Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 165
Offentligt
2113767_0001.png
Dato: 27. november 2019
Masnedøgade 20
2100 København Ø
Telefon: 39 17 40 00
Mail: [email protected]
Høring af udkast til forvaltningsplan for sæler
Danmarks Naturfredningsforening takker for muligheden for at kommentere på udkastet til re-
videret forvaltningsplan for sæler.
Generelt
Udkastet til forvaltningsplan afspejler i høj grad det bebudede koncept om mere handlingsori-
enterede forvaltningsplaner, sammenlignet med tidligere mere statusbeskrivende planer.
Vi kan varmt anbefale det ny koncept.
Vi ønsker også at kvittere for at ministeriet i meget høj grad har inddraget alle relevante inte-
ressenter i processen omkring revisionen.
Grundlæggende er det vores vurdering at udkastet til revideret forvaltningsplan tager ud-
gangspunkt i fakta, søger at fremme tilvejebringelsen af yderligere forvaltningsrelevant viden
samt at fremme udvikling og anvendelse i praksis af afværgeforanstaltninger.
Vi har imidlertid nogle konkrete forslag til tilføjelser og må stærkt fraråde enkelte elementer i
udkastet til revideret plan:
Om planens konkrete indhold
Side 3, 2. afsnit: Her burde det også fremgår, at sælernes adfærd udfordres af andre (fritids-
og erhvervs-) interesser, frem for alene at angive at sælernes adfærd er problematisk for
nogle erhvervs- og fritidsinteresser. Udfordringerne går begge veje.
Faktuelt om udviklingen i sælbestandene
Gråsæl: Helcom aftalen siger, at landene skal sikre sælernes naturlige tæthed og udbredelse.
Det er pt. ikke tilfældet for Danmark. Danmark skal desuden iht. habitatdirektivet sikre en
gunstig bevaringsstatus for arten. Når der i Danmark alene fødes omkring 5 gråsæl-unger år-
ligt, men må reguleres 40 stk., så lukrerer Danmark på andre landes indsats og respekt for in-
ternationale aftaler og direktiver.
Planen undlader at gengive at bestanden af gråsæl i Østersøen har været oppe på omkring
100.000. Udkastets side 4, figuren side 5 og afsnit 3 side 6 kan derfor give et fejlagtigt indtryk
af at bestanden af gråsæl i Østersøen nærmest
er ”eksploderet”. I dag er bestanden imidlertid
omkring 40.000 i Østersøen og dermed langt mindre end halvdelen af, hvad den tidligere har
været.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Kopi af høringssvar til Forvaltningsplan for sæler, fra Danmarks Naturfredningsforening
2113767_0002.png
Faktuelt om sælers indvirkning på fiskebestande
Udviklingen i sælbestandene sættes ofte i forhold til fiskebestandenes situation, mens fiskeri-
ets egen indvirkning på fiskebestandene ikke omtales.
Vi anbefaler derfor at forvaltningsplanens faktuelle afsnit (planens bilag 3) i højere grad tilføjes
oplysninger, som sætter sælernes udtag af fisk i forhold til fiskeriets eget udtag. Det giver så-
ledes ikke mening at forholde sig til sæler som et potentielt problem i forhold til fiskebestande,
hvis fiskeriets eget udtag er mange gange større.
Vi henviser til at DN tidligere for Østersøen har fremsendt Miljøstyrelsen en oversigt (nedenfor)
over udviklingen i fiskeriets udtag i forhold til sælernes, udarbejdet af
Tero Härkonen.
Vi for-
stod på styrelsen at man derfor ville sætte sælernes udtag af fisk i forhold til fiskeriets. Pla-
nens bilag 3 introducerer pt. alene behovet for yderligere undersøgelser.
Såfremt styrelsen ikke ønsker at anvende denne kilde, opfordrer vi til at styrelsen foranlediger
udarbejdelsen af en anden oversigt, som sætter udviklingen i fiskeriets udtag af fisk i forhold
til sælernes, med udgangspunkt i den aktuelt tilgængelige viden.
All predators
2000000
1800000
1600000
Thousand tons
1400000
1200000
1000000
800000
600000
400000
200000
0
1928
1980
1964
1968
1972
1976
1960
1956
1920
1924
1952
1916
1912
1944
1948
1908
1940
1936
1900
1904
1932
Year
Fisheries
Seals Total
Birds
Fiskeriets udtag af fisk i Østersøen i perioden 1900 - 2016 sat i forhold til sælers og fugles ud-
tag. Kilde: Tero Härkonen. Materialet er tidligere fremsendt Miljøstyrelsen under Sælgruppens
arbejde.
Om forudsætningerne for regulering af sæler
Danmarks Naturfredningsforening har helt tilbage fra etableringen af forsøgsordningen om re-
gulering af gråsæler bakket op om muligheden for at regulere gråsæler i nærheden af fiske-
garn. Det ud fra en objektiv vurdering af, at
fjernelse af såkaldte ”garn-sæler” må forventes at
kunne have en reel og væsentlig ønsket virkning, for så vidt angår reduktion af omfanget af
skader på garn og fangster.
Forudsætningen for regulering må ubetinget være, at man også søger at reducere risikoen for
grimme anskydninger mest muligt.
1984
1988
1992
1996
2000
2004
2008
2012
2016
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Kopi af høringssvar til Forvaltningsplan for sæler, fra Danmarks Naturfredningsforening
2113767_0003.png
Derfor er vi overordentligt forundrede over, at ministeriet ønsker at fjerne deltagelsen i et kur-
sus som forudsætning for at måtte regulere. Både DN og Dyrenes Beskyttelse har i forløbet
frarådet dette kraftigt.
Ud over at der må foreligge en politisk og dyreetisk forpligtelse til at søge at reducere risikoen
for anskydninger mest muligt, fremstår deltagelse i et kursus ikke i vore øjne som en urimelig
forudsætning for at måtte regulere.
Vi anerkender at det hidtidige kursus kan have haft mangler og svagheder, men ønsker at på-
pege at alternativet til at droppe kurset er at forbedre det. Herunder at sikre, at man har prak-
tisk erfaring med afgivelse af skud med riffel på havet. Vi henviser til, at riffelkugler ofte riko-
chetterer på havet og kan være livsfarlige over flere kilometer.
Af både dyreetiske og sikkerhedsmæssige årsager ønsker vi derfor indtrængende at anbefale
at man forbedrer kurset, frem for at afskaffe det og i stedet blot ”give en skriftlig vejledning
om sikkerhed i forbindelse med riffeljagt på havet (…)” jf.
udkastets side 9.
Indsats mod ulovlig regulering
En forudsætning for opbakning til regulering af garnsæler er en indsats mod ulovlig regulering.
Det er første gang en sælforvaltningsplan beskriver en konkret indsats mod ulovlig regulering.
Det vil vi gerne kvittere for.
Indsatsen rettes (jf udkastets side 10) imidlertid ”kun” mod ulovlig regulering i Østersøen.
Vi ønsker at minde om, at der ved Ejerslev Røn i Limfjorden tidligere har været sat garn helt
tæt på liggepladserne for spættet sæl. Det førte til at mange sælunger druknede i garnene.
Der var i den sammenhæng i 2015 en tæt og konstruktiv dialog mellem NaturErhvervstyrel-
sen, Fiskeriinspektoratet og DN med udgangspunkt i den da fremsendte fotodokumentation.
Vores klare forståelse er at det konkrete problem der nu er bragt til ophør. Men vi anbefaler at
planen angiver et vist fokus på løbende at føre et forebyggende tilsyn mod at sætte garn helt
op til liggepladser, også i andre farvande end Østersøen.
Om muligheden for at indføre egentlig ”jagt” på spættet sæl
Udkastet angiver at der forestår en drøftelse i Vildtforvaltningsrådet om eventuel indførelse af
jagttid på spættet sæl.
Vi noterer os i den sammenhæng, at Fiskeriforeningen (der ikke har sæde i Vildtforvaltningsrå-
det) på det seneste møde i Sælgruppen tilkendegav at være enig med Danmarks Naturfred-
ningsforening i, at ”jagt” på spættet sæl ikke vil løse konflikterne mellem fiskeriet og sælerne.
Ligeledes oplyste Danmarks Jægerforbund på mødet, at forbundet ikke hidtil har udtrykt ønske
om at der indføres jagttid på spættet sæl.
Vi henviser her ud over til, at Vildtforvaltningsrådet har udarbejdet et
”Princip-papir
om fast-
sættelse af jagttider”,
der angiver rådets fælles beskrivelse af forudsætningerne for at kunne
fastsætte en jagttid.
Fastsættelse af jagttid på spættet sæl vil være i strid med Vildtforvaltningsrådets principper for
fastsættelse af jagttid (forudsætning nr. 7 og 10), da nedlagte dyr ud over som
”pelsværk”
ikke vil kunne anvendes til noget fornuftigt på grund af giftindholdet (nr. 7), samt som følge af
den store risiko for anskydninger (nr. 10).
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 165: Kopi af høringssvar til Forvaltningsplan for sæler, fra Danmarks Naturfredningsforening
2113767_0004.png
Om bæredygtig sælturisme
Udkastet lægger op til at der indføres ”frivillige retningslinjer” for erhvervsmæssig sælturisme,
jf. udkastets side 10-11. Vi ønsker at minde om, at både Danmarks Naturfredningsforening og
Dyrenes Beskyttelse i forbindelse med det seneste møde sælgruppen anbefalede
bindende
be-
stemmelser.
Der er i dag en del eksempler på både overtrædelse af gældende reservatbestemmelser og
manglende forståelse for almindeligt hensyn til sæler. Vi anbefaler derfor at der fastsættes bin-
dende bestemmelser for erhvervsmæssig sælturisme samt, at kendskab til gældende reservat-
bestemmelser indgår som en væsentlig del af forudsætningen for at kunne drive erhvervs-
mæssig sælturisme.
Om støtte til fiskere til erhvervelse af sælsikre redskaber og deltagelse i redskabs-forsøg
På det seneste møde i sælgruppen spurgte Danmarks Naturfredningsforening til potentialet for
at forbedre støtteordninger rettet mod indkøb af sælsikre fiskeredskaber samt kompensation til
fiskere for deltagelse i forsøg med redskaber.
Vi fik på mødet forståelsen af, at der i et vist omfang er sådanne ordninger. Vi anbefaler derfor
at disse muligheder og et evt. potentiale for styrkelse beskrives i det relevante afsnit i forvalt-
ningsplanen om ”implementering af forskningsresultater” (side 11).
Med venlig hilsen
Bo Håkansson
[email protected]
Kopi:
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
4