Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 242
Offentligt
2131463_0001.png
Minister for Fiskeri
Mogens Jensen
Att. [email protected]
Nordensvej 3, Taulov
DK - 7000 Fredericia
Axeltorv 3, Axelborg
DK - 1609 København V
Tlf. +45 70 10 40 40
Fax. +45 75 45 19 28
[email protected]
www.dkfisk.dk
28. december 2019
Kamera skaffer ikke flere torsk i Kattegat
Kære Mogens Jensen,
Der er stor frustration i dansk fiskeri. Vi står med store udfordringer for dansk fiskeri med de
voldsomme reduktioner for torsk i alle farvande i 2020. Vi er samtidig helt uforstående over for
den danske regerings behov for enegang i EU, hvad angår indførelse af kameraovervågning af
bundtrawlsfiskeri i Kattegat.
Danske fiskere har om nogen interesse i en sund torskebestand i Kattegat og vi har igennem
de seneste 10 år efterlyst en bæredygtig fiskeriforvaltning. Vi har så sent som tilbage i august
måned 2019 efterlyst en diskussion om torsk i Kattegat, uden at der skete noget - for så lige før
rådsmødet i december 2019 at blive præsenteret for danske overvejelser om indførelse af
kameraovervågning i Kattegat.
Men kameraovervågning skaffer ikke flere torsk i Kattegat. Det er helt ude af proportionalitet at
argumentere for, at dette sikrer en beskyttelse af torsk og giver mere stabile kvoter.
Kameraovervågning
er derimod en unødig mistænkeliggørelse af dansk fiskeri.
Det dansk initiativ mødes med let hovedrysten i resten af EU: Hvorfor indføre
kameraovervågning hen over hovedet på et erhverv?
Kameraovervågning alene på danske
både medfører ulige konkurrenceforhold for danske fiskere i forhold til de øvrige EU-lande
det
giver heller ikke stabile kvoter. Vi har bl.a. lige set i Østersøen at andre EU-lande ikke ønsker
kameraovervågning. Hvorfor skal danske fiskere ikke behandles på lige fod med de andre
fiskere i EU? Der skal være fælles spilleregler for EU-fiskere.
Hvad der måske er endnu værre er, at beslutningen sker på et meget tyndt grundlag. Hvor er
det bagvedliggende analysearbejde
teknisk, økonomisk og biologisk
for et så drastisk
forslag, som vil have store komplikationer for dansk fiskeri, ikke bare i Kattegat? Ministeriet er
af flere omgange af bl.a. Rigsrevisionen blevet kritiseret for ikke at have sit beslutningsgrundlag
i orden
har man lært af denne kritik?
Vi har i dansk fiskeri igennem en årrække og under tidligere ministre efterlyst en dialog og
grundigt forarbejde omkring et sagligt arbejde til begrundelse for endnu et lag med overvågning
i fiskeriet. Vi har ikke mindst efterlyst en grundig analyse af de juridiske forhold for den enkelte
fisker - fx i forhold til Grundloven, til Persondatabeskyttelsesforordningen og til
offentlighedsloven m.m. Hvordan bliver optagelserne håndteret? Hvordan med rettighederne for
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 242: Kopi af brev fra Danmarks Fiskeriforening om indførelse af kameraovervågning af dansk fiskeri til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2131463_0002.png
de ansatte ombord? Hvem har adgang til optagelserne? Er det etisk okay at overvåge
mennesker, der blot udfører deres arbejde
kender man denne form for overvågning fra andre
erhverv? Hvem skal betale for overvågningen? Os bekendt er der ikke til dato foretaget et sådant
arbejde.
Vi frygter, at danske fiskerne vil finde andre fiskepladser uden for Kattegat til skade for
lokalsamfundene omkring Kattegat.
Det er ærgerligt, at de danske myndigheder på et tidspunkt, hvor vi står over for et Brexit, som
vil påvirke hele dansk fiskeri og hvor vi har store udfordringer omkring fiskeriet i Østersøen,
tilsyneladende har travlt med at eksperimentere med den danske fiskerisektor. Det får
ministeriets udmeldinger om Brexit og Østersøen til at klinge hult.
Vi skal i dansk fiskeri opfordre til, at du som minister sammen med dit ministerium tager denne
frustration og kritik alvorligt. Vi håber, at du snarest muligt i 2020 vil invitere os i Danmarks
Fiskeriforening til et møde, hvor vi kan tale om, hvordan vi kan få en diskussion om kontrol af
dansk fiskeri tilbage på det rette spor.
På vegne af bestyrelsen for Danmarks Fiskeriforening
Svend-Erik Andersen,
formand
2