Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del Bilag 108
Offentligt
2101859_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 7. november 2019
Sagsnummer: 2019-172
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af
spørgsmål 27 (EUU alm. del) af 15. oktober 2019 vedrørende betydningen for biodiversiteten i Danmark sam-
let set, hvis staten går fra at opgøre hektarstøtten til danske landbrug i bruttoarealer frem for i nettoarealer.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 108: Kopi af ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings svar på EUU alm. del - spm. 27 om hektarstøtte
2101859_0002.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 7. november 2019
MFVM 936
Mogens Jensens besvarelse af spørgsmål nr. 27 (EUU alm. del) stillet 15. oktober 2019 efter ønske
fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 27:
”Ministeren
bedes skønne, hvad det vil betyde for biodiversiteten i Danmark samlet set, hvis sta-
ten går fra at opgøre hektarstøtten til danske landbrug i bruttoarealer frem for i nettoarealer?”
Svar:
De nuværende krav fra EU pålægger landmændene, at de skal udføre årlige landbrugsaktiviteter i
form af for eksempel slåning, slæt, jordbehandling, høst eller fjernelse af opvækst af træer og
buske på deres arealer for at være berettiget til støtte. For de områder, hvor der ikke foretages
disse landbrugsaktiviteter, kan der ikke udbetales støtte. Derfor giver de nuværende regler et
incitament til at fjerne små biotoper og lignende.
Med en bruttoarealmodel vil landbrugeren få en større fleksibilitet, da det eksempelvis vil blive
tilladt, at områder på marken kan stå med højt uslået græs, at der kan være opvækst af træer og
buske eller at områder kan forblive våde uden risiko for støttenedsættelse eller sanktion.
Sigtet er, at sådanne udyrkede dele af landbrugsarealet kan blive holdt uden for den normale
årlige markdrift. Det bemærkes dog, at der i forbindelse med den nationale implementering af en
evt. kommende bruttoarealmodel også vil skulle se på dansk lovgivning, idet der bl.a. i den nuvæ-
rende danske driftslov gælder et femårigt rydningskrav.
Inden for disse rammer kan en opgørelse i bruttoarealer fremfor nettoarealer derfor potentielt
bidrage til både bedre og flere levesteder for dyr og planter i agerlandet, end man kender til i dag.
Modellen vil kunne give et naturligt incitament til at ekstensivere dele af markerne, hvor land-
brugeren finder det mest hensigtsmæssigt ud fra naturgivne forhold, hvilket vil være positivt for
biodiversiteten.
Omfanget heraf kan ikke opgøres, da det vil afhænge af, hvor stort et omfang disse småbiotoper
opnår, deres indbyrdes placering, typen af bevoksning mv. Et yderligere element i bruttoareal-
modellen er, at landbrugsarealer, hvorpå der sker en klimarelateret indsats som for eksempel
etablering af skov eller stop for dræning, skal kunne opretholde landbrugsstøtten. Under de nu-
værende regler er det generelt kun muligt, hvis landbrugsarealet ændrer karakter som følge af
tilsagn under landdistriktspolitikken som for eksempel støtte til privat skovrejsning.
Bruttoarealmodellen kan derfor få en positiv effekt for biodiversitet og klima på de landbrugsare-
aler, der i dag er støtteberettigede.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Bilag 108: Kopi af ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings svar på EUU alm. del - spm. 27 om hektarstøtte
Forhandlingerne om den kommende fælles landbrugspolitik er fortsat i gang, og der er endnu
ikke fastsat en endelig model for det støtteberettigede landbrugsareal. En dansk gennemførsel af
en bruttoarealmodel afhænger i sidste ende af hvilke muligheder, der bliver i EU-reglerne.
Mogens Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
3