Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 156
Offentligt
2111844_0001.png
Natur- og miljøpolitisk
redegørelse
Høringsudkast
[Serietype og nummer]
November 2019
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0002.png
Udgiver: Miljø- og Fødevareministeriet
Redaktion: [Forfatternavn]
Grafiker/bureau: [Firmanavn]
Tryk: [Firmanavn]
Fotos:
[Fotograf/grafiker/bureau]
[Fotograf/grafiker/bureau]
[Fotograf/grafiker/bureau]
Oplag: [xxx]
ISBN: [xxx]
Ansvarsfraskrivelse:
Må citeres med kildeangivelse
.
2
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0003.png
Indhold
Indledning
1.
1.1
2.
2.1
3.
3.1
4.
4.1
5.
5.1
6.
6.1
7.
7.1
8.
8.1
9.
9.1
Arealanvendelse
Iværksatte initiativer og resultater i 2015-2019
Luftforurening
Iværksatte initiativer og resultater i 2015-2019
Vandforsyning
Iværksatte initiativer og resultater i 2015-2019
Vandmiljø
Iværksatte initiativer og resultater i 2015-2019
Klimaforandringer
Iværksatte initiativer og resultater i 2015-2019
Natur- og biodiversitet
Iværksatte initiativer og resultater i 2015-2019
Naturressourcer
Iværksatte initiativer og resultater i 2015-2019
Miljø og sundhed
Iværksatte initiativer og resultater i 2015-2019
Produktion, forbrug og affald
Iværksatte initiativer og resultater i 2015-2019
4
5
5
7
7
9
9
11
11
13
13
16
16
18
18
20
20
22
22
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0004.png
Indledning
Natur- og miljøpolitisk redegørelse har til formål at give en samlet beskrivelse af de væsentlig-
ste natur- og miljøpolitiske initiativer i perioden 2015-2019.
Da den nuværende S-regeringen kun for nylig er tiltrådt, er det endnu for tidligt at gøre status
over dens politik. Redegørelsen vil derfor have et bagudrettet fokus på perioden, inden den
nuværende regerings tiltrædelse.
Redegørelsen er bygget op omkring de samme ti temaer, som den nye miljøportal
miljøtil-
stand.nu
for at koble tilstandsbeskrivelserne med de væsentligste politiske initiativer. Temaer-
ne er: Arealanvendelse; Luftforurening; Vandforsyning; Vandmiljø; Klimaforandringer; Natur og
Biodiversitet; Naturressourcer; Miljø og Sundhed; samt Produktion Forbrug og Affald.
For hvert afsnit redegøres kortfattet for udfordringer på området samt større politiske initiativer,
som er blevet lanceret i perioden. Flere af initiativerne påvirker natur- og miljøtilstanden inden-
for flere af rapportens ti tematiske områder. For at undgå gentagelser, er initiativerne i ud-
gangspunktet kun beskrevet en gang, under det tema, der vurderes at være væsentligst.
Redegørelsen dækker statslige initiativer, herunder dansk implementering af EU lovgivning og
internationale konventioner og aftaler. De politiske initiativer, der indgår i redegørelsen, er
udvalgt som eksempler på større og væsentlige politiske initiativer, der har betydning for natur
og miljø.
Listen over initiativer udgør således på ingen måde en udtømmende liste over politiske initiati-
ver på natur- og miljøområdet.
Natur- og Miljøpolitisk redegørelse er udarbejdet af Miljø- og fødevareministeriet med input fra
andre ministerier.
4
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0005.png
1. Arealanvendelse
Arealet med skov og lysåben natur er steget en smule, mens landbrugsarealet er faldet i peri-
1
oden 2011-2016 ifølge de seneste tal fra Danmarks Statistik . Presset på arealanvendelsen i
Danmark er dog fortsat stort, da tendensen med stigende anvendelse af arealer til byer og
2
infrastruktur fortsætter. En rapport fra Fonden Teknologirådet (2017) viser, at hvis alle planer
og mål for Danmarks arealer lægges sammen, fylder det tilsammen 130–140 pct. af landets
areal. For at der ikke opstår konflikter over de samme arealer, er der derfor behov for at sam-
mentænke indsatser og arealinteresser, herunder fx vådområdet, minivådområdet, skovrejs-
ning og landbrug.
Etablering af minivådområder, vådområdeprojekter og lavbundsprojekter forløber langsomme-
re end forventet. Det skyldes blandt andet, at flere indsatser omfatter store arealer og dermed
kræver enighed blandt mange lodsejere. Det tager tid at opnå klarhed over projekternes tekni-
ske muligheder og krav. Minivådområdeordningen er en ny type indsats, som først er startet
op i 2018, hvorfor der i perioden ikke har været stor søgning på ordningen. Der er generelt stor
efterspørgsel efter tilskud til skovrejsning. Hvis skovrejsning og rydning af arealer med skov-
bevoksning lægges sammen er der dog en tendens til, at skovarealet er stagneret.
1.1
Iværksatte initiativer og resultater i 2015-2019
Initiativets indhold og opnåede eller forventede
resultater
Som del af Fødevare- og landbrugspakken vedtog den tidligere
regering i 2015, at der inden 2021 skal etableres i alt ca. 14.000
hektar nye vådområder. Vådområdeordningen er en del af det
danske landdistriktsprogram, som bidrager til at opfylde Vand-
rammedirektivet.
Med Fødevare- og landbrugspakken fra 2015 afsatte den davæ-
rende regering 1,1 mia. kr. til Økologisk Arealtilskud i perioden
2017-2020. Som del af VLAK-regeringens økologiske vækstplan
fra april 2018 blev der afsat yderligere 373 mio. kr. til økologi i
2018 og 2019. Der blev også lanceret 39 nye initiativer til at gøre
det lettere at være økolog. I april 2019 besluttede VLAK-
regeringen at tilføje yderligere 181,5 mio. kr. til ordningen for Øko-
logisk Arealtilskud til anvendelse i 2020.
VKOLA-regeringen, S, og RV indgik i september 2018 en politisk
aftale om Tørkepakke III. Heri indgik 150 mio. kroner afsat til mul-
tifunktionel jordfordeling, hvor kommuner kan søge om at få dæk-
ket udgifter til jordfordeling. Lokale projekter inden for multifunkti-
onel jordfordeling skal blandt andet gavne klima, natur og land-
mænd over hele landet. Der er efterfølgende, i september 2019,
opnået en politisk enighed om en nærmere udmøntning af midler.
Under landdistriktsprogrammet kan private lodsejere, jf. Fødeva-
re- og landbrugspakken og målsætningen i skovprogrammet om
Initiativ og
lanceringsdato
Etablering af nye våd-
områdeordning (febru-
ar 2015)
Yderligere finansiering
til økologisk arealtil-
skud
(december 2015, april
2018 og april 2019)
Multifunktionel jord-
fordeling
(september 2018)
Danmarks nationale
skovprogram
1
Statistikbanken, Danmarks Statistik,
https://www.statistikbanken.dk/AREALDK1
Fonden Teknologirådet (2017): Prioritering af Danmarks areal i fremtiden.
http://www.tekno.dk/wp-
content/uploads/2017/04/Areal-afslutningsrapport.pdf,
side 3
2
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
5
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0006.png
(oktober 2018)
mere skov, søge tilskud til at rejse i alt 5.000 ha skov i perioden
2017-2021.
Regeringen planlægger at afsætte yderligere 65 mio. kr. til
ordningen i 2020, hvilket kan føre til skovrejsning på ca. 1.800 ha.
Nye
bynære statsskove ved Naturstyrelsen etableres i samarbejde
med kommuner og vandværker.
6
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0007.png
2. Luftforurening
Luftforureningen i Danmark har de seneste årtier været faldende. Antallet af for tidlige døds-
fald relateret til luftforurening i Danmark er næsten halveret siden 1990, og Danmark overhol-
der i dag alle EU's fastsatte grænseværdier for kvaliteten af den luft, vi indånder. Udviklingen
er i høj grad også et resultat af international regulering, hvilket har stor betydning, da ca. 75
pct. af helbredseffekter forårsaget af luftforurening i Danmark kan henføres til kilder uden for
Danmark.
Luftforurening er dog fortsat et stort problem. WHO vurderer, at det udgør en af de største
miljømæssige udfordringer på verdensplan. I EU vurderes luftforurening årligt at være skyld i
ca. 400.000 tilfælde af for tidlige dødsfald, mens det tilsvarende tal for Danmark er estimeret til
4.200. Luftforurening har således store menneskelige og økonomiske konsekvenser. Danmark
er særligt udfordret i forhold til udledning af partikler og ammoniak. Med de eksisterende tiltag
forventes Danmark ikke at efterleve NEC-direktivets reduktionsforpligtigelser for 2020.
2.1
Iværksatte initiativer og resultater i 2015-2019
Initiativets indhold og opnåede eller forventede
Resultater
Siden 2015 har internationale svovlkrav betydet, at skibe der
sejler i Nord- og Østersøen har skullet reducere svovlindholdet i
brændslet med 90 pct. Det er blevet prioriteret højt at sikre en
effektiv indsats for at håndhæve kravet, hvilket har medført, at
svovlindholdet i luften i Danmark er blevet ca. halveret.
Kravene om begrænsning af luftforurenende stoffer fra store
kraftværker blev skærpet på baggrund af EU principperne om
bedste tilgængelige teknik (BAT). Dette betød skærpede krav til
udledningen af partikler, NOx, ammoniak, svovl og flygtige orga-
niske forbindelser.
Ved implementering af de fælleseuropæiske grænseværdier for
luftforurening fra mellemstore fyringsanlæg, blev det i Danmark
besluttet at fastholde de danske grænseværdier for udledning af
NOx, hvor disse var strammere end EU-direktivets. Sammen
med EU-reguleringen betød dette, at reguleringen af NOx sam-
let set blev skærpet for de omfattede fyringsanlæg. Derudover
blev der i kraft af EU-reglerne indført grænseværdier for støv.
Klima- og luftudspillet omfattede i alt 38 grønne initiativer. De
luft-relaterede initiativer havde primært til formål at forbedre luft-
kvaliteten i byerne. På transportområdet dejede det sig bl.a. en
opdatering af miljøzonerne, 100 mio. kr. til en skrotningsordning
for gamle dieselbiler, 12 mio. kr. til fortsat svovlovervågning af
skibe og 10 mio. kr. til fremme af miljøvenlig krydstogtsturisme.
For bolig og erhverv blev der bl.a. foreslået krav om udskiftning
af gamle brændeovne ved ejerskifte af bolig, samt afsat 46
mio.kr. til en skrotningsordning. Til håndtering af ammoniakforu-
rening fra landbruget, blev der afsat en pulje på 160 mio. kr., og
der blev planlagt et ekspertudvalg.
I april 2019 blev Danmarks første Nationale program for redukti-
on af luftforurening indsendt til EU-kommissionen. I programmet
redegøres for, hvordan regeringen planlægger at nå i mål med
reduktionsmålene for luftforurenende stoffer under NEC-
Initiativ og
lanceringsdato
Svovlovervågning af
skibe
(januar, 2015)
Skærpede krav til
kraftværker
(august 2017)
Skærpet NOx regule-
ring for mellemstore
fyringsanlæg (de-
cember 2017)
Klima- og luftudspil
(oktober 2018)
Nationalt program for
reduktion af luftforu-
rening (NEC-program)
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
7
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0008.png
(april 2019)
direktivet. Udover initiativerne fra Klima- og luftudspillet (se
ovenfor) inkluderede programmet en beslutning om at skærpe
ejerskifteordningen for brændeovne. Dermed blev grænsen for
krav om udskiftning ved ejerskifte hævet til at gælde for ovne fra
før 2003 i stedet for fra før 2000. Med henblik på at reducere
ammoniakudledningen blev det i forbindelse med programmet
besluttet at stille krav ved udbringning af handelsgødning med
særlig høj emission.
I oktober tiltrådte Danmark den reviderede Gøteborgprotokol.
Protokollen sætter ambitiøse reduktionskrav for de fem luftforu-
renende stoffer svovl, NOx, partikler, ammoniak og flygtige or-
ganiske forbindelser.
Godkendelse af Gø-
teborgprotokol
(oktober 2019)
8
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0009.png
3. Vandforsyning
Vandsektoren har til opgave at forsyne danskerne med rent drikkevand samt at rense spilde-
vandet, så grundvandet og vandmiljøet belastes mindst muligt.
Grundvandet påvirkes blandt andet af landbrugets kvælstofgødning og miljøfremmede stoffer
fra både landbrug, byer og industri. De seneste år har antallet af fund af sprøjtemiddelsrester
generelt været hørere end tidligere i både grundvandsovervågningen og i drikkevandsforsy-
ningerne. Samtidig har der været en stigning af fund over den danske kravværdi. Ændringerne
skyldes blandt andet, at der kontrolleres for flere stoffer end tidligere.
Udledning af næringsstoffer og organisk stof fra renseanlæg og industri til vandmiljøet faldt
betragteligt
i 1990’erne til et lavt, konstant niveau. I dag er der særligt fokus på udledningen fra
spredt bebyggelse og kloakker, der løber over, når der er kraftig regn. Næringsstofbidraget fra
renseanlæg, industri og andre punktkilder udgør i dag omkring 10 % af kvælstofudledningen
og 30 % af fosforudledningen til vandmiljøet.
Mængden af grundvand i undergrunden er af betydning for fremtidens drikkevandsressource
og grundvandsafhængige vandområder. Nogle steder i landet kan der være udfordringer i at
sikre, at grundvandsindvinding ikke medfører en kritisk påvirkning af vandtilførslen til vandløb
og mængden af grundvand.
3.1
Iværksatte initiativer og resultater i 2015-2019
Initiativets indhold og opnåede eller forventede
resultater
Med Vandsektorforliget, april 2015 (S-RV-regeringen, V, DF, EL,
SF og K) og stemmeaftalen om justeret økonomisk regulering af
vandsektoren, november 2018 (VLAK- regeringen, S, DF, RV,
SF og EL), blev indgået aftaler om effektivisering i vandsektoren
på 2,5 mia. kr. i perioden 2014-2025. Aftalerne giver sektoren
fleksibilitet til at investere i langsigtede og bæredygtige løsnin-
ger, som understøtter høj kvalitet i levering, høj miljøopfyldelse
og lave priser til forbrugerne. Der indføres benchmarking af
vandselskabernes performance inden for sundhed, forsynings-
sikkerhed, energi, klima og miljø. Endelig styrkes tilsynet og fo-
kus på forsyningssikkerhed samt forbrugertilfredshed.
Pesticidstrategien støttes af et bredt flertal i Folketinget (S, V,
DF, RV, SF, K og LA) og fastholder målsætningen om en reduk-
tion i pesticidbelastningen på 40 pct. i forhold til 2011. Målsæt-
ningen og pesticidafgiften skal evalueres i 2020. Andre initiativer
er bl.a. tiltag om brug af integreret plantebeskyttelse (IPM), ny
præcisionssprøjteteknologi til at reducere behovet for at bruge
sprøjtemidler og forbud mod påfyldning og opblanding af pesti-
cider og udvendig vask af pesticid-sprøjter inden for de boring-
snære beskyttelsesområder.
Tillægsaftalen indebærer, at der screenes for ca. 400 stoffer i
grundvandet, der ikke tidligere er undersøgt for. Derudover stil-
les lovkrav om kommunal gennemgang af beskyttelsesbehovet
over for erhvervsmæssig brug af pesticider i boringsnære be-
skyttelsesområder (BNBO), der skal reducere risikoen for ned-
sivning af pesticider i BNBO gennem bl.a. frivillige aftaler og på-
bud om sprøjtefrihed.
Initiativ og
lanceringsdato
Aftaler om vandsekto-
ren
(april 2015 og novem-
ber 2018)
Aftale om Pesticid-
strategi 2017-2021
(april 2017) og til-
lægsaftale med fokus
på grundvand
(januar 2019)
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
9
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0010.png
10
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0011.png
4. Vandmiljø
Vandmiljøet dækker alt fra søer og vandløb til kystvande og åbne havområder. Det danske
vandmiljø er påvirket af tilførslen af næringsstoffer fra byer, industri og landbrug, som medfø-
rer algeopblomstring og øger risikoen iltsvind. Fra 1990 er der sket en halvering af kvælstoftil-
førslen til kystvandene, men de seneste 10 år er der ikke sket yderligere fald.
I nogle vandløb, søer og kystvande forekommer miljøfarlige forurenende stoffer i koncentratio-
ner, der kan udgøre en risiko for dyr og menneskers sundhed. På bunden af nogle vandområ-
der er der desuden ophobet kemiske stoffer fra tidligere tiders udledninger af forurenende
stoffer. Vandløbenes tilstand er desuden påvirket af fysiske forhold såsom udretning, uddyb-
ning og hårdhændet vedligeholdelse af vandløb, der alle har effekt på biodiversiteten.
Samtidig påvirker menneskelige aktiviteter på havet og i kystzonen havets tilstand. Det forven-
tes, at presset på havet fortsat vil stige i takt med økonomisk vækst og forbrug af ressourcer
på land (kapitel 7). Havbundens økosystemer forstyrres blandt andet af fiskeri med bundslæ-
bende redskaber. Derudover påvirkes havmiljøet af andre faktorer som eksempelvis marint
affald og plastik (kapitel 9), der indtages af en lang række dyr, og derved ophobes i fødekæ-
den. Havmiljøet er samtidig under stigende pres på grund af klimaforandringerne (kapitel 5).
4.1
Iværksatte initiativer og resultater i 2015-2019
Initiativets indhold og opnåede eller forventede
resultater
I 2016 blev der udpeget seks beskyttede områder under hav-
2
strategidirektivet. Områderne dækker et areal på i alt 590 km .
De er udpeget for at beskytte den dybe bløde bund, der har en
artssammensætning, som ikke i forvejen er beskyttet i Danmark,
og som blandt andet indeholder truede arter og naturtyper, der
er rødlistet af HELCOM. I områderne er råstofindvinding og
klapning forbudt, og et forbud mod fiskeri med bundslæbende
redskaber forventes gennemført i 2020. Det nordlige Øresund er
endvidere udpeget som beskyttet område under havstrategidi-
rektivet, hvor råstofindvinding udfases.
Vandområdeplanerne (2015-2021) er en samlet plan for at for-
bedre det danske vandmiljø (vedtaget af V, K, LA og DF), og
implementerer desuden Aftalen om Fødevare- og landbrugspak-
ken. Planerne indeholder indsatser for bl.a. vandløbsrestaure-
ring, sø-restaurering, reduktion af kvælstof- og fosfortilførslen til
vandmiljøet og forebyggelse af forurening fra miljøfarlige stoffer.
Som opfølgning på Aftale om Fødevare- og landbrugspakken fra
december 2015 blev nogle foranstaltninger fjernet fra nitrathand-
lingsprogrammet og delvist erstattet af initiativer i anden regule-
ring herunder fx fosforlofterne.
Folketinget besluttede med fiskeripakken i 2016, at der skulle
etableres et mærke for fisk fanget kystnært med skånsomme
redskaber. Mærkningsordningen er under implementering i 2019
og forventes lanceret i starten af 2020. Mærket vil give forbru-
gerne mulighed for at vælge fiskeprodukter, der har en god mil-
jøprofil og bidrager til vækst og udvikling i det skånsomme kyst-
fiskeri i de små havne og landingspladser.
Initiativ og
lanceringsdato
Udpegning af beskyt-
tede områder i Katte-
gat og Øresund (maj
2016 og november
2018)
Vandområdeplaner
for 2. planperiode (ju-
ni 2016)
Justering af nitrat-
handlingsprogrammet
(november 2016)
Mærke for skånsomt
fiskeri (december
2016)
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
11
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0012.png
Indsatsprogram un-
der Danmarks Hav-
strategi I (maj 2017)
Det første danske indsatsprogram under EU’s havstrategidirektiv
blev offentliggjort i maj 2017. Indsatsprogrammet består af et
omfattende antal eksisterende indsatser samt 20 nye indsatser
og fokuserer på de miljømål, som Danmark besluttede i 2012.
Med ændringen af husdyrbrugloven blev der indført lofter for,
hvor meget fosfor fra forskellige gødningstyper (både organisk
gødning såsom husdyrgødning og organisk affald m.v. og
kunstgødning), der må udbringes på harmoniarealet. Fosforlof-
terne medfører, at landmændene, som del af deres gødnings-
regnskaber, også skal udarbejde et fosforregnskab. Fosforlof-
terne medvirker til at sikre en bedre udnyttelse af fosfor fra vores
husdyrproduktion og begrænse risikoen for øget udvaskning af
fosfor til vandmiljøet.
Den målrettede regulering i 2019 blev indført på baggrund af
Aftale om målrettet regulering indgået af V, K, LA og DF i januar
2018 og erstatter den målrettede efterafgrødeordning (2017-18),
der fulgte udfasningen af reduktionen af kvælstofnormer til det
økonomisk optimale niveau fra 2016.
Havstrategi II er en seksårig strategi, der skal medvirke til at
skabe et sundere og bedre havmiljø. Første del af strategien fra
april 2019 definerer, hvad god miljøtilstand er, og hvordan til-
standen i de danske havområder vurderes at være i dag. Den
opstiller samtidig 68 konkrete mål for forbedring af miljøtilstan-
den. Det vurderes ikke, at der kan opnås god miljøtilstand for
alle emner i 2020, hvilket er havstrategidirektivets overordnede
formål. Første del af havstrategien vil blive fulgt af et overvåg-
ningsprogram i 2020 og et indsatsprogram i 2021.
Fosforlofter (august
2017)
Målrettet kvælstofre-
gulering (januar,
2018)
Danmarks Havstrategi
II (april 2019)
12
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0013.png
5. Klimaforandringer
Verden og Danmark står i en klimakrise. Videnskaben peger på, at den nuværende udledning
af drivhusgasser vil føre til markante globale temperaturstigninger, der kan udfordre miljøet og
vores fremtidige velfærd, vækst og sikkerhed. Klimaforandringernes omfang medfører stigen-
de regnmængder, havvandsstigninger, hyppigere storme mv., som både er en stor udfordring
for mennesker, naturtyper og arter.
Klimaforandringerne udgør en særlig trussel langs kyster, vandløb og i byerne, hvor det mere
ekstreme vejr truer med at ødelægge kyster, huse og andre værdier. De globale drivhusgas-
udledninger skal derfor reduceres væsentligt og være i nul senest i år 2050, hvis vi skal undgå
uhåndterbare klimaudfordringer.
Det var derfor et historisk vendepunkt, da Danmark sammen med resten af verden blev enige
om Parisaftalen i 2015. Målet er bl.a. at begrænse den globale temperaturstigning til et godt
stykke under 2 °C og sigte efter maksimalt 1,5 °C ift. førindustrielt niveau. Aftalen forpligter alle
lande til at levere en indsats for at nå målet. Som det er nu, er landenes samlede indmeldte
klimabidrag dog langt fra nok til at opfylde målet.
Der er samtidig lang vej endnu, hvis Danmark skal leve op til regeringens målsætning om at
skære drivhusgasudledningerne med 70 pct. i 2030 i forhold til 1990. Energistyrelsens frem-
skrivning fra 2019 viser, at Danmark på baggrund af allerede vedtaget politik vil have reduce-
ret udledningerne med 46 pct. i 2030 i forhold til 1990.
5.1
Iværksatte initiativer og resultater i 2015-2019
Initiativets indhold og opnåede eller forventede
resultater
Aftalen indeholder bl.a. langsigtede mål: 1) om at begrænse den
globale temperaturstigning til et godt stykke under 2 grader og
stræbe efter at holde den på maksmalt 1,5 grader, 2) øge tilpas-
ningsevnen over for klimaforandringerne og 3) vende finansie-
ringsstrømmene mod lavemission og modstandsdygtighed over
for klimaforandringerne. Aftalen forpligter alle parter til at levere
en indsats for at sikre dette. DK er en del af EU’s indmeldte
2030- klimabidrag.
Ved aftalen om afskaffelse af PSO-afgiften blev der afsat en
grøn klimapulje på i alt 375 mio. kr., herunder 50 mio. kr. i 2017,
50 mio. kr. i 2018, 100 mio. kr. i 2019 og 175 mio. kr. i 2020.
Klimapuljen er udmøntet til tiltag, der understøtter reduktioner,
der kan bidrage til opfyldelse af Danmarks klimaforpligtelse i EU
i 2021-2030 i de ikke-kvoteomfattede sektorer mv.
Nedsættelsen af et rejsehold af fagpersoner fra Kystdirektoratet
og Miljøstyrelsen, som rejser ud i landet og besøger kommuner,
forsyningsselskaber og større grupperinger af organisationer og
borgere. Rejseholdet yder vejledning og har særligt fokus på at
understøtte og vejlede om helhedsløsninger, som beskytter mod
kysterosion og oversvømmelse fra alle kilder.
Kommunerne skal udpege områder, der kan blive udsat for
oversvømmelse eller erosion og sikre afværgeforanstaltninger til
Initiativ og
lanceringsdato
Parisaftale (2015)
Udmøntning af grøn
klimapulje ifm. Aftale
om afskaffelse af
PSO-afgiften (novem-
ber 2016)
Rejsehold for over-
svømmelse og erosi-
on (juni, 2017)
Ændring af planloven
(februar, 2018)
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
13
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0014.png
sikring mod oversvømmelse eller erosion ved planlægning af
byudvikling, særlige tekniske anlæg, ændret arealanvendelse
m.v. i de udpegede områder. Desuden mulighed for, i særlige
tilfælde, ikke at skulle vedtage en lokalplan for et kystbeskyttel-
sesanlæg.
Revision af kvote-
handelsdirektivet
(marts 2018)
EU’s klimamål på mindst 40 pct. indebærer, at de kvotebelagte
sektorer skal reducere udledningerne med 43 pct. i 2030 i for-
hold til 2005. EU blev i 2018 enige om en revision af EU’s kvo-
tehandelsdirektiv med det formål at fastholde og styrke EU’s
kvotehandelssystem som det centrale instrument til at drive en
markedsbaseret, omkostningseffektiv og teknologineutral driv-
husgasreduktion i EU.
EU vedtog i 2018 en byrdefordelingsaftale, der omfatter redukti-
on af drivhusgasudledninger i de ikke-kvotebelagte sektorer
(landbrug, transport og boliger). Indsatsen er blevet fordelt på
EU-landene gennem nationale reduktionsmål inden for spændet
0-40 pct. Danmark har fået et reduktionsmål på 39 pct. ift. 2005.
Med fastsættelse af EU’s klimamål for 2030 blev det besluttet, at
optag og udledning af kulstof fra jorder og skove skal integreres i
EU’s klimaregulering i perioden 2021-2030
med henblik på at
sikre den miljømæssige integritet af EU’s klimamål. EU vedtog i
2018 en aftale om LULUCF-forordningen, der skal sikre, at EU
holder regnskab med udledninger og optag af CO2 i jord og
skov.
VLAK-regeringen indgik sammen med alle Folketingets partier
en aftale om at arbejde mod dansk netto-nuludledning i over-
ensstemmelse med Parisaftalen og for et mål om netto-
nuludledning i EU og Danmark senest i 2050. Med aftalen er der
enighed om, at kul skal udfases fra den danske elproduktion se-
nest i 2030, og der blev afsat finansiering, som anviser vejen til
at nå en VE-andel på ca. 55 pct. i 2030, og en VE-andel over
100 pct. i elproduktionen i 2030 (læs mere om vindenergi i kapi-
tel 7). Herudover blev der også afsat midler, der skal understøtte
grønne løsninger i transportsektoren. Med aftalen blev der end-
videre afsat yderligere midler til forskning, udvikling og demon-
stration inden for energiteknologi og klima frem mod 2024.
Med ændring af kystbeskyttelsesloven samles beslutningskom-
petencen ved etablering af kystbeskyttelsesanlæg hos kommu-
nerne. En række dispensationer og tilladelser blev inkluderet i
kystbeskyttelsestilladelsen for at gøre sagsprocessen mere smi-
dig. Med finansloven 2019 er der afsat 1,1 mia. kr. til fællesafta-
lerne mellem staten og syv kystkommuner langs vestkysten for
kystbeskyttelse i perioden 2019-2024.
Målrettet indsats til reduktion af metangasudslippet fra danske
biogasanlæg (5 mio. kr. årligt i 2019 og 2020). EU-finansieret
tilskudsordning til ammoniak- og drivhusgasreducerende tekno-
logier i slagtesvinstalde. Midler til initiativer der understøtter kli-
mavenlig adfærd. Midler til opgørelse af kulstofoptag i jorde og
skove (LULUCF). Øremærkede taxitilladelser til grønne taxaer.
Nedsættelse af kommission for grøn omstilling af personbiler,
der har til opgave at levere en samlet strategi for omstilling af
personbilerne samtidig med, at fastholde statens provenu. For-
højet skrotpræmie til gamle dieselbiler i 2019-2020 gældende for
dieselbiler fra før 2006.
EU vedtog i april2019 en forordning om skærpede CO2-krav for
nye personbiler og nye lette erhvervskøretøjer. Aftalen indehol-
EU byrdefordelingsaf-
tale for ikke-
kvotebelagte sektorer
(maj 2018)
LULUCF-forordning
(maj 2018)
Energiaftale (juni
2018)
Ændring af kystbe-
skyttelsesloven (sep-
tember, 2018) og fæl-
lesaftaler om kystbe-
skyttelse (FL 2019)
Vedtagne elementer
fra klima- og luftud-
spillet (bl.a. nedsæt-
telse af kommission
for grøn omstilling af
personbiler (februar
2019) og Aftale om
FL19 (november 2018)
EU-forordning om
CO2-krav til personbi-
14
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0015.png
ler og lette køretøjer
(april 2019) samt for-
ordning om CO2-krav
til tunge køretøjer (ju-
ni 2019)
der krav til producenterne om, at nye personbiler skal udlede
37,5 pct. mindre CO2 i 2030 ift. 2021, mens varebilers udlednin-
ger skal reduceres med 31 pct. i 2030 ift. 2025. I 2025 er CO2-
reduktionskravet 15 pct. ift. 2021 for både person- og varebiler.
EU vedtog i juni 2019 for første gang CO2-krav til tunge køretø-
jer. Aftalen betyder, at nye lastbiler skal udlede 15 pct. mindre
CO2 i 2025 og 30 pct. mindre CO2 i 2030 ift. udledningerne i
referenceperioden 1. juli 2019 til 30. juni 2020.
EU vedtog i perioden 2016-18 en lang række forslag fremsat i
den såkaldte ”Ren Energi for alle Europæere”-pakke,
der skal
bidrage til en grøn omstilling af energisektoren i EU. Der blev i
den forbindelse vedtaget fælles EU-mål om hhv. 32,5 pct. ener-
gieffektivitet og 32 pct. vedvarende energi i 2030, samt en revi-
sion af de centrale direktiver om energieffektivitet, inkl. bygnin-
ger, og vedvarende energi. EU indførte med pakken bl.a. også
et forvaltningssystem, som skal sikre, at EU når de fælles klima-
og energimål for 2030, særligt målene om vedvarende energi og
energieffektivitet, da de ikke er byrdefordelte på landene.
EU-mål for vedvaren-
de energi og energief-
fektivitet
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
15
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0016.png
6. Natur- og biodiversitet
Vi står i en biodiversitetskrise. Det gælder ikke blot i Danmark men også på globalt niveau.
FN’s naturpanel IPBES har i maj 2019 udgivet en rapport, der viser, at arter på globalt niveau
uddør hurtigere end nogensinde før. Den seneste rapportering til EU-Kommissionen fra august
2019 om EU-beskyttede arter og naturtyper i Danmark viser, at 95 pct. af naturtyperne og 57
pct. af arterne er i ugunstig bevaringsstatus.
I Danmark er der begrænset plads til den vilde natur. Naturen er fragmenteret, og det gør det
vanskeligt for en række sårbare vilde dyr og planter at opretholde levedygtige bestande, fordi
de egnede levesteder er få, begrænsede i størrelse og fordi mulighederne for spredning er
begrænsede, når der er langt til det næste egnede levested.
Samtidig er kvaliteten af mange sårbare naturtyper og levesteder faldet på baggrund af bl.a.
tilgroning, påvirkning af næringsstoffer og ændret hydrologi. I skovene er mangel på gamle
træer, dødt ved og variation en udfordring for mange arter. Derudover kan invasive arter af
planter og dyr have negativ indvirkning på den hjemmehørende flora og fauna.
6.1
Iværksatte initiativer og resultater i 2015-2019
Initiativets indhold og opnåede eller forventede
resultater
Der blev med finansloven for 2015 afsat midler til at igangsætte
udviklingen af en ny artsportal. Artsportalen udvikles i samarbej-
de mellem Miljøstyrelsen og Statens Naturhistoriske Museum og
skal samle alle offentlige og private artsdata, f.eks. data fra na-
turovervågningsprogrammet NOVANA, forskningsdata fra uni-
versiteterne og private artsdata fra foreninger som f.eks. Dansk
Botanisk Forening og Danmarks Sportsfisker Forening. Der
lægges desuden op til, at borgere selv får mulighed for at indbe-
rette artsdata, som er observeret i naturen. Den første version af
Artsportalen ventes lanceret sidst i 2020.
Natura 2000 planerne beskytter naturtyper og arter på land og i
marine områder. I Natura 2000 planerne for perioden 2016-2021
er der, for hvert udpeget område, opstillet langsigtede mål og
udarbejdet et indsatsprogram for de indsatser, der skal gennem-
føres i den konkrete planperiode. Der er endvidere iværksat
statslige tilskudsordninger målrettet den forvaltningsindsats, der
vurderes at kunne gennemføre planerne, herunder tilskud med
fokus på naturpleje, rydning af uønsket opvækst, hegning, fast-
holdelse af vådområder og etablering af mere sammenhæng i
naturen. En del af tilskudsordningerne er finansieret under det
danske landdistriktsprogram.
Med Aftale om Naturpakke er der iværksat en række indsatser
med henblik på at forbedre den danske natur og styrke frilufts-
muligheder. Bl.a. udlægges 13.800 ha skov til biodiversitetsfor-
mål fordelt på 10.200 ha urørt skov og 3.600 ha til anden biodi-
versitetsskov til biodiversitetsformål på statslige arealer. Derud-
over er der etableret en tilskudsordning for udlægning af urørt
skov på private arealer samt andre naturgenopretningstiltag og
naturforbedrende indsatser, herunder en tilskudsordning for læ-
hegn og småbeplantninger.
Handlingsplanen beskriver den nationale strategi for håndterin-
Initiativ og
lanceringsdato
Artsportal (januar
2015)
Natura 2000 planer
(april 2016)
Naturpakken (maj
2016)
Handlingsplan mod
16
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0017.png
invasive arter (juni
2017)
gen af alle invasive arter i Danmark og opstiller 36 konkrete
handlinger, der målretter indsatsen mod de invasive arter. Hand-
lingsplanen implementerer EU-forordningen om invasive arter
fra 2014.
Genopretningen af Søborg Sø vil skabe et område, der vil blive
en magnet for en lang række fugle. Den nye sø vil betyde min-
dre udvaskning af næringsstoffer som kvælstof. Samtidig vil be-
søgende kunne nyde det genoprettede sølandskab fra stier og
udsigtspunkter. Genetablering af Ekkodalens moser på Born-
holm vil blandt andet bidrage til sikring af naturtilstanden for ek-
sisterende habitatnaturtyper.
Naturgenopretningsprojektet i Hammer Bakker skal udvikle 715
ha sammenhængende natur af løvskov, heder og overdrev. Det
er et af de største naturgenopretningsprojekter i nyere tid, og vil
skabe mere sammenhængende natur og bedre levesteder for
sjældne plantearter, sommerfugle og skovfugle.
I Danmarks nationale skovprogram er der fastsat et mål om, at
mindst 10 pct. af Danmarks samlede skovareal frem mod 2040
har natur og biologisk mangfoldighed som det primære drifts-
formål.
Naturgenopretning af
Søborg Sø og Ekko-
dalens moser (februar
2018)
Hammer Bakker (maj
2018)
Mål om biodiversitet i
skov (oktober 2018)
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
17
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0018.png
7. Naturressourcer
Vores samfund og økonomi er afhængige af mange forskellige naturressourcer. Det gælder
både begrænsede naturressourcer, som for eksempel olie, sten og grus og fornybare natur-
ressourcer som vind, træ, fisk og landbrugsprodukter.
Efterspørgsel på sand og grus er stigende i bygge- og anlægssektoren, hvilket øger behovet
for at indvinde råstoffer både på land og hav. Hovedparten af råstofferne på land findes i det
vestlige Danmark, men anvendes i og omkring København. Stigningen i efterspørgslen vil på
sigt betyde øget transport med tilhørende negative miljøpåvirkninger.
Indvinding af olie og gas foregår i den danske del af Nordsøen og er underlagt EU’s CO2-
kvotesystem. Samtidig er Nordsøen rig på vind, der i stigende grad benyttes som energires-
source (læs mere om vedvarende energi i kapitel 5). En screening af det danske havvindpo-
tentiale viser, at der i den danske del af Nordsøen findes nogle af de bedste og største arealer
egnet til havvind i dansk farvand.
Hvad angår træ, så kan øget anvendelse af træbiomasse stimulere skovrejsning og skovdrift
med øget træproduktion. Dette kan dog samtidig lægge pres på træressourcen og mindske
andelen af dødt ved i skove, læhegn og små træbevoksede arealer i det åbne land.
På trods af et langsomt faldende samlet areal stiger landbrugsproduktionen samlet set stadig
grundet en bedre udnyttelse af gødningen og en stigende import af foderprodukter. Samtidig
udgør dyrkning og gødskning af marken til stadighed en belastning af det omgivende miljø.
Samtidig er fiskebestandene under pres fra miljøpåvirkninger og klimaforandringer, der er med
til at begrænse det overskud, der kan fiskes på i henhold til målsætningerne om bæredygtigt
fiskeri i medfør af EUs fælles fiskeripolitik.
7.1
Iværksatte initiativer og resultater i 2015-2019
Initiativets indhold og opnåede eller forventede
resultater
Vattenfall Vindkraft A/S vandt udbuddene for havvindmøllepar-
ken, Kriegers Flak, med et rekord lavt bud på 37,2 øre pr. kWh.
samt for de to kystnære havvindmølleparker, Vesterhav Syd og
Vesterhav Nord, med en pris på 47,5 øre pr. kWh. Kriegers Flak
skal opføres i Østersøen med en kapacitet på 600 MW og skal
stå færdig ved udgangen af 2021. Vesterhav Syd og Vesterhav
Nord skal opføres ud for vestkysten, har tilsammen en kapacitet
på 350 MW og skal stå færdig ved udgangen af 2023.
Aftalen mellem VLAK -regering, S, DF, RV og SF indeholder en
sænkelse af skatten på olie- og gasudvinding i perioden 2017-
2025 og sikrer investeringer af et tocifret milliardbeløb i olie- og
gasudvinding i Nordsøen. Samtidig sikres en fuld genopbygning
af Tyra-anlæggende, og der sikres tilbagebetaling af skattera-
batten, hvis olieprisen stiger. Aftalen giver dermed mulighed for
statslige indtægter op til 26 mia. kr. frem mod 2042 og sikrer
fastholdelse samt udvikling af de mange arbejdspladser i olie-
og gassektoren.
I september 2017 indgik VLAK-regeringen og DF en aftale om
teknologineutrale udbud for ny vedvarende energikapacitet i
Initiativ og
lanceringsdato
Afgørelse af Krigers
Flak udbud (8. no-
vember 2016) og af-
gørelse af Vesterhav
Syd og Vesterhav
Nord udbud (1. sep-
tember 2016).
Aftale om udvikling af
olie- og gasprodukti-
on i Nordsøen (marts
2017)
Stemmeaftale om ny
støttemodel for vind
18
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0019.png
og sol (teknologineu-
trale udbud 2018-
2019) (september
2017)
form af vindenergi og solenergi i 2018-2019. Ved det første ud-
bud i 2018 lå støtteprisen på 2,27 øre/kWh. Dette er seks gange
lavere end den tidligere støtteordning for landvind og medførte
en udbygning på ca. 200 MW, som var fem gange mere end for-
ventet. Det forventes, at den lave støttepris kan fortsættes i ud-
buddet i 2019.
Skovprogrammet sætter mål og retning for en bæredygtig udvik-
ling af Danmarks skove. Det tilstræber god balance mellem be-
nyttelse og beskyttelse og understøtter skovens mange forskel-
lige funktioner. Det udstikker en række strategiske pejlemærker
og finansierede konkrete handlinger, som understøtter den øn-
skede udvikling. Der er tilrettelagt en proces for løbende opfølg-
ning i samråd med Skovrådet.
VLAK-regeringen besluttede at lukke for nye tilladelser til indvin-
ding af råstoffer i nordlige Øresund pr. 1. januar 2019. De eksi-
sterende tilladelser udløber senest i 2025, og derefter er nordli-
ge Øresund friholdt for råstofindvinding, hvilket vil komme øko-
systemet til gavn. Området blev derudover udpeget som beskyt-
tet under EU’s havstrategidirektiv.
Danmarks nationale
skovprogram (okto-
ber 2018)
Lukning af nordlige
Øresund (november,
2018)
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
19
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0020.png
8. Miljø og sundhed
Miljøets tilstand har betydning for vores sundhed. Faktorer såsom forureninger i luften (kapitel
2) og i vandet (kapitel 4), støj og farlige kemikalier påvirker vores krop negativt og kan i værste
fald forårsage alvorlige sygdomme og allergi. Dette kapitel vil fokusere på skadelige kemikali-
er og vejstøj.
Vi udsættes for skadelige kemiske stoffer igennem hele livet. Nogle stoffer er hormonforstyr-
rende, allergi- eller kræftfremkaldende og ophobes i kroppen eller overføres til fostre, og børn
som ammes. Andre stoffer er skadelige i miljøet og hobes op i naturen. Ufødte, børn og unge
er særligt udsatte for skadelig kemi.
Der mangler fortsat viden om mange af de kemikalier, vi bruger. Vi får ny viden hele tiden,
som der skal tages højde for, når vi håndterer og regulerer kemikalier, så de hverken skader
under brug, eller når produkterne, som de er i, skal genbruges eller genanvendes. Samtidig
sætter global handel EU's ambitiøse kemikalieregulering under pres, når vi importerer varer fra
tredjelande med mindre skrappe krav.
Vejstøj er et sundhedsproblem med stigende fokus. Der er en klar sammenhæng mellem
udsættelse for vejstøj og hjertekarsygdomme, mens nyere forskning indikerer sammenhæng
med forhøjet risiko for slagtilfælde og diabetes. I 2012 var ca. 725.000 boliger (ca. 1,4 mio.
borgere) udsat for vejstøj over grænseværdien. Antallet er samlet set næppe faldet, da vejtra-
fikken er steget siden 2012. Indsatsen mod støj har dog fra 2012 til 2018 medført 14.000 færre
støjbelastede boliger langs statsvejene.
8.1
Iværksatte initiativer og resultater i 2015-2019
Initiativets indhold og opnåede eller forventede
resultater
Politisk aftale mellem VLAK-regeringen, , S, RV, SF, EL og ALT
om at afsætte 284 mio. kr. i perioden 2018-21 til indsatser, der
omfatter industrikemikalier, forbruger- og biocidprodukter, føde-
varer og fødevarekontaktmaterialer. Aftalen rummer såvel forsk-
ning og vidensopbygning som EU regulering, information og vej-
ledning samt tilsyn og kontrolopgaver. Der er navnlig fokus på
beskyttelse af særligt sårbare grupper, oplysning af forbrugere,
bidrag til EU's kemikalieregulering, forbedret kvalitet i virksom-
hedernes registreringer, forskning og vidensopbygning samt en
styrket kontrol.
V, DF, LA og K aftalte at videreføre Forbrugerrådet TÆNK Kemi
og den fortsatte drift og forbedring af applikationen "Kemilup-
pen". Kemiluppen oplyser om hormonforstyrrende og øvrige
uønskede stoffer, således at forbrugerne kan træffe deres valg
på et oplyst grundlag.
Danmark har i 2017 ratificeret den globale Minamata-konvention
om kviksølv. Konventionen har til formål at begrænse anvendel-
se og spredning af kviksølv til miljøet og har fokus på hele livs-
cyklus
fra udvinding, produktion og forbrug til affaldsfasen.
Der blev i 2018 aftalt og udmøntet to statslige støjpuljer på hen-
holdsvis 45 og 50 mio. kr. til etablering af støjdæmpende foran-
staltninger langs udpegede motorvejsstrækninger.
Initiativ og
lanceringsdato
Ny Fælles Kemiind-
sats 2018-21 (novem-
ber 2017)
TÆNK Kemi, Kemi-
luppen 2017-2019
(november, 2016)
Kviksølvkonventio-
nen (maj, 2017)
Statslige støjpuljer i
2018 (januar 2018 og
februar 2018)
20
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0021.png
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
21
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0022.png
9. Produktion, forbrug og
affald
Danmark er et af de lande i Europa, der genererer mest husholdningslignende affald per ind-
bygger. Affald som kunne være undgået til gavn for miljøet, naturen, klimaet og økonomien.
Både ressourceproduktiviteten og genanvendelsen er for lav i Danmark. Affaldsmængden
vokser i takt med befolkningen og økonomien. På globalt plan forbruges årligt, hvad der svarer
til ca. to jordkloder. Men det ville kræve ca. fire kloder, hvis alle skulle leve, som vi gør i Dan-
mark.
Vi skal væk fra brug-og-smid-væk-kulturen og omstille vores samfund til en cirkulær økonomi
med bæredygtigt forbrug og produktion i respekt for vores begrænsede naturressourcer. Det
er nødvendigt at forebygge affald, reducere spild, øge genanvendelsen, fremme deleøkonomi
og udnytte naturressourcerne bedre. Det er en stor udfordring, som kræver samarbejde på
tværs af offentlige myndigheder, erhvervslivet og med den brede befolkning.
9.1
Iværksatte initiativer og resultater i 2015-2019
Initiativets indhold og opnåede eller forventede
resultater
Strategi for cirkulær økonomi og den tilhørende politiske aftale
(VLAK, DF og RV) indeholder i alt 16 initiativer finansieret af 116
mio. kr. Strategien indeholder følgende seks indsatsområder: 1.
Virksomhederne som drivkraft for den cirkulære omstilling, 2.
Data og digitalisering i en cirkulær økonomi, 3. Cirkulær økono-
mi gennem design, 4. Nye forbrugsmønstre gennem cirkulær
økonomi, 5. Et velfungerende marked for affald og genanvendte
råvarer og 6. Cirkulær økonomi i bygninger og biomasse.
Plastikhandlingsplanen indeholder 27 initiativer finansieret af 50
mio. kr. over 4 år, samt en strandoprydningspulje på 16 mio. kr.
over 4 år. Blandt initiativerne er etableringen af et nationalt pla-
stikcenter, der bl.a. skal nedsætte et forum for emballageplastik
og andre sektorsamarbejder, informationsindsatser over for bor-
gere, forbud mod gratis udlevering af bæreposer og forbud mod
tynde plastikbæreposer m.m. I forlængelse af plastikhandlings-
planen blev der opnået en politisk enighed (VLAK, DF, RV, SF
og S) om samarbejde om at nedbringe plastikforurening og
fremme cirkulær plastikøkonomi.
De reviderede direktiver om affald og emballage stiller skærpede
bindende mål for genanvendelse. Genanvendelsen af hushold-
ningslignende affald skal øges til 55 pct. i 2025, 60 pct. i 2030
og 65 pct. i 2035. For emballageaffald skal genanvendelsen sti-
ge til 65 pct. i 2025 og 70 pct. i 2030. Senest fra 2025 skal der
være indført udvidet producentansvar for emballage, der pålæg-
ger producenterne det økonomiske ansvar for at sikre, at mar-
kedsførte emballager indsamles og genanvendes. Desuden ind-
føres der krav om særskilt indsamling af bioaffald fra 2024 samt
tekstilaffald fra 2025.
Engangsplastikdirektivet medfører et forbud mod en række en-
gangsprodukter af plastik såsom sugerør, bestik, tallerkner og
Initiativ og
lanceringsdato
Strategi for cirkulær
økonomi og tilhøren-
de politisk aftale (sep-
tember/oktober 2018)
Plastikhandlingsplan
og tilhørende politisk
forståelse (december
2018/januar 2019)
Reviderede affaldsdi-
rektiver (maj 2018)
Engangsplastikdirek-
tiv (juni 2019)
22
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0023.png
vatpinde. Der indføres samtidig et udvidet producentansvar, der
pålægger producenter og importører ansvaret for indsamling,
affaldsbehandling og oprydning af produkter såsom udtjent fi-
skegrej, cigaretfiltre, fødevarebeholdere, drikkebægre og ballo-
ner. I praksis bliver producenterne forpligtiget til at betale for
indsamlingen og behandlingen af de produkter, der ender som
affald og smides i det offentlige rum. Direktivet medfører desu-
den yderligere forpligtelser, som f.eks. krav om produktmærk-
ning og produktkrav, der betyder, at låg på drikkevarebeholdere
af plastik ikke må kunne adskilles fra beholderen, samt krav til
brug af genanvendt plastik i drikkeflasker.
Miljø- og Fødevareministeriet / Emne / Titel på rapport
23
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 156: Høringsudkast til Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse, fra miljøministeren
2111844_0024.png
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
www.mfvm.dk