Ligestillingsudvalget 2019-20
LIU Alm.del Bilag 73
Offentligt
2186383_0001.png
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
30. april 2020 12:37
Til:
[email protected]; [email protected];
'Familier' <[email protected]>
Cc:
[email protected];
LIU | Ligestillingsudvalget <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Altinget <[email protected]>;
[email protected];
Berlingske Tidende
<[email protected]>; Berlingske Tidende <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]
Emne:
SIM Id nr.: 243932
Til Social og Indenrigsministeren samt ligestillingsministeren,
Kopi:
Statsministeriet
Ligestillingsudvalget
Social og Indenrigsudvalget
Reference: Ligestillingsudvalget 2019 - 9275
Med henvisning til skrivelsen af dags dato 30. april nedenfor er det venligst ikke et fyldestgørende
eller ordentligt svar fra ministeriet med henvisning til ministeranvarlighedsloven og
menneskeretten.
Barnets ret
Det er usagligt og underlagt minister ansvar når ministeriet anføre at ministeriet varetager barnets
rettigheder. Det fremgår af den nordiske hverdag, undersøgelser samt forskningen i børns
sundhed (https://youtu.be/t95jqvo2f7M). Foruden menneskeretten at barnet har ret til at
kende og blive passet af sine forældre, enhver borger har ret til beskyttelse mod
forskelsbehandling samt respekt for familielivet
og at dette er bedst for barnet og samfundet.
Det fremgår endvidere af domme ved menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg at børn og
forældres rettigheder skal ses som et hele.
Bopæl og samværsbegrebet / cpr registrering
Det mest omfattende og alvorligste ligestillingsproblem i Danmark i omfang og alvor for børn er
forskelsbehandlingen af børn og fædre i familielovgivningen og praksis. Her er det specielt bopæl
og samværsbegrebet, digital post, barnets økonomi og den offentlige sagsbehandling som er
afgørende. Det står over enhver tvivl med henvisning til ligestillingskataloget jfr. vedhæftet som
ministeriet modtog i 2017 at der sker markant forskelsbehandling af børn og børns forældre i
forhold til familieform, bopæl/samværsstatus samt køn. Der er tale om ikke tilladt
forskelsbehandling af børn i samme situation.
Statslig finansiering
Der er ikke svaret på om der i forbindelse med de statslige og politiske tildelinger er foretaget en
ligestillingsmæssig og menneskeretslig vurdering samt taget højde for kontaktfladen til borgere
med behov for hjælp. Derudover mangler der fortsat efter Britta Nielsen sagen fra Ministeriet en
saglig forklaring på ca. 3 mia. kr. som er tildelt i hemmelige puljer
(https://www.dr.dk/nyheder/politik/flere-milliarder-gemt-i-hemmelige-puljer). Hvem har konkret
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 73: Henvendelse af 30/4-20 fra Jesper Lohse, Foreningen Far, om forskelsbehandling af børn og fædre
2186383_0002.png
fået pengene ubetalt? Der henvises til aktindsigt flere gange. Alvoren er at der ved ensidig statslig
støtte baseret på køn skabes kønsdiskriminerende lovgivning, psykisk syge børn og vold mod børn
og fædre i samfundet. Det er ministeriets opgave og underlagt ministeransvar at sikre tildelinger
sker sagligt for borgerne og forbygge skævheder i samfundet.
Erkendelse og plan
Vi skal anmode om at Social og indenrigsministeriet og ligestillingsministeriet samt Ministrene
erkender at der er sket og sker forskelshandling af børn og fædre samt informere folketingets
politikere og udvalg herom med en plan for at bringe forskelsbehandlingen i orden. Der må
forventes indledt retssag mod Social og Indenrigsministeren samt ligestillingsministeren, såfremt
ministerierne og ministrene ikke er erkender forskelsbehandlingen af børn og fædre samt
fremkommer en plan.
På forhånd tak,
Jesper Lohse, MBA, Landsformand
www.foreningenfar.dk
Europarådets resolution 2079
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-EN.asp?fileid=22220
Her er hvad da ske fædre udtaler: Tæ k hvis det ha dlede o
kvi der ….
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 73: Henvendelse af 30/4-20 fra Jesper Lohse, Foreningen Far, om forskelsbehandling af børn og fædre
2186383_0003.png
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 73: Henvendelse af 30/4-20 fra Jesper Lohse, Foreningen Far, om forskelsbehandling af børn og fædre
2186383_0004.png
Fra:
Familier <[email protected]>
Sendt:
30. april 2020 11:08
Til:
[email protected]
Emne:
Svar på henvendelse af 6. og 19. april 2020 (SIM Id nr.: 243932)
Kære Jesper Lohse
Du har den 6. april 2020 skrevet til afdelingschef Malene Vestergaard og Familieretshusets direktør.
På vegne af Malene Vestergaard takker vi for henvendelsen og for den forældreundersøgelse, som du har
sendt til vores orientering den 19. april 2020.
Vi har noteret os jeres synspunkter samt den undersøgelse, som I har gennemført. I er - som alle
interessenter på området - altid velkommen til at sende os bemærkninger og forslag til initiativer.
Vi henviser iø til social- og indenrigsministerens svar på spm. nr. 44 fra Ligestillingsudvalget:
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/liu/spm/44/svar/1621797/2129822.pdf
Med venlig hilsen
Merethe Johansen
Specialkonsulent
Familier, Departementet
Sådan behandler vi personoplysninger
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 73: Henvendelse af 30/4-20 fra Jesper Lohse, Foreningen Far, om forskelsbehandling af børn og fædre
2186383_0005.png
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt:
6. april 2020 10:10
Til:
'[email protected]' <[email protected]>; 'Anette Hummelshøj' <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>
Cc:
'Folketingets Ombudsmand - Officielt E-mail Certifikat' <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; 'rigspolitiet@ politi.dk' <rigspolitiet@ politi.dk>; '[email protected]'
<[email protected]>
Emne:
Akut plan
Prioritet:
Høj
Kære Malene Vestergård og Annette Hummelshøj,
Kopi:
Socialminister Astrid Kragh
Folketingets ombudsmand
Domstolsstyrelsen
Institut for Menneskeret
Børnerådet
Vedr. FN Børnekonventionen
Med henvisning til seneste pressemeddelelse må vi opfodre til at de fremsendte akut forslag sikres
straks.
https://mailchi.mp/foreningenfar/forskning
Situationen i det familieretslige system bliver forværret med Corona krisen og det må betragtes
som et direkte brud på børn og borgeres menneskeret såfremt forholdene ikke sikres. Der
henvises til forskning og virkeligheden med hensyn til det bedste for barnet samt FN
børnekonventionens artikel 2, 3 og 7. Foruden den Europæiske menneskerettighedskonvention
artikel 6, 8, 14 og 17 og ministeransvarlighedsloven. Der er hverken tale om rimelig tid, beskyttelse
af borgere mod forskelsbehandling eller det bedste for barnet i lovgivningen og praksis.
Såfremt der er tale om et politisk problem må I klart sige fra som ansvarlige embedsfolk overfor
politikerne. Lovgivningen og praksis kan ikke bortforklares og bliver ikke bragt i orden med flere
penge
Der er tale om et fundamentalt menneskeretsligt og ledelsesmæssigt problem med
ligeværdigheden - dermed kvaliteten.
A) Indfør 50/50 ved visitering, hvis ikke der er meget tungtvejende og saglig grund til andet i
samråd med politiet (bl.a. på grund af ventetiden)
B) Afskaf udgangspunktet med bopæl og samværsforældre samt sørg for dobbelt bopæl inkl. cpr
adresse og mulighed med retslig prøvelse
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 73: Henvendelse af 30/4-20 fra Jesper Lohse, Foreningen Far, om forskelsbehandling af børn og fædre
2186383_0006.png
C) Sørg for bedre uddannelse
og ” oa hing/kontrol” i det edste for arnet og fælles forældreska
for forebyggelsen og god kvalitet
D) Indfør ligeværdige lovgivning for forebyggelse og overskud til god kvalitet
E) Sørg for at borgerne behandles ordentligt som udgangspunkt i henhold til respekt for
familielivet. Det er eneste vej til god kvalitet og ansvarlighed.
Situationen er akut umenneskelige ventetider samt børnesagkyndige og jurister, som efter et
mønster i et presset system og med manglende god lovgivning, taler fædrene ned imod
forskningen og barnets bedste. Det føres ikke til notat. Vi oplever flere børn der mister kontakt til
gode fædre end de seneste 10 år, bopælstallet er stadig på niveau med 1980 og der sker
omfattende misbrug af bl.a. psykisk vold i falske sager med kønsdiskrimination. Der er ingen
konsekvens eller ligeværdighed, hvorved der skabes langt flere sager. Forholdene er ikke
acceptable for ordentlige børn og forældre.
Som ALTID står jeg/vi til rådighed for positivt samarbejde.
Med venlig hilsen
Jesper Lohse, MBA
Mobil 26229730
Europarådets resolution 2079
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-EN.asp?fileid=22220
Ny Nordisk 2020
http://nordiskligestilling.org/nynordisk
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 73: Henvendelse af 30/4-20 fra Jesper Lohse, Foreningen Far, om forskelsbehandling af børn og fædre
2186383_0007.png
Til:
Cc:
Anette Hummelshøj ([email protected]), Familier ([email protected])
Folketingets Ombudsmand ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected])
Fra:
[email protected]
([email protected])
Titel:
Anbefaling om akut handling
Sendt:
03-01-2020 16:21
Kære Annette Hummelshøj og Malene Vestergård,
Naturligvis Godt Nytår …
Situationen går simpelthen ikke længere på det familieretslige område. Det er en basal
menneskeret at få prøvet sine borgerlige rettigheder indenfor rimelig tid samt at blive beskyttet
mod forskelsbehandling i forhold til køn og anden stilling. Der opleves aktuelt 6 måneders
sagsbehandling og sker markant forskelsbehandling på køn og bopæl/samværsforældre i et
presset system. Forholdene forventes først i orden om et år, hvis det overhovedet sker.
Kan jeg komme med to akut forslag som må betragtes som menneskeretligt nødvendige.
1.
Visitering i Familieretshuset
Hvis der ikke ved visiteringen er tale om plet på straffeattesten for en forælder eller tale om saglig
politianmeldelse (via akut dialog med politiet) beslutter Familieretshuset 50/50% samvær i
visiteringen. Det medmindre forældrene selv aftaler andet eller der er meget tungtvejende grund
til andet. Ved børn under 1 år kan der være tale om amning og andre forhold samt ved børn
mellem 1-3 år skal dagene være kortere end 7/7 dage på skift f.eks. 3/3/4/4.
Det er det som erfaringsmæssigt for os kan løse situationen og det vil forhåbentlig lette det
administrative arbejde samt sikre mennesker behandles ordentligt, som udgangspunkt. Herunder
almindelige børn og forældre der ikke mister kontakt i større eller mindre grad, som det sker
aktuelt med sagsbehandlingstiden og kvaliteten i et presset system.
2.
Afskaffelse af bopæl og samværsbegrebet samt indførelse af lige tid som
udgangspunkt
Det er åbenlyst og omfattende dokumenteret at børn og forældre ikke behandles ens i samme
situation i forhold til bopæl og samværs lovgivningen. Vi må - ikke - bruge et sådant begreb i
lovgivningen eller medvirke i praksis, som udgangspunkt., for så stor en del af befolkningen som
der her er tale om. Begrebet må afskaffes for at det skal være muligt at sikre god kvalitet og en
succes af den igangværende reform. Der må som udgangspunkt være tale om lige tid og dobbelt
bopæl. Ministeriet er nød til at fortælle og forklare politikerne om den menneskeretslige situation.
Det er et ministerielt ansvar og ingen af os må medvirke eller ignorere det som sker aktuelt.
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 73: Henvendelse af 30/4-20 fra Jesper Lohse, Foreningen Far, om forskelsbehandling af børn og fædre
Det er to konkrete ting for en succes.
Jeg er som altid på telefon og mail, men situationen går simpelthen ikke længere. Det her må og
kan ikke fejes ind under gulvtæppet. Der er kun en vej at gøre tingene rigtigt som udgangspunkt og
behandle mennesker ordentligt, så alle kan hjælpe til og sikre at de sager som kræver specielt
opmærksom rent faktisk får det. Almindelige borgere skal behandles ordentligt, ligeværdigt og
godt.
Vi ser den positive effekt af ovenstående i hverdagen og flere steder i verden nu.
Det er eneste vej til succes og god kvalitet.
De bedste hilsner,
Jesper Lohse
Mobil 26229730