Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 216
Offentligt
2123982_0001.png
NOT AT
J.nr. 201 9-15731
1 1 . december 2019
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg om besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr.
2019/2221 om mangelfuld implementering af VVM-direktivet
Danmark har den 1 0. oktober 2019 modtaget EU-Kommissionens åbningsskrivelse i sag nr.
201 9/2221 v edrørende mangelfuld implementering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
201 1/92/EU af 1 3. december 2011 om v urdering af v isse offentlige og private projekters
indv irkning på miljøet som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af
1 6. april 2014 (V VM-direktivet). Svarfristen til EU-Kommissionen er den 1 1. december 2019.
V V M-direktivet omhandler kravene til processen for miljøvurdering af konkrete projekter. Siden
direktiv et blev ændret i 2014 har det primært v æret implementeret i miljøvurderingsloven
(lov bekendtgørelse nr. 1 225 af 25. oktober 2018). Dog er der implementeret selvstændigt i dele
af Transport- og Boligministeriets sektorlove samt i husdyrbrugsloven og gødskningsloven for så
v idt angår specifikke projekttyper.
Baggrunden for åbningsskrivelsen er, at EU-Kommissionen har gennemgået samtlige
medlemsstaters implementering af ændringen af V V M-direktivet, og langt ov er halvdelen af
medlemsstaterne har fået en åbningsskrivelse.
I åbningsskriv elsen gennemgår EU-Kommissionen alle V VM-direktivets artikler i forhold til den
danske implementering i miljøvurderingsloven, og Kommissionen rejser 31 kritikpunkter af
Danmarks implementering. Endvidere har Kommissionen rejst spørgsmål om den måde, hvorpå
den nationale ressortfordeling er adresseret i miljøvurderingsloven. Da besv arelsen af
åbningsskrivelsen v il påvirke de separate implementeringer i sektorlovene, herunder Transport-
og Boligministeriets område, er disse også inddraget i besv arelsen, og sv aret til Kommissionen
er koordineret med de relevante ministerier.
EU-Kommissionens kritik v edrører overordnet to forhold:
1. I Danmark er der som bekendt tradition for, at fortolkningen af lov bestemmelserne
tager udgangspunkt i bemærkningerne til loven, der supplerer og uddyber lovteksten.
Dette er også tilfældet ift. V V M-direktivets implementering i miljøvurderingsloven, og
en del af EU-Kommissionens kritikpunkter omhandler netop det forhold, at dele af
implementeringen af direktivet sker via bemærkningerne til miljøvurderingsloven. På
baggrund af udv iklingen i EU-Domstolens praksis skal implementering i højere grad
fremgå direkte af lov teksten. Det fremgår af besv arelsen, at den danske regering anser
direktiv et for korrekt implementeret, men at den relevante lovgivning v il blive tilrettet,
så direktivteksten kommer til at fremgå direkte i lov teksten. Tilretningen foreslås
gennemført i Folketingssamlingen 2020/2021.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 216: Kopi af regeringens besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse i sag nr. 2019/2221 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 (VVM-direktivet).
2. De øv rige kritikpunkter af den danske implementering af V V M-direktivet v edrører en
række forskellige forhold i V V M-processen, eksempelvis offentlighedens inddragelse.
N ogle af kritikpunkterne foreslås imødekommet, mens andre allerede anses for opfyldt
v ia andre nationale love eller forvaltningsretlige grundsætninger, hv orfor der ikke
findes grundlag for selv stændige regler herom for at sikre korrekt implementering af
V V M-direktivet.
2