Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 226
Offentligt
2127115_0001.png
DECEMBER
20
1
9
INITIATIVER FOR
DANSK
ERHVERVSFISKERI
DANMARKS
FISKERIFORENING
Producent Organisation
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 226: Foreningen for Skånsomt Kystfiskeris, Danmarks Fiskeriforenings og Danmarks Pelagiske Producentorganisations præsentationer fra mødet med udvalget "fiskens dag" afholdt 4/12-19
2127115_0002.png
/2
INDLEDNING
Dansk fiskeri er et traditionsrigt og stolt erhverv. Det er en del af den danske
kulturhistorie, og mange kystsamfunds udvikling er tæt knyttet til fiskerisektoren.
Dansk fiskeri er kendetegnet ved sit fællesskab – et fællesskab af fartøjer i alle
størrelser og fiskerier, og som rækker længere end blot den lokale havn.
Det danske fiskeri er blandt de mest bæredygtige i verden. Det er samtidig også
kendt for at levere havets gode og sunde fødevarer af høj kvalitet.
Fiskeriet er betinget af et sundt havmiljø – ingen mærker som fiskeriet, når der sker
forandringer i havets økosystem både på kort og lang sigt. Selv om dansk fiskeri er
baseret på et fundament af velforvaltede fiskebestande, så oplever fiskeriet årligt
store udsving. Meget få erhverv er i samme omfang præget af en uforudsigelighed
i produktionsgrundlaget som fiskeriet, alligevel har fiskeriet bl.a. som følge af en
stor omstillingsevne over årene kunne præsentere en positiv produktionsmæssig,
miljømæssig og økonomisk udvikling.
En fortsat bæredygtig udvikling af dansk fiskeri forudsætter en aktiv fiskeripolitik
med direkte inddragelse af erhvervet. Dette papir redegør for de initiativer, som
erhvervet finder behov for på følgende områder:
n
n
n
Dansk fiskeripolitik
EU og International fiskeripolitik
Kvotegrundlag og havmiljø
Vi ser frem til en positiv dialog, samarbejde og grundige analyser af de opstillede
initiativer med henblik på udmøntning og implementering inden for en kortere
tidsramme.
4. december 2019
DANMARKS
FISKERIFORENING
Producent Organisation
INITIATIVER FOR
DANSK ERHVERVSFISKERI
DECEMBER 20
1
9
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 226: Foreningen for Skånsomt Kystfiskeris, Danmarks Fiskeriforenings og Danmarks Pelagiske Producentorganisations præsentationer fra mødet med udvalget "fiskens dag" afholdt 4/12-19
2127115_0003.png
/3
DANSK POLITIK
Dansk fiskeri er velforvaltet og bæredyg-
tigt. Det har været anerkendt i mange,
mange år både herhjemme og interna-
tionalt, hvor den danske fiskeriforvaltning
og fiskerikultur gerne er set som en rolle-
model.
MÆRKNINGSORDNING
Dansk fiskeri er bæredygtigt i en sådan
grad, at vi nærmest er verdensmestre i
bæredygtighedscertificering – en meget
stor andel af dansk fiskeri har kunnet opnå
den internationalt anerkendte (private)
bæredygtighedscertificering fra Marine
Stewardship Council – MSC. Dette er sket på
baggrund af initiativer fra fiskerisektoren.
For danske landbrugsprodukter har man
fra statsligt hold investeret kraftigt i mærk-
ninger mht. økologi, inkl. kantineordninger,
kostkrav (nøglehulsmærket) og dyrevel-
færd. Der er desværre ikke i Danmark
fra offentlig side gjort den samme ind-
sats for en mærkningsordning for fiskeri-
produkter. Der er ganske vist i statslig
regi blevet udviklet et kystfiskermærke.
Men det vil blive implementeret for en
meget begrænset del af dansk fiskeri pga.
snævre definitioner vedr. fartøjer og red-
skaber og kan forventes at komme under
pres. Dertil kommer, at der i disse år inter-
nationalt stilles voksende krav om garanti
for sociale forhold i fiskeriet – en slags so-
cial certificering. Det har vi i dansk fiskeri
ingen problemer med, men det vil være
forbundet med endnu flere omkostninger
til certificeringer.
Dansk fiskeri anbefaler
- at der i Føde-
vareministeriet iværksættes et arbejde
m.h.p. udvikling af en generel, statslig
mærkningsordning for alle i dansk fiskeri
og for dansk fisk til brug i markedet na-
tionalt og internationalt. Mærkningen skal
omfatte: biologisk bæredygtighed, effek-
tiv forvaltning, kvalitet, sporbarhed, klima
og sociale parametre.
RESPEKT FOR 16 ÅRS
OPSIGELSESFRISTEN
FOR FISKERIRETTIGHEDER
At dansk fiskeri er bæredygtigt, skal bl.a.
ses i sammenhæng med den nationale
fiskeriforvaltning og den individuelle for-
deling af fiskerirettigheder. Det blev med
den politiske aftale af 6. december 2016
sikret, at opsigelsesfristen er 16 år, og det
har stor betydning for bl.a. fiskeriet ud-
viklings- og finansieringsmuligheder. Det
er derfor uheldigt, når der politisk skabes
tvivl om opsigelsesfristen på 16 år, fx når
der arbejdes på fiskeripolitiske tiltag.
Dansk fiskeri anbefaler
- at det af hen-
syn til erhvervets planlægning af invest-
eringer og fleksibiliteten i udførelsen af
fiskeriet sikres, at den danske fiskerifor-
valtning er stabil i langt perspektiv. Der er
ikke plads til eksperimenter, som sår tvivl
om kvoterettighederne.
ENKEL OG
GENNEMSIGTIG REGULERING
Regelgrundlaget for forvaltningen af
dansk fiskeri er en omfattende og kom-
pliceret kombination af EU-forordninger,
Fiskeriloven og en vifte af understøttende
bekendtgørelser. Trods skiftende reger-
ingers indsatser for at sikre forenkling er
regelgrundlaget med årene knopskudt til
et uigennemsigtigt virvar af paragraffer og
bestemmelser, som har gjort det vanske-
ligt for både fiskere og embedsmænd at
navigere i.
Dansk fiskeri anbefaler
- at der i regi af
Det Rådgivende Erhvervsfiskeriudvalg
(§6) igangsættes en grundig revision af
Reguleringsbekendtgørelsen og tilhøren-
de lovgivning med fokus på forenkling,
sammenhæng og gennemsigtighed i reg-
uleringen af dansk fiskeri.
STYRKELSE AF
PRODUCENTORGANISATIONERNE
Dansk fiskeri er velorganiseret. Fiskeriet er
samlet i blot 3 EU anerkendte producen-
torganisationer (PO). PO’ernes rolle i den
danske fiskeriforvaltning skal styrkes. De
skal i større omfang direkte medvirke både
til udformning af politik og til gennem-
førelse af denne, som det også er udtrykt i
EU’s fælles fiskeripolitik.
Dansk fiskeri anbefaler
- at der ned-
sættes en arbejdsgruppe med det formål
at komme med oplæg til styrkelse af
PO’ernes forankring og arbejdsopgaver i
forhold til dansk og international (EU og
regional) fiskeripolitik og -forvaltning.
INITIATIVER FOR
DANSK ERHVERVSFISKERI
DECEMBER 20
1
9
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 226: Foreningen for Skånsomt Kystfiskeris, Danmarks Fiskeriforenings og Danmarks Pelagiske Producentorganisations præsentationer fra mødet med udvalget "fiskens dag" afholdt 4/12-19
2127115_0004.png
/4
DANSK POLITIK
REKRUTTERING, UDDANNELSE
OG GENERATIONSSKIFTE
Fiskerierhvervets
fortsatte
eksistens
og udvikling er afhængig af fornøden
rekruttering til erhvervet, tidssvarende
uddannelser i erhvervet og muligheder
for etablering og generationsskifte uden
bureaukratiske forhindringer. En vigtig
forudsætning for dette er bl.a. samspil
med en velfungerende Fiskeafgifts-
fond, som er politisk uafhængig, og som
understøtter det primære erhverv, som
indbetaler afgiften.
Dansk fiskeri anbefaler
- at der gennem-
føres en analyse af fiskeriets uddannelser
m.h.p. identifikation af nødvendige tilpas-
ninger og opdateringer, bl.a. af uddannel-
sernes struktur.
Det anbefales også, at der iværksættes
et arbejde med at se på, hvordan genera-
tionsskifte gøres nemmere i fiskeriet, og at
Yngre Fisker/generationsskifteordningen
revideres, så det muliggøres at etablere
sig med part i et fartøj.
FISKERIERHVERVETS
BESKATNINGSFORHOLD
Fiskeriet er som maritimt erhverv under-
lagt den generelle maritime lovgivning.
Det gælder imidlertid ikke beskatningsfor-
hold for fiskere i forhold til øvrigt maritimt
ansatte, hvilket gør fastholdelse af velud-
dannet mandskab vanskeligt i fiskeriet.
Dansk fiskeri anbefaler
- at der gennem-
føres et analysearbejde af, hvorvidt fiske-
riets beskatningsforhold kan forbedres,
således at fiskerierhvervet ligestilles med
de øvrige maritime erhverv.
BALANCERET
SAMEKSISTENS PÅ HAVET
På det maritime område konkurrerer fisk-
eriet i stigende grad med andre om udny-
ttelse af havterritoriet. Der skal med god
planlægning opnås en balanceret samek-
sistens, som sikrer, at fiskeriet fortsat kan
udøves uden unødige hindringer.
Dansk fiskeri anbefaler
- at fiskeriorgan-
isationer skal inddrages direkte i Søfarts-
styrelsens arbejde med havplanlægning
og fra tidligste udbuds- og tilladelsesfase
i forbindelse med Klima- og Energimini-
steriets udbygning af vindmølleparker m.v.
BEDRE ”BRANDING”
AF DANSK FISKERIFORVALTNING
Gennem de seneste år har der været en
del negativ omtale af den danske fiskeri-
forvaltning, og det har også medført en
negativ ”branding” af den danske fiskeri-
sektor. Både nationalt og international er
der skabt tvivl om den danske model for
fiskeriforvaltning. Der skal derfor ydes
en indsats for at genskabe tilliden til den
danske forvaltning, både når det gælder
konsumfiskeriet, når det gælder industri-
fiskeriet, samt de myndigheder, der vare-
tager administrationen.
Dansk fiskeri anbefaler
- at der fra
Fødevareministeriets side gøres en kom-
munikationsindsats for at genskabe Dan-
marks tidligere høje renommé på fiskeri-
området. Der skal bl.a. udarbejdes let
tilgængelig information om dansk kvote-
forvaltning, både for konsumfiskeriet og
for industrifiskeriet, som kun udøves i
Danmark. En mere grundlæggende rap-
port skal over for specielt EU-systemet
dokumentere, at dansk forvaltning har et
højt niveau.
EN FINANSIERINGSKILDE
FOR INITIATIVER
I FISKERISEKTOREN
Danmark har traditionelt fået tildelt store
beløb fra den Europæiske Hav- og Fiskeri-
fond, EHFF, som følge af, at vi er en stor
fiskerination, og som følge af, at vi har haft
høj udnyttelsesgrad af strukturmidlerne,
hvor 75% er EU-midler og 25% nationale
midler. Der har imidlertid i de senere pro-
grammer været for lidt fokus på fiskerisek-
toren i planlægningen af (og den politiske
beslutningstagen om) midlernes anven-
delse.
Dansk fiskeri anbefaler
- at midlerne i
programperioden 2021–2027 målrettes
fiskerisektoren, og at disponeringen på
indsatser sker med tidlig og direkte invol-
vering af fiskeriets organisationer.
INITIATIVER FOR
DANSK ERHVERVSFISKERI
DECEMBER 20
1
9
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 226: Foreningen for Skånsomt Kystfiskeris, Danmarks Fiskeriforenings og Danmarks Pelagiske Producentorganisations præsentationer fra mødet med udvalget "fiskens dag" afholdt 4/12-19
2127115_0005.png
/5
DANSK POLITIK
DANSK ”SJØMATSRÅD”
Visse aktiviteter for fiskerisektoren bør
løftes i fællesskab af den samlede fisk-
erisektor. Det gælder fx arbejde med
bæredygtighedscertificering, sporbarhed,
afsætningsfremme og ”branding” samt
videnskabeligt arbejde. Det vil være i alles
interesse at bidrage til et fælles arbejde,
som kommer alle led fra fartøjerne til ek-
sportører og supermarkeder til gode. Det
vil være naturligt at lave en dansk model
af den norske ”Sjømatsråd”.
Dansk fiskeri anbefaler
- at der fastsættes
en promilleafgift ved eksport af alle fiske-
produkter. Denne promilleafgift, skal -
som man kender det fra Norge - bruges
af erhvervet til fælles aktiviteter til gavn
for fiskeribranchen, fx arbejde med ek-
sportfremme og adgang til nye markeder,
bæredygtighedscertificering, sporbarhed,
forskning samt videnskabeligt arbejde til
at understøtte fiskerisektoren.
UNGDOMSFISKEORDNING
Fra fiskere og andre har det ofte været
foreslået, at der skabes mulighed for
at unge kan omsætte fisk, som de selv
fanger. De kan derved stifte bekendtskab
med fiskerierhvervet.
Der findes i Norge en ”Ungdomsfiske-
ordning”, som giver mulighed for at unge
mellem 12 og 25 i sommerperioden delt-
ager i fiskeri på et fartøj. Her må den unge
m/k omsætte op til 50.000 NKR. (norske).
Afsætning skal ske til autoriseret /regis-
treret opkøber.
Dansk fiskeri anbefaler
- at der i Dan-
mark også indføres en ungdomsfiskeord-
ning, hvor unge m/k kan søge om tilladelse
til at omsætte fisk og derved lære fiskeri-
erhvervet at kende.
INITIATIVER FOR
DANSK ERHVERVSFISKERI
DECEMBER 20
1
9
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 226: Foreningen for Skånsomt Kystfiskeris, Danmarks Fiskeriforenings og Danmarks Pelagiske Producentorganisations præsentationer fra mødet med udvalget "fiskens dag" afholdt 4/12-19
2127115_0006.png
6
INITIATIVER
DANSK POLITIK
1
DER
iværksættes i Fødevareministeriet et
arbejde m.h.p. udvikling af en generel, statslig
mærkningsordning for dansk fisk til brug i
markedet nationalt og internationalt. Mærk-
ningen skal omfatte: biologisk bæredygtighed,
effektiv forvaltning, kvalitet, sporbarhed, klima
og sociale parametre. Mærket skal være
pendant til, og eventuelt kobles med, andre
internationale mærker (GSSI certificerede) og
opfylde kravene i ILO-konvention 188/dansk
implementering. Mærket kan evt. baseres på
oprindelsesmærket ”Dansk Fisk” og såvel om-
fatte dansk fanget som dansk opdrættet fisk.
DET
bekræftes politisk med en ændring
af Fiskeriloven, at den aftalte 16-års op-
sigelsesfrist for fiskerirettigheder ikke kan
udhules eller eksproprieres ved hjælp af
andre tiltag, som f.eks. bortauktionering af
rettigheder.
DER
igangsættes i regi af Det Rådgivende
Erhvervsfiskeriudvalg (§6) igangsættes en
grundig revision af Reguleringsbekendt-
gørelsen og tilhørende lovgivning, med fokus
på forenkling, sammenhæng og gennemsig-
tighed i reguleringen af dansk fiskeri.
DER
nedsættes en arbejdsgruppe med
deltagelse af de danske fiskeri-producent-
organisationer, Fødevareministeriet og
Fiskeristyrelsen. Arbejdsgruppen behandler
PO’ernes forankring og arbejdsopgaver i
forhold til dansk og international (EU og
regional) fiskeripolitik og -forvaltning.
Arbejdsgruppen afslutter sit arbejde senest
juni 2020. Arbejdsgruppen kan inddrage
eksterne deltagere i arbejdet, f.eks. fra
DTU Aqua.
DER
gennemføres, under medvirken af
Lærlingeudvalget for fiskeri og Branche-
udvalget for fiskeri en analyse af fiskeriets
uddannelser m.h.p. identifikation af nød-
vendige tilpasninger og opdateringer, bl.a. af
uddannelsernes struktur. Analysearbejdet
skal forankres hos uafhængig 3. part.
6
7
8
9
YNGRE
Fisker/generationsskifteordningen
revideres, så det er muligt at etablere sig med
part i et fartøj. Om nødvendigt gennemføres
en EU-statsstøtteproces.
EN
model med ”generationsskiftepakke”
bestående af økonomisk tilskud, kapacitet
og fiskerimuligheder skal udvikles i regi af
Fiskeristyrelsen.
FISKERIETS
producentorganisationer
inddrages direkte i Søfartsstyrelsens arbejde
med Havplanlægningen.
DER
træffes politisk beslutning om, at
fiskeriet skal inddrages fra tidligste udbuds-
og tilladelsesfase i forbindelse med Klima- og
Energiministeriets udbygning af vindmølle-
parker m.v.
DER
gennemføres et analysearbejde af,
hvorvidt fiskeriets beskatningsforhold kan
forbedres således at fiskerierhvervet ligestilles
i forhold til de øvrige maritime erhverv.
FØDEVAREMINISTERIET
gennemfører en
kommunikationsindsats for at genskabe
Danmarks tidligere høje renommé på
fiskeriområdet. Der skal bl.a. udarbejdes let
tilgængelig information om dansk kvote-
forvaltning, både for konsumfiskeriet og for
industrifiskeriet, som kun udøves i Danmark.
En mere grundlæggende rapport skal over for
specielt EU-systemet dokumentere, at dansk
forvaltning har et højt niveau.
DER
fastsættes en promilleafgift ved eksport
af alle fiskeprodukter. Denne promilleafgift,
skal som man kender det fra Norge, bruges
af erhvervet til fælles aktiviteter til gavn for
fiskeribranchen, fx arbejde med eksport-
fremme og adgang til nye markeder, bære-
dygtighedscertificering, sporbarhed samt
videnskabeligt arbejde til at understøtte
fiskerisektoren.
DER
indføres en ”ungdomsfiskeordning”,
hvor unge m/k kan søge om tilladelse til at
omsætte fisk og derved lære fiskerierhvervet
at kende.
2
3
1
0
11
4
1
2
5
1
3
INITIATIVER FOR
DANSK ERHVERVSFISKERI
DECEMBER 20
1
9
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 226: Foreningen for Skånsomt Kystfiskeris, Danmarks Fiskeriforenings og Danmarks Pelagiske Producentorganisations præsentationer fra mødet med udvalget "fiskens dag" afholdt 4/12-19
2127115_0007.png
/7
EU OG
INTERNATIONAL POLITIK
EU’S FÆLLES FISKERIPOLITIK
EU’s fælles fiskeripolitik (CFP), andre
EU-lovgivninger, internationale aftaler
og bestemmelser er direkte regulerende
for dansk fiskeri; på mange områder i en
overdreven detaljeringsgrad.
Der er derfor konstant behov for at søge
indflydelse på beslutninger om den inter-
nationale politik og ligeledes indflydelse
på forvaltningen af politikken. Opgaven
med at søge og få indflydelse påhviler
såvel fiskerisektoren som regeringen.
CFP blev senest revideret i 2013. Her blev
hovedvægten lagt på en indførelse af
landingspligt (discardforbud) i EU’s fisk-
erier, indførelse af forvaltningsplaner for
de vigtige bestande samt en forvaltning
af fiskeribestandene efter princippet om
maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY –
Maksimum Sustainable Yield) i alle fisk-
erier i 2020. Efterfølgende er der sket en
revision af de tekniske regler for fiskeriet
og en tilsvarende revision af forordningen
om fiskerikontrol er undervejs.
Noget er gennemført og implementeret i
CFP’en, men succesen er udeblevet: Der
er ikke kommet flere fisk i havene. Noget
andet er ikke gennemført, bl.a. på grund af
langsommelige og bureaukratiske beslut-
ningsprocesser, der følger af, at regler på
fiskeriområdet skal vedtages af minis-
terråd og Europa-Parlament i den fælles
beslutningsproces. Denne beslutning-
sproces modvirker desuden den ønskede
regionalisering af fiskeripolitikken gen-
nem de regionale medlemsstatsgrupper
(Scheveningen og Baltfish) og de rådg-
ivende råd ( AC’erne , Advisory Councils),
hvor fiskeriorganisationer og andre inter-
essenter, som grønne organisationer, har
sæde.
Markedsordningen for fiskeriet blev lige-
ledes revideret i 2013, hvor man bl.a.
fjernede muligheden for direkte marked-
sintervention som et instrument for PO’er.
PO’ernes rolle er direkte at bidrage til
gennemførelsen af den fælles fiskeripoli-
tik, men i den nuværende fælles marked-
sordning er virkefeltet ikke tilpasset nor-
deuropæiske forhold med individuelle
fangstrettigheder.
Der må forventes en revision af EU´s
Fælles Fiskeripolitik større eller mindre
omfang i 2022/2023.
Dansk fiskeri anbefaler
- at Danmark i
et grundigt forarbejde fastlægger, hvilke
ændringer af CFP vi ønsker, og derefter
ad alle tilgængelige kanaler – både gen-
nem uformel lobbyvirksomhed og offi-
ciel mødeaktivitet - søge disse ændringer
gennemført.
BREXIT
UK forlader EU. Det giver dønninger på
fiskeriområdet: EU vil ikke længere uden
videre have adgang til at fiske i britisk
farvand. Det betyder også britiske fisk-
erikrav. Både spørgsmålet om adgang til
britisk farvand og evt. spørgsmålet rejst
af grupper i Storbritannien om forde-
lingsnøglerne for vigtige fiskebestande
skaber usikkerhed om dansk fiskeri og
derved aktiviteter og arbejdspladser i
de fiskeriafhængige lokalsamfund, ikke
mindst i Nord- og Vestjylland. Det er der-
for helt fundamentalt, at Danmark holder
fast i eksisterende fiskerirettigheder og
eksisterende adgang til britisk farvand og
kobler disse krav til den britiske adgang til
EU’s marked for alle produkter og services.
Der kommer en dag efter Brexit. Vi i EU vil
stadig have mere end 100 fiskebestande
fælles med UK. Det betyder, at vi er nødt
til at have nogle strukturer og procedurer
for fælles forvaltning – også fælles forvalt-
ning med Norge. Nordmændene er godt i
gang med at udtænke, hvorledes de kan
forestille sig strukturerne efter Brexit. Hvis
ikke vi i Danmark og EU (Kommissionen)
er med fra starten, risikerer vi, at UK og
Norge dominerer den fremtidige rådg-
ivnings- og forvaltningsstruktur.
Dansk fiskeri anbefaler
- at Danmark
konstruktivt og aktivt bidrager til arbejdet
med at få Brexit på plads og efterfølgen-
de sikrer de danske fiskeriinteresser i det
fremtidige fiskerisamarbejde mellem EU
og UK. Vi anbefaler også, at man fra dansk
side meget aktivt søger indflydelse på
udformningen af det fremtidige fiskeri-
samarbejde for Nordsøen m.m. mellem
Norge, EU og UK.
INITIATIVER FOR
DANSK ERHVERVSFISKERI
DECEMBER 20
1
9
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 226: Foreningen for Skånsomt Kystfiskeris, Danmarks Fiskeriforenings og Danmarks Pelagiske Producentorganisations præsentationer fra mødet med udvalget "fiskens dag" afholdt 4/12-19
2127115_0008.png
8
INITIATIVER
EU OG INTERNATIONAL POLITIK
1
4
DET
rådgivende EU-udvalg, som er nedsat
i medfør af §5 i Fiskeriloven (§5-udvalget),
revitaliseres, og der afholdes regelmæssige
møder, ikke blot ”nødvendige” møder forud
for ministerrådsmøder – eventuelt med faste/
fastlagte møder i cirkelgrupper. I §5-udvalget
behandles forløbet af den gældende CFP
m.h.p. fælles indsatser i forhold til discard-
planer/landingspligt/choke species problemer
/MSY/kontrolforordning etc.
DER
nedsættes et udvalg under §5-udvalget
til udarbejdelse af oplæg:
til revision af CFP med specielt fokus
på grundforordningens artikler, på
regionalisering (MS samarbejds-
organer og AC’er vis-a-vis Europa-
Parlamentet), og på Markedsordningen
til, hvorledes Danmark får oplægget
gennemført ved fælles indsats over
for andre EU-lande, EU’s institutioner
og her specielt Europa-Parlamentet.
1
6
1
7
BREXIT
– Fiskeriets specifikke forhold gør
det bydende nødvendigt at holde fiskeriet
højt på regeringens og EU-Kommissionens
dagsorden i forbindelse med Brexit.
EFTER BREXIT
– Der etableres et hurtigt
arbejdende underudvalg under §5-udvalget til
at komme med oplæg til regionale strukturer
post Brexit:
Rådgivningsstrukturer
Interessenter, medlemsstater
Forvaltningsstrukturer
Nordsøen, Skagerrak/Kattegat,
Nordøstatlanten
Udvalget kan udveksle synspunkter/afholde
møder med andre EU-medlemsstater, UK
og Norge.
1
5
INITIATIVER FOR
DANSK ERHVERVSFISKERI
DECEMBER 20
1
9
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 226: Foreningen for Skånsomt Kystfiskeris, Danmarks Fiskeriforenings og Danmarks Pelagiske Producentorganisations præsentationer fra mødet med udvalget "fiskens dag" afholdt 4/12-19
2127115_0009.png
/9
KVOTEGRUNDLAG
OG HAVMILJØ
MAKSIMALT
BÆREDYGTIGT UDBYTTE
Fiskeriet og fiskeriets udvikling er helt af-
hængige af et fornødent kvotegrundlag.
Kvotegrundlaget er baseret på fiskebe-
standenes biologi i de forskellige havom-
råder, det videnskabelige rådgivningssys-
tem og beslutninger om fiskerikvoter i EU
og mellem EU og tredjelande.
EU har internationalt forpligtet sig til at
leve op til et mål om, at alle bestande skal
forvaltes efter princippet om maksimalt
bæredygtigt udbytte – MSY-princippet - i
2020. Dette støtter dansk fiskeri også op
om.
Udfordringen er, at EU ikke implementerer
MSY-begrebet på en sådan måde, at det
tager hensyn til alle formål med den fælles
fiskeripolitik, og at fiskeriet oplever meget
store udsving i fiskekvoterne fra år til år.
Denne politik med yo-yo-kvoter uden en
eller anden form for stabilitet er skadende
for fiskerisektorens udviklingsmuligheder
og for en fortsat bæredygtig fiskeriforvalt-
ning.
Dansk fiskeri anbefaler
- at der ned-
sættes en arbejdsgruppe til gennemgang
af problematikkerne omkring anvendelsen
af MSY i kvotefastsættelsen. Der udarbej-
des oplæg til anvendelsen af MSY på
flerårig basis i stedt for den årlige, som
ikke kan fungere, og som giver uaccep-
table kvoteudsving.
Det anbefales også, at man fra dansk side
i større omfang har fokus på at forbedre
dataindsamling, rådgivningsarbejdet i
ICES og at kvote-rådgivnings-processen
optimeres mest muligt.
SÆLER OG SKARV
I stadig stigende omfang påvirkes fiskebe-
standene af andre prædatorer (end fisker-
iet og andre fisk). Dansk fiskeri er i alle far-
vande plaget af en voksende sælbestand
og i kystnære områder gør skarven stort
indhug på kystfisken.
Dansk fiskeri anbefaler
- at der udarbej-
des en forstærket effektiv forvaltningsplan
for sæler og en forstærket handlingsplan
for skarv.
FORURENING AF HAVMILJØET
Forurening fra udledninger af forskellige
art, bl.a. giftstoffer fra off-shore indus-
trien, har også en negativ indflydelse på
bestandssituationen i havet.
Hertil kommer naturligvis plastforurenin-
gen, hvor hverken omfanget eller kon-
sekvenserne i ”danske” havområder er
kendt. Danske fiskere har i årevis iland-
bragt plast og andet hav-affald og har gra-
tis kunnet aflevere det i havnene.
En stadig voksende udfordring for fiske-
riet er, at det bliver sværere og sværere
for fiskeriet at fiske kystnært. Flere steder
i Danmark er traditionelle kystnære fiske-
pladser under pres, og der er en voksende
bekymring over, i hvilket omfang dette er
relateret til økonomiske aktiviteter på land,
landbrugsdrift og ikke mindst udledning
fra byerne.
Dansk fiskeri anbefaler
- at der gennem-
føres en analyse af udledningerne fra off-
shore industrien og effekterne for havmil-
jøet af disse udledninger. Det anbefales
også, at der laves en analyse af årsager til,
at de kystnære fiskepladser er under pres.
KLIMAMÅL OG
KLIMAPARTNERSKABER
Danmark har (i regeringsoplægget 2019)
forpligtet sig til en CO2-reduktion på 70%
baseret på 1990-niveau. Dansk fiskeri tag-
er aktivt del i det arbejde med klimapart-
nerskaber, som regeringen har nedsat.
Dansk fiskeri er allerede godt på vej. Dansk
fiskeri leverer fødevarer med lavt klimaaf-
tryk, og ønsker at afsøge mulighederne for
yderligere reduktion eller kompensation.
Dansk fiskeri anbefaler
- at der gennem-
føres en analyse af, hvorledes udviklingen
har været i fiskeriet CO2-udledning siden
1990, og hvorledes der evt. kan ske en
yderligere reduktion i erhvervets CO2-ud-
ledning.
INITIATIVER FOR
DANSK ERHVERVSFISKERI
DECEMBER 20
1
9
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 226: Foreningen for Skånsomt Kystfiskeris, Danmarks Fiskeriforenings og Danmarks Pelagiske Producentorganisations præsentationer fra mødet med udvalget "fiskens dag" afholdt 4/12-19
2127115_0010.png
/ 10
KVOTEGRUNDLAGOG
HAVMILJØ
ET SUNDT HAVMILJØ
Fiskeriet er betinget af et sundt havmiljø
– ingen mærker som fiskeriet, når der sker
forandringer i havets økosystem både på
kort og lang sigt. Dansk fiskeri støtter op
om det arbejde omkring biodiversitet, som
regeringen har iværksat. Og fiskeriet støt-
ter i udgangspunktet alle indsatser, som
kan bidrage til at sikre et sundt havmiljø.
Det er i den sammenhæng grundlæg-
gende, at indsatsen sker internationalt og
i samarbejde mellem de lande, som deler
farvandene og ikke blot som et nationalt
dansk projekt.
Det er også centralt, at arbejdet sker på
et så oplyst grundlag som muligt. Vigtigt
i den sammenhæng er at få undersøgt,
om der er visse redskabstyper såsom
bomtrawl, som bør reguleres mere, end
tilfældet er i dag.
Der er fra flere sider fokus på, at langt stør-
steparten af fangsterne i dansk fiskeri sker
ved brug af trawl.
Dansk fiskeri anbefaler
- at der foretages
en grundig analyse af betydningen og
konsekvenserne af anvendelsen af trawl i
dansk fiskeri.
INITIATIVER
KVOTEGRUNDLAG OG HAVMILJØ
1
8
DER
nedsættes en arbejdsgruppe bestående
af repræsentanter for DTU Aqua, Fødevare-
ministeriet og PO’erne til gennemgang af
problematikkerne omkring anvendelsen af
MSY i kvotefastsættelsen. Der udarbejdes
oplæg til anvendelsen af MSY på flerårig basis
i stedet for den årlige, som ikke kan fungere
og som giver uacceptable kvoteudsving.
Arbejdsgruppen belyser forskellen mellem
fuld udnyttelse af bestande og ”overfiskeri”.
FISKERIFONDSMIDLERNE
fra EHFF for
perioden 2021-2027, som er målrettet data-
indsamling og fiskeriforskning, bearbejdes i
en arbejdsgruppe bestående af repræsen-
tanter for DTU Aqua, Fødevareministeriet
og PO’erne på basis af et projekt-katalog
udarbejdet af PO’erne. Hensigten med
arbejdet er at knytte forskningen tættere
til erhvervet og målrette midlerne, således
at kvote-rådgivningsprocessen optimeres
mest muligt.
DER
udarbejdes i Miljøministeriets regi
en effektiv forvaltningsplan for sæler. Der
afholdes et internationalt sælseminar i
forbindelse med udarbejdelsen, således
at internationale perspektiver medtages.
2
1
22
23
DER
udarbejdes i Miljøministeriets regi en
forstærket handlingsplan for skarv.
MILJØMINISTERIET
gennemfører en
analyse af udledningerne fra offshore
industrien og effekterne for havmiljøet
af disse udledninger.
MILJØMINISTERIET
og Fødevare-
ministeriet gennemfører en analyse af,
hvorfor fiskebestandene forsvinder fra
kystområderne.
DER
gennemføres i samarbejde med
fiskeriet og som led i klimapartnerskabet for
Det Blå Danmark en analyse af udviklingen
i erhvervets CO2-udledning og evt., hvorledes
fiskeriet kan reducere erhvervets CO2-
udledning.
FØDEVAREMINISTERIET
og miljømini-
steriet gennemfører i samarbejde med
fiskerierhvervet en analyse af betydningen
og konsekvenserne af anvendelse af trawl
i dansk fiskeri.
1
9
24
25
20
INITIATIVER FOR
DANSK ERHVERVSFISKERI
DECEMBER 20
1
9