Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 195
Offentligt
28. november
Madkultur19
Madkulturen
2019
Side 1 / 2
Side
Error! Switch argument not specified.
/ 2
Madkultur19
Hovedkonklusioner
Madkultur19
Madkulturens årlige undersøgelse af befolkningens mad- og måltidsvaner har i år fokus på
danskernes forhold til råvarer og er en genmåling på nøgletal fra Madkultur16. Temaerne
omhandler bl.a. danskernes interesse og engagement i fødevarer; fødevarer og retter i sæ-
son; forbrug af lokale fødevarer og alternative kanaler til fødevarer som f.eks. måltidskas-
ser, stalddørssalg og hjemmedyrkede fødevarer. Danskernes forhold til bæredygtighed un-
dersøges både direkte f.eks. gennem spørgsmål om klimavenligheden i måltidet dagen før
og prioriteringer ved indkøb, samt mere indirekte f.eks. gennem mad i sæson, lokale føde-
varer, og kendskab til råvarer.
Hovedkonklusioner
Råvarebrug: Andelen af aftensmåltider med kød er stadig høj
Mere end 3 ud af 4 aftensmåltider indeholder kød
det samme antal som for 3 år
siden
9 ud af 10 takeaway måltider indeholder kød. Det er især i takeaway-måltiderne, at
danskernes kødforbrug er steget.
Klimavenlighed og bæredygtighed er mere fremtrædende ved de hjemmelavede
måltider. 17% af de helt eller delvist hjemmelavede måltider vurderer danskerne
som i meget høj eller høj grad klimavenlige mod 5% af de måltider, der kommer
udefra.
Råvarekendskab: Danskernes interesse for råvarer er faldet
Råvarekendskab er ulige fordelt i befolkningen.
Ældre genkender grøntsager, unge genkender bælgfrugter.
Bæredygtighed: Danskernes forhold til bæredygtighed
65% af danskerne tænker i lav grad eller slet ikke over bæredygtighed i forbin-
delse med deres aftensmåltid. Kun 11% af danskerne tænker i høj grad over det.
Danskerne spiser flere datovarer og rester til aftensmad
især de unge.
Mange
især kvinder - gerne vil skære ned på kødet og leve mere bæredygtigt,
men især de ældre har svært ved at se alternativer til kødet. Det har de yngre ge-
nerationer nemmere ved.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 195: Madkultur19, Madkulturens årlige, befolkningsundersøgelse
Madkulturen
Madkultur19
Side 2 / 2
Undersøgelsen
Madkultur19 er baseret på besvarelser fra over 2000 respondenter gennem et webbaseret
spørgeskema, indsamlet af Epinion. Undersøgelsen tager analytisk udgangspunkt i aftens-
maden dagen før.