Aktstykke nr.
22
Folketinget 2019-20
Afgjort den 7. november 2019
22
Miljø- og Fødevareministeriet.
København, den 29. oktober 2019.
a.
Miljø- og Fødevareministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at totaludgiften
til anskaffelse af et nyt kontrolskib til Fiskeristyrelsen forhøjes med 20,5 mio. kr. Anskaffelsens to-
taludgift forventes herefter at udgøre 185,8 mio. kr.
Udgiften finansieres af de på finansloven opførte midler på § 24.61.01. Fiskeristyrelsen og
§ 24.63.30. Tilskud inden for fiskerisektoren med EU-medfinansiering.
Finansudvalget tiltrådte den 17. december 2018 akt. 55, hvormed der blev givet tilslutning til, at
Fiskeristyrelsen kunne anskaffe et fiskerikontrolskib med en forventet totaludgift på 165,3 mio. kr.
Heraf blev afsat 140,0 mio. kr. til værftsopgaven (byggesum), 11,6 mio. kr. til projektering m.v. og
13,7 mio. kr. til uforudsete udgifter. Afklaring af en række forhold siden Finansudvalgets godkendel-
se betyder imidlertid, at der er behov for at afsætte flere midler til værftsopgaven.
På baggrund af et EU-udbud med forhandling skrev Fiskeristyrelsen i december 2018 kontrakt med
et skibsarkitektfirma mhp. udarbejdelse af design og kravspecifikation for skibet og efterfølgende til-
syn med byggeprocessen. Af udbudsmaterialet fremgik, at skibsarkitekten efter udarbejdelse af de-
sign og kravspecifikation skulle estimere den samlede pris for bygning af skibet. I forbindelse med
afleveringen af det endelige skibsdesign til Fiskeristyrelsen i august 2019 estimerede skibsarkitekten,
at den samlede pris for bygningen af skibet vil udgøre 160,0 mio. kr.
Forskellen mellem det oprindelige skøn på 140,0 mio. kr. og prisestimatet fra august 2019 på 160,0
mio. kr. skyldes, at der under designfasen er blevet identificeret en række forbedringspotentialer, der
betyder, at der kan bygges et mere miljøvenligt, driftsoptimeret og fremtidssikret skib ift. den første
projektskitse, jf. nedenfor.
Moderne fremdrivningsanlæg
I skibsarkitektens oprindelige tilbud blev foreløbigt lagt til grund, at kontrolskibet skulle konstrue-
res med et såkaldt konventionelt fremdrivningsanlæg
1)
. I processen med udarbejdelse af kravspecifi-
kation for skibet er det imidlertid blevet klarlagt, at der er en række væsentlige fordele ved at kon-
struere skibet med et mere moderne diesel-elektrisk fremdrivningsanlæg, hvor dieselmotorerne træk-
ker en generator, der leverer strøm til propellerne. Et sådant fremdrivningssystem giver skibet bedre
manøvreegenskaber, særligt i forbindelse med kontrol til søs og lavere vedligeholdelsesomkostnin-
b.
CK002195