Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 208
Offentligt
2122873_0001.png
STRATEGI
FOR MUDP
2020-2023
MUDP STØTTER VIRKSOMHEDER, DER INVESTERER I
UDVIKLING AF FREMTIDENS MILJØTEKNOLOGISKE
LØSNINGER TIL EN AKTIV DANSK MILJØ- OG KLIMAPOLITIK.
MUDP SÆTTER FOKUS PÅ:
• Vand og klimatilpasning
• Luftforurening
• Cirkulær økonomi
• Bedre kemi
• Biodiversitet
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0002.png
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0003.png
INDHOLD:
5
6
Introduktion
Vision for MUDP
10 Prioriteringer 2020 - 2023
Temaer:
13 Tema 1:
Vand og klimatilpasning
17 Tema 2:
Luftforurening
21 Tema 3:
Cirkulær økonomi
25 Tema 4:
Bedre kemi
29 Tema 5:
Biodiversitet
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0005.png
INTRO-
DUKTION
Miljøteknologisk udviklings- og demonstrations-
program (MUDP) er Miljø- og Fødevareministeriets
program for støtte til virksomheder, institutioner og
organisationer, der investerer i udvikling af fremtidens
miljøteknologi.
MUDP har siden 2008 støttet ca. 570 projekter.
MUDP-støttede virksomheder klarer sig ifølge en
evaluering fra 2017 generelt rigtigt godt, både målt
på eksport, omsætning, arbejdspladser, vækst,
produktion og effektivitet.
MUDP udspringer af en aktiv dansk miljø- og klima-
politik og er blevet en markant aktør inden for grøn
innovation og erhvervsudvikling. Et af målene for
MUDP er at være med til at sætte rammerne for den
miljøpolitiske dagsorden og at hæve ambitionerne for
danske løsninger, herunder sikre både lokal og global
implementering af teknologierne.
MUDP ledes af en uafhængig bestyrelse med faglig
og forretningsmæssig indsigt.
Det fremgår af loven om MUDP at bestyrelsen
,
udarbejder en ny strategi for gennemførelsen af
programmet hvert fjerde år. Denne strategi dækker
perioden 2020-2023.
Implementering af strategien sker blandt andet
gennem 1-årige handlingsplaner, som sætter
rammerne for de årlige ansøgningsrunder.
MUDP STØTTER VIRKSOMHEDER,
DER INVESTERER I UDVIKLING AF
FREMTIDENS MILJØTEKNOLOGISKE
LØSNINGER TIL EN AKTIV DANSK
MILJØ- OG KLIMAPOLITIK.
MUDP SÆTTER FOKUS PÅ:
• Vand og klimatilpasning
• Luftforurening
• Cirkulær økonomi
• Bedre kemi
• Biodiversitet
Strategien er godkendt af miljøministeren
den 10. december 2019.
5
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0006.png
VISION
FOR MUDP
SIGTELINJER FOR
BESTYRELSEN:
MUDPs arbejde skal være forankret i
FNs verdensmål.
De projekter, som MUDP støtter, skal
have potentiale for at levere bedre
miljøløsninger.
Mindst 95 % af bevillingerne skal gå til
at støtte virksomhedernes udvikling og
demonstration af ny miljøteknologi.
Virksomhederne skal altid selv investere
i de støttede projekterne – de skal selv
have hånden på kogepladen.
Ca. halvdelen af tilskuddene skal gå til
grønne fyrtårnsprojekter, hvor nye miljø-
teknologiske løsninger demonstreres og
fremvises i fuld skala.
Projekterne skal have eksportpotentiale,
levere konkurrencedygtige løsninger
og ledes af de virksomheder, der skal
kommercialisere resultaterne.
Programmet skal med udgangspunkt
i virksomhedernes behov fremme
forpligtende samarbejde mellem
virksomheder, forskere og myndigheder.
MUDP’S projektportefølje skal have en
afbalanceret risikoprofil.
Danmark og danske virksomheder skal fortsat
være blandt de bedste i verden til at udvikle,
kommercialisere og anvende fremtidens miljø-
teknologiske løsninger.
MUDP skal være anerkendt som videncenter og
platform for udviklingen af miljøteknologiske
løsninger.
DE STÆRKE SIDER
Danmark er blandt verdens førende leverandører af
teknologier og løsninger på miljøområdet. Målt på
arbejdspladser, omsætning og eksport er de involve-
rede brancher i vækst set over de sidste 10 år.
Med en årlig eksport af miljøteknologi på over 30 mia.
kr. er Danmark sammen med Luxemburg det land i
EU, hvor miljøteknologi fylder mest i den samlede
eksport.
Især de senere år har en række initiativer med brede
samarbejder på tværs af faggrænser, virksomheder
og institutioner med inddragelse af fx Big Data
resulteret i betydelige landvindinger til glæde for
både miljøet og de involverede virksomheder.
DET BREDE SAMARBEJDE
(fortsættes på næste side)
MUDPs program har fungeret siden 2008 og bruger-
feedback, egne analyser og uafhængige evalueringer
dokumenterer, at indsatsen virker. Både i forhold til
miljøgevinster, i forhold til innovation, i forhold til
6
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0007.png
arbejdspladser og i forhold til lønsomhed og eksport-
potentiale for de involverede virksomheder og
institutioner.
Det brede samarbejde er med til at skabe konsensus
om mere ambitiøse mål for MUDPs indsats og kan
generere synergier, som både stimulerer innovative
løsninger og sikrer en bred opbakning om grønne
initiativer, investeringer og indsatser.
SIGTELINJER FOR
BESTYRELSEN (FORTSAT):
De små virksomheder skal have en
chance – der er plads til mindre
projekter.
De store teknologiledende virksomheder
skal anspores til at tage lederskab for
den grønne omstilling.
De faglige resultater af projekterne skal
offentliggøres.
NATIONAL FORANKRING
Ved udløbet af strategiperioden skal
indsatsens opnåede resultater evalueres
i forhold til bl.a. miljø, innovation,
produktion, vækst og eksport.
Fleksibel og dialogbaseret gennem-
førelse af programmet – MUDP prioriterer
en løbende dialog med virksomhederne.
MUDP skal bidrage til, at danske virksomheders ud-
vikling af fremtidens miljøløsninger sker i tæt samspil
med videreudvikling af en ambitiøs og innovations-
orienteret dansk miljøpolitik.
I Danmark har virksomhederne mulighed for, ofte
som de første i verden, at afprøve og demonstrere
fremtidens miljø- og klimaløsninger.
Danske virksomheder får støtte til at udvikle deres
løsninger i samspil med et dansk miljøforsknings-
miljø, der ofte er i verdensklasse. Det er med til at
sikre en viden- og innovationsbaseret dansk miljø-
indsats.
7
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0008.png
VISION
FOR MUDP
(FORTSAT)
LANGSIGTET INDSATS
Sideløbende med, at MUDP understøtter løsning af de
konkrete her-og-nu miljøudfordringer, skal programmet
også fremme den langsigtede grønne omstilling af
det teknologiske grundlag for produktion og forbrug,
der er nødvendig for at bremse den menneskeskabte
krise for klima og biodiversitet.
FOKUS PÅ RESULTATER
Det er først og fremmest anvendelsen af programmets
resultater i praksis, som MUDP skal vurderes på.
Derfor er MUDP eksternt evalueret i 2011 og 2017, og
en ny evaluering vil blive sat i gang inden udløbet af
indeværende strategiperiode.
Der er med udgangspunkt i evalueringerne
etableret et fast sæt af indikatorer for MUDP der
,
dokumenterer:
− Resultaterne af de støttede projekter i form af
potentiale for miljøforbedringer, økonomi og jobs.
− Hvilke virksomheder, der deltager i programmet,
og hvordan det går dem.
− Udviklingen i den danske eksport af de teknologier
og løsninger, som programmet fremmer.
Alle projekter afsluttes med en faglig rapportering
af resultaterne, der offentliggøres af Miljøstyrelsen
og i Grøn Projektbank. Dette sker under hensyn til
virksomhedernes interesse i at beskytte konkurrence-
følsomme oplysninger (Intellectual Property Rights).
8
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0009.png
Resultaterne af projekterne kan bedst vurderes i en
bredere sammenhæng, idet resultaterne af de enkelte
projekter over tid supplerer hinanden. En branches
innovationsindsats tegner sig ofte først over en
årrække, når de analyseres i sammenhæng.
I den kommende strategiperiode vil MUDP med
udgangspunkt i mere end 500 tematisk orienterede
projekter og i samarbejde med relevante branche-
organisationer have øget fokus på at nyttiggøre
resultaterne af de gennemførte projekter, således
som det sker i regi af vand- og luftvisionerne.
MUDP I DET DANSKE INNOVATIONSSYSTEM
MUDP indgår i det samlede danske innovations-
system. Samtidigt er programmet en integreret del
af den danske miljøpolitik, idet MUDP bidrager til at
udvikle løsninger på prioriterede miljøudfordringer og
fungerer som en ramme for dialog med virksomheder
og erhvervsliv om udvikling af miljøpolitikken.
MUDP vil som hidtil arbejde for at skabe synergi
med Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram
(GUDP), der har fokus på fødevaresektorens ud-
fordringer, med det Energiteknologiske Udviklings-
og Demonstrationsprogram (EUDP), der fremmer
innovation på energiområdet, samt Innovations-
fonden, der bredt støtter forskning og innovation
– med et videns- og teknologiorienteret udgangs-
punkt.
9
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0010.png
PRIORITE-
RINGER
2020 - 2023
MUDP, FNS VERDENSMÅL
OG PROGRAMMETS
PRIORITERINGER:
Strategien for udviklings- og demonstrations-
programmet 2020-2023 indeholder tematisk opdelte
afsnit om de udfordringer, som programmet skal have
særlig fokus på i den næste 4-års periode.
På baggrund heraf udarbejdes årlige handlings-
planer og ansøgninger om tilskud prioriteres.
LØSNING
Udgangspunktet for prioriteringen af MUDP er de
langsigtede mål for miljø- og klimapolitikken, som de
også afspejles i verdensmålene:
− at stoppe tilbagegangen i biodiversitet og natur
− at bremse den globale opvarmning og tilpasse
samfundet til et ændret klima
− at beskytte menneskers sundhed mod forurening
og give alle adgang til rent vand, ren luft og en rig
natur.
Med afsæt i disse overordnede mål for miljø-, natur
og klimaindsatsen sætter MUDP fokus miljø-
teknologiske udfordringer, hvor danske virksomheder
har gode forudsætninger for at skabe løsninger, der er
konkurrencedygtige i et globalt perspektiv:
– Vand og klimatilpasning
– Luftforurening
– Cirkulær økonomi
– Bedre kemi
– Biodiversitet.
10
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0011.png
Hvis ideen er god, og projektet i øvrigt lever op til for-
målet med loven for MUDP kan projekter som hidtil
,
modtage tilskud, også selv om de ikke falder indenfor
rammerne af de miljøteknologiske udfordringer, som
er skitseret på de følgende sider.
11
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0013.png
TEMA 1:
VAND OG
KLIMA-
TILPASNING
13
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0014.png
INDSATSEN UNDERSTØTTER
FØLGENDE VERDENSMÅL:
VAND OG
KLIMA -
TILPASNING
MUDP HAR FOKUS PÅ:
En klima- og energineutral vandsektor.
Avanceret rensning af vand og jord
der er forurenet kemisk og mikro-
biologisk.
Opsporing og rensning af pesticidrester
og andre organiske mikroforureninger
i grundvandet
Sikring af bygninger og infrastruktur
mod skybrud og oversvømmelser.
Begrænsning af forurening fra kloak-
overløb, oversvømmelser og skybrud.
Genindvinding af energi og andre
ressourcer i proces- og spildevand.
En mere vandeffektiv produktion og
mindre vandtab i vandforsyningssystemet.
Intelligent styring og rensning af over-
fladevand i byer og det åbne land.
Kortlægning og simulering af risiko
for oversvømmelser.
It- og datadrevet modernisering af
vandsektoren.
Den globale efterspørgsel efter rent vand til produktion
og forbrug vokser, og mange steder verden over er
vandmiljøet under pres som følge af overudnyttelse
og forurening.
Herhjemme oplever vi et stigende behov for at
håndtere pesticidrester i grundvandet og miljø-
fremmede forurenende stoffer i spildevandet.
Samtidigt betyder klimaforandringerne, at risikoen
for tørke og oversvømmelse øges.
Foruden flere mennesker, økonomisk vækst og
klimaforandringer er årsagen til udfordringerne
utilstrækkelige investeringer i bedre vandløsninger.
Vi skal blive bedre til at rense og spare på vandet.
Dertil skal vi beskytte os bedre mod situationer med
for meget og for lidt vand. Vi skal finde mere ressource-
effektive løsninger, så pengene rækker længere.
Samtidigt skal vandsektoren yde sit bidrag til at
reducere af udledning af drivhusgasser.
14
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0015.png
Danske virksomheder og den danske vandsektor er
blandt verdens bedste til at udvikle energi- og klima-
effektive løsninger til vandsektoren.
Det sker samtidigt med, at spildevandet renses endnu
bedre end hidtil, og de samlede omkostninger
reduceres.
FAKTA
Vandmangel påvirker mere end 40 %
af verdens befolkning.
30 % af verdens befolkning har ikke
adgang til rent vand og 60 % har ikke
adgang til sanitet.
Der skal på verdensplan investeres
3.000 mia. kr. hvert år i årene 2018-2030,
Hvis danske vandvirksomheder og Danmarks indsats
for et bedre vandmiljø fortsat skal være med i front,
skal vi være langt bedre til at nyttiggøre de nye
muligheder, som den digitale forandring af teknologi
og samfund giver.
Denne satsning skal ske i et tæt samarbejde
mellem de forsyningsvirksomheder, der skal sætte
teknologierne sammen til sammenhængende
løsninger, leverandørerne af vandteknologi og
tech-branchen.
MUDP skal have fokus på at støtte dette samarbejde
og dermed også til målsætningen i Vandvisionen om
en fordobling af vandeksporten i 2025.
hvis verden skal leve op til FN’s verdens-
mål på vandområdet.
Klimatilpasning vil ifølge Global
Commission on Adaptation kræve en
global investering på 12 billioner kr.
frem mod 2030 bare for at håndtere
en række af de mest presserende
konsekvenser af klimaforandringerne.
Vandsektoren bruger 6 % af verdens
produktion af elektricitet.
Rensning af spildevand er en kilde til
udledning af metan og lattergas.
Danmark skal gennemføre en ny vand-
miljøhandlingsplan, hvor der er behov
for at reducere udledning af nærings-
stoffer fra bl.a. kloakoverløb.
Udledninger af spildevand og regnvands-
udløb er en kilde til forurening af hav-
miljøet med mikroplast.
Dansk eksport af vandteknologi er på
knapt 20 mia. kr. årligt, hvilket bringer
Danmark på en andenplads i EU opgjort
pr. indbygger.
15
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0017.png
TEMA 2:
LUFT-
FORURENING
17
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0018.png
INDSATSEN UNDERSTØTTER
FØLGENDE VERDENSMÅL:
LUFT-
FORURENING
MUDP HAR FOKUS PÅ:
Reduktion af NO
X
og partikler fra
forbrændingsmotorer.
Næste generation af renluft-løsninger
til skibsfarten hvor der foruden SO
X
(svovlilte) og NO
X
(kvælstofilte) er fokus
på partikler og black carbon (sod).
Omkostningseffektiv indsats for at leve
op til EU’s NEC direktiv og dermed
understøtte en reduktion i den
sundhedsskadelige luftforurening.
Dokumentation af virksomheders
indsats for reduktion af luftforurening,
gennem udvikling af f.eks. sensor- og
overvågningsteknologi.
Energi-, klima- og ressourceoptimering
af indsatsen for renere luft.
Den nye generation af avancerede lav-
emissionsbrændeovne skal videre-
udvikles, så de bliver billigere og mere
attraktive at købe.
Luftforurening er den væsentligste miljørelaterede
årsag til for tidlig død. Også i Danmark.
Specielt by-luftens koncentration af fine partikler,
kvælstofilte, svovlilte og ozon har store negative
sundhedseffekter. Men der er også anden sundheds-
og miljøskadelig forurening, der spredes som luft-
forurening, inkl. svært nedbrydelige og bioakkumuler-
bare miljøgifte som kviksølv og dioxin, der opkoncen-
treres i fødekæden. Derfor er bekæmpelse af luft-
forurening højt politisk prioriteret verden over.
Realisering af EU’s mål for medlemslandenes
reduktion af udledning af luftforurening i 2030
(NEC-direktivet) vil betyde, at langt de fleste steder
med luftforurening i EU over WHO’s anbefalinger
fjernes fra landkortet.
Da luftforurening er et miljøproblem, der i særdeles-
hed er grænseoverskridende, kan indsatsen for renere
luft i Europa kun lykkes, hvis alle landene gør en
fælles indsats. Det har EU’s medlemslande forpligtiget
sig til i regi af EU’ NEC direktiv (National Emission
Ceilings Directive), der fastsætter bindende
reduktionsmål for hvert medlemsland for fem
forskellige typer luftforurening: kvælstofilte (NO
x
),
flygtige organiske stoffer (VOCs), svovldioxid (SO
2
),
ammoniak (NH
3
) samt fine partikler (PM
2.5
).
18
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0019.png
Pt. er mange af EU’s medlemslandene langt bagefter
med at realisere deres reduktionsforpligtelser. Der
skal derfor investeres massivt i nye renluft-løsninger
de kommende 10 år, hvis vi skal have ren luft alle
steder i Europa.
FAKTA
3 mio. mennesker på verdensplan dør
hvert år for tidligt af luftforurening,
heraf over 400.000 i Europa og 4.000 i
Danmark.
Skibsfarten står i disse år over for
implementering af en række nye krav om
Kilderne til sundheds- og miljøskadelig luftforurening
er i vidt omfang de samme som kilderne til udledning
af drivhusgasser, inkl. CO
2
metan og lattergas.
Det er vigtigt for en effektiv indsats, at udvikling af
løsninger til de to udfordringer koordineres, så der
skabes synergi
Bekæmpelse af luftforurening, inkl. udledning af
drivhusgasser, er primært styret af miljøreguleringen,
hvor en meget stor del fastlægges i FN-konventioner,
EU-direktiver og -forordninger.
En tæt kobling mellem teknologiudvikling og
international regulering er derfor afgørende for
udvikling og anvendelse af nye effektive løsninger.
reduktion af NOx og SOx.
Brændeovne står for 70 % af de danske
udledninger af fine partikler.
75 % af de negative sundhedseffekter
fra luftforureningen skyldes luft-
forurening, der kommer udefra (ud-
landet, international skibsfart og lign.),
mens Danmarks eksport af negative
sundhedseffekter fra luftforurening til
andre lande er af næsten samme
omfang.
Dansk eksport af renluft-løsninger er på
godt 7 mia. kr. årligt.
19
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0021.png
TEMA 3:
CIRKULÆR
ØKONOMI
21
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0022.png
INDSATSEN UNDERSTØTTER
FØLGENDE VERDENSMÅL:
CIRKULÆR
ØKONOMI
MUDP HAR FOKUS PÅ:
Teknologier der levetidsforlænger
produkter eller skaber mindre affald
ved produktion, bl.a. ved at forberede
produkterne til reparation, opgradering,
fremme designguides eller via nye
produktionsmetoder.
En mere resourceeffektiv produktion
samtidig med, at forureningen og
udledningen af drivhusgasser reduceres.
Øget sporbarhed af affaldets materiale-
indhold for at sikre bedre genanvendelse.
Forbedrede sorterings- og forbehandlings-
teknologier.
Forbedret genanvendelse af særlige
problemfraktioner som plast, tekstiler,
glasfiber og kompositemballager.
At skabe løsninger, der sikrer bedre
forebyggelse og recirkulering af
organiske affaldsfraktioner.
Udvikling af nye materialer og kom-
ponenter, der er lettere at recirkulere.
Reduktion af bygge- og anlægssektorens
forbrug af ressource- og klimabelastende
materialer samtidigt med, at anvendelsen
af træ, der bidrager til lagring af CO
2
, øges.
Forøget kvalitet af genanvendelse, når
produkterne kasseres.
Videreudvikling af teknologiske løsninger
til at håndtere svært forurenet affald.
Tværfaglige og tværsektorielle sam-
arbejder, hvor teknologiudvikling sker i
tæt samspil med udvikling og demon-
stration af cirkulære forretningsmodeller.
Udviklingen af en cirkulær økonomi kan bidrage til at
reducere presset på naturressourcer, natur og klima.
Samtidigt er det en lovende platform for at skabe nye
virksomheder og jobs knyttet til reparation, vedlige-
hold, recirkulation og udnyttelse af industrielle
kaskader.
Nye MUDP-projekter fokuserer på at reducere de
samlede affaldsmængder, som har været stigende i
mange år i Danmark, i EU og globalt.
Affaldsforebyggelse er en ny drivfaktor i mange
projekter.
22
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0023.png
Udvikling af et bedre teknologisk grundlag for en
cirkulær økonomi skal gå hånd i hånd med udvikling
af nye cirkulære forretningsmodeller og et nyt marked
for cirkulære løsninger og produkter.
En praktisk implementering af cirkulær økonomi er
essentiel for at kunne producere mere for mindre. Det
kan for eksempel være ved større bygge- og anlægs-
projekter og i produktionsvirksomheder, hvor en
spildstrøm recirkuleres. Det forudsætter styrket sam-
arbejde mellem forskellige aktører i projekterne.
Fx gennemføres cirkulære principper i byggeriet
bedst i et konkret udviklingsorienteret samarbejde
mellem producenter af byggematerialer, arkitekter,
entreprenører, bygherrer og affaldsvirksomheder.
FAKTA
De globale affaldsmængder stiger med
2 % om året og udgør i dag mere end
2 mia. tons, og kun 14% genanvendes.
OECD vurderer, at det globale ressource-
forbrug vil stige til mere end det dobbelte
frem til 2060.
Danmark er det land i EU, der producerer
mest affald pr. indbygger, og mængderne
stiger med 3 % om året.
I Danmark genanvendes 41% af hus-
holdningsaffaldet (2016), mens målet på
EU-niveau er 55 % i 2025 og 65% i 2035.
Plast udgør en stor udfordring, og det
vurderes, at der kun genanvendes
18 % af plastemballagen i Danmark,
hvor EU-målet er 50 % i 2025.
Nyt EU-forbud mod visse engangs-
produkter af plast kræver nye
alternativer.
I 2017 eksporterede Danmark 2.2 mio.
tons affald, 95 % af det med henblik på
viderebehandling.
Danske genanvendelsesvirksomheder
eksporterede genindvundne materialer
som jern, kobber og aluminium for godt
6,5 mia. kr. i 2018.
Hvis den store danske eksport af affald til videre-
behandling i andre lande skal reduceres, er det
nødvendigt at udvikle og afprøve ny genanvendelses-
teknologi, der kan gøre genanvendelse i Danmark
mere konkurrencedygtig.
23
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0025.png
TEMA 4:
BEDRE
KEMI
25
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0026.png
INDSATSEN UNDERSTØTTER
FØLGENDE VERDENSMÅL:
BEDRE
KEMI
MUDP HAR FOKUS PÅ:
Udvikling, test og demonstration af
nye kemikalier, der sigter mod udfasning
af kemi med negativ påvirkning af natur,
miljø, klima og mennesker, herunder
substitution af problematiske biocider.
Bekæmpelse af forurening med særlig
problematiske stoffer inkl. kviksølv,
dioxin, bromerede flammehæmmere,
ftalater og hormonforstyrrende stoffer.
Udfasning af anvendelse af problematisk
kemi i udvalgte produkter inkl. elektronik,
kosmetik, maling og lak samt tekstiler.
Kemi i sekundære råmaterialer, herunder
udvikling af bedre løsninger til at udfase/
udsortere/identificere skadelig kemi i
sekundære råvarer.
Klimavenlig køling, herunder støtte
til virksomheders udvikling af køling
med ikke-kemiske alternative teknologier
herunder naturlige kølemidler.
Understøttelse af teknologiudvikling, der
substituerer problematiske kemikalier
for at øge kvaliteten af genanvendelse.
Udvikling af biopolymerer, der foruden
at reducere forbruget af fossile råstoffer
også er designet til at indgå i en cirkulær
økonomi.
Teknologi og metoder der kan reducere
anvendelsen af forsøgsdyr.
Vi er dagligt i berøring med kemikalier, når vi spiser,
tager tøj på, trækker vejret og smører os ind i sol-
creme.
Vi udsættes hver dag for forskellige kemikalier, der
har samme effekter, og udsættelsen kan ske fra flere
forskellige kilder.
Overblikket over den samlede udsættelse for
kemikalier, der kan skade, er derfor vanskelig at
kvantificere. Herudover er nogle befolkningsgrupper
som fx børn og gravide særligt følsomme overfor
visse kemikalier.
Derfor er der brug for et langsigtet fokus på, at
produkterne i vores dagligdag ikke afgiver skadelig
kemi, så hverdagen bliver mere sund og mere sikker.
Forbrugerne skal være trygge i hverdagen. Det
gælder både, når vores børn får nyt legetøj og når vi
bruger kosmetik og tager tøj på.
26
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0027.png
Der er brug for teknologiudvikling, der fremmer
udfasning af skadelige kemikalier og som kan ned-
bringe miljø og menneskers udsættelse for skadelige
kemikalier – både ift. enkelte kemiske stoffer og
grupper af stoffer, som fx ophobes i naturen, er kræft-
fremkaldende eller hormonforstyrrende.
FAKTA
Der er ca. 14.000 kemikalier på markedet
i EU, der vurderes som værende allergi-
fremkaldende.
Mindst 20 pct. af den danske befolkning
lider af kontaktallergi over for et eller
flere kemiske stoffer.
De samfundsmæssige omkostninger
forbundet med kontaktallergi i Danmark
estimeres til 7-14 milliarder kr. pr. år.
I Danmark er en øget forekomst af
testikel-, prostata- og brystkræft
observeret over de sidste 60 år. Påvirkning
fra hormonforstyrrende kemikalier
mistænkes for at være en årsag til den
stigende forekomst af netop disse tre
kræftformer.
Børn er særligt udsat for negative sund-
hedseffekter af kemisk forurening af
fødekæden. F.eks. medfører eksponering
for kviksølv og bly i fostertilstand og
tidligt i livet mental retardering, syns- og
høretab og forsinket udvikling.
27
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0029.png
TEMA 5:
BIO-
DIVERSITET
29
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0030.png
INDSATSEN UNDERSTØTTER
FØLGENDE VERDENSMÅL:
BIO-
DIVERSITET
MUDP HAR FOKUS PÅ:
Teknologi der forebygge spredning af
invasive arter bl.a. fra den internationale
skibsfart, fiskeopdræt og lignende.
At reducere brugen af kemisk
bekæmpelse af skadevoldere og
invasive arter.
Ny og bedre teknologi til overvågning
af miljø og udviklingen i biodiversitet.
Udvikling af teknologi der reducerer
påvirkninger af havmiljøet grundet
udledning af næringsstoffer, miljø-
fremmede stoffer, marint affald etc.
Tekniske løsninger der bidrager til
genopretning af natur og biodivesitet.
Udvikling af skånsomme alternative
fiskeriformer, som mærkbart kan ændre
fiskeriets påvirkning af havbund og øko-
systemer.
At skabe rum til mere natur i byerne
og i byggeriet.
Ingen ressourcer er under pres i samme grad som de
biologiske. Den økonomiske betydning er vanskelig at
opgøre, men der er tale om irreversible tab, når arter
uddør og biotoper forsvinder.
Årsagerne er mange og sammensatte. Naturområder
opdyrkes og opsluges af byer og infrastruktur.
Biologiske ressourcer som fisk og skov udnyttes over
deres økologiske bæreevne. Vådområder drænes,
og floder og søer tømmes for vand for at vande
afgrøderne. Forurening med giftige kemikalier truer
dyr og planter. Invasive arter udkonkurrerer hjemme-
hørende arter så den biologiske mangfoldighed
reduceres. Tab af næringsstoffer fra spildevand og
dyrkede arealer fører til overgødskning af sårbare
naturområder og vandmiljøet. Og klimaforandringer
ændrer habitaterne for dyr og planter så hastigt, at
de er truet af udryddelse.
På nogle områder er den negative udvikling i
Danmark vendt. Der udlægges mere skov, hvor der
gives plads til diversitet og mangfoldighed, flere
fredede områder og mere natur i byerne.
Den overordnede tendens er dog den samme, idet en
række traditionelle kulturlandskaber i Danmark med
rig biodiversitet og natur er i tilbagegang.
Der er fokus er på de behov, som ikke er direkte
knyttet til landbrugsproduktionen, idet disse dækkes
af GUDP
.
30
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0031.png
Det er vigtigt at kende omfanget af et problem for at
kunne løse det. Derfor er udbygningen af datagrund-
laget for natur og miljø helt afgørende i forhold til at
identificere de løsninger og tiltag, der skal begrænse
tilbagegangen.
Det kan blandt andet ske ved brug af droner og satel-
litter, automatisk billedgenkendelse, eDNA- teknikker,
computermodeller, mv.
Der er behov for at udvikle og teste nye teknologier
og metoder til indsamling, analyse og formidling af
data om den økologiske og kemiske tilstand i naturen
og i de danske hav- og fjordområder.
FAKTA
25 % af verdens kendte dyre- og plante-
grupper er truet af udryddelse svarende
til, at mindst 1 million arter er stærkt
truet af udryddelse.
På verdensplan er det estimeret, at
akvatiske invasive arter årligt er ansvar-
lige for miljøskader og økonomiske
tab for henholdsvis 100 mia. USD, mens
akvatiske og landbaserede invasive arter
tilsammen er ansvarlige for tab i
størrelsesordenen 1.400 mia. USD.
75 % af alle økosystemer på land er
påvirket negativt af menneskelig
aktivitet, og 20 % af hjemmehørende
Teknologiudviklingen kan også være substitution
af miljøfremmede stoffer, problematisk kemi og/eller
fysiske metoder til at hindre for eksempel spredning
af invasive arter ved international skibsfart med
ballastvand eller skrogbegroning.
Begrænsningen af emissioner eller udledning af
problematiske kemikalier til vandmiljøet vil fx bidrage
til at opnå god økologisk tilstand i vandmiljøer.
individer i de største landbaserede
økosystemer er tabt.
Danmark har i 2019 rapporteret til
EU-Kommissionen, at kun 5 % af den
danske natur har en gunstig natur-
tilstand, og at mange naturtyper er i
direkte tilbagegang.
Biocider dræber, afskrækker eller til-
trækker levende skadegørere som
mikroorganismer, alger, svamp eller
skadedyr ved hjælp af kemiske stoffer.
Biocider bliver brugt både i hjemmet,
på arbejdspladser og industrien i fx des-
infektionsmidler, konservering i maling
og byggematerialer og træbeskyttelse.
Disse løsninger vil være vigtige bidrag til at reducere
presset på natur og biodiversitet, men der er også
behov for teknologiudvikling, der mere specifikt
understøtter målsætningen om at stoppe tilbage-
gangen i biodiversitet.
31
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 208: Ny MUDP strategi og ny MUDP handlingsplan, fra miljøministeren
2122873_0032.png
– DET MILJØTEKNOLOGISKE UDVIKLINGS-
OG DEMONSTRATIONSPROGRAM