Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 238
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kystbeskyttelse,
lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM) og lov om planlægning
(Mulighed for at afskære klageadgang i kommunale fællesprojekter om kystbeskyttelse)
§1
I lov om kystbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 57 af 21. januar 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 18
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
» Stk. 4
. Miljøministeren kan efter anmodning fra en kommunalbestyrelse i særlige tilfælde træffe afgørelse om, at
klageadgangen efter stk. 1 i sager omfattet af stk. 3 afskæres. Ministerens klageadgang kan dog ikke afskæres.
Ministeren fastsætter nærmere regler om behandlingen af anmodninger om afskæring af klageadgang. Ministeren
fastsætter endvidere nærmere regler om, hvilke kriterier der skal eller kan indgå i vurderingen af, om klage skal
afskæres.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
§2
I lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), jf. lovbekendtgørelse nr. 1225 af
25. oktober 2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 48
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
» Stk. 5
. Miljøministeren kan efter anmodning fra en kommunalbestyrelse i særlige tilfælde træffe afgørelse om, at
klageadgangen efter stk. 3 og 4 over afgørelser efter § 10 eller § 8, stk. 1, om planer efter planloven for projekter omfattet
af § 3, stk. 1, i lov om kystbeskyttelse, i sager, der er igangsat efter samme lovs § 1 a, afskæres. Ministerens klageadgang
kan dog ikke afskæres. Ministeren fastsætter nærmere regler om behandlingen af anmodninger om afskæring af
klageadgang. Ministeren fastsætter endvidere nærmere regler om, hvilke kriterier der skal eller kan indgå i vurderingen
af, om klage skal afskæres.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
2.
I
§ 49
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
» Stk. 3
. Miljøministeren kan efter anmodning fra en kommunalbestyrelse i særlige tilfælde træffe afgørelse om, at
klageadgangen over afgørelser efter § 21 eller § 25 om projekter efter § 3, stk. 1, i lov om kystbeskyttelse i sager, der er
igangsat efter samme lovs § 1 a, afskæres. Ministerens klageadgang kan dog ikke afskæres. Ministeren fastsætter
nærmere regler om behandlingen af anmodninger om afskæring af klageadgang Ministeren fastsætter endvidere nærmere
regler om, hvilke kriterier der skal eller kan indgå i vurderingen af, om klage skal afskæres. «
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
§3
I lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 287 af 16. april 2018, som ændret ved § 2 i lov nr. 1712 af 27. december
2018, § 1 i lov nr. 1714 af 27. december 2018 og lov nr. 1715 af 27. december 2018, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 58
indsættes som
stk. 3:
»
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan efter anmodning fra kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde træffe afgørelse om, at
klageadgangen efter stk. 1, nr. 1 og 3, afskæres for kystbeskyttelsesanlæg. Ministerens klageadgang kan dog ikke
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 238: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kystbeskyttelse
afskæres. Ministeren fastsætter nærmere regler om behandlingen af anmodninger om afskæring af klageadgang, herunder
om høring af lodsejere og andre, der har interesse i sagens udfald. Ministeren fastsætter endvidere nærmere regler om,
hvilke kriterier der skal eller kan indgå i vurderingen af, om klage skal afskæres.«
§4
Loven træder i kraft den XX 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget åbner mulighed for, miljøministeren og erhvervsministeren kan afskære klageadgang i kommunale
fællesprojekter om kystbeskyttelse. Afskæring af klageadgang understøtter arbejdet med at komme fremtidige
oversvømmelser og erosion i forkøbet og derved forebygge de negative konsekvenser af klimaforandringerne. En af de
mest effektive kystbeskyttelsesmodeller til at imødegå fremtidige udfordringer med oversvømmelser og erosion er de
såkaldte kommunale fællesprojekter efter kystbeskyttelseslovens kapitel 1 a. Kommunale fællesprojekter er større
kystbeskyttelsesprojekter, der gennemføres i et samarbejde mellem berørte grundejere og den eller de lokale
kommuner. Disse projekter udformes og finansieres ofte i samarbejde mellem en eller flere kommuner og grundejere,
hvorved man effektivt etablerer en kystbeskyttelsesforanstaltning over en længere strækning.
I processen forbundet med de såkaldte kommunale fællesprojekter efter kystbeskyttelseslovens kapitel 1 a er der en
række hensyn, der skal tages i betragtning og afvejes. Disse hensyn vedrører både den enkelte grundejer, natur- og
miljøhensyn og overordnede samfundsmæssige hensyn i et givent område.
I visse tilfælde er kystbeskyttelsesprojekter, der skal beskytte mange grundejere på én gang, blevet væsentligt forsinket
som følge af klager til Miljø- og Fødevareklagenævnet og Planklagenævnet. Desuden er der eksempler på, at påklagede
afgørelser, der er afgjort i Miljø- og Fødevareklagenævnet og Planklagenævnet, er blevet påklaget igen. Klager over
både planlægning og tilladelse til kystbeskyttelse kan forsinke etablering af vigtige kystbeskyttelsesprojekter i længere
tid med negative konsekvenser for og mange omkostninger til følge for borgere og samfundet. Med ændringen af
kystbeskyttelsesloven (lov nr. 720 af 8. juni 2018) blev en række dispensationer og tilladelser efter anden lovgivning
erstattet af en samlet afgørelse efter kystbeskyttelsesloven. Dette har reduceret antallet af klageadgange, men
afgørelsen om tilladelse til kystbeskyttelse efter kystbeskyttelsesloven kan fortsat påklages. Endvidere er der fortsat
mulighed for at klage over en afgørelse efter miljøvurderingslovens § 21 (screeningsafgørelse), en afgørelse om
væsentlighedsvurdering, jf. § 3 i bekendtgørelse om administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt
beskyttelse af visse arter for så vidt angår kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg
på søterritoriet samt evt. tilknyttede lokalplaner for og landzonetilladelser til kystbeskyttelsesprojekter efter planloven.
Processen med at gennemføre kommunale fællesprojekter kan således i visse tilfælde forsinkes væsentligt af klager til
Miljø- og Fødevareklagenævnet og Planklagenævnet med betydelige negative konsekvenser til følge. Regeringen ønsker
at skabe bedre rammer for gennemførelse af kommunale fællesprojekter.
På den baggrund foreslås ændringer af reglerne om klage i kystbeskyttelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 57 af 21.
januar 2019, af lov om lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1225 af 25. oktober 2018 og af lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 287 af 16. april
2018. Det foreslås, at miljøministeren, henholdsvis erhvervsministeren, bemyndiges til efter anmodning fra en
kommunalbestyrelse i særlige tilfælde at træffe afgørelse om at afskære den administrative klageadgang over afgørelser
om kommunale fællesprojekter efter kystbeskyttelseslovens kapitel 1 a og dertil knyttede afgørelser efter lov om
miljøvurdering og bekendtgørelse nr. 1062 af 21. august 2018 om administration af internationale
naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår kystbeskyttelsesforanstaltninger samt
etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet (herefter kysthabitatbekendtgørelsen) samt eventuelle tilknyttede
lokalplaner for og landzonetilladelser til kystbeskyttelsesprojekter efter planloven.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 238: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kystbeskyttelse
Det foreslås i den forbindelse endvidere, at miljøministeren henholdsvis erhvervsministeren fastsætter nærmere regler
om behandlingen af anmodninger om afskæring af klageadgang.. Endvidere foreslås, at ministeren fastsætter nærmere
regler om, hvilke kriterier der skal eller kan indgå i vurderingen af, om klage skal afskæres.at fastsætte nærmere regler,
om, hvilke kriterier der skal danne baggrund for en afgørelse om, at klageadgangen afskæres.
Kriterierne forudsættes fastsat således, at udgangspunktet fortsat vil være adgang til at klage til Miljø- og
Fødevareklagenævnet eller Planklagenævnet i sager om kystbeskyttelse omfattet af kystbeskyttelseslovens kapitel 1 a.
Det er således hensigten, at muligheden for at afskære klageadgangen bliver en meget begrænset undtagelse til
hovedreglen om adgang til at klage til et uafhængigt klagenævn. Der skal på den baggrund således foreligge særlige
tilfælde, og klage kan kun ske efter konkret vurdering af række en kvalificerede samfundsmæssige kriterier. Sådanne
samfundsmæssige kriterier kunne f.eks. være projekter om kystbeskyttelse, hvor en forsinkelse vil skabe betydelig
usikkerhed for væsentlige private eller offentlige værdier.
Lovforslaget ændrer ikke på muligheden for at indbringe en sag for domstolene. Det ændrer endvidere ikke på, at sager
kan indbringes for det kommunale tilsyn og ombudsmanden.
Formålet med lovforslaget er således at sikre bedre rammer for effektiv og smidig gennemførelse af kommunale
fællesprojekter.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.1.1. Kystbeskyttelsesloven
Af kystbeskyttelseslovens § 18, stk. 3, fremgår det, at afgørelser efter lovens § 3, stk. 1, i sager der er igangsat efter
kapitel 1 a, kan påklages i deres helhed til Miljø- og Fødevareklagenævnet, som behandler sagen i den læge afdeling.
Rettidig klage har som udgangspunkt opsættende virkning, men i tilfælde af uopsættelige reparations- eller
afværgeforanstaltninger har den myndighed, der træffer afgørelse i 1. instans (i forhold til kommunale fællesprojekter
den eller de stedlige kommunalbestyrelser) mulighed for at beslutte, at sådanne foranstaltninger skal gennemføres
uanset rettidig klage. Denne bestemmelse har et meget snævert anvendelsesområde og vil kun finde anvendelse i
forhold til akutte og uforudsete problemstillinger, men med betydelig risiko for enten værdier eller mennesker til følge.
Sager om kystbeskyttelse, der behandles som kommunale fællesprojekter efter kystbeskyttelseslovens kapitel 1 a, er
også omfattet af regler om forudgående krav om væsentlighedsvurdering og evt. konsekvensvurdering, jf.
bekendtgørelse om administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt
angår kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet (nr. 1062 af
21/08/2018). Bekendtgørelsen er udstedt i medfør af kystbeskyttelseslovens § 1, stk. 2. Det betyder, at før der kan
træffes afgørelse om kystbeskyttelse, skal der, jf. bekendtgørelsens § 3, foretages en vurdering af, om projektet i sig
selv, eller i forbindelse med andre projekter, herunder tidligere gennemførte projekter, væsentligt kan påvirke et
internationalt naturbeskyttelsesområde eller visse arter, som er udpeget i medfør af lov om miljømål m.v. for
internationale naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven). Hvis kommunen efter høring af andre berørte offentlige
myndigheder vurderer, at projektet kan påvirke et internationalt naturbeskyttelsesområde væsentligt, skal der, jf.
bekendtgørelsens § 4, foretages en konsekvensvurdering af projektets virkning på det internationale
naturbeskyttelsesområde under hensyn til bevaringsmålsætningen for det pågældende område. Der kan ske fravigelse,
jf. bekendtgørelsens § 6, når særlige forudsætninger er tilstede, eksempelvis bydende nødvendige hensyn til væsentlige
samfundsinteresser, og der ikke er alternativer.
2.1.2. Miljøvurderingsloven
Det følger af miljøvurderingslovens § 48, stk. 1 og stk. 2, at afgørelser efter § 10 om, at myndigheden ikke skal
gennemføre en miljøvurdering af planer og programmer eller ændringer deri, og myndighedens afgørelse, som træffes
ved gennemførelse af en miljøvurdering efter § 8, stk. 1 kan påklages efter reglerne fastsat i den lovgivning, som planen
eller programmet er udarbejdet i henhold til. Det følger dog også
§ 48, stk. 3 og 4, at afgørelser efter lovens § 10 og r § 8, stk. 1, for planer, som ikke er udarbejdet i henhold til lov, eller
hvor den pågældende lov ikke giver mulighed for at klage, kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet for så vidt
angår retlige forhold.
Bestemmelsen omfatter bl.a. lokalplaner for de kystbeskyttelsesanlæg (projekter), som er udarbejdet i henhold til
planloven.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 238: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kystbeskyttelse
Alle kystbeskyttelsesprojekter, herunder også kommunale fællesprojekter, er omfattet af miljøvurderingslovens bilag 2,
pkt. 10k. Det betyder, at inden der træffes en afgørelse om kystbeskyttelse efter kystbeskyttelseslovens § 3, stk. 1, skal
kommunen efter miljøvurderingslovens § 21 træffe afgørelse om, hvorvidt projektet er omfattet af krav om
miljøvurdering. Afgørelsen om miljøvurdering er dermed en selvstændig afgørelse, som ikke kan inkluderes i en tilladelse
efter kystbeskyttelsesloven. Det følger af miljøvurderingslovens § 49, stk. 1, at afgørelser efter miljøvurderingslovens §
21 kan påklages for så vidt angår retlige spørgsmål til Miljø- og Fødevareklagenævnet, som behandler sagen i den læge
afdeling.
Såfremt et kommunalt fællesprojekt udløser krav om miljøvurdering erstatter en tilladelse efter kystbeskyttelseslovens §
3, stk. 1, en tilladelse efter miljøvurderingslovens § 25. Dette fremgår af § 9, nr. 6, i bekendtgørelse nr. 913 af 30.
oktober 2019 om samordning af miljøvurderinger og digital selvbetjening m.v. for planer, programmer og konkrete
projekter omfattet af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM). Da miljøbegrebet i
miljøvurderingsloven er det bredest mulige inden for miljøretten, kan der være tilfælde, hvor en tilladelse efter
kystbeskyttelsesloven ikke giver hjemmel helt eller delvist til et projekt, hvorfor der skal gives en selvstændig tilladelse
efter miljøvurderingslovens § 25.
2.1.3. Planloven
Efter planlovens § 13, stk. 1, har kommunalbestyrelsen en lokalplanret, der betyder, at kommunalbestyrelsen som
udgangspunkt altid kan tilvejebringe en lokalplan for arealer inden for kommunens geografiske område. En lokalplan er
juridisk bindende for grundejerne. Det er en forudsætning for vedtagelse af lokalplaner, at de er planlægningsmæssigt
begrundede og saglige m.v., og at de ikke strider mod overordnet planlægning, herunder kommuneplanen.
Efter planlovens § 13, stk. 2, skal der tilvejebringes en lokalplan, før der gennemføres større udstykninger eller større
bygge- eller anlægsarbejder. Det kan derfor være en nødvendig forudsætning for realiseringen af et konkret bygge- eller
anlægsarbejde, f.eks. et kystbeskyttelsesanlæg, at der forinden er tilvejebragt en lokalplan.
Der skal som udgangspunkt altid vedtages en lokalplan, hvis et kystbeskyttelsesanlæg vil medføre en væsentlig ændring
i det bestående miljø. Det indebærer, at der skal foretages en konkret vurdering af projektets konsekvenser i det
pågældende område, herunder omfanget af projektet og konkrete visuelle, funktionelle og miljømæssige konsekvenser i
øvrigt set i forhold til områdets karakter.
Et projekt om et kystbeskyttelsesanlæg vil kunne være lokalplanpligtigt efter planlovens § 13, stk. 2. Tilsvarende vil
ændringer af et eksisterende kystbeskyttelsesanlæg efter omstændighederne kunne udløse lokalplanpligt.
§ 13, stk. 8, i planloven giver kommunalbestyrelsen mulighed for at fravige kravet om at tilvejebringe en lokalplan ved
etablering af et kystbeskyttelsesprojekt eller projekt om ændring af et kystbeskyttelsesanlæg, jf. kystbeskyttelseslovens
kapitel 1 a, i tilfælde, hvor der er lokalplanpligt, men hvor tilvejebringelsen af en lokalplan vil forsinke processen med
etablering af kystbeskyttelsesanlægget væsentligt, hvis der foreligger særlige omstændigheder, der gør, at forsinkelsen
kan få en væsentlig negativ betydning.
Kystbeskyttelsesanlæg kan desuden forudsætte landzonetilladelse efter planlovens § 35, stk. 1, hvorefter der ikke uden
tilladelse fra kommunalbestyrelsen må foretages udstykning, opføres ny bebyggelse eller ske ændring i anvendelsen af
bestående bebyggelse og ubebyggede arealer.
I sager om tilvejebringelse af lokalplaner, kan retlige spørgsmål påklages til Planklagenævnet, jf. planlovens § 58, stk. 1,
nr. 3. Hvis kommunalbestyrelsen træffer beslutning om ikke at tilvejebringe en lokalplan for et kystbeskyttelsesanlæg,
kan beslutningen herom også påklages til Planklagenævnet for så vidt angår retlige spørgsmål.
Klager om retlige spørgsmål har ikke opsættende virkning, medmindre Planklagenævnet konkret bestemmer det.
I sager om landzonetilladelse er der fuld prøvelse i Planklagenævnet, jf. planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, dvs. nævnet kan
efterprøve både retlige og skønsmæssige spørgsmål. Klage over en landzonetilladelse har opsættende virkning,
medmindre Planklagenævnet bestemmer andet.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 238: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kystbeskyttelse
2.2. Miljø- og Fødevareministeriets og Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2.1. Kystbeskyttelsesloven
Det foreslås, at miljøministeren efter anmodning fra en kommunalbestyrelse i særlige tilfælde kan træffe afgørelse om,
at klageadgangen i sager om kommunale fællesprojekter afskæres. Ministerens klageadgang kan dog ikke afskæres. Det
foreslås endvidere, at ministeren fastsætter nærmere regler om behandlingen af anmodninger om afskæring af
klageadgang. Endelig foreslås, at ministeren fastsætter nærmere regler om, hvilke kriterier der skal eller kan indgå i
vurderingen af, om klage skal afskæres.
Det er hensigten, at udgangspunktet fortsat vil være fuld prøvelse i sager om klager over tilladelse til kommunale
kystbeskyttelsesprojekter. Det er hensigten, at såvel kommunalbestyrelsens anmodning og miljøministerens beslutning
om at afskære klageadgangen skal foreligge forud for kommunalbestyrelsens endelige afgørelse om et givent
kystbeskyttelsesprojekt. Nærmere regler herom vil blive fastsat i medfør af ovennævnte bemyndigelse. Klage skal
således efter forslaget kun kunne afskæres, hvis ministeren vurderer, at der foreligger et særligt tilfælde efter en
konkret vurdering af række en kvalificerede samfundsmæssige kriterier. Sådanne samfundsmæssige kriterier kunne
f.eks. være projekter om kystbeskyttelse, hvor en forsinkelse vil skabe en betydelig usikkerhed for væsentlige private
eller offentlige værdier.
For så vidt angår de nærmere overvejelser om de konkrete kriterier, der forventes fastsat ved bekendtgørelse, henvises
til lovforslagets specifikke bemærkninger til § 1.
Ministerens afgørelser skal i øvrigt træffes under overholdelse af almindelige forvaltningsretlige regler og principper,
herunder partshøre borgere med væsentlig, individuel interesse i sagens udfald forud for, at ministeren træffer
afgørelse.
Forslaget vil indebære, at muligheden for at afskære klageadgangen også gælder afgørelser vedrørende projekter, som
tidligere har været påklaget og hjemvist til fornyet behandling i førsteinstans.
Det er endvidere hensigten at give mulighed for at afskære klageadgangen i bekendtgørelse nr. 1062 af 21. august 2018
om administration af internationale naturbeskyttelsesområder m.v., således afgørelser efter bekendtgørelsens § 3 kan
afskæres for så vidt angår kystbeskyttelsesprojekter efter lovens § 1a, i de tilfælde hvor adgangen til at klage over
afgørelsen om tilladelse til kystbeskyttelse afskæres.
Lovforslaget ændrer ikke på den proces, som kommunalbestyrelsen skal gennemføre forud for meddelelse af tilladelse til
et kommunalt fællesprojekt, herunder iagttagelse af en række retssikkerhedsmæssige aspekter såsom partshøring af
berørte borgere m.v., ligesom Kystdirektoratet forud for tilladelsen skal afgive en vejledende udtalelse om projektets
kysttekniske kvalitet.
I øvrigt bemærkes, at efter vandløbslovens § 7 b, stk. 2, kan afgørelser efter kystbeskyttelsesloven, som også kræver
tilladelse efter vandløbsloven ikke inkludere tilladelsen efter vandløbsloven, såfremt afgørelsen efter vandløbsloven
pålægger bidragspligt til lodsejere. Afgørelsen efter vandløbsloven kan påklages. Denne klageadgang foreslås ikke
omfattet af dette lovforslag, da sådanne afgørelser efter vandløbsloven ikke kan inkluderes i kystbeskyttelsestilladelsen.
Det ville have uhensigtsmæssige konsekvenser at ændre denne klageadgang, for så vidt angår projekter efter
vandløbsloven.
Endvidere bemærkes, at lovforslaget ikke vil ændre på, at der fortsat kan klages over en afgørelse om ekspropriation til
gennemførelse af kystbeskyttelsesprojekter omfattet af kystbeskyttelseslovens kapitel 1a, jf. lovens § 6, stk. 1.
Miljøministerens adgang til at indbringe sagen for Miljø- og Fødevareklagenævnet, jf. kystbeskyttelseslovens § 18 a, stk.
2., vil ikke blive berørt af forslaget.
2.2.2.
Miljøvurderingsloven
Det foreslås, at miljøministeren efter anmodning fra en kommunalbestyrelse i særlige tilfælde kan træffe afgørelse om,
at klageadgangen over afgørelser efter § 10 eller § 8, stk. 1, i miljøvurderingsloven om planer efter planloven for
projekter omfattet af § 3, stk. 1, i lov om kystbeskyttelse, i sager, der er igangsat efter samme lovs § 1 a, afskæres.
Ministerens klageadgang kan dog ikke afskæres. Det foreslås endvidere, at ministeren fastsætter nærmere regler om
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 238: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kystbeskyttelse
behandlingen af anmodninger om afskæring af klageadgang. Endelig foreslås, at ministeren fastsætter nærmere regler
om, hvilke kriterier der skal eller kan indgå i vurderingen af, om klage skal afskæres.
Tilsvarende foreslås ændringer af klageadgangen over afgørelser, der er truffet efter miljøvurderingslovens § 21 om
kommunens afgørelse af, hvorvidt et projekt skal miljøvurderes samt § 25, der omhandler VVM-tilladelsen.
Det foreslås, at miljøministeren efter anmodning fra en kommunalbestyrelse i særlige tilfælde træffe afgørelse om, at
klageadgangen over afgørelser efter § 21 eller § 25 om projekter efter § 3, stk. 1, i lov om kystbeskyttelse i sager, der er
igangsat efter samme lovs § 1 a, kan afskæres. Ministerens klageadgang kan dog ikke afskæres. Det foreslås endvidere,
at ministeren fastsætter nærmere regler om behandlingen af anmodninger om afskæring af klageadgang. Endelig
foreslås, at ministeren fastsætter nærmere regler om, hvilke kriterier der skal eller kan indgå i vurderingen af, om klage
skal afskæres.
Det er hensigten med lovforslaget, at udgangspunktet fortsat vil være fuld prøvelse i sager om klager over tilladelse til
kommunale kystbeskyttelsesprojekter. Det er endvidere hensigten, at såvel kommunalbestyrelsens anmodning og
miljøministerens beslutning om at afskære klageadgangen skal foreligge forud for kommunalbestyrelsens endelige
afgørelse om et givent kystbeskyttelsesprojekt. Nærmere regler herom vil blive fastsat i medfør af ovennævnte
bemyndigelse. Det foreslås, at klage således efter forslaget kun vil kunne afskæres, hvis ministeren vurderer, at der
foreligger et særligt tilfælde efter en konkret vurdering af række en kvalificerede samfundsmæssige kriterier. Sådanne
samfundsmæssige kriterier kunne f.eks. være projekter om kystbeskyttelse, hvor en forsinkelse vil skabe en betydelig
usikkerhed for væsentlige private eller offentlige værdier.
For så vidt angår de nærmere overvejelser om de konkrete kriterier, der forventes fastsat ved bekendtgørelse, henvises
til lovforslagets specifikke bemærkninger til § 1.
Ministerens afgørelser skal i øvrigt træffes under overholdelse af almindelige forvaltningsretlige regler og principper,
herunder partshøre borgere med væsentlig, individuel interesse i sagens udfald forud for, at ministeren træffer
afgørelse.
Forslaget indebærer, at muligheden for at afskære klageadgangen også gælder afgørelser vedrørende projekter, som
tidligere har været påklaget og hjemvist til fornyet behandling i førsteinstans
Det foreslås, ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om de konkrete kriterier i en bekendtgørelse.
Ministerens afgørelser skal i øvrigt træffes under overholdelse af almindelige forvaltningsretlige regler og principper. Det
forudsættes, at kommunalbestyrelsen anmoder ministeren om at afskære klageadgangen forud for kommunens samlede
tilladelse til kystbeskyttelsesprojektet.
Det foreslås endvidere, at muligheden for at afskære klageadgangen også vil gælde afgørelser vedrørende projekter,
som tidligere har været påklaget og hjemvist til fornyet behandling i førsteinstans.
Miljøministerens adgang til at indbringe sagen for Miljø- og Fødevareklagenævnet jf. miljøvurderingslovens § 50, stk. 1.
vil ikke blive berørt af forslaget.
2.2.3.
Planloven
Det foreslås, at erhvervsministeren får kompetence til
efter anmodning fra kommunalbestyrelsen- konkret at afgøre,
om den administrative klageadgang skal afskæres i sager om kystbeskyttelse, der behandles som kommunale
fællesprojekter efter kystbeskyttelseslovens kapitel 1 a. Det foreslås
tillige, at
ministeren fastsætter nærmere regler om
behandlingen af anmodninger om afskæring af klageadgang. Det foreslås endvidere, at ministeren fastsætter nærmere
regler om, hvilke kriterier der skal eller kan indgå i vurderingen af, om klage skal afskæres. Ministerens klageadgang kan
dog ikke afskæres.
Rent praktisk forudsættes det, at kommunalbestyrelsen anmoder om muligheden for at afskære klageadgangen forud
for kommunens udstedelse af landzonetilladelse, endelige vedtagelse af en lokalplan eller offentliggørelse af beslutning
om ikke at lokalplanlægge for kystbeskyttelsesprojektet.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 238: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kystbeskyttelse
Det er hensigten, at muligheden for at afskære klageadgangen bliver en meget begrænset undtagelse til hovedreglen
om adgang til at klage til et uafhængigt klagenævn. Der skal på den baggrund foreligge et særligt tilfælde efter en
konkret vurdering af række en kvalificerede samfundsmæssige kriterier. Sådanne samfundsmæssige kriterier kunne
f.eks. være projekter om kystbeskyttelse, hvor en forsinkelse vil skabe betydelig usikkerhed for væsentlige private eller
offentlige værdier.
Det er ligeledes vigtigt, at erhvervsministerens beslutning om at afskære klageadgangen foreligger forud for
kommunalbestyrelsens endelige afgørelse efter planloven om et givent kystbeskyttelsesprojekt.
Ordningen vil kun gælde landzonetilladelser og planbeslutninger, der knytter sig til et konkret kystbeskyttelsesanlæg
efter kystbeskyttelseslovens kapitel 1 a. Klageadgangen vil således ikke kunne afskæres for eventuelle tilknyttede
projekter til et kystbeskyttelsesanlæg.
Indsigelsesadgangen for myndigheder mod planforslag i planloven fastholdes ligeledes.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at forslaget vil medføre, at der kun i ganske få tilfælde vil blive ansøgt miljøministeren og erhvervsministeren
om at afskære klageadgangen, da behovet kun vil være aktuelt i helt enkeltstående situationer.
Forslaget vurderes at indebære en mindre nedgang i antallet af klager til Miljø- og Fødevareklagenævnet samt
Planklagenævnet. Samlet set vurderes det dog, at være af meget lille betydning.
Forslaget vil medføre negative administrative konsekvenser i Miljø- og Fødevareministeriet og Erhvervsministeriet, der må
forvente at modtage ansøgninger som følge af lovforslaget og dermed et øget ressourcetræk.
Forslaget vurderes ikke at medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for kommunerne, der vil få adgang til at
ansøge om at afskære klageadgangen i situationer, hvor det vurderes hensigtsmæssigt, herunder hvis kommunale værdier
er udsat.
Regionerne har ikke i dag opgaver i medfør af kystbeskyttelsesloven, og lovforslaget ændrer ikke på dette. Forslaget vil
således ikke have økonomiske eller administrative konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget åbner mulighed for at afskære klage til Miljø- og Fødevareklagenet og Planklagenævnet i sager, der vedrører
kommunale fællesprojekter efter kystbeskyttelseslovens kapitel 1 a, hvilket begrænser borgernes klageadgang i disse
tilfælde. Denne negative konsekvens af lovforslaget modvares af positive konsekvenser for borgere, der har et presserende
behov for at kystbeskytte deres ejendom mod oversvømmelse eller kysterosion.
Lovforslaget ændrer ikke på muligheden for at indbringe en sag for domstolene eller at rette henvendelse til det
kommunale tilsyn eller Folketingets Ombudsmand. Forslaget ændrer heller ikke på muligheden for at få prøvet spørgsmål
om ekspropriation for Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Forslaget ændrer ikke på borgernes rettigheder i processen efter kystbeskyttelseslovens kapitel 1 a, hvorefter en række
hensyn til berørte borgere skal tages. Forslaget har til hensigt at sikre bedre muligheder for at gennemføre
kystbeskyttelsesprojekter efter kystbeskyttelseslovens kapitel 1 a.
Det er hensigten, at muligheden for at afskære klageadgangen kun vil finde anvendelse i et fåtal af sager og efter konkret
vurdering og afgørelse af miljøministeren henholdsvis erhvervsministeren. Der skal på den baggrund foreligge et særligt
tilfælde efter en konkret vurdering af række en kvalificerede samfundsmæssige kriterier Sådanne samfundsmæssige
kriterier kunne f.eks. være projekter om kystbeskyttelse, hvor en forsinkelse vil skabe en betydelig usikkerhed for
væsentlige private eller offentlige værdier.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 238: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kystbeskyttelse
Afgørelse om afskæring af klage vil skulle træffes i overensstemmelse med almindelige forvaltningsretlige regler om
principper, herunder regler om partshøring.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vil give mulighed for at afskære klageadgangen i forhold til at etablere nødvendig kystbeskyttelse. Forslaget
ændrer ikke på de hensyn, der skal varetages efter kystbeskyttelsesloven, herunder hensynet til kystbeskyttelsens tekniske
og natur- og miljømæssige kvalitet, og om et kystbeskyttelsesprojekt har en negativ påvirkning af nabostrækninger.
Forslaget ændrer ikke på, at Danmark skal varetage sine EU-retlige forpligtelser, når der tages stilling til en ansøgning om
etablering af kystbeskyttelse.
Lovforslaget vurderes på den baggrund ikke at have miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten og internationale konventioner
Lovforslagets mulighed for afskæring af klageadgang og fastholdelse af domstolsprøvelse lever op til kravene i
Århuskonventionen af 25. juni 1998 om adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang
til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet (BKI nr. 10 af 13. marts 2013).
Efter Århuskonventionens artikel 9, stk. 2, skal enhver part under konventionen inden for rammerne af dens nationale
lovgivning sikre, at medlemmer af den berørte offentlighed, som har tilstrækkelig interesse, har adgang til ved en
domstol og/eller et andet ved lov etableret uafhængigt og upartisk organ at få prøvet den materielle og processuelle
lovlighed af enhver afgørelse, handling eller undladelse, der er omfattet af bestemmelserne i konventionens artikel 6.
Det følger af konventionens artikel 9, stk. 3, at enhver part under konventionen endvidere sikrer, at medlemmer af
offentligheden, der opfylder eventuelle kriterier i national ret, har adgang til administrative eller retslige procedurer for at
anfægte private personers og offentlige myndigheders handlinger eller undladelser, der er i strid med nationale
bestemmelser, der vedrører miljøet.
Efter Århuskonventionens artikel 9, stk. 4, må procedurer omfattet af bestemmelsens stk. 1-3 stille tilstrækkelige og
effektive retsmidler til rådighed, inklusive foreløbige retsmidler, hvor dette findes passende, der skal være rimelige og
retfærdige, betimelige og ikke uoverkommeligt dyre.
VVM-direktivet, der gennemfører dele af Århuskonventionen, indeholder lignende bestemmelser, hvorefter
medlemsstaterne skal sikre adgang til klage og domstolsprøvelse. Lovforslagets § 3 om afskæring af klageadgang
indebærer, at bestemmelserne også vil finde anvendelse på afgørelser og tilladelser efter lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter (VVM).
Med fastholdelsen af domstolsprøvelsen og øvrige nationale regler vurderer Miljø- og Fødevareministeriet, at lovforslaget
lever op til Århuskonventionens og VVM-direktivets regler om adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den x 2019 til x 2020 været i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverne, Byggesocietetet, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Fritidssejler Union, Danmarks idrætsforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Danmarks Skibsmæglerforening, Dansk Akvakultur, Dansk Amatørfiskerforbund, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Botanisk Forening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Forening for rosport, Dansk
Friluftsliv
forum for natur og friluftsliv, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Industri, Dansk Kano og Kajak Forbund, Dansk
Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Sejlunion, Dansk Sportsdykker Forbund, Dansk Surf & Rafting forbund,
Dansk Svømmeunion, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Danske Havne, Danske Maritime, Danske Regioner, Det
Økologiske Råd, De Økonomiske Råd, DHI, DI Transport, DTU-aqua, Ejendomsforeningen Danmark, EnerginetDK,
Forbrugerrådet, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Friluftsrådet,
Fritidshusejernes Landsforening, Parcelhusejernes Landsforening Greenpeace, Ingeniørforeningen i Danmark,
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 238: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kystbeskyttelse
2130607_0009.png
Kommunernes Landsforening, Kommunalteknisk Chefforening, Kyst, Land & Fjord, Landdistrikternes Fællesråd, Fonden
Teknologirådet, Teknologisk Institut, Udviklingsselskabet By og Havn I/S, Verdensnaturfonden WWF,
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner
og regioner
Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Ingen væsentlige konsekvenser.
Ingen
Ingen
Hurtigere kystbeskyttelse
Ingen
Ingen
Ingen
Afskæring af klageadgang
Ingen konsekvenser.
Lovforslaget lever op til Århuskonventionen og VVM-
direktivet
JA
NEJ
X
Overimplementering af EU-retlige minimums-
forpligtelser
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter lovens § 18, stk. 1, jf. stk. 3, kan afgørelser om kystbeskyttelsesprojekter, der er igangsat efter lovens § 1 a, i dag
påklages i deres helhed til Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Det foreslås, at miljøministeren bemyndiges til
efter anmodning fra kommunalbestyrelsen
i særlige tilfælde at træffe
afgørelse om, at klageadgangen til Miljø- og Fødevareklagenævnet over en afgørelse om tilladelse efter lovens § 3, stk. 1,
til et konkret kommunal fællesprojekt kan afskæres. Det foreslås endvidere, at ministerens klageadgang ikke skal kunne
afskæres.
Det foreslås, at ministeren ved bekendtgørelse fastsætter nærmere regler om behandlingen af anmodninger om afskæring
af klageadgang. Det foreslås endvidere, at ministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvilke kriterier der skal eller kan
indgå i vurderingen af, om klage skal afskæres.«
Det er hensigten, at kommunalbestyrelsens anmoder miljøministeren om, at træffe afgørelse om, at kommunens tilladelse
ikke skal kunne påklages forud for kommunens samlede tilladelse til kystbeskyttelsesprojektet, samt at miljøministerens
afgørelse skal træffes, inden kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om at meddele tilladelse efter § 3, stk. 1.
Den er endvidere hensigten, at den foreslåede hjemmel til at udstede en bekendtgørelse, der vil give mulighed for, at
miljøministeren i særlige tilfælde kan afskære klageadgangen i kommunale fællesprojekter efter kystbeskyttelseslovens
kapitel 1 a, forudsættes udformet således, at udgangspunktet fortsat vil være adgang til fuld prøvelse.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 238: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kystbeskyttelse
Det er hensigten, at miljøministeren fastsætter nærmere regler om de kriterier, som vil kunne eller skulle indgå i
ministerens vurdering af, om klageadgangen skal afskæres. Det vil blive forudsat, at der skal foreligge et særligt tilfælde
efter en konkret vurdering af række en kvalificerede samfundsmæssige kriterier, som vejer tungere end eventuel øvrige
overordnede, nationale eller lokale interesser, f.eks. projekter om kystbeskyttelse, hvor en forsinkelse vil skabe betydelig
usikkerhed for private eller offentlige værdier.
Kriterierne forventes at tage udgangspunkt i 6 kriterier, ministeren skal vægte i forhold til at træffe en konkrete
skønsmæssig afgørelse: 1) Sandsynligheden for oversvømmelse og/eller erosion, herunder sandsynligheden for
gentagne oversvømmelser inden for en kort årrække. 2) Væsentlige private eller offentlige værdier truet af
oversvømmelse og/eller erosion. 3) Det pågældende områdes historik i forhold til oversvømmelser og/eller erosion,
herunder størrelsen på skadeudgifter. 4) Antallet af beskyttede hustande. 5) Konsekvenser for menneskers fysiske eller
psykiske sundhed. 6) Øvrige relevante og betydende samfundsmæssige forhold.
Det er hensigten, at der ved vægtning af kriterierne skal lægges særlig vægt på, at der er et aktuelt og betydeligt behov
for kystbeskyttelse, og at der foreligger særlige forhold, der taler imod at følge den normale procedure.
Det skal videre kun være muligt at afskære klageadgangen, hvor sandsynligheden for erosion eller en
oversvømmelseshændelse, som udløser behovet for kystbeskyttelse, vurderes at være aktuel og betydelige.
Bekendtgørelsen skal kun finde anvendelse på kommunale fællesprojekter jf. lovens kapitel 1 a, som omfatter flere ejere
af fast ejendom. Klageadgangen vil derfor ikke kunne afskæres i øvrige kystbeskyttelsesprojekter.
Det vil i forbindelse med anvendelse af kriterier ikke kunne tillægges vægt, hvor stor sandsynligheden for en klage vurderes
at være.
I forhold til kriterierne vurderes det uhensigtsmæssigt at fastsætte objektive kriterier for, hvornår klageadgangen kan
afskæres., Det skyldes, at afskæringskriterierne vil kunne forhindre anvendelse af muligheden for at afskære
klageadgangen i situationer, hvor det efter en konkret vurdering vil være hensigtsmæssigt at kunne benytte hjemlen. Det
foreslås derfor, at det vil være op til en konkret skønsmæssig vurdering fra miljøministeren på baggrund af en afvejning
af de i bekendtgørelsen oplistede kriterier, om klageadgangen i en konkret situation skal kunne afskæres.
Det er endvidere hensigten, jf. kystbeskyttelseslovens § 1, stk. 2, at ændre klageadgangen i bekendtgørelse om
administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter for så vidt angår
kystbeskyttelsesforanstaltninger samt etablering og udvidelse af visse anlæg på søterritoriet (nr. 1062 af 21. august
2018). Den planlagte ændring vil indebære, at ministeren efter anmodning fra en kommunalbestyrelse i særlige tilfælde
kan træffe afgørelse om, at klageadgangen i bekendtgørelsens § 11 kan afskæres for kystbeskyttelsesprojekter, der
vedrører kommunale fællesprojekter efter kystbeskyttelseslovens kapitel 1 a. Lovforslaget indebærer ikke en ændring af
de beskyttelseshensyn, der i øvrigt skal tages efter bekendtgørelsen. Det er ikke hensigten, at ministerens klageadgang
kan afskæres.
Til § 2
Til nr. 1
Afgørelser truffet efter lovens § 10 eller § 8 kan i dag efter lovens § 48, stk. 4 påklages for så vidt angår retlige forhold.
Det foreslås, at der med indsættelsen af ny § 48, stk. 5, i miljøvurderingsloven skabes hjemmel til, at miljøministeren i
særlige tilfælde kan træffe afgørelse om at afskære klageadgangen i forhold til afgørelser efter lovens § 10 eller § 8, stk.
1 i sager vedrørende projekter efter lov om kystbeskyttelse § 3, stk. 1, i sager, der er igangsat efter samme lovs § 1 a.
For så vidt angår kriterierne henvises til lovforslagets § 1, nr. 1. Det forudsættes, at såfremt kriterierne, der fastsættes
ved bekendtgørelse, efter en konkret vurdering vil føre til, at ministeren træffer afgørelse om at afskære klageadgangen
efter kystbeskyttelseslovens § 18, stk. 3, vil der tilsvarende træffes afgørelse om afskæring af klageadgangen efter
denne bestemmelse, hvis det i det konkrete tilfælde er relevant.
De planer, der er tale om, er lokalplaner udarbejdet i henhold til planloven. Planloven indeholder en adgang i lovens §
13, stk. 8 og 9, til at undlade udarbejdelse af lokalplan for så vidt angår kystbeskyttelsesanlæg i form af kommunale
fællesprojekter. Afskæring af klageadgangen efter den foreslåede bestemmelse vedrører screeningen/miljøvurderingen
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 238: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kystbeskyttelse
af sådanne lokalplaner, som undtagelsesvist måtte være udarbejdet for projekter omfattet af kommunale
fællesprojekter.
Til nr. 2
Efter de gældende regler kan afgørelser efter lovens § 21 og § 25 påklages efter § 49, stk. 1 for så vidt angår retlige
forhold.
Det foreslås, at der med indsættelsen af ny § 49, stk. 3, i miljøvurderingsloven skabes hjemmel til, at miljøministeren
efter i særlige tilfælde kan træffe afgørelse om at afskære klageadgangen i forhold til afgørelser efter lovens § 21 om
krav om miljøvurdering eller § 25 om VVM-tilladelse i sager vedrørende projekter efter lov om kystbeskyttelse § 3, stk. 1,
i sager, der er igangsat efter samme lovs § 1 a.
Det bemærkes, at en afgørelse efter miljøvurderingslovens § 25 erstattes af en kystbeskyttelsestilladelsen, jf. § 9, nr. 6, i
bekendtgørelse nr. 913 af 30. oktober 2019 om samordning af miljøvurderinger og digital selvbetjening m.v. for planer,
programmer og konkrete projekter omfattet af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM). Som udgangspunkt vil afskæring af klage derfor skulle ske efter reglerne i kystbeskyttelsesloven. Da
miljøbegrebet i miljøvurderingsloven er det bredest mulige inden for miljøretten, kan der imidlertid være tilfælde, hvor
en tilladelse efter kystbeskyttelsesloven ikke giver hjemmel helt eller delvist til et projekt, hvorfor der skal gives en
selvstændig tilladelse efter miljøvurderingslovens § 25. Derfor foreslås, at der også skal være mulighed for, i særlige
tilfælde at afskære klageadgangen efter lovens § 25.
Det foreslås, at miljøministeren bemyndiges til i en bekendtgørelse at fastsætte nærmere regler om, hvilke kriterier der
skal eller kan indgå i vurderingen af, om klage skal afskæres. Det foreslås videre, at ministerens klageadgang ikke kan
afskæres.
For så vidt angår kriterierne henvises til lovforslagets § 1, nr. 1. Det forudsættes, at såfremt kriterierne, der fastsættes
ved bekendtgørelse, efter en konkret vurdering fører til, at ministeren træffer afgørelse om at afskære klageadgangen
efter kystbeskyttelseslovens § 18, stk. 3, vil der tilsvarende træffes afgørelse om afskæring af klageadgangen efter
denne bestemmelse, hvis det i det konkrete tilfælde er relevant.
Til § 3
Til nr. 1
I sager om tilvejebringelse af lokalplaner, kan retlige spørgsmål påklages til Planklagenævnet, jf. planlovens § 58, stk. 1,
nr. 3. Hvis kommunalbestyrelsen træffer beslutning om ikke at tilvejebringe en lokalplan for et kystbeskyttelsesanlæg,
kan beslutningen herom også påklages til Planklagenævnet for så vidt angår retlige spørgsmål.
Klager om retlige spørgsmål har ikke opsættende virkning, medmindre Planklagenævnet konkret bestemmer det.
I sager om landzonetilladelse er der fuld prøvelse i Planklagenævnet, jf. planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, dvs. nævnet kan
efterprøve både retlige og skønsmæssige spørgsmål. Klage over en landzonetilladelse har opsættende virkning,
medmindre Planklagenævnet bestemmer andet.
Det foreslås, at erhvervsministeren bemyndiges til
efter anmodning fra kommunalbestyrelsen
i særlige tilfælde at
træffe afgørelse om, at adgangen til at klage til Planklagenævnet skal afskæres. Ministerens klageadgang kan dog ikke
afskæres. Ministeren fastsætter nærmere regler om behandlingen af anmodninger om afskæring af klageadgang..
Ministeren fastsætter endvidere nærmere regler om, hvilke kriterier der skal eller kan indgå i vurderingen af, om klage
skal afskæres.
Det forudsættes, at kommunalbestyrelsen anmoder om mulighed for at afskære klageadgangen forud for kommunens
udstedelse af landzonetilladelse, endelige vedtagelse af en lokalplan eller offentliggørelse af beslutning om ikke at
lokalplanlægge for kystbeskyttelsesprojektet.
Det bemærkes, at forslaget ikke ændrer på muligheden for at anlægge sag ved domstolene.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 238: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kystbeskyttelse
2130607_0012.png
Den foreslåede hjemmel til at udstede en bekendtgørelse, forudsættes udmøntet således, at udgangspunktet fortsat vil
være adgang til at klage.
For så vidt angår kriterier henvises til de specielle bemærkninger til § 1.
I forhold til kriterierne vurderes det uhensigtsmæssigt at fastsætte objektive kriterier for, hvornår klageadgangen kan
afskæres. Det skyldes, at afskæringskriterierne, vil kunne forhindre anvendelse af muligheden for at afskære
klageadgangen i situationer, hvor det efter en konkret vurdering vil være hensigtsmæssigt at kunne benytte hjemlen. Det
foreslås derfor, at det vil være op til en konkret skønsmæssig vurdering fra erhvervsministeren på baggrund af en afvejning
af de i bekendtgørelsen oplistede kriterier, om klageadgangen i en konkret situation skal kunne afskæres.
Det er hensigten, at der i bekendtgørelsen vil blive fastsat regler for høring af berørte grundejere eller andre interessenter
med en væsentlig, individuel interesse i kystbeskyttelsesprojektets udformning og finansiering.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft x 2020.
Ordningen med afskæring af administrativ prøvelse efter konkret afgørelse truffet af den kompetente minister er en
nyskabelse i forhold til den gældende retstilstand. Forslaget om, at den nærmere udmøntning skal ske administrativt,
giver i vid udstrækning mulighed for løbende at tage højde for erfaringerne og udviklingen på området.
Miljø- og Fødevareministeriet og Erhvervsministeriet finder det på denne baggrund hensigtsmæssigt, at ordningen
evalueres i 2022 med deltagelse af juridiske eksperter.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om kystbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse
nr. 57 af 21. januar 2019, foretages følgende
ændring:
§ 18.
Afgørelser efter loven, der er truffet af
kommunalbestyrelsen eller miljø- og
fødevareministeren,
eller efter bemyndigelse fra miljø- og
fødevareministeren, jf. § 18 c, stk. 1, kan påklages til
Miljø- og Fødevareklagenævnet, som behandler sagen i
den læge afdeling, jf. § 3, stk. 1, nr. 9, i lov om Miljø-
og
Fødevareklagenævnet, for så vidt angår retlige
spørgsmål, jf. dog stk. 2 og 3.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 238: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kystbeskyttelse
Stk. 2. Afgørelser efter § 2 a, stk. 3, §§ 19 a-19 c, § 19
d, stk. 1, § 19 e, § 19 g, stk. 4, og § 22 kan ikke
påklages til anden administrativ myndighed.
Stk. 3. Afgørelser efter § 3, stk. 1, i sager, der er
igangsat efter § 1 a, kan i deres helhed påklages til
Miljø- og Fødevareklagenævnet, som behandler sagen i
den læge afdeling, jf. § 3, stk. 1, nr. 9, i lov om
Miljø- og Fødevareklagenævnet. Stk. 2-3.---
Stk. 4. Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte regler
om klage over afgørelser truffet af
kommunalbestyrelsen
eller miljø- og fødevareministeren efter regler udstedt i
medfør af loven. Miljø- og fødevareministeren
kan herunder bestemme, at sådanne afgørelser kan
påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet,
eller at sådanne afgørelser ikke kan påklages til anden
administrativ myndighed.
……..
1.
I
§ 18
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
» Stk. 4
. Miljøministeren kan efter anmodning fra
en kommunalbestyrelse i særlige tilfælde træffe
afgørelse om, at klageadgangen efter stk. 1 i sager
omfattet af stk. 3 afskæres. Ministerens
klageadgang kan dog ikke afskæres. Ministeren
fastsætter nærmere regler om behandlingen af
anmodninger om afskæring af klageadgang..
Ministeren fastsætter endvidere nærmere regler
om, hvilke kriterier der skal eller kan indgå i
vurderingen af, om klage skal afskæres.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
§2
I lov om miljøvurdering af planer og programmer
og af konkrete projekter (VVM), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1225 af 25. oktober 2018,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 48
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
§ 48. ---
» Stk. 5
. Miljøministeren kan efter anmodning fra
en kommunalbestyrelse i særlige tilfælde træffe
afgørelse om, at klageadgangen efter stk. 3 og 4
over afgørelser efter § 10 eller § 8, stk. 1, om planer
efter planloven for projekter omfattet af § 3, stk. 1,
i lov om kystbeskyttelse, i sager, der er igangsat
efter samme lovs § 1 a, afskæres. Ministerens
klageadgang kan dog ikke afskæres. Ministeren
fastsætter nærmere regler om behandlingen af
anmodninger om afskæring af klageadgang.
Ministeren fastsætter endvidere nærmere regler om,
hvilke kriterier der skal eller kan indgå i vurderingen
af, om klage skal afskæres.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
2.
I
§ 49
indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke:
» Stk. 3
. Miljøministeren kan efter anmodning fra
en kommunalbestyrelse i særlige tilfælde træffe
afgørelse om, at klageadgangen over afgørelser
efter § 21 eller § 25 om projekter efter § 3, stk. 1, i
lov om kystbeskyttelse i sager, der er igangsat efter
samme lovs § 1 a, afskæres. Ministerens
klageadgang kan dog ikke afskæres. Ministeren
fastsætter nærmere regler om behandlingen af
anmodninger om afskæring af klageadgang.
Ministeren fastsætter endvidere nærmere regler om,
hvilke kriterier der skal eller kan indgå i vurderingen
af, om klage skal afskæres. «
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
§ 49. ---
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 238: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kystbeskyttelse
§3
I lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 287
af 16. april 2018, som ændret ved § 2 i lov nr. 1712
af 27. december 2018, § 1 i lov nr. 1714 af 27.
december 2018 og lov nr. 1715 af 27. december
2018, foretages følgende ændringer:
1.
I § 58 indsættes som stk. 3
»
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan efter anmodning
fra kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde træffe
afgørelse om, at klageadgangen efter stk. 1, nr. 1 og
3, afskæres for kystbeskyttelsesanlæg. Ministerens
klageadgang kan dog ikke afskæres. Ministeren
fastsætter nærmere regler om behandlingen af
anmodninger om afskæring af klageadgang.
Ministeren fastsætter endvidere nærmere regler om,
hvilke kriterier der skal eller kan indgå i vurderingen
af, om klage skal afskæres.«
§ 58.
Til Planklagenævnet kan påklages:
1) Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 35, stk. 1,
jf. dog § 4a, stk. 4 og § 5, stk. 4.
2) …
3) Kommunalbestyrelsens afgørelser om andre forhold,
der er omfattet af denne lov og regler udstedt i medfør
af loven, for så vidt angår retlige spørgsmål.
Stk. 2. …
§4
Loven træder i kraft den XX 2020.