Ligestillingsudvalget 2019-20
LIU Alm.del Bilag 6
Offentligt
2087314_0001.png
TIDLIG AMBULANT RÅDGIVNING VIL FOREBYGGE VOLD MOD
KVINDER OG BØRN
Det er uacceptabelt, at volden skal eskalere så meget, at man først kan og tør få
hjælp på et krisecenter. Der skal være et trygt rum, man kan komme hen i inden.
Indledning
Dette notat rummer to forslag til finanslovsforhandlingerne og som har været præsenteret for de
fleste partier her op til finanslovsforhandlingerne. De to forslag skal ses som sammenhængende,
hhv. at indføre ambulant rådgivning som en selvstændig paragraf i Lov om social service samt at
yde tilskud til LOKK på Finansloven.
Forslag 1: Indfør ambulant rådgivning på landets kvindekrisecentre for at komme volden til livs
Skal vi knække kurven på statistikkerne, så skal vi begynde at forebygge bredt. Det er vi forpligtet på. Vi kan
ikke fortsætte med at se til, mens antallet af voldsudsatte har et meget højt niveau og faktisk er stigende.
Både blandt kvinder og mænd.
Det skønnes, at 38.000 kvinder hvert år er udsat for fysisk vold. Tallet er 19.000 for mænd. 33.000 børn er
udsat for eller vidne til vold. 70.000 kvinder er hvert år udsat for psykisk vold. Fire gange mere end mænd.
Kilde: Statens Institut for Folkesundhed
https://www.sdu.dk/da/sif/rapporter/2018/vold_og_seksu-
elle_kraenkelser
Partnervold, både fysisk og psykisk, medfører livslange og invaliderende følgevirkninger, som påvirker kvin-
ders trivsel, mentale sundhed, tilknytning til uddannelse og arbejdsmarked. Det påvirker også deres børn i et
livsperspektiv. Børn udsat for vold vil som unge og voksne være langt mere disponeret for en lang række so-
ciale problemer resten af livet. Kvinder og børn har brug for støtte, behandling og ophold på krisecentre i
korter eller længere perioder. Samfundsøkonomisk løber udgiften
alene for kvinder
op i 517 mio. kr. Her er
langt fra alle udgifter taget med, eksempelvis de mange nødvendige støtteforanstaltninger til børn og fami-
lier i Servicelovens § 52 (behandling, aflastning, anbringelser, etc.). Kilde:
https://www.sdu.dk/sif/-/me-
dia/images/sif/udgivelser/2010/voldens_pris.pdf
Dette indlæg beskriver den kønsmæssige slagside i drab og i partnervold og præsenterer et konkret løsnings-
forslag, som uddybes nedenfor.
https://politiken.dk/del/qj2EJQAAGmgg
Med 50 mio. kr. kan vi opgradere udvalgte krisecentre til at kunne tilbyde en forebyggende ambulant rådgiv-
ning, som vil have stor betydning for at stoppe, at mange forhold ender i akut og livstruende vold samt livs-
varig skade på kvinder og børn. Det kræver en særlig faglighed at arbejde med dette område og den eksper-
tise er oparbejdet gennem mange år på kvindekrisecentrene. Dertil dækker kvindekrisecentrene geografisk
bredt i Danmark (50 kvindekrisecentre), hvilket har afgørende betydning for gennemslag og effekt. Kvin-
derne vil ikke være omfattet af målgruppen til en plads på et krisecenter og kommer ikke i berøring med
kvinder og børn, der er indskrevet på krisecentrene.
Tre krisecentre er i gang i et forsøg, som viser rigtig gode foreløbige resultater. Dem kan der læses om her:
https://danner.dk/blog/forsigtig-optimisme-i-sig-det-til-nogen
_______________________________________________________________________________________________________
Protektor H.K.H. Kronprinsesse Mary
LOKK sekretariat · c/o 3F, Kampmannsgade 4 · DK
1790 København V
www.lokk.dk · telefon: 3295 9019 · email: [email protected]
CVR: 2059 0386 · IBAN: DK9130000007537190
LIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 8/10-19 fra LOKK, Landsorganisationen af Kvindekrisecentre, om at de ønsker foretræde for udvalget vedrørende forslag til finanslovsforhandlingerne om tidlig ambulant rådgivning til forebyggelse af vold mod kvinder og børn
2087314_0002.png
Ressourcetildelingen skal gå til personale, formidling af tilbud til målgruppen i omegnen, implementering,
følgeforskning, udvikling af effektmålingsredskab og koordinering gennem LOKK. Effektmålingen er essentiel,
så vi fremover både kan bygge indsatsen på et evidensbaseret grundlag samt synliggøre, hvad krisecentrene
udretter. Der vil være brug for at beregne et mere detaljeret budget og at beslutte en konkret geografisk
dækkende forankring.
Forslag 2: LOKK på Finansloven
Det andet forslag er at støtte LOKK årligt med 3 mio. kr. LOKK har indtil 2015 modtaget offentligt tilskud og
har siden levet af donationer fra fonde. Denne støtte udløber snart. LOKK er en vigtig garant for at udvikle
indsatsen mod vold generelt i Danmark og at understøtte krisecentrenes arbejde.
LOKK koordinerer en lang række initiativer, der retter sig mod kvindekrisecentrene; rådgivning om drift og
udvikling, implementering af ny lovgivning, udvikling af statistik, vidensopsamling, deling af information og
kompetenceudvikling, udvikling af standardiserede redskaber, som krisecentrene kan arbejde ud fra og en
lang række tiltag, der retter sig direkte mod kvinderne og børnene på krisecentrene.
LOKK bidrager til adskillige dagsordener og samarbejder på samfundsniveau. Vi har for eksempel givet input
til og understøttet udviklingen af det nye Familieretshus. Vi samarbejder tæt med politiet omkring vigtige
opgaver vedrørende kvinders og børns sikkerhed. Vi har bidraget med viden i forhold til udvikling af lov om
psykisk vold. Vi giver fortsat input til arbejdet med at forebygge voldtægter samt samtykkelovgivning, social
kontrol og æresrelateret vold, vold og seksuelle overgreb mod børn, etc.
LOKK har udgivet en ny rapport om seksuelle overgreb på børn, som kan ses her og som i sig selv lægger op
til nye og vigtige initiativer. Det vil vi gerne uddybe:
https://www.lokk.dk/lille-menu/presse/ny-rapport-man-
gelfuld-indsats-over-for-seksuelle-overgreb-pa-born-og-unge/?fbclid=IwAR1Upmh9bCEeep-
5JFaMd2u4zA1heCqpvBsum7onLOMXN75qNuo1VA7wnz8
Med et driftstilskud på 3 mio. kr. årligt kan LOKK i høj grad bidrage til at nedbringe omfanget af vold i Dan-
mark særligt rettet mod kvinder og børn samt kapacitetsopbygge indsatsen mod vold som en vital samfunds-
investering. Den vigtige politiske opgave er at holde øje med, om tallene i den alarmerende statistik falder og
at sætte tiltag i værk, der kan sandsynliggøre et fald
deraf forslaget om ambulant rådgivning, som skal ses
som en stor lavthængende frugt. Såfremt LOKK ikke får økonomisk støtte kan det få alvorlige konsekvenser
for at opretholde det nuværende niveau i indsatsen og at få indsatsen løftet til næste niveau.
På kvindernes og børnenes vegne håber vi i LOKK, at disse to sammenhængende forslag kan føres frem ved
finanslovsforhandlingerne. Med få midler vil vi kunne gøre en stor forskel for de mange kvinder, der hvert år
udsættes for vold.
Sig endelig til med evt. spørgsmål. Kontakt venligst formand for LOKK, Niels Christian Barkholt på
ncbark-
[email protected]
eller mobil 51 52 07 59 eller sekretariatschef Trine Lund-Jensen på
[email protected]
eller mobil
20 61 04 48.
_______________________________________________________________________________________________________
Protektor H.K.H. Kronprinsesse Mary
LOKK sekretariat · c/o 3F, Kampmannsgade 4 · DK
1790 København V
www.lokk.dk · telefon: 3295 9019 · email: [email protected]
CVR: 2059 0386 · IBAN: DK9130000007537190