Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 118
Offentligt
2103414_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 11. november 2019
Sagsnummer: 2019-172
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til gennemførelsesrets-
akt om godkendelse af anvendelsen af pentazinc chromat octahydroxid til overfladebehandling af metaldele
anvendt i luft- og rumfartsindustrien i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag).
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 19.-20. november 2019.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter ikke at støtte forslaget i sin nuværende form, idet man lægger afgørende vægt på, at der
fastsættes krav til godkendelsen, som mindst svarer til de danske arbejdsmiljøkrav. Regeringen lægger endvi-
dere afgørende vægt på, at forslaget og betragtningen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) bliver revi-
deret i betydelig grad, så betingelserne for analysen af alternativer i højere grad afspejler dommen.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af pentazinc chromat octahydroxid, metaldele luftfartsindustrien, komitésag, fra miljøministeren
2103414_0002.png
Den 7. november 2019
MFVM 937
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anven-
delsen af pentazinc chromat octahydroxid til overfladebehandling af metaldele
anvendt i luft- og rumfartsindustrien i henhold til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stoffet
pentazinc chromat octahydroxid i overfladebehandling af metaldele anvendt i luft- og rumfartsindu-
strien i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komité-
sag). Forslaget giver de henholdsvis nederlandske og tyske virksomheder Avial Servies Inc. og Finalin
GmbH tilladelse til fortsat at anvende stoffet i en periode på 7 år. Forslaget forventes sat til afstemning
i REACH-komiteen den 19.-20. november 2019. Sagen forventes ikke at have økonomiske eller admi-
nistrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes
ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. De anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold er ikke tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere. Kommissionen har derfor fastsat
en række krav i godkendelsen. Det vurderes, at de pålagte krav ikke vil føre til en tilstrækkelig reduk-
tion af arbejdernes risiko. Ansøgningens brede anvendelsesområde gør det svært at vurdere, om der
kan være egnede alternativer til visse anvendelser. Kommissionen har derfor foreslået at indsnævre
anvendelsesområdet ved at tilføje en liste over særlige funktionaliteter, som for eksempel rustbeskyt-
telse, som brugen af pentazinc chromat octahydroxid skal opfylde. En nyligt afsagt dom
(T-837/16)
i
en godkendelsessag om blychromatpigmenter har fastslået, at Kommissionen på visse punkter havde
tilsidesat betingelserne for godkendelse ved at foreslå betingelser, der havde til formål at udbedre util-
strækkeligheder ved ansøgningen. I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen
beskrevet, hvordan den har taget højde for dommens elementer, men det vurderes ikke tilstrækkeligt.
Regeringen agter på den baggrund ikke at støtte forslaget i sin nuværende form, idet man lægger
afgørende vægt på, at der fastsættes krav til godkendelsen, som mindst svarer til de danske arbejds-
miljøkrav. Regeringen lægger endvidere afgørende vægt på, at forslaget og betragtningen om konse-
kvenserne af dommen (T-837/16) bliver revideret i betydelig grad, så betingelserne for analysen af
alternativer i højere grad afspejler dommen.
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af pentazinc chromat octahydroxid, metaldele luftfartsindustrien, komitésag, fra miljøministeren
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af penta-
zinc chromat octahydroxid i overfladebehandling af metaldele anvendt i luft- og rumfartsindustrien i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i henhold
til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i Rådets
afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i henhold til
artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses for
at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod. Kom-
missionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller at
forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er kvalifi-
ceret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige. I
appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt hvor der
hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 19.-20. november 2019.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfasnings-
processen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der
kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal de
virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få
godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøkonomiske
fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan markeds-
føres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs.
den dato, hvor anvendelse skal ophøre,
med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af fortsat
markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og at der
ikke findes egnede alternativer.
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen træf-
fer afgørelse vedrørende ansøgning fra de henholdsvis hollandske og tyske virksomheder Avial Servies
Inc. og Finalin GmbH om fortsat anvendelse af op til 1 tons om året af pentazinc chromat octahydroxid:
1. Til formulering af blandinger, udelukkende tilsigtet anvendelsen under punkt 2.
2. Til overfladebehandling af metaldele anvendt i luft- og rumfartsindustrien.
Avial Servies Inc. og Finalin GmbH fremsendte den 22. maj 2017 ansøgning om godkendelse af penta-
zinc chromat octahydroxid til ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af pentazinc chromat octahydroxid, metaldele luftfartsindustrien, komitésag, fra miljøministeren
REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for ri-
sikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som henholdsvis den 10. og 11. september
2018 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede desuden, at der er usikkerhed om
eksponeringsvurderingen for arbejdstagere og den generelle befolkning, og at der mangler målte
data for at kunne validere de beskrevne eksponeringsvurderinger. Særligt for spraymaling, er den
høje modellerede risiko bekymrende. Udvalget konkluderede endvidere, at de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, ikke er
passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere. RAC vurderer dog, at de
foreslåede tiltag og måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og udledning til miljøet vil
forbedre situationen.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt vurderes at være alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. Da luft- og
rumfartsindustrien er unik på grund af mange sikkerhedsmæssige krav til certificering og langvarige
udviklings- og testforløb af dele førend de kan introduceres på markedet, har SEAC konstateret, at
der findes enkelte virksomheder, der producerer enkelte dele til få nicheanvendelser med alternative
stoffer eller teknologier, men at disse ikke kan overføres generelt til industrien. Det bemærkes
endvidere, at godkendelsen ikke dækker anvendelser, hvor der allerede eksisterer og er
implementeret alternativer, da introduktionen af dele behandlet med pentazinc chromat
octahydroxid ligeledes kræver en langvarig og stringent godkendelsesproces. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers
sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen, at
der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 7 år fra solnedgangsdatoen frem til den
22. januar 2026 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risikohåndte-
ringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. For at imødegå den usik-
kerhed, der knytter sig til vurderingen af alternativer for anvendelse 2, har Kommissionen endvidere
foreslået at indsnævre denne anvendelse ved at tilføje en liste over særlige funktionaliteter, som brugen
af pentazinc chromat octahydroxid skal opfylde, for eksempel rustbeskyttelse. Endvidere skal virksom-
heder omfattet af godkendelsen fremsende information til Kemikalieagenturet om, hvilke af disse funk-
tionaliteter som er nødvendige for deres anvendelse, samt en begrundelse for hvorfor disse funktionali-
teter er nødvendige for deres anvendelse.
Derudover er det en forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren og de virksomheder, der er omfattet
af godkendelsen, gennemfører de tiltag, som er foreslået af RAC:
- ansøgerne udarbejder specifikke eksponeringsscenarier for repræsentative processer og arbejdsop-
gaver,
- ansøgeren udarbejder en detaljeret guide for, hvordan passende risikohåndteringsforanstaltninger
vælges og implementeres til brug for virksomheder, der aftager deres produkter,
- virksomheder, omfattet af godkendelsen, implementerer foranstaltninger til at reducere arbejdsta-
gernes udsættelse for samt udslip til miljøet af pentazinc chromat octahydroxid til så lavt et niveau
som teknisk og praktisk muligt. Det skal fortrinsvist ske ved brug af lukkede systemer og automati-
sering, hvor muligt, og dernæst ved brug af passende dimensioneret lokal udsugning. Hvor ekspo-
nering nødvendiggør brug af åndedrætsværn, skal dette ske i overensstemmelse med standard pro-
cedurer for brug og vedligehold,
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af pentazinc chromat octahydroxid, metaldele luftfartsindustrien, komitésag, fra miljøministeren
-
-
-
-
-
-
-
-
-
håndtering af chromater i pulverform, spraymaling og bearbejdning foregår i afgrænsede eller af-
mærkede områder eller kun efter procedure i en afgrænset tidsperiode,
lokal (mekanisk) udsugning anvendes til bearbejdning i små arbejdsområder, medmindre det med-
fører fx gnistrisiko eller ikke er teknisk og praktisk muligt,
effektiv rengøringspraksis implementeres for at undgå forureninger nær kar og andet udstyr, hvor
der foregår bearbejdning,
lokalt udsugningsudstyr og åndedrætsværn tjekkes og testes periodisk, og disse tests dokumente-
res,
virksomheder, der er omfattet af godkendelsen, gennemfører overvågning af arbejdstagernes ud-
sættelse for chrom(VI) samt af udslip af chrom (VI) til luft og spildevand,
virksomheder, der er omfattet af godkendelsen, anvender monitoreringsdata til at vurdere og ju-
stere de anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og processer, så arbejdstagernes udsættelse og
udledning til miljøet minimeres,
ansøgeren udarbejder en skabelon til indsendelse af monitoreringsdata til kemikalieagenturet,
virksomheder, der er omfattet af godkendelsen, fremsender monitoreringsdata til kemikalieagen-
turet inden for 12 måneder efter at godkendelse er givet,
såfremt ansøgeren indsender en review rapport i forbindelse med fornyet vurdering, skal denne
indeholde en detaljeret beskrivelse af arbejdsopgaver og den resulterende eksponering samt en ny
vurdering af udsættelsen af den generelle befolkning via miljøet på baggrund af lokale emissions-
data.
I marts 2019 er der faldet dom i en sag (T-837/16), hvor Sverige har stævnet Kommissionens gennem-
førelsesafgørelse om godkendelse af to blychromatpigmenter. Sverige har anført, at der forelå oplysnin-
ger om mulige alternativer til de beskrevne anvendelser, og at den tildelte godkendelse derfor var i strid
med godkendelsesordningen. Danmark, Finland og Europa-Parlamentet intervenerede i sagen til støtte
for Sverige, mens ECHA støttede Kommissionen. I marts 2019 har retten afsagt dom i sagen og har givet
Sverige medhold. Af rettens dom fremgår blandt andet, at Kommissionen ikke må forsyne godkendelsen
med betingelser, der sigter på at udbedre utilstrækkeligheder/mangler ved den foreliggende analyse af
alternativer. Kommissionen har i maj 2019 appelleret dele af dommen, herunder de dele, der berører
bevisbyrden i analysen af alternativer, Kommissionens mulighed for at foretage egne skøn samt mulig-
heden for at tilføje betingelser til godkendelsen for at udbedre utilstrækkeligheder ved ansøgningen. I
det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen indsat en betragtning med de krite-
rier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed af
alternativer i den konkrete godkendelsessag.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Det bemærkes dog, at Europa-Parlamentet har vedtaget resolutioner, hvor flere af Kommissionens for-
slag til REACH godkendelser kritiseres for ikke at leve op til dommen vedrørende Kommissionens god-
kendelse af blychromatpigmenter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun ved-
rører anvendelse uden for Danmark.
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af pentazinc chromat octahydroxid, metaldele luftfartsindustrien, komitésag, fra miljøministeren
2103414_0006.png
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
kon-
sekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, da stoffet ikke gen-
findes i færdige produkter.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Fagbevægelsens Hovedorganisation kan ikke støtte Kommissionens forslag, idet ansøgningen ikke i til-
strækkelig grad dokumenterer, at arbejdet kan foregå fuldt forsvarligt, og idet foranstaltningerne hver-
ken lever op til dansk eller europæisk arbejdsmiljølovgivning. Desuden bør en eventuel godkendelse kun
være for en kort årrække (maksimalt 3 år), og at en godkendelse for 7 år er uacceptabel, da det vil mind-
ske incitamenter for substitution, og at der desuden savnes en begrundelse for en review-periode på 7
år.
Det Økologiske Råd kan ikke støtte Kommissionens forslag, idet ansøgningen ikke i tilstrækkelig grad
dokumenterer, at arbejdet kan foregå fuldt forsvarligt, og idet foranstaltningerne hverken lever op til
dansk eller europæisk arbejdsmiljølovgivning. Det Økologisk Råd finder endvidere, at godkendelsespe-
rioden er for lang.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendelse
være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje eventuelle
risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle krav
i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Rege-
ringen finder, at risici for arbejdstagere overstiger et acceptabelt niveau, og at de pålagte krav i forslaget
ikke i tilstrækkeligt omfang vil føre til en reduktion af arbejdstagernes risiko. Konkret bemærkes det ved
gennemgang af ansøgningen, at der ved flere arbejdsprocesser med potentiel udsættelse for pentazinc
chromat octahydroxid hverken er etableret udsugning eller fastlagt procedurer for brug af åndedræts-
værn. Regeringen vil derfor lægge afgørende vægt på, at der fastsættes krav til godkendelsen, som
mindst svarer til de danske arbejdsmiljøkrav. Dette vil også sikre danske virksomheders konkurrence-
evne i forhold til øvrige europæiske virksomheder omfattet af nærværende godkendelse.
I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen i en betragtning beskrevet de krite-
rier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed af
alternativer i den konkrete sag. Disse kriterier bygger på den argumentation, som Kommissionen har
anvendt i deres appel af dommen i sagen om de to blychromatpigmenter (T-837/16). Det vurderes, at
5
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 118: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af pentazinc chromat octahydroxid, metaldele luftfartsindustrien, komitésag, fra miljøministeren
Kommissionens betragtning kan skabe en uønsket præcedens for fremtidige godkendelser, idet Kom-
missionen anlægger en meget snæver fortolkning af, hvorvidt alternativer er egnede. Denne fortolkning
vurderes hverken at leve op til hensigterne med REACH-forordningen eller at leve op til dommen.
Regeringen agter på den baggrund ikke at støtte forslaget i sin nuværende form, idet man lægger afgø-
rende vægt på, at der fastsættes krav til godkendelsen, som mindst svarer til de danske arbejdsmiljøkrav.
Regeringen lægger endvidere afgørende vægt på, at forslaget og betragtningen om konsekvenserne af
dommen (T-837/16) bliver revideret i betydelig grad, så betingelserne for analysen af alternativer i hø-
jere grad afspejler dommen.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6