Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 172
Offentligt
2115034_0001.png
Miljøminister Lea Wermelin og Folketingets Miljøudvalg
Kopi til Transportminister Benny Engelbrecht og Folketingets Transportudvalg
Miljøzoneregler kan forsinke grøn omstilling af busser
Brev
Busser leverer samtidige klima-, miljø- og trængselsløsninger. 11 pct.
27. november 2019
af busserne udbudt af trafikselskaberne kører ved udgangen af 2019
Morten Brønnum Andersen
på andet end traditionel diesel.
Telefon: 2320 6131
[email protected]
I takt med at kontrakter udløber, vil grønne drivmidlers andel stige.
Der vil i en overgangsperiode være ekstraomkostninger for trafiksel-
skaberne, kommuner og regioner. Merprisen skyldes dyrere busser
og drivmidler, omkostninger til ladeinfrastruktur, nye tankanlæg mv.
Trafikselskaberne indgår kontrakter med løbetid op til 12 år med private opera-
tører. Det sikrer god afskrivning på dyrt materiel.
Udformningen af miljøzonereglerne medfører imidlertid, at busser, hvoraf
mange overholder EEV-norm, der er en branchestandard der ligger mellem
Euro-5 og Euro- 6, skal udstyres med partikelfiltre, selvom de inden for en kort
årrække udskiftes med el-busser. Det forekommer at være en unødvendig for-
dyrelse af den grønne omstilling.
Trafikselskaberne har opgjort antal busser, der berøres af miljøzonereglerne i
2020 til følgende antal samt omkostningsestimat, jf. tabel 1:
Trafikselskaberne i Danmark
Gammel
Køge Landevej 3 • 2500 Valby
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 172: Henvendelse af 27/11-19 vedrørende udformningen af miljøzonereglerne, der kan forsinke den grønne omstilling af busser, fra Trafikselskaberne i Danmark
2115034_0002.png
Tabel 1: Busser berørt af miljøzoneregler i 2020 samt omkostningsestimat
Berørte busser i 2020
Aalborg
Aarhus
Kbh/Frb**
Odense
I alt
35
212
20
44
347
Omkostningsestimat (mio. kr.)*
3,0 - 7,2
17,9 - 43,5
1,0 - 1,5
3,7 - 9,0
29,3 - 72,2
* Estimat er baseret på Movias høringssvar dateret 3.1.2019 om miljøzonekrav på baggrund af
indhentede prisestimater fra leverandører af røggasrensningssystemer. Spændet relaterer sig
til, om berørte EEV-busser med lukket partikelfilter kan opnå dispensation eller ej.
**Note: De få berørte busser i Movias område skyldes 75 mio. statslige kroner, der fuldte Ren
Luft-pakken, hvor 301 busser i Hovedstaden fra 2015-17 fik installerer SCRT-efter-
behandlingssystemer. Det svarer til en pris på ¼ mio. kr. pr. bus. Endvidere har reduceret
busdrift som følge af den nye Metro-ring medført, at det har været muligt at bytte busser.
Omkostningen pr. bus vurderes at være mellem 84.500 til 205.200 kr. Vurde-
ringen er anvendt på det oplyste antal berørte busser hos de øvrige selskaber.
Hertil kommer øgede omkostninger til vedligehold af filtre og evt. brændstof-
additiver i den resterende driftsperiode. Denne udgift indgår ikke i ovenståen-
de opgørelse.
Opfordring til lovændring, så fokus er på Euro-norm og ikke dato
Fra 1.7.2020 skal busser være registreret fra 1.10.2009, hvor Euro 5-krav blev
indført. Imidlertid er nogle Euro 5 og EEV-busser indregistreret før 1.10.2009.
Trafikselskaber, der gik forrest og indførte Euro 5 og EEV busser for at sikre
den mest miljøvenlige teknologi, vil med den nuværende udformning af regler-
ne blive straffet. Trafikselskaberne vil opfordre til, at reglerne fokuserer på eu-
ronormen og at datokravet fjernes
eller alternativt at der sikres mulighed for
at give dispensation for Euro 5 og EEV-busser indregistreret før 1.10.2019.
Håndtering af uhensigtsmæssighed som følge af datokrav vil løse en del af
trafikselskabernes udfordringer. I region Midtjylland omfatter problemstillingen
94 ud af de oplyste 212 busser. I region Nordjylland ca. 1/3 af busserne. På
Fyn 31 ud af 44 busser.
Problemstillingen gentager sig til dels for den næste periode fra 1.7.2022.
Side 2 af 3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 172: Henvendelse af 27/11-19 vedrørende udformningen af miljøzonereglerne, der kan forsinke den grønne omstilling af busser, fra Trafikselskaberne i Danmark
Trafikselskaberne er via pressemeddelelse fra DTL opmærksom på, at Miljø-
ministeriet skulle arbejde på en løsning, så de nye regler for adgang til miljø-
zonerne i de større byer ikke forhindrer vognmænd med lastbiler med de se-
neste miljønormer, Euro 5 og Euro 6 biler i at køre i zonerne, uanset hvornår
de måtte være registreret. Trafikselskaberne vil opfordre til en lignende ord-
ning på busområdet.
Opsummerende efterspørger trafikselskaberne en lovændring, da vi ellers kan
blive nødsaget til at reducere driften og/eller forsinke omstillingen til grønne
busser grundet investeringer i dyr overgangsteknologi.
Med venlig hilsen
Morten Brønnum Andersen
Trafikselskaberne i Danmark
Side 3 af 3