Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 187
Offentligt
2118986_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 5. december 2019
Sagsnummer: 2019-172
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering samlenotat for rådsmøde (miljø) den 19. december 2019.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 187: Samlenotat for rådsmøde (miljø) den 19. december 2019
2118986_0002.png
EU og Internationalt
Den 4. december 2019
MFVM 963
________________________________________________________________
Samlenotat
Rådsmøde (miljø) den 19. december 2019
________________________________________________________________
1.
1.
2.
3.
2.
4.
Rådskonklusioner om
forberedelse af FN’s Biodiversitetskonventionens globale
ramme for biodiversitet efter 2030
Vedtagelse af rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
side 2
Fremtidens miljø- og klimapolitik i EU
Udveksling af synspunker
KOM-dokument foreligger ikke
side 8
1.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 187: Samlenotat for rådsmøde (miljø) den 19. december 2019
2118986_0003.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (MILJØ)
Den 19. december 2019
1.
Rådskonklusioner om
forberedelse af FN’s Biodiversitetskonventionens globale
ramme for biodiversitet efter 2020
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Formandskabet har fremlagt forslag til rådskonklusioner om forberedelse af FN´s Biodiversitetskonventi-
ons globale ramme for biodiversitet efter 2020. Rådskonklusionerne har til formål at fastlægge den over-
ordnede ramme for EU’s arbejde med biodiversitet globalt frem mod FN’s Biodiversitetskonventionens 15.
partsmøde (COP15) i Kunming, Kina i efteråret 2020, hvor nye globale naturmål ventes vedtaget. Råds-
konklusionerne fremhæver forbindelsen mellem relevante EU-politikker, den kommende EU-biodiversitets-
strategi og de kommende forhandlinger frem mod COP15. Samtidig fremhæves behovet for øgede ambitio-
ner og handling i forhold til beskyttelse, genopretning og bæredygtig brug af natur og biodiversitet. Det
forventes, at Rådet forud for COP15 vil vedtage separate konklusioner for EU´s overordnede forhandlings-
linje for EU’s deltagelse i selve
partsmødet. Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller
økonomiske konsekvenser. Rådskonklusionerne har ikke i sig selv konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (miljø) den 19. december 2019 med henblik på vedtagelse af råds-
konklusioner.
Baggrund
Formandskabet har fremlagt forslag til rådskonklusioner om forberedelse
af FN’s Biodiversitetskonventions
globale ramme for biodiversitet efter 2020.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (miljø) den 19. december 2019 med henblik på vedtagelse af råds-
konklusioner.
Formål og indhold
FN’s Biodiversitetskonvention (UNCBD) udgør rammen om det globale biodiversitetssamarbejde,
som blev
vedtaget på FN’s Verdenstopmøde om miljø og udvikling i 1992, sammen med Klimakonventionen
(UNFCCC) og Ørkenkonventionen (UNCCD). Biodiversitetskonventionen er ratificeret af alle verdens lande
med undtagelse af USA. Konventionen har tre overordnede formål:
1) bevarelse af biodiversiteten,
2) bæredygtig udnyttelse af biodiversiteten,
3) fair udbyttedeling i forbindelse med udnyttelsen af biodiversiteten.
I 2010 vedtog parterne en plan med vision, mission og fem strategiske målsætninger, der samlet skal standse
tabet af biodiversitet i 2020. De strategiske målsætninger omhandler
1) at forbedre naturens tilstand globalt,
2) reducere de direkte drivkræfter bag tabet af natur og biodiversitet,
3) adressere de underliggende årsager bag drivkræfterne,
4) forbedre adgangen til fordele og udbytte fra naturen samt
5) forbedre implementeringen ved hjælp af inddragelse, videndeling og kapacitetsopbygning.
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 187: Samlenotat for rådsmøde (miljø) den 19. december 2019
Til at konkretisere de strategiske målsætninger vedtog partnerne samtidig 20 mere konkrete mål. Målene,
kaldes i daglig tale Aichi-målene.
Hovedparten af de globale målsætninger, herunder Aichi-målene forventes ikke at blive nået inden 2020. På
FN’s biodiversitetskonventionens 14. partskonference (COP14)
i efteråret 2018 vedtog parterne derfor proces
og tidsplan for udvikling af en ny strategisk plan og nye globale biodiversitetsmål (post-2020) frem mod den
15. partskonference (COP15) i Kunming, Kina i efteråret 2020. Der er planlagt et antal globale temamøder og
konsultationer som særlig forberedelse frem mod COP15, hvor de nye mål og den nye strategiske plan forven-
tes vedtaget.
Rådskonklusionerne har til formål at fastlægge den overordnede ramme
for EU’s
arbejde med biodiversitet
globalt frem mod COP15 i Kunming, Kina i efteråret 2020. Forud for COP15 forventes Rådet at vedtage sepa-
rate konklusioner for den overordnede forhandlingslinje for EU’s deltagelse til selve partskonferencen.
Udkastet
til konklusionerne henviser til rapporten fra FN’s naturpanel (IPBES) fra 2019 om naturens tilstand
globalt som advarer om, at naturen på verdensplan er i en tilbagegang, som ikke er set tidligere, samt at tabet
af arter er stigende. Dette medfører stigende negativ indflydelse på det udbytte, som kommer fra naturen
samt for menneskers livsvilkår på kloden.
Rådskonklusionerne henviser til den Nye Strategiske Dagsorden for 2019-2024 vedtaget af Det Europæiske
Råd den 20. juni 2019. Den Nye Strategiske Dagsorden fremhæver behovet for at opbygge et klimaneutralt,
grønt, fair og socialt Europa og fremhæver sammenhængen til vedtagne og kommende rådskonklusioner om
cirkulær økonomi, det 8. miljøhandlingsprogram, forberedelserne til det kommende partsmøde under
FN’s
Klimakonvention, bioøkonomi, indsats for beskyttelse af verdens skove samt oceaner og have.
Samtidig bekræftes i konklusionerne, at EU og dets medlemsstater fortsat arbejder for implementeringen af
Biodiversitetskonventionen og dens to protokoller, Cartagena-protokollen om biosikkerhed, inklusiv dens
Nagoya-Kuala Lumpur-tillægsprotokol samt Nagoya-protokollen om adgang til og fair og ligelig udbyttede-
ling af genetiske ressourcer.
Konklusionerne byder den nye kommisionsformands hensigt om at fremlægge en Europæisk Grøn Aftale,
herunder en biodiversitetsstrategi, velkommen.
Rådskonklusionerne understreger behovet for styrket global handling mod menneskeskabt tab af natur og
biodiversitet samt klimaforandringernes særlige betydning, som fremhævet i rapporten fra FN´s Naturpanel
(IPBES) om Naturens tilsand samt rapporterne fra FN´s Klimapanel (IPPC). Særligt fremhæves bekymrin-
gen over de vidtrækkende konsekvenser af afskovning og skovforringelse samt de alvorlige konsekvenser af
uformindsket klimaforandring og deraf havforsuring for kystnære samfund og den marint baserede økonomi.
Rådskonklusionerne understreger behovet for at EU og dets medlemsstater øger ambitionerne i kampen mod
tab af biodiversitet og arbejder for vedtagelse af en ny, ambitiøs og realistisk ramme for biodiversitetskon-
ventionens arbejde efter 2020. I den forbindelse understreges behovet for forandringer af samfundet for at
nå konventionens 2050 vision "om et liv i harmoni med naturen", og behovet for samarbejde og synergi mel-
lem biodiversitetskonventionen
og andre relevante internationale aftaler og organisationer samt FN’s Ver-
densmål, fremhæves. I forlængelse heraf udtrykkes bekymring over, at udviklingen ifølge den globale Ver-
densmålsrapport fra 2019 går tilbage i forhold til at
nå Verdensmålene for ”Livet på land” og ”Livet under
vand”. Dette er en trussel i forhold til at nå flere andre af Verdensmålene.
Endelig fremhæves behovet for at
bekæmpe kriminalitet ift. til vilde dyr, for eksempel ulovlig handel og krybskytteri, samt forbindelsen mellem
biodiversitet og velfungerende økosystemer og menneskerettigheder.
Rådkonklusionerne opfordrer EU og dets medlemsstater til at adressere de bagvedliggende og menneske-
skabte årsager til tabet af biodiversitet ved at sætte ambitiøse, realistiske og målbare målsætninger og mål. I
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 187: Samlenotat for rådsmøde (miljø) den 19. december 2019
den forbindelse opfordres Kommissionen til at udvikle en ambitiøs biodiversitetsstrategi, som både adresse-
rer årsager til tabet af biodiversitet og sætter mål for bevarelse af arter og deres levesteder. Samtidig opfor-
dres EU og dets medlemsstater til at integrere biodiversitetshensyn i alle relevante europæiske, nationale og
globale politikker. I den forbindelse fremhæves behovet for sektorintegration af biodiversitetshensyn i den
nye flerårige finansielle ramme for EU 2021-2027, den nye fælles landbrugspolitik og kommende politikker
som det 8. miljøhandlingsprogram, handlingsplan for cirkulær økonomi mfl.
Rådskonklusionerne understreger behovet for, at EU og dets medlemsstater udvikler og tilpasser deres natio-
nale biodiversitetsstrategier og handleplaner i forhold til den kommende ramme for biodiversitetskonventio-
nens arbejde efter 2020. Rådskonklusionerne understreger endvidere behovet for øget tilslutning blandt EU
og det medlemsstater for at bremse tabet af biodiversitet og beskytte og genoprette natur både indenfor og
uden for beskyttede områder og at arbejde for bæredygtig udnyttelse af jordbunden, skove, have og andre
naturressourcer.
Endvidere fremhæves sammenhængen mellem miljømæssige, sociale, kulturelle og økonomiske udfordrin-
ger, samt at naturbaserede løsninger kan spille en væsentlig rolle i at løse globale udfordringer som blandt
andet tab i biodiversitet, vandmangel og bekæmpelse af og tilpasning til klimaforandringer. I den forbindelse
understreges behovet for at prioritere naturbaserede løsninger i forbindelse med udvikling af EU-klimapoli-
tikker i overensstemmelse med Paris-aftalen.
Behovet for at indarbejde omkostninger og bidrag fra biodiversitet gennem virksomheders værdikæder og i
nationale regnskaber fremhæves med henblik på at fremme en overgang til en økonomi som har en positiv
virkning på naturen og for at mobilisere den private sektor til at bidrage til naturbeskyttelse. Samtidig under-
streges også behovet for at sikre bæredygtigt forbrug og produktion og markant at reducere EU’s økologiske
aftryk på alle niveauer. Dernæst understreges behovet for at øge effektiviteten og udnyttelsen af ressourcer til
konventionens arbejde, behovet for finansiering fra alle relevante kilder samt behovet for fortsat støtte til den
globale miljøfacilitet (GEF) og dens fortsatte betydning for konventionens arbejde efter 2020.
Ligeledes understreges den fortsatte opbakning til at blive enige om en ambitiøs, internationalt juridisk bin-
dende aftale under FN’s Havretskonventionen om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af marin biodiversitet
uden for national jurisdiktion (BBNJ) sammen med behovet for effektiv implementering af allerede eksiste-
rende forpligtelser og processer i relation til marin og kystnær biodiversitet.
Endelig fokuseres på, at EU og dets medlemsstater tilslutter sig følgende kerneelementer, at:
- Vise et godt eksempel og bidrage væsentligt til vedtagelsen af en ambitiøs og realistisk ramme for det glo-
bale biodiversitetsarbejde efter 2020. En ramme som markant vil bidrage til at bremse tabet og genop-
rette biodiversiteten samt skabe forbedret synergi mellem nye EU-politikker og biodiversitet, for eksem-
pel gennem ny EU fælles landbrugspolitik
- Sikre en klar forbindelse mellem biodiversitetskonventionens 2050 vision, den forventede 2030 mission
og de mulige overordnede målsætninger, milepæle og mål samt forbedre de nationale biodiversitetsstra-
tegier og handleplaner som hovedinstrumentet til implementering og sektorintegration af biodiversitets-
hensyn
- Forbedre opfølgningen på konventionens implementering og parternes tilsagn og forpligtelser samt øge
indsatsen og bidrage til vedtagelsen af konkrete, målbare mål for effektivt at imødegå årsagerne til tab af
biodiversitet, som beskrevet i IPBES´ rapport om naturens globale tilstand
- Samarbejde med alle parter og interessenter, særligt oprindelige folk og lokalsamfund, kvinder, unge,
videnskabelige miljøer og erhvervslivet for at opnå et succesfuldt resultat af COP15
- Fremme indsatser for at bremse tilbagegangen for bestøvere samt øge antallet og effekten af beskyttede
områder, herunder arbejde for sammenhængende økosystemer
- Bevare og bæredygtigt udnytte biodiversitet og dets komponenter for fair og ligelig udbyttedeling fra
brug af genetiske ressourcer gennem passende adgang til de genetiske ressourcer i overensstemmelse
med konventionen og dens protokoller
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 187: Samlenotat for rådsmøde (miljø) den 19. december 2019
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Øge forskning og innovation inden for natur og biodiversitet, herunder til naturgenopretning samt fort-
sat at fremme indsatser mod ikke-hjemmehørende invasive arter i Europa og globalt
Øge anvendelsen af naturbaserede løsninger, som fremmer naturbeskyttelse, naturgenopretning og bæ-
redygtigt brug for at imødegå globale udfordringer, som for eksempel tab af biodiversitet, klimaforan-
dring, fødevare- og drikkevandssikkerhed og fattigdomsbekæmpelse
Forbedre og øge indsatsen frem mod en ressourceeffektiv, sikker, cirkulær og klimaneutral økonomi,
som beskytter og genopretter biodiversitet og økosystemydelser
Styrke og øge indsatsen for sektorintegration af biodiversitet og arbejde for at fjerne subsidier og regler,
som er skadelige for biodiversitet
Indarbejde værdien af og undgå negativ indflydelse på biodiversitet gennem hele værdikæden fra pro-
duktion til forbrug
Gøre biodiversitetsindsatsen mere ressourceeffektiv og øge bidragene fra alle kilder samt sikre at natio-
nal og international finansiering er i overensstemmelse med den kommende ramme for biodiversitet ef-
ter 2020
Sikre EU udenrigs-
og handelspolitik er i overensstemmelse med EU’s forpligtelser inden
for biodiversi-
tet
Arbejde med den private sektor for at øge private investeringer i biodiversitet på linie med konventio-
nens formål samt opfodre den private sektor til
at forpligte sig i forhold til ’Sharm-el
Sheikh til Kunming
handlingsdagsordenen
for natur og mennesker’
Fremsætte frivillige individuelle og/eller fælles EU bidrag
på FN’s 75. generalforsamling i 2020 eller på
COP15 for at imødegå årsagerne til tab af biodiversitet med henblik på at bidrage til en virkningsfuld og
succesrig ramme for biodiversitet efter 2020.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets Miljøudvalg har den 3. december 2019 udarbejdet et udkast til en resolution om biodi-
versitet frem mod COP 15 i 2020 parallelt til Rådets konklusioner. Det forventes at resolutionen kommer til
afstemning på Europa-Parlamentets plenarforsamling i januar 2020. I udkastet fremhæves,
at den kom-
mende COP15-konference om biodiversitet bør være den biologiske mangfoldigheds aftale svarende til Paris-
aftalen om klimaændringer, og det understreges, at EU skal gå foran. I den sammenhæng opfordres der til
retligt bindende mål på globalt plan og på EU-plan for at øge ambitionen og for at sikre, at den globale ind-
sats for biodiversitet bliver effektiv. Konkret ønskes, at 30% af naturområderne skal bevares i 2030, og at
30% af de forringede økosystemer skal gendannes.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Gældende dansk ret
EU
og alle dens 28 medlemsstater er parter i konventionen om den biologiske mangfoldighed (FN’s Biodiver-
sitetskonvention), der trådte i kraft den 29. december 1993, og som er implementeret i EU’s Biodiversitets-
strategi for 2020.
Cartagena-protokollen er gennemført i EU ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1946/2003 af 15. juli 2003 om grænseoverskridende overførsler af genetisk modificerede organismer. I Dan-
mark er der fastsat foranstaltninger i relation til forordningen i bekendtgørelse nr. 34 af 19. januar 2012 om
grænseoverskridende overførsel af genetisk modificerede organismer (Cartagena-protokollen om biosikker-
hed) og om sporbarhed og mærkning af genetisk modificerede organismer.
Nagoya-protokollen er gennemført i EU ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 511/2014 af
16. april 2014 om de overholdelsesforanstaltninger fra Nagoyaprotokollen om adgang til genetiske ressourcer
samt rimelig og retfærdig deling af de fordele, der opstår ved udnyttelsen af disse ressourcer. I Danmark
trådte bekendtgørelse om ansvarlig myndighed for administration af lov om udbyttedeling ved anvendelse af
genetiske ressourcer og straf for overtrædelse af EU-forordningen, i kraft den 15. juli 2017.
5
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 187: Samlenotat for rådsmøde (miljø) den 19. december 2019
2118986_0007.png
Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser.
Rådskonklusionerne påvirker ikke i sig selv beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Sagen har været i høring i EU Miljøspecialudvalget.
Verdensnaturfonden (WWF) ser gerne, at EU sætter sig i førersædet i de globale biodiversitetsforhandlinger
og savner, at rådskonklusionerne indeholder oplæg til mere specifikke mål for at stoppe tabet af biodiversitet.
WWF fremhæver forslag til mål frem mod 2030, blandt andet: Intet tab af naturlige habitater og ingen ud-
ryddelse af arter som følge af menneskelig påvirkning
herunder mål om udpegelse af mindst 30% beskyt-
tede områder på land i havet globalt.; halvering af det negative ”fodaftryk” som følge af produktion og for-
brug
herunder bl.a. at mindst halvdelen af verdens landbrugsarealer drives bæredygtigt. WWF fremhæver,
at man bør arbejde for en juridisk bindende global aftale for perioden efter 2020 med et klart slutpunkt for
målopfyldelse i 2030. Aftalen bør i WWF’s optik indeholde
en
review-mekanisme,
som man kender fra Pa-
ris-aftalen baseret på landerapporter om implementering. Mål og midler skal være baseret på videnskabeligt
grundlag. WWF fremhæver i den forbindelse, man ikke mener, at der er mangel på gode indikatorer og kort-
lægningsmekanismer,
bl.a. IUCN’s rødliste over truede arter, men snarere at man mangler data (baseret på
løbende monitorering) fra landene med præcise oplysninger om bevaringsstatus for arter og naturtyper m.v.
Endelige fremhæver WWF, at man i rådskonklusionerne
savner en tydelig reference til EU’s rolle som bi-
standsyder til udviklingslande med højbiodiversitet.
Danmarks Naturfredningsforening understreger, at man savner en klar og ambitiøs tilgang med konkrete
bindende mål, ikke mindste i forhold behovet for udbredelsen af arealbaseret beskyttelse, men også om krav
til naturtypernes kvalitet (hvilket tilstand skal disse være i og hvornår). Endvidere mener man, at rådskon-
klusionerne i højere grad bør beskrive værdien af biodiversitet. Endelig efterlystes en klar definition af, hvad
der menes med begrebet naturbaserede løsninger, og hvordan det adskiller sig fra økosystembaserede løsnin-
ger.
92-gruppen fremhæver det overordnet positive i at vedtage rådskonklusioner på nuværende tidspunkt med
henblik på at holde spørgsmålet om biodiversitet højt på den politiske dagsorden. Man savner dog et klarere
bud på konkrete løsninger. Tværgående sektorintegration af biodiversitet understreges som helt afgørende,
særligt landbrugets rolle fremhæves af 92-gruppen. 92-gruppen fremhæver desuden væsentligheden af han-
delsaftalers rolle i forhold til at fremme biodiversitet. I den forbindelse understreges vigtigheden af at tackle
en række af de bagvedliggende årsager til tabet af biodiversitet ved produktion og forbrug. 92-gruppen påpe-
ger behovet for, at en ny global ramme for biodiversitet bør indeholde klarere indikatorer og en rapporte-
ringsforpligtelse. I forhold til finansiering påpeger 92-gruppen at frivillige bidrag og bidrag fra den private
sektor ikke må erstatte behovet for øgede faste statslige bidrag. Endelig fremhæver 92-gruppen det generelt
positive i at samtænke klima- og biodiversitetshensyn, men understreger også behov for opmærksomhed på,
at visse tiltage på klimaområdet har en negativ effekt for biodiversiteten.
Landbrug & Fødevarer fremhæver behovet for at inddrage civilsamfundet og landbrugsektoren i udviklingen
af målsætninger og virkemidler.
Generelle forventninger til andres landes holdninger
Det forventes, at der blandt medlemsstaterne er bred opbakning til rådskonklusionerne. Der er ønske fra
nogle medlemsstater om at fremhæve visse tiltag, såsom indsats for vådområder, konkrete forslag til omfan-
get af beskyttede områder samt naturbaserede løsninger. Der er blandt medlemsstaterne bred opbakning til,
6
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 187: Samlenotat for rådsmøde (miljø) den 19. december 2019
at der indgår reference til verdensmålene for bæredygtig udvikling og andre relevante aftaler inden for miljø
og klima.
For så vidt angår referencer til Cartagena- og Nagoya-protokollen, er der generel støtte til rådskonklusio-
nerne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt udkastet til rådskonklusioner.
Regeringen finder, at der er brug for akut global handling for at stoppe tilbagegangen i biodiversiteten, såvel
til lands som til havs. Regeringen anerkender behovet for at adressere årsagerne til tilbagegangen for natur
og biodiversitet, ikke mindst i forhold til afskovning og det generelle pres på havene, herunder i forbindelse
med klimaforandringernes forsuring af havene.
Regeringen finder endvidere, at der er behov for
at styrke implementeringen af FN’s Biodiversitetskonven-
tion.
I den forbindelse er regeringen enig i, at FN’s Verdensmål, FN’s Miljøhandlingsprogram, cirkulær
øko-
nomi og klimaindsatsen kan bidrage til implementeringen af Biodiversitetskonventionens globale naturmål
også efter 2020.
Regeringen støtter, at EU udviser globalt lederskab på frem mod og under COP15 i Kina i efteråret 2020 for
at fremme en vedtagelse af en ambitiøs aftale om nye globale naturmål.
Regeringen støtter en stærk opfordring til parterne om at ratificere og implementere Nagoya-protokollen og
et fortsat internationalt samarbejde i det omfang, at der er områder, som er essentielle for at implementere
protokollen, da Nagoya-protokollen er et instrument, der understøtter mobilisering af finansielle ressourcer
til udviklingslandene. Regeringen støtter desuden en effektiv implementering af Cartagena-protokollen og
særligt arbejdet med de mulige risici for biodiversitet i forbindelse med bioteknologier.
Regeringen støtter i øvrigt Rådets prioriteter, herunder:
- at vedtage en ambitiøs og realistisk global biodiversitetsramme efter 2020
- arbejde for at post 2020-rammen indeholder målbare mål og indikatorer med særligt fokus på at an-
vende allerede eksisterende og anerkendte indikatorer
- at arbejde for at sikre en klar forbindelse mellem 2050-visionen, 2030-missionen og tilhørende målsæt-
ninger, mål og milepæle, som bygger videre på de eksisterende Aichi-mål og erfaringerne med imple-
menteringen heraf
- at arbejde for et eller få overordnede, målbare indikatorer, som kan tjene til kommunikation af status for
verdens natur og implementeringen af post 2020-rammen
- at styrke de nationale handlingsplaners (NBSAPs) rolle som det vigtigste instrument til at forbedre im-
plementering af konventionen herunder sektorintegration af biodiversitetshensyn
- at civilsamfundet i bred forstand
herunder særligt oprindelige folk og lokalsamfund, virksomheder og
unge, inddrages i udviklingen af rammen for biodiversitet efter 2020
- at integrere biodiversitet i alle relevante EU-politikker hvor det er relevant, for eksempel den fælles land-
brugspolitik
- at øge arealet af beskyttede områder i EU, som har et beskyttelsesværdigt naturindhold, at øge andre are-
albaserede forvaltningsindsatser i EU og forbedre forvaltningen heraf samt at øge andelen af sammen-
hængende økosystemer og fremme naturgenopretning
- at øge anvendelsen og implementeringen af naturbaserede løsninger for at imødegå globale udfordringer
for bæredygtig udvikling ved blandt andet at understøtte beskyttelse, genopretning og bæredygtig brug af
biodiversitet
- at styrke integrationen af biodiversitet i alle sektorer og at styrke arbejdet med at fjerne subsidier, der er
skadelige for biodiversitet
- at indarbejde værdien af biodiversitet og undgå negative påvirkninger på biodiversitet gennem hele vær-
dikæden, herunder i produktion, handel og forbrug
7
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 187: Samlenotat for rådsmøde (miljø) den 19. december 2019
2118986_0009.png
-
-
at arbejde sammen med den private sektor for at mobilisere og øge private investeringer for biodiversitet
i tråd med post2020-målsætningerne, for at tilskynde til integration af biodiversitetshensyn i deres akti-
viteter samt for at tilskynde til fremsættelse af frivillige bidrag
at alle parter frivilligt fremsætter individuelle og/eller fælles EU bidrag i forbindelse med
FN’s
General-
forsamlings 75. samling i september 2020 eller ved COP 15 for at bidrage en ambitiøs global biodiversi-
tetsramme efter 2020
Derudover støtter regeringen, at:
- Kommissionen uden forsinkelse vedtager en ambitiøs, realistisk og sammenhængende EU-strategi for
biodiversitet i 2030 som et centralt element i den europæiske grønne aftale
- de nationale biodiversitetsstrategier og handlingsplaner (NBSAPs) opdateres efter COP15 for at bidrage
til implementering og gennemførelse af biodiversitetsrammen efter 2020.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2.
Fremtidens miljø- og klimapolitik i EU
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Formandskabet har planlagt en diskussion om fremtidens miljø- og klimapolitik i EU på rådsmødet(miljø)
den 19. december 2019. Diskussionen forventes at tage udgangspunkt i den nye Kommissions europæiske
grønne aftale (European Green Deal), der forventes offentliggjort i midten af december 2019, samt i det 8.
miljøhandlingsprogram, der indtil videre forventes offentliggjort i begyndelsen af 2020. Drøftelserne om
den fremtidige miljø- og klimapolitik i EU har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konse-
kvenser eller konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarkedet, ligestilling, miljø, sundhed og forbruger-
beskyttelse.
Baggrund
Formandskabet har i forventning om den nye Kommissions europæiske grønne aftale (European Green Deal)
planlagt en diskussion om fremtidens miljø- og klimapolitik i EU.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet(miljø) den 19. december 2019 med henblik udveksling af synspunk-
ter.
Formål og indhold
Det Europæiske Råd vedtog den 20. juni 2019 den strategiske dagsorden for Europa. En af de fire hovedprio-
riteter er opbygningen af et klimaneutralt, grønt, retfærdigt og socialt Europa, som blandt andet betyder, at
EU skal være en global leder i en grøn økonomi, arbejde for at forbedre miljøet i vores byer og landområder,
forbedre kvaliteten af vores luft og vand og fremme bæredygtigt landbrug. Desuden skal
EU’s politikker være
i overensstemmelse med Parisaftalen, og EU skal føre an i bestræbelserne på at bekæmpe tabet af biodiversi-
tet og bevare økosystemerne, herunder havene.
Den nye Kommission er tiltrådt den 1. december 2019. Forud herfor har Kommissionens formand fremsendt
tiltrædelsesbreve til de enkelte kommissærer. I brevene fremgår en række miljø- og klimapolitiske opgaver,
herunder at Kommissionen vil fremlægge en europæisk grøn aftale og en EU-klimalov indenfor 100 dage af
dens tiltrædelse samt en række miljø- og klimapolitiske initiativer.
8
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 187: Samlenotat for rådsmøde (miljø) den 19. december 2019
Rådet har endvidere den 4. oktober 2019 vedtaget rådskonklusioner om et kommende 8. miljøhandlingspro-
gram. Rådskonklusionerne beskriver Rådets forventninger og ønsker til et kommende 8. miljøhandlingspro-
gram.
I det følgende gennemgås forventninger til Kommissionens oplæg til miljø- og klimapolitik, herunder med
udgangspunkt i forventningerne til European Green Deal og 8. miljøhandlingsprogram.
En europæisk grøn aftale
Den nye formand for Kommissionen har beskrevet en europæisk grøn aftale, der lægger en ambitiøs linje for
EU’s miljø-
og klimapolitik for den nye Kommissions arbejdsprogram, og som vil være en af den nye Kom-
missions vigtigste prioriteter. Kommissionen forventes at offentliggøre en meddelelse om en europæisk grøn
aftale allerede den 11. december 2019.
Kommissionens formand Von der Leyen har i sit tiltrædelsesbrev til kommende førstenæstformand Frans
Timmermans beskrevet
de overordnede prioriteter i en europæisk grøn aftale. EU’s reduktionsmål for 2030
skal øges til 50-55 % i forhold til 1990 i stedet for det nuværende mål på mindst 40 % reduktion på en an-
svarlig måde, der sikrer ens og lige konkurrencebetingelser og øger konkurrenceevnen. Ambitiøse klimamål
for 2030 og 2050 skal understøtte EU’s arbejde i internationale forhandlinger med at øge de andre store ud-
lederes ambitioner. Timmermans har fået til opgave at lede arbejdet med den europæiske grønne aftale og
sikre koordination på tværs af alle relevante sektorer, udvikling af ny teknologi og tiltrækning af investerin-
ger.
Desuden skal Europa gå foran for at beskytte den biologiske mangfoldighed, og det skal med en biodiversi-
tetsstrategi for 2030 sikres, at biodiversitet mainstreames på tværs af politikområder. Der skal også fokuse-
res på den nye Kommissions nul-udledningsambition, som skal se bredt på luft-, vand- og støjforurening fra
forskellige kilder. Den europæiske grønne aftale vil også indeholde initiativer om CO2-udledningen fra trans-
portsektoren, cirkulær økonomi og bæredygtige fødevarer, ligesom det skal sikres, at skattereglerne under-
støtter klimaambitionerne. Endeligt vil der i den europæiske grønne aftale være fokus på håndhævelse og im-
plementering af relevant lovgivning inden for blandt andet klima, energi og miljø.
Det forventes, at Kommissionens meddelelse om en europæisk grøn aftale vil have et stort fokus på at trans-
formere EU til en bæredygtig fremtid. Der forventes afsnit om 1) klima, miljø og natur; 2) mainstreaming,
finansiering, forskning m.m. og 3) sikring af en fair og socialt balanceret grøn omstilling. De konkrete tiltag
under første hovedafsnit forventes inddelt i en række overordnede temaer, så som klimaneutralitet, energi,
industri, cirkulær økonomi, byggeri, transport, naturbaserede løsninger og biodiversitet, fødevaresystemer
og forurening. Der forventes
også at indgå forslag til opjustering af EU’s 2030 klimamål fra 40 % til 50-55
%
og et nyt EU mål om biodiversitet på formentlig 25-30 % naturbeskyttede områder i EU som et hele.
Det andet hovedafsnit forventes at omhandle blandt andet mainstream af finansiering og investeringer, pris-
signaler, afgifter, statsstøttepolitik, forskning, innovation, uddannelse og digitalisering, mens det tredje af-
snit om just transition forventes at blive gennemgående for implementeringen af samtlige tiltag.
Det forventes, at der under afsnittet om cirkulær økonomi vil være fokus på sammenhængen mellem cirkulær
økonomi og klimatiltag til at understøtte EU’s omstilling til klimaneutralitet i 2050. Dette forventes blandt
andet at indeholde en langsigtet strategi for europæisk industri samt fokus på affaldshåndtering, genanven-
delse og forebyggelse og begrænsning af affaldsproduktion. Der forventes også en opfølgning på 2018-plast-
strategien med særlig indsats på mikroplastområdet, krav til emballager og bionedbrydeligt plast. Det for-
ventes også at indeholde muligheden for at udvikle bæredygtigt produkt-initiativ med et helt særligt fokus på
”Product Environmental Footprint”, en grønning af informations-
og kommunikationsteknologisektoren, fo-
kus i ecodesign på energieffektivitet og cirkularitet og promovering af udvidet producentansvar. Endeligt for-
ventes afsnittet om cirkulær økonomi at fremhæve grønne offentlige indkøb og behovet for at styrke EU’s
Ecolabel samt på at fremlægge en ny handlingsplan for cirkulær økonomi i første halvår af 2020.
9
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 187: Samlenotat for rådsmøde (miljø) den 19. december 2019
På byggeområdet vil der forventeligt blive fokuseret på at udarbejde principper for at forbedre cirkularitet i
design og i nye og renoverede bygninger samt at revidere byggevareforordningen. Det forventes, at temaet
om en smart og sikker nulemissions-mobilitet indeholder en omfattende strategi for bæredygtig mobilitet i
2020 samt bæredygtighedskriterier for batterier.
Temaet om natur og biodiversitet vil forventeligt have fokus på promovering af naturbaserede løsninger.
Dette betyder formentligt en klimatilpasningsstrategi i 2021, en naturgenopretningsplan, genopretning af
nedbrudte skove med fokus på de nationale strategiske planer under den fælles landbrugspolitik, en evalue-
ring af klimaregulering med indvirkning på land- og skovbrug
med henblik på at leve op til EU’s klima-
og
biodiversitetsambitioner, en skovretableringsplan for Europa samt tiltag til støtte for afskovningsfrie værdi-
kæder. Der forventes en strategisk vision for biodiversitet allerede i februar 2020 efterfulgt af konkrete hand-
linger og delmål, og at biodiversitet mainstreamen på tværs af sektorer. EU's medlemslande vil forventeligt
skulle udvikle nationale forpligtelser og blive enige om monitorerings- og evalueringsmekanismer. Kommis-
sionen vil forventeligt sætte et ambitiøst mål for 2030 for beskyttelse af land- og vandområder samt målsæt-
ninger for at forbedre og retablere ødelagte økosystemer. Endeligt forventes temaet også at fremhæve brugen
af ”lavrisiko, ikke-kemiske
"-alternativer til pesticider i landbruget samt en bæredygtig fiskeripolitik.
Afsnittet om en "jord-til-bord"-strategi vil fokusere på udviklingen af et fair, sundt og miljøvenligt fødevare-
system. Det forventes, at en betydelig del af landbrugspolitikkens budget skal bidrage til klima-mainstre-
aming, og at en del af landdistriktsmidlerne skal gå til klima- og miljørelaterede målsætninger. Der vil for-
mentligt også komme krav til den nationale gennemførelse af landbrugspolitikken om promovering af bære-
dygtig praksis og eco-schemes. Det forventes også, at Kommissionen i 2020 vil udarbejde en hvidbog med
blandt andet alternativer til pesticider, nye forædlingsteknikker, forbrugerinformation og reduktion af
madspild.
Endeligt forventes det, at den europæiske grønne aftale vil indeholde et tema om nul-forurening, hvor de
store områder så som luft, vand og støj vil blive adresseret. Her vil der på luftområdet være fokus på styrket
sammenhæng mellem EU og WHO’s grænseværdier, monitorering i byer og fremme af offentlig transport. På
vandområdet forventes et særligt fokus på skadelige forureningskilder, såsom mikroplast og farmaceutiske
produkter. Kommissionen forventes på kemikalieområdet at præsentere en strategi for bæredygtig anven-
delse af kemikalier med særligt fokus på hormonforstyrrende stoffer samt at evaluere reguleringen for bedre
at kunne håndtere kombinationseffekter og meget persistente kemikalier. Endeligt forventes en evaluering
af, hvordan EU bedre kan bruge agenturerne og forskningsinstitutioner.
8. miljøhandlingsprogram
Det nuværende 7. miljøhandlingsprogram udløber med udgangen af 2020, og et nyt program skal vedtages i
god tid for at være gældende i umiddelbar forlængelse heraf. Det forventes fra Rådet, at et 8. miljøhandlings-
program fremlægges senest i begyndelsen af 2020. Det vides endnu ikke, om den europæiske grønne aftale
ændrer på, hvorvidt og hvornår Kommissionen fremlægger udkast til et nyt miljøhandlingsprogram.
Det 7. miljøhandlingsprogram indeholder en vision for 2050, hvori det understreges, at vi i år 2050 lever et
godt liv inden for Jordens økologiske grænser. Det har ni prioriterede områder, heraf tre tematiske priorite-
ter, som er, 1) at beskytte, bevare og forbedre Unionens naturkapital, 2) at omstille Unionen til en ressource-
effektiv, grøn og konkurrencedygtig lavemissionsøkonomi,
og 3) at beskytte EU’s borgere mod miljørelate-
rede belastninger og risici for deres sundhed og trivsel. Derudover har det 7. miljøhandlingsprogram et bety-
deligt fokus på implementering af miljølovgivningen i medlemsstaterne. I Kommissionens evaluering om det
7. miljøhandlingsprogram fra maj 2019 konkluderes det, at visionen og de prioriterede temaer fortsat er cen-
trale, og at programmet har været et vigtigt styringsværktøj, der har medført mere stringent og effektiv lov-
givning på miljøområdet og øget forståelsen af klima- og miljøbeskyttelses betydning for grøn vækst, klodens
sundhed og menneskers livskvalitet.
10
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 187: Samlenotat for rådsmøde (miljø) den 19. december 2019
2118986_0012.png
Rådet vedtog i oktober 2019 en række rådskonklusioner om det 8. miljøhandlingsprogram for at understrege
sine ønsker til et ambitiøst og fokuseret forslag til det 8. miljøhandlingsprogram fremlagt senest i begyndel-
sen af 2020. Det skal i overensstemmelse med 2050-visionen fra det 7. miljøhandlingsprogram indeholde
mål, der skal nås inden 2030, og programmet skal være den miljømæssige søjle i EU's implementering af ver-
densmålene. Kommissionen opfordres blandt andet til at indarbejde monitoreringsmekanismer i det nye
program for at sikre ejerskab og tydelige og målbare resultater. Rådet understreger behovet for bedre imple-
mentering og håndhævelse af EU lovgivning, og at det nye program skal adressere god miljøforvaltning og
arbejde for at udnytte synergien mellem de forskellige miljøpolitikker. Der bør desuden ske en bedre integra-
tion af miljø- og klimaaspekter i EU's lovgivning og sikres mere bæredygtig finansiering.
I forhold til det nye programs tematiske prioriteter understreger Rådet vigtigheden af borgernes sundhed og
dermed minimering af kontakt med skadelige stoffer. Rådet understreger behovet for en hurtigere overgang
til en ressourceeffektiv, cirkulær, giftfri og klimaneutral økonomi, og at EU's andre politikområder understøt-
ter dette, hvorfor Kommissionen også opfordres til at udarbejde en ny handlingsplan for cirkulær økonomi.
Kommissionen opfordres også til at sikre, at det nye program er i overensstemmelse med Paris-aftalen og
med EU's kommende strategi for en klimaneutral økonomi. Endeligt understreges på naturområdet behovet
for akut handling i forhold til at beskytte og genoprette biodiversitet, økosystemservicer, ansvarlig jordfor-
valtning og naturbaserede løsninger. Rådet ønsker en opdateret EU biodiversitetsstrategi med ambitiøse og
målbare målsætninger og biodiversitet indarbejdet på tværs af sektorpolitikker. Endeligt ønsker Rådet blandt
andet også, at EU promoverer sine værdier og sine miljøstandarder internationalt og beskytter sine standar-
ter og sikrer, at handelspolitikken er i overensstemmelse med EU's værdier for bæredygtig udvikling.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har den 28. november 2019 vedtaget en resolution, hvori der erklæres klima- og miljø-
krise. Europa-Parlamentet opfordrer i resolutionen Kommissionen, medlemsstaterne og alle globale aktører
til at igangsætte den nødvendige konkrete handling, der skal til for at bekæmpe og begrænse krisen, før det er
for sent, opfordrer Kommissionen til at analysere klima- og miljøkonsekvenserne ved al relevant lovgivning
og budgetforslag og sikre, at de er i overensstemmelse med målsætningen om at begrænse de globale tempe-
raturstigninger til under 1,5 grader, og at de ikke bidrager til biodiversitetstab.
Europa-Parlamentet vil sammen med Rådet skulle vedtage det 8. miljøhandlingsprogram.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagen til
konkrete forslag.
Gældende dansk ret
Der er omfattende dansk lovgivning på miljø- og klimaområdet.
Konsekvenser
Drøftelserne om den fremtidige miljø- og klimapolitik i EU har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller øko-
nomiske konsekvenser eller konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarkedet, ligestilling, miljø, sundhed
og forbrugerbeskyttelse.
Konsekvenser af forslag fremsat af Kommissionen om den fremtidige miljø- og klimapolitik vil blive vurderet
i forbindelse med regeringens stillingtagen hertil.
Høring
Sagen har været i høring i EU Miljøspecialudvalget.
Dansk Industri ønsker
en ambitiøs holdning til EU’s fremtidige miljøpolitik.
Dansk Industri minder om EU's
kommende industripolitik, hvor man bør fremme fokus på energi- og miljøteknologier. Danmark bør i disse
11
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 187: Samlenotat for rådsmøde (miljø) den 19. december 2019
2118986_0013.png
forhandlinger stille med grønne forslag, som eventuelt også kan indgå som bæredygtighedskrav i handelsaf-
taler. Dansk Industri stiller spørgsmålstegn ved merværdien af et 8. miljøhandlingsprogram, og man finder,
at fokus bør være på en grøn europæisk aftale.
Danmarks Naturfredningsforening
finder det centralt med såvel EU’s grønne aftale og EU’s kommende mil-
jøhandlingsprogram, og ønsker, at man arbejder for en ambitiøs grøn omstilling i EU. Danmarks Naturfred-
ningsforening konstaterer, at den grønne aftale har den fordel, at den er mere tværgående og går på tværs af
sektorer end miljøhandlingsprogrammet. Miljøhandlingsprogrammet forpligter dog i højere grad de politiske
aktører. Danmarks Naturfredningsforening efterspørger konkret stillingtagen til elementerne i den grønne
aftale. Danmarks Naturfredningsforening ønsker, at man i EU udfaser miljøskadelige subsidier. Endeligt fo-
reslås det i forhold til biodiversitet, at de rådskonklusioner om biodiversitet, der er under forhandling, an-
vendes som udgangspunkt. Herudover kunne der også arbejdes for et kommende 30% mål for beskyttede
områder på linje med de konkrete klimamål.
Rådet for Grøn Omstilling opfordrer til, at man bruger den europæiske grønne aftale til et nybrud i europæ-
isk miljøpolitik. Man forholde sig til Europa-Parlamentets erklæring om akut klimakrise. Rådet for Grøn Om-
stilling foreslår også, at man bruger forstærket samarbejde om for eksempel økonomiske virkemidler for at
undgå, at kravet til enstemmighed i Rådet stopper grønne afgifter. Der bør fokus på statsstøttepolitik, der
nævnes som et underemne i den grønne aftale, hvor der bør arbejdes for at stoppe miljøskadelige subsidier i
EU så vel som indenlands, som for eksempel rabatter på diesel til landbruget og firmabiler. Rådet for Grøn
Omstilling støtter også en styrkelse af offentlige grønne indkøb med mere effektfulde virkemidler. Rådet be-
mærker, at det kan misforstås, at klimapolitikken skal gennemføres så omkostningseffektivt som muligt.
Dansk Byggeri hæfter sig ved det store fokus på cirkulær økonomi i den kommende grønne aftale og påpeger,
at de forventede tiltag kan give store omvæltninger for affaldssektoren. Det bemærkes hertil, at dansk byggeri
er Danmarks største affaldsproducent af oftest mineralt affald, der ikke kan brændes. Dansk Byggeri bemær-
ker også, at det ikke er tydeligt, hvad begrebet cirkulært design dækker over.
92-gruppen fremhæver behovet for et 8. miljøhandlingsprogram i tillæg til en europæisk grøn aftale. Man
skal se det som en mulighed for at øge ambitionsniveauet på miljøområdet. 92-gruppen deler bekymringen i
forhold til, at klimapolitikken skal gennemføres så omkostningseffektivt som muligt. Endeligt fremhæver 92-
gruppen også en bekymring om, at EU udskyder de nationale klimaplaner, så de godkendes for tæt på næste
klima-COP, og opfordrer til, at rejse dette over for Kommissionen.
WWF Verdensnaturfonden støtter en balance mellem den europæiske grønne aftale og det 8. miljøhandlings-
program. WWF støtter, at der er behov for en ambitiøs grøn aftale. Desuden understreger WWF, at der bør
anlægges en nul-tolerancepolitik over for de lande, der ikke implementerer miljølovgivning. Endvidere me-
ner WWF, at økonomiske støtte til aktiviteter, der skader klimaet og miljøet, skal fjernes.
Dansk Energi henviser til
deres oplæg ”10+1
forslag til en styrket energi- og klimapolitik i EU”
fra maj 2019
med 11 anbefalinger til
EU’s klima-
og energipolitik. Anbefalingerne drejer sig om: 1) Sæt en slutdato for
netto-udledning af
drivhusgasser. 2) Øg EU’s 2030-klimamål
til mindst 55 %. 3) Sikre en robust og stabil pris
på udledning af CO2. 4) Accelerér udbygningen af vedvarende energi. 5) Sæt turbo på udbygning af det trans-
europæiske elnet. 6) Færdiggør det indre marked for energi. 7) Omlæg energiforbruget i transportsektoren.
8) Effektiviser bygninger og industri gennem intelligente løsninger. 9) Gør rammerne for de lokale elnet klar
til fremtiden. 10) Reducer drivhusgasser gennem markedsbaseret sektorkobling. 11) Reparér EU's klima-reg-
nemaskine.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre medlemsstaters holdninger til drøftelsen.
12
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 187: Samlenotat for rådsmøde (miljø) den 19. december 2019
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen byder den nye Kommissions fokus på den grønne dagsorden som en af de vigtigste prioriteter
velkommen og ser frem til præsentationen af Kommissionens europæiske grønne aftale.
Regeringen støtter Kommissionens udmeldinger om en mere ambitiøs klimadagsorden i EU. EU skal vise glo-
balt lederskab for at løse klimaudfordringerne og sikre opfyldelsen af Parisaftalens målsætning.
Regeringen lægger stor vægt på, at EU hurtigst muligt vedtager et mål om klimaneutralitet senest i 2050. For
at opnå klimaneutralitet i EU senest i 2050 skal der igangsættes en omfattende klimaindsats på tværs af alle
relevante sektorer. Dette skal blandt andet gøres på baggrund af forskning, udvikling og demonstration af
innovative, bæredygtige og omkostningseffektive teknologier og løsninger samt europæiske politikker, der
kan understøtte den grønne
omstilling. Regeringen finder endvidere, at EU’s klimamål for 2030 skal hæves
fra mindst 40 % til mindst 55 % reduktion af drivhusgasudledninger i 2030 i forhold til 1990-niveau, hvilket
skal indfris så omkostningseffektivt som muligt.
Regeringen finder det vigtigt, at EU er et forbillede for resten af verden i forhold til en ambitiøs og effektiv
miljø- og klimapolitik. Regeringen finder det ligeledes vigtigt, at EU har en samlet strategi for at sikre en
grøn omstilling, borgernes sundhed og velfærd, den biologiske mangfoldighed og en bæredygtig udvikling.
Regeringen finder det endvidere vigtigt, at synergier mellem miljøpolitiske mål opnås, og at miljø- og klima-
hensyn indarbejdes i EU's andre politikker.
Regeringen finder det vigtigt, at der er synergi mellem Kommissionens europæiske grønne aftale og et 8. mil-
jøhandlingsprogram fra 2021-2030 vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet gennem den almindelige lov-
givningsprocedure. Regeringen finder fortsat visionen for 2050 fra det 7. miljøhandlingsprograms vision re-
levant og støtter, at denne fortsættes i det 8. miljøhandlingsprogram.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
13