige opgørelser af lavbundsjorde var stærkt undervurderede.
2133899_0006.png
TALEPAPIR
Og selvom de nye oplysninger fra Aarhus Universitet måske er
overraskende, så betyder den nye viden faktisk, at vi har fået bedre
forudsætninger for at prioritere indsatsen
og dermed også de
mange penge, der skal jo bruges hvis man vil realisere den her
indsats, og få den største klimaeffekt for pengene. Og det er jo det,
det
også i politisk kontekst
handler om
5. Orientering af Folketinget
Afsluttende vil jeg gerne sige, som jeg også har nævnt, at som
udgangspunkt så bør oplysninger, der er udgivet af et universitet,
men ikke hidtil fremsendt som oplysning til Folketinget, korrigeres
som led i det pågældende universitets almindelige kommunikation.
Men i lyset af, at afklaringen af den her fejls konsekvenser endte
med at trække sig så langt ud og strække sig over flere måneder, så
er jeg
som jeg også har svaret Søren Egge på i et §20-spørgsmål
enig i, at det ville have været hensigtsmæssigt at orientere
Folketinget om de her nye oplysninger løbende, som Aarhus
Universitet altså har afgivet til Landbrugsstyrelsen. Og jeg har
derfor også instrueret mit ministerium i at fokusere på at sikre, at
de relevante oplysninger oversendes til Folketinget.
Tak.
6