Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 177
Offentligt
2116065_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål E
”Vil
ministeren give en status for arbejdet med at
beskytte den danske del af Nordsøen og
Skagerrak mod de negative påvirkninger af fiskeri
med bomtrawl, og vil ministeren oplyse
ministerens vurdering af udsigterne til at kunne
gennemføre tiltag i relevante områder?”
Samrådsspørgsmål F
”Vil
ministeren give en status for arbejdet med at
beskytte de udpegede Natura 2000-områder i den
danske del af Nordsøen og Skagerrak mod de
negative påvirkninger af fiskeri med bomtrawl, og
vil ministeren oplyse ministerens vurdering af
udsigterne til at kunne gennemføre et forbud mod
fiskeri med bomtrawl
i de relevante områder?”
Samrådsspørgsmål G
”Vil
ministeren give en status for arbejdet med at
beskytte rev og bufferzoner omkring revene i de
udpegede Natura 2000-områder i den danske del
1
af Nordsøen og Skagerrak mod de negative
påvirkninger af fiskeri med bomtrawl, og vil
ministeren oplyse ministerens vurdering af
udsigterne til at kunne gennemføre et forbud mod
fiskeri med bomtrawl
i de relevante områder?”
Svar
Tak for ordet. Jeg er rigtig glad for muligheden
for at drøfte det bomtrawlsfiskeri, som foregår i
Nordsøen og Skagerrak. Jeg vil besvare
spørgsmål F og G samlet.
Men først vil jeg sige, at jeg om nogen ved, at det
her med bund- og bomtrawl og redskaber i det
hele taget kan være vanskeligt at få styr på.
Derfor vil jeg gerne tilbyde
hvis der er stemning
for det i udvalget
at vi får DTU-Aqua til at lave
en teknisk, men pædagogisk gennemgang af
redskabstyper og miljøpåvirkning først i det nye
år.
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 177: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 28/11-19 om bomtrawl
2116065_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Del 1 spørgsmål E
Allerførst vil jeg gerne sige et par generelle ord
om brugen af bomtrawl i den danske del af
Nordsøen og Skagerrak. Det er som svar på
spørgsmål E.
Der er ingen tvivl om, at bomtrawlfiskeriet er
hårdt for både havbund og havmiljø og kan have
betydelige negative konsekvenser for de fartøjer,
der fisker med skånsomme redskaber. Særligt i år
har situationen været alvorlig i Skagerrak, da
antallet af bomtrawlere har været markant højere
end tidligere.
Vi kommer dog ikke udenom, at bomtrawls-
fiskeri i Nordsøen og Skagerrak i dag er lovligt i
EU, og at ethvert medlemsland har ret til at fiske
sin kvote.
Dette fremgår af forordningen om tekniske regler
for fiskeriet, og det må forventes, at der går en
længere årrække før denne forordning tages op til
revision.
3
Det er dog muligt
i EU regi
at vedtage et
generelt forbud mod anvendelse af bomtrawl i
Nordsøen og Skagerrak, såfremt alle berørte
lande er enige herom, herunder også
Nederlandene og Belgien, der som bekendt
anvender bomtrawl i større omfang. Det er derfor
ikke realistisk på den korte bane.
Jeg kan dog oplyse, at jeg har taget initiativ til at
kontakte EU-Kommissionen med henblik på
afklaring af, hvilken dokumentation, det vil
kræve at indføre hasteforanstaltninger mod
bomtrawlsfiskeri i den danske del af Nordsøen og
Skagerrak, herunder særligt i Natura 2000
områder. Vi har endnu ikke modtaget svar fra
Kommissionen.
Tiltag til styrkelse af kontrollen
Når det så er sagt, så er det selvfølgelig helt
afgørende, at alle fartøjer
udenlandske såvel
som danske
overholder reglerne. Dvs. ikke
fisker mere, end kvoten berettiger til
og ikke
fisker i forbudsområder.
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 177: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 28/11-19 om bomtrawl
2116065_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Vi har desværre set eksempler på det modsatte
og derfor er der taget en lang række tiltag for at
styrke kontrollen med fiskeriet i Skagerrak.
Først og fremmest er kontrollen øget markant
både til søs og i land. I forhold til 2016 er antal
kontroller både til søs og i land mere end
fordoblet.
Fiskerikontrollen har styrket sin tilstedeværelse
og kontrollen til søs i farvandene mellem Skagen
og Thyborøn. Dvs. at styrelsens kontrolfartøj
Vestkysten nu er tilstede i området døgnet rundt
og dermed kan udføre en endnu mere effektiv
kontrol.
Når vi taler om effektiv kontrol - så arbejder vi
også på, at de krav om hyppigere fangst-
registrering og melding ved farvandsskifte, der
allerede gælder for danske fartøjer, også bliver
indført for nederlandske fartøjer. Det vil gøre det
langt lettere for kontrollen at afsløre
ulovligheder.
5
Jeg har taget sagen op med min nederlandske
kollega, som har bekræftet, at disse ekstra
kontroltiltag vil blive indført.
Vi arbejder også på at indføre et kontrolpunkt på
grænsen mellem Nordsøen og Skagerrak, så der
systematisk kan føres kontrol ifm. skift af
farvand. Det sker i tæt samarbejde med
erhvervets organisationer.
Desuden vil vi fra årsskiftet håndhæve skrappere
krav til de nederlandske (og andre landes)
fartøjer, der lander deres fangster i Danmark. Det
sker som opfølgning på den åbningsskrivelse om
korrekt registrering af fangster, som Danmark
modtog den 25. januar 2019. Efter nytår vil der
således være krav om, at alle fangstkasser
tømmes, at fangsten afises og derefter vejes på en
godkendt vægt, inden den transporteres videre
fra havnen.
6
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 177: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 28/11-19 om bomtrawl
2116065_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Der har været fremført mistanke om, at der
snydes med mængden og indholdet af kasserne,
da meget af fangsten landes direkte til transport.
Uanset om dette har noget på sig eller ej, vil det
efter det nye kontrolregime være endog meget
vanskeligt at snyde med hvor meget og hvilke
arter, der landes.
Endelig har Fiskeristyrelsen i samarbejde med
hjemmeværnet iværksat et forsøg med
flyovervågning, bl.a. i området omkring
Skagerrak. Erfaringerne er positive, og vi
forventer, at flyovervågning kan bidrage til styrke
kontrollen af bl.a. lukkede områder.
Del 2 spørgsmål F og G
Og så vil jeg gå over til at besvare spørgsmålene F
og G.
Processen med at beskytte relevante områder i
Nordsøen og Skagerrak er todelt. Først skal
områderne udpeges, dernæst skal det besluttes,
hvilke regler, der skal gælde for fiskeri her.
Udpegning
Danmark har i Nordsøen og Skagerrak udpeget
en række Natura 2000-områder for at beskytte
forskellige naturtyper og arter. Nogle områder er
udpeget pga. havfugle, andre marsvin, og andre
igen havbundstyper som stenrev, boblerev og
sandbanker.
I disse Natura 2000-områder er der en udvidet
forpligtelse til at sikre, at de naturtyper og arter,
der skal beskyttes, ikke lider uoprettelig skade, og
at der opnås såkaldt gunstig bevaringsstatus.
7
8
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 177: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 28/11-19 om bomtrawl
2116065_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Beskyttelsen af områderne
For at beskytte områderne giver den fælles
fiskeripolitik mulighed for, at berørte
medlemslande kan stille forslag om
fiskeriregulering. Det kan fx være forbud mod
anvendelse af bestemte redskabstyper i et givent
område.
Når landene har opnået enighed, fremsender de
en fælles henstilling til Kommissionen.
Kommissionen udsteder herefter en forordning
med fælles regler for alle fiskere. Dette kaldes for
en ’regional proces’.
For at beskytte stenrev og boblerev har vi
tidligere på året igangsat en regional proces med
at beskytte fem Natura 2000-områder i
Nordsøen og Skagerrak; Gule Rev, Store Rev,
Jyske Rev, Lønstrup Rødgrund og Thyborøn
Stenvolde. Områderne har store forekomster af
stenrev og boblerev, som er nogle af de mest
sårbare naturtyper.
De andre EU-lande med fiskeriinteresser i
Nordsøen og Skagerrak (Belgien, Nederlandene,
Tyskland, Sverige, Storbritannien og Frankrig) er
inddraget i processen.
Bomtrawl er med brugen af tunge bomme og
kæder i stand til at fiske ovenpå selve revet og er
derfor skadelige for revene.
Foruden et forbud mod bl.a. bomtrawl på selve
revene, stilles der forslag om etablering af
bufferzoner rundt om revene. Disse bufferzoner
skal sikre, at fiskeredskaberne ikke rammer
revene, når fartøjerne drejer, og at der ikke
sendes mudder og andet bundmateriale ind over
revene.
Selve forslaget er lige nu under udarbejdelse, og
det forventes, at første udkast er klar til
præsentation for de andre lande inden nytår.
Herefter skal forslaget drøftes med de andre
Nordsølande. Reguleringen i områderne
forventes at være på plads i starten af 2021.
9
10
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 177: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 28/11-19 om bomtrawl
2116065_0006.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Der er yderligere en række områder i den danske
del af Nordsøen og Skagerrak, som er udpeget
med henblik på beskyttelse.
I løbet af det nye år er det planen, at det skal
besluttes, hvordan vi bedst beskytter disse
områder.
Særligt i områder med sandbanker forventer vi,
at det kan det blive aktuelt at regulere
anvendelsen af bundslæbende redskaber,
herunder bomtrawl.
Afrunding
Problemet med bomtrawlsfiskeriet er alvorligt, og
der er behov for, at vi skaber rammer for
fiskeriet, så også de mindre fartøjer fortsat kan se
en fremtid i Skagerrak. Her har vi en opgave med
Nederlandene og de øvrige EU-lande.
Kontrollen er allerede styrket markant
og jeg vil
gerne understrege, at indtil vi har en permanent
løsning, så har kontrollen med fiskeriet i
Skagerrak fortsat den absolut højeste prioritet.
11
Tak for ordet.
12