Ligestillingsudvalget 2019-20
LIU Alm.del Bilag 78
Offentligt
2193566_0001.png
De vigtigste resultater fra rapporte
”K æk kode –
for it-
og techfagets fre tid”
Rapporten undersøger sexisme, seksuel chikane og kønskrænkende adfærd på de danske it-uddannelser.
Hovedkonklusionen er at der er et alvorligt problem med kulturen på flere af de danske it-uddannelser.
Problemets omfang er alvorligt. Krænkelserne er et stort problem i sig selv og de kan også føre til frafald,
talenttab og et it-fag, som bliver endnu mere ulige, end det er i forvejen. Samtidig kan historier om
krænkelserne afholde kvinder fra at vælge it-vejen, hvis vi ikke handler.
Omfanget af krænkelser og chikane:
36,8 pct. af de adspurgte kvindelige studerende angiver, at de har været udsat for
en eller flere af de
krænkende handlinger
i forbindelse med deres studie. Det samme gør sig gældende for 7,5 pct. af de
mandlige studerende.
24,3 pct. af de adspurgte kvindelige studerende angiver, at de har været udsat for
krænkende eller
nedladende kommentarer
om deres køn. Det samme gør sig gældende for 1,3 pct. af de adspurgte mandlige
studerende.
16,8 pct. af de adspurgte kvindelige studerende angiver, at de har været udsat for
at deres krop eller deres
udseende blev kommenteret på en måde, som de har fundet stødende eller ubehagelig.
Det samme gør sig
gældende for 2,5 pct. af de adspurgte mandlige studerende.
12,2 pct. af de adspurgte kvindelige studerende angiver, at de har været udsat for
uønskede fysiske
berøringer, omfavnelser eller kys.
Det samme gør sig gældende for 1,7 pct. af de adspurgte mandlige
studerende.
Både undervisere og medstuderende krænker
30,4 pct. af de studerende, som angiver at de har været udsat for krænkende eller nedladende kommentarer
om deres køn, angiver at de har oplevet det fra en underviser. 89,1 pct. af de studerende, som angiver at de
har været udsat for krænkende eller nedladende kommentarer om deres køn angiver, at de har oplevet det
fra en medstuderende.
Rapporten består af en kvalitativ dimension med både fokusgruppeinterview og enkeltinterviews. Den
kvalitative del peger på at der er en sammenhæng med krænkelserne og kulturen flere it-uddannelser. De
studerende, som oplever krænkelser, oplever nedsat trivsel, latterliggørelse på deres uddannelser og
manglende hjælp fra deres uddannelsesinstitutioner.
Rapporten er desuden baseret på en survey, som er tilsendt alle PROSAs 3979 medlemmer på videregående
uddannelse, og hvor 429 har svaret. Det giver en svarprocent på 10,8 pct.