Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 234
Offentligt
2128982_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 19.12.2019
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed Kammeradvokatens undersøgelse vedrørende den
mangelfulde administration af placeringstilladelser til de danske havbrug.
Berigtigelse - ressortansvar på havbrugsområdet
Inden den nye regeringsdannelse henhørte havbrugsområdet, herunder fiskerilovgivningens regler for
placeringstilladelser til havbrug under miljø- og fødevareministerens ressort. Fiskerilovgivningens
regler for placering af havbrug er tæt koordineret og sammentænkt med miljøtilladelser og
miljøgodkendelser for bl.a. havbrug, der meddeles efter miljøbeskyttelsesloven.
Departementet har efter den nye regeringsdannelse fejlagtigt lagt til grund, at ressortansvaret i
spørgsmål om sager om placeringstilladelser af havbrug hørte under miljøministeren. Jeg har derfor
siden min tiltrædelse ageret som ansvarlig minister for området, herunder orienteret udvalget om
sager angående placeringstilladelser til havbrug.
Havbrugsområdet inklusiv fiskerilovens regler om fiskeopdræt i saltvand på havet er nu overført til
miljøministerens ressort ved kgl. resolution, da det er vurderet mest hensigtsmæssigt at have en
samlet administration af reglerne for placering og drift mv. af havbrug (opdræt af fisk) og
miljøreguleringen.
Sagens baggrund - Kammeradvokatens undersøgelse vedrørende den mangelfulde administration af
placeringstilladelser til de danske havbrug
Udvalget modtog den 4. juli 2019 Kammeradvokatens sammenfatning af rapport om
placeringstilladelser til eksisterende havbrug, som udgjorde 1. fase af den grundige gennemgang af
havbrugsområdet. Kammeradvokaten konstaterede heri, at de eksisterende danske havbrug enten har
en placeringstilladelse, der er udløbet, eller at placeringstilladelserne er meddelt uden forudgående
iagttagelse af habitatreglerne. På den baggrund blev kammeradvokaten bedt om en undersøgelse af
den mangelfulde administration.
Udvalget har den 23. september 2019 modtaget kommissorium for denne advokatundersøgelse, og den
vedlagte undersøgelse udgør resultatet heraf.
Formålet med undersøgelsen har dels været at identificere de bagvedliggende årsager til, at
sagsbehandlingen af placeringstilladelser til havbrug har været mangelfuld, for dermed at identificere
læringspunkter, så det sikres, at der ikke igen begås tilsvarende fejl. Dels har undersøgelsen skullet
give anbefalinger til den fremadrettede administration af området, herunder for lovliggørelse af
placeringstilladelser til eksisterende havbrug.
Kammeradvokatens undersøgelse
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 234: Orientering om Kammeradvokatens undersøgelse vedrørende den mangelfulde administration af placeringstilladelser til de danske havbrug.
2128982_0002.png
Kammeradvokatens undersøgelse viser, at sagsbehandlingen af placeringstilladelser til havbrug har
været mangelfuld. Officialmaksimen og habitatreglerne har ikke været iagttaget, og sagsbehandlingen
hos den tidligere fiskerimyndighed har været kendetegnet ved en meget lav grad af skriftlighed og
mangel på dokumentation. Der ses ikke at have foreligget et administrationsgrundlag eller andre
redskaber, der systematisk har sikret kvalitet i sagsbehandlingen. Udkast til placeringstilladelser er
heller ikke blevet forelagt flere medarbejdere, inden afgørelser blev truffet.
Jeg vil gerne i den sammenhæng slå fast, at håndteringen af dette område har været under al kritik.
Det er en alvorlig sag, som jeg finder meget beklagelig. Det er utilfredsstillende, at der ikke har været
styr på placeringstilladelserne til havbrugene.
Myndighedskompetencen vedrørende placeringstilladelser blev i januar 2018 overført til
Miljøstyrelsen. I forhold til den fremadrettede administration i Miljøstyrelsen vurderer
Kammeradvokaten, at styrelsens organisation og kompetencer, sags- og ressourcesystem,
kvalitetsledelsessystem generelt er egnet til at sikre korrekt sagsbehandling fremover. Herudover
fremkommer Kammeradvokaten med en række anbefalinger til den konkrete sagsbehandling,
herunder indledende dialog med havbruget, udarbejdelse af administrationsgrundlag til sikring af
systematiseret og ensartet behandling, fokus på koordineringsforpligtelse med andre myndigheder,
udarbejdelse af tidsplan for behandling af de enkelte sager, oprettelse af noteringssystem over hhv.
årlige indberetninger og tidsbegrænsede tilladelser samt udarbejdelse af tilladelser, hvor bl.a.
høringssvar, forhold til miljøgodkendelse, tidsbegrænsning og opfordring til at søge fornyelse inden
udløb og selvstændig stillingtagen til habitatdirektivet indgår.
Endeligt anviser Kammeradvokaten retningslinjer for lovliggørelse, som bl.a. indebærer, at
Miljøstyrelsen skal tage stilling til spørgsmålet om placeringstilladelsernes gyldighed. I de sager, hvor
Miljøstyrelsen vurderer, at der ikke foreligger en gyldig placeringstilladelse, skal Miljøstyrelsen
vurdere, om der kan meddeles lovliggørende tilladelse under inddragelse af de relevante regler,
herunder habitatreglerne. Der skal således foretages en habitatscreening og evt. en fuld
habitatkonsekvensvurdering. Viser en habitatkonsekvensvurdering, at fortsat havbrugsdrift vil skade
et Natura 2000-områdes integritet, kan der ikke meddeles tilladelse.
Miljøstyrelsen har modtaget Kammeradvokatens rapport med det formål at indarbejde de mange
læringspunkter, som Kammeradvokaten beskriver, i den fremadrettede sagsbehandling. Miljøstyrelsen
er derved sikret et stærkt og solidt grundlag i forhold til den videre sagsbehandling, og jeg har på den
baggrund en forventning om, at der fremadrettet kommer orden i sagerne. Jeg er tilsvarende
opmærksom på, at der er behov for klarhed over, om der er grundlag for at meddele
placeringstilladelser til de 19 eksisterende havbrug hurtigst muligt. Jeg har derfor bedt Miljøstyrelsen
om at prioritere at få sagerne behandlet.
Teknisk gennemgang af rapporten
I starten af det nye år vil jeg invitere udvalget til en teknisk gennemgang af rapporten og en
præsentation af Miljøstyrelsens fremadrettede opfølgning herpå.
Lea Wermelin
/
Isabelle Navarro Vinten
2