Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 235
Offentligt
2129009_0001.png
NOTAT
Ref.: uffsve
Kontor: Fiskerikontrolkontoret
19-420-000221
2. december 2019
Notits om kontrol af fiskeriet i Skagerrak
Som følge af bl.a. en stigning i anmeldelser om ulovligt fiskeri i Skagerrak, er kontrollen med særligt
bomtrawlsfiskeriet i dette område blevet styrket i de seneste år. I det følgende redegøres for de konkrete
initiativer, som er sat i værk, herunder udviklingen i antallet af kontroller.
Kontrol til søs og i land
Kontrollen med fiskeriet i Skagerrak sker både til søs og i land. Til søs sker kontrollen med Fiskeristyrelsens
kontrolfartøj ”Vestkysten”. Ved
denne kontrol vil fartøjets logbog typisk blive gennemgået og holdt op mod
den mængde fisk, der findes ombord på fartøjet. Disse oplysninger kan sammenholdes med data om fartøjets
bevægelsesmønstre fra satellitovervågning. Ved mistanke om snyd, der ikke kan verificeres på stedet, kan
fartøjet beordres i havn til en opfølgende landingskontrol, hvor hele fangsten kan gennemgås. Derudover
foretages også regelmæssigt kontrol af landinger i havn, hvor fangsten kontrolleres og sammenlignes med de
logbogsførte mængder.
Bortset fra Danmark er Nederlandene det EU-land med det største fiskeri efter fladfisk i Skagerrak, og det
nederlandske fiskeri bedrives langt overvejende af bomtrawlere. Af tabel 1 fremgår antallet af kontroller til
søs og i land af nederlandske fartøjer i perioden 2017
2019.
Tabel 1: Antal kontroller af nederlandske fartøjer i Skagerrak 2017-2019
Til søs
I land
I alt
2017
31
26
57
2018
38
53
91
2019*
54
47
101
*indtil 29. november 2019.
I perioden 2017 til 2019 er antallet af kontroller af nederlandske fartøjer i Skagerrak således steget med 77
pct.
Fra og med medio september 2019 er Vestkystens tilstedeværelse i Skagerrak øget, således at det nu er
tilstede i området døgnet rundt og kun går i havn ved nødvendige besætningsskift o. lign. Dette har
muliggjort en yderligere styrkelse af kontrollen.
Antallet af konstaterede overtrædelser på nederlandske fartøjer i perioden 2017 - 2019 fremgår af tabel 2.
Tabel 2: Antal konstaterede overtrædelser
nederlandske fartøjer 2017 - 2019
Til søs
I land
I alt
2017
2
4
6
2018
1
7
8
2019*
6
5
11
*indtil 29. november 2019.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 235: Invitation til tur med kontrolskib Vestkysten, d. 18. maj 2020 og notits om kontrol af fiskeriet i Skagerrak
Af de i alt 25 sager i perioden 2017
2019 er 9 afsluttede, mens 16 er verserende. Typisk vil en overtrædelse,
der vedrører fiskeri i forbudsområder eller misrapportering af fangster (fx fra Skagerrak til Nordsøen) føre til
en bøde og konfiskation af fangsten. Herudover kan der tildeles point for overtrædelse af reglerne i den fælles
fiskeripolitik, hvilket kan føre til at fiskeren bliver uantagelig ift. at modtage tilskudsmidler. Det er ifølge EU-
reglerne kyststaten (dvs. Danmark), der vurderer, om et fartøj skal tildeles point og flagstaten (det vil sige
Nederlandene) der konkret tildeler fartøjet point.
Øvrige initiativer
Alle fiskefartøjer over 12 meter er forpligtede til at anvende et satellitovervågningssystem (VMS), der
muliggør fiskerikontrollens overvågning af fartøjernes position og fart. Ved længerevarende udfald på
satellitovervågningen skal der ifølge EU-reglerne tages kontakt til det pågældende fartøjs myndigheder inden
for en nærmere angivet frist. I 2018 indgik de danske og nederlandske myndigheder en aftale, der sikrer, at
der ved længerevarende satellitudfald på nederlandske fartøjer tages hurtigere kontakt til de nederlandske
myndigheder, end EU-reglerne kræver. Det sker med henblik på manuel indberetning af positionsdata, indtil
satellitforbindelsen er genetableret. Det betyder, at der er bedre muligheder for at overvåge fartøjer med
satellitudfald end tidligere.
Fiskeristyrelsen har i 2019 i samarbejde med Flyverhjemmeværnet påbegyndt et forsøg med flyovervågning
af fiskeriaktiviteten, herunder i Skagerrak. Det betyder, at kontrollen til søs i Skagerrak i et vist omfang kan
suppleres med overvågning fra luften. Flyovervågning giver mulighed for bl.a. at identificere fartøjer med
manglende VMS-signal, overvåge om der fiskes i forbudsområder/anvendes ulovlige redskaber, eller om der
foregår ulovligt udsmid. Der forhandles p.t. med Forsvaret om en videreførelse af flyovervågning i 2020.
Skærpede krav til vejning af fangster pr. 1. januar 2020
Fra og med 1. januar 2020 vil det blive håndhævet, at alle fangster skal vejes ved landing. Det sker som
opfølgning på Kommissionens åbningsskrivelse om korrekt afskrivning af fangster, som Danmark modtog
tidligere på året. Det har som konsekvens, at der efter årsskiftet vil ske vejning af alle nederlandske fangster i
Danmark, inden de eventuelt transporteres videre på lastbil. Håndhævelsen af reglen om vejning vil gøre det
væsentligt vanskeligere at snyde med fangstsammensætningen i kasserne, da hele fangstindholdet efter det
nye kontrolregime skal tømmes, afises og vejes. Det vurderes at være en væsentlig kontrolmæssig stramning.