Miljøminister Lea Wermelin og Folketingets Miljøudvalg
Kopi til Transportminister Benny Engelbrecht og Folketingets Transportudvalg
Miljøzoneregler kan forsinke grøn omstilling af busser
Brev
Busser leverer samtidige klima-, miljø- og trængselsløsninger. 11 pct.
27. november 2019
af busserne udbudt af trafikselskaberne kører ved udgangen af 2019
Morten Brønnum Andersen
på andet end traditionel diesel.
Telefon: 2320 6131
I takt med at kontrakter udløber, vil grønne drivmidlers andel stige.
Der vil i en overgangsperiode være ekstraomkostninger for trafiksel-
skaberne, kommuner og regioner. Merprisen skyldes dyrere busser
og drivmidler, omkostninger til ladeinfrastruktur, nye tankanlæg mv.
Trafikselskaberne indgår kontrakter med løbetid op til 12 år med private opera-
tører. Det sikrer god afskrivning på dyrt materiel.
Udformningen af miljøzonereglerne medfører imidlertid, at busser, hvoraf
mange overholder EEV-norm, der er en branchestandard der ligger mellem
Euro-5 og Euro- 6, skal udstyres med partikelfiltre, selvom de inden for en kort
årrække udskiftes med el-busser. Det forekommer at være en unødvendig for-
dyrelse af den grønne omstilling.
Trafikselskaberne har opgjort antal busser, der berøres af miljøzonereglerne i
2020 til følgende antal samt omkostningsestimat, jf. tabel 1:
Trafikselskaberne i Danmark
•
Gammel
Køge Landevej 3 • 2500 Valby