Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 249
Offentligt
2133508_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Svar
Tale ved samråd P d. 8. januar 2020 kl.
14:00-15:00 om forhøjet vandstand og
vandafledningskapacitet
Miljøministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål L stillet den 4. december 2019
af Erling Bonnesen (V), Jakob Jensen (V) og
Kristian Pihl Lorentzen (V).
Samrådsspørgsmål P
Regnmængderne i efteråret 2019 har slået
rekord, hvilket bl.a. har resulteret i forhøjet
vandstand ved Gudenåen. Vil ministeren i lyset
heraf redegøre for, hvorvidt regeringen
mener, at vandafledningskapaciteten i diverse
grøfter, vandløb, åer m.v. skal tilpasses de
større vandmængder, og hvorledes ministeren
agter at handle herpå?
Tak for spørgsmålet.
Som jeg nævnte i det foregående samråd, så skal
vi passe godt på naturen i vores vandløb.
Vandløbende fungerer som levesteder for en lang
række planter og dyr og er gavnlige for
biodiversiteten.
Over en årrække har vi fået mere og kraftigere
regn, og efteråret 2019 har været rekordvådt. Det
er desværre forventningen, at den udvikling med
et vådere klima, vil fortsætte.
Jeg er helt opmærksom på, at den massive regn
nogle steder giver store udfordringer med
oversvømmelser tæt på vandløbene.
Der er virkelig mange interesser knyttet til vores
vandløb - fordi vandløbene tilhører os alle
sammen. Det betyder selvfølgelig også, at der
mange hensyn at tage. Kommunerne har som
vandløbsmyndighed ansvaret for forvaltningen af
vandløbene og dermed også ansvaret for, at
1
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 249: Miljøministerens talepapirer fra samrådene den 8/1 om henholdsvis det faglige grundlag og proces for igen at medtage 500 km vandløb i vandområdeplanerne, og om oversvømmelser og vandafledningskapacitet i vandløb
2133508_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
balancere
de mange hensyn, der knytter sig til
vandløbene. Det er således kommunernes opgave
at sikre, at der bliver passet godt på naturen i
vandløbene, på lige fod med andre hensyn, såsom
afvanding.
Når oversvømmelser skal håndteres, så er det
nødvendigt, at kommunerne finder den rette
balance mellem de miljømæssige hensyn og
behovet for at aflede vandet. At finde balancen
kan selvfølgelig være svært for kommunerne i
den praktiske vandløbsforvaltning. Det er bare
vigtigt, at vi ikke tipper hensynet, så vi risikerer,
at sætte beskyttelse af naturen i vores vandløb
over styr.
Vandløb er sammenhængende systemer, som ofte
krydser kommunegrænser. Det er derfor
afgørende, at der ses på tværs af
kommunegrænser, når der skal findes løsninger.
En løsning på ét afvandingsproblem et sted kan
medføre udfordringer et andet sted i vandløbet.
Derfor er samarbejde mellem kommunerne helt
afgørende.
Som der også henvises til i samrådsspørgsmålet,
så er Gudenåen et af de steder, hvor der har været
store problemer med oversvømmelser her i
efteråret
og stadig er.
Den 19. november 2019 mødtes jeg derfor med
borgmestrene fra de kommuner, som ligger langs
Gudenåen. På mødet havde vi lejlighed til at
drøfte kommunernes rolle som
vandløbsmyndighed og borgmestrenes erfaring
med samarbejde på tværs af
kommunegrænserne.
Jeg oplevede, at vi havde et godt møde, hvor vi fik
talt om udfordringerne, men også om konkrete
løsningsforslag, som der skal arbejdes med
mellem Gudenåkommunerne.
Jeg oplevede også, at kommunerne allerede er
med til at udvikle forslag til helhedsløsninger
igennem dialog kommunerne imellem og gennem
fælles projekter.
Kommunerne har som vandløbsmyndighed
allerede i dag en række værktøjer og virkemidler,
3
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 249: Miljøministerens talepapirer fra samrådene den 8/1 om henholdsvis det faglige grundlag og proces for igen at medtage 500 km vandløb i vandområdeplanerne, og om oversvømmelser og vandafledningskapacitet i vandløb
2133508_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
der kan og bør bringes i spil i vandløbs-
forvaltningen.
Fra statens side er vi ikke desto mindre optaget af
at være med til at forbedre kommunernes
rammer og virkemidler i forhold til håndtering af
mere vand.
Nogle af de muligheder, som kommunerne
allerede i dag kan gøre brug af, er vådområder,
vandløbsindsatser, grøn jordfordeling og
udtagning af lavbundsjorde.
Udtagningen af lavbundsjorde er netop blevet
styrket markant i finanslovsaftalen for 2020,
hvor der er blevet afsat i alt 2 mia. kr. fra 2020-
2029 til at understøtte natur-, vandmiljø- og
klimaformål.
Initiativerne understøtter, at vi fører landskabet
tilbage til, hvordan det engang så ud. Og på den
måde får vi genskabt de naturlige filtre og våde
områder i landskabet, hvilket kan være med til at
afbøde virkningerne fra oversvømmelser og
tørke.
I forhold til større vandløbssystemer er det
helhedsorienterede løsninger, der skal til, og det
kan jeg også se flere kommuner er godt i gang
med. Problemerne med oversvømmelser løses
ikke med grødeskæring i de enkelte vandløb
alene.
Klimaforandringerne betyder, at behovet for
klimatilpasning vokser. Dette er en
problemstilling, der er bredere end
vandløbsområdet. I regeringen lægger vi derfor
også op til en samlet plan for klimatilpasning,
hvori vandløbsområdet selvfølgelig skal indgå.
Resultaterne fra en række udredningsprojekter
om den fremtidige vandløbsforvaltning vil også
komme til at indgå i regeringens videre arbejde
med en samlet klimatilpasningsplan. Jeg
forventer desuden, at helhedsplanlægning i
kommunerne vil indgå som element i en sådan
plan.
Afslutningsvist er det vigtigt for mig at
understrege, at vi skal passe på naturen i
vandløbene. Forpligtelsen til at beskytte og
forbedre vores vandmiljø ligger ikke alene i love
6
5
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 249: Miljøministerens talepapirer fra samrådene den 8/1 om henholdsvis det faglige grundlag og proces for igen at medtage 500 km vandløb i vandområdeplanerne, og om oversvømmelser og vandafledningskapacitet i vandløb
2133508_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
og direktiver. Den følger også i vores forpligtelser
over for de kommende generationer, så de også
får mulighed for at gå ud og fange fisk og få glæde
af den store værdi, som vandløbene rummer.
Når vi her i løbet af 2020 kommer til at arbejde
videre med klimatilpasning, vil jeg håbe, at vi kan
etablere et bredt politisk samarbejde. Det er min
ambition, og jeg håber også andre vil være med til
at gøre vandløbsforvaltningen til et område, som
vi løfter i fælleskab.
Dialogen med kommunerne er helt afgørende i
det arbejde. Der er brug for deres lokale viden til
at finde de bedste løsninger for vores vandløb. Og
vi har brug for kommunerne til at tænke med på,
hvordan der bliver skabt en god sammenhæng og
helhed i løsningerne.
Tak for ordet.
7
8